Voidaanhan tuossakin toki turvaamistoimenpiteenä ottaa verokortti pois ja periä 60% veroja niin monta vuotta, että henkilö on saanut todistettua syyttömyytensä.
Pitäisi palata vanhaan systeemiin jossa kyläläiset valitsivat äänestämällä sheriffin ja jossa he myös voivat hänet äänestämällä erottaa. Valamiehet otettiin arvalla kansalaisten joukosta.
Tuossa toteutuisi se ainoa päämäärä, mikä millään lain vääntämisellä pitäisi edes olla, eli tuon yhteisön suojeleminen. Samalla rangaistukset asettuisivat yhteisön jäsenten haluamalle tasolle: väkijuoman varastamisesta saisi isomman rangaistuksen kuin sen tekemisestä kovalla työllä itse omista raaka-aineista, rekan varastamisesta saisi isomman rangaistuksen kuin rekan ohittamisesta jne...
Afrikassa on ilmeisesti vielä joissain maissa käytössä tämä systeemi, koskapa siellä hiljattain tuomittiin tyttö häntä vuosikausia raiskanneen miehen tappamisesta vankeuteen neljäksi tunniksi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
tai jos jää kiinni pari kolme kertaa veropetoksesta, tai vaikka kolmesta yhteiskunnan vastaisesta huijauksesta, niin jokaisesta saa oman rangaistuksen, mutta kolmas laukaisisi uuden rangaistuksen 'toistuvasta' yhteiskunnan vastaisuudesta.Toisin kuten esimerkiksi KKO:n verotusta koskevassa päätöksessä: jos väärän veroilmoituksen antamisesta on määrätty veronkorotus, ei saman väärän veroilmoituksen antamisesta voi saada enää muuta rangaistusta ts. tuomiota veropetoksesta.
tästähän tuossa kolmessa sakossa on kysymys. Uusi rangaistus samasta asiasta. Voi sen nimetä uudelleen uudeksi asiaksi, mutta ei se tee siitä uutta asiaa.
ja teon ei tarvitse olla toistuva ylinopeus, siihen riittää esim rikesakko kännykkään puhumisesta, toinen kuluneesta renkaasta ja kolmas vaikka peräänajo kolarissa jäisessa alamäessä kun edessä ajava mummo jarrutti liian aikaisin jonkun fasaanin takia.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kuten GW ketjussa aiemmin arvioi ja kuten Korkein Oikeus on päätöksissään 2006:101 ja 2011:3 perustellut:
Ajokielto ei ole rangaistus, vaan seuraamus, jolla pyritään estämään ajoneuvon kuljettajan osallistuminen liikenteeseen silloin, kun häneltä katsotaan edellytysten siihen puuttuvan.
Rangaistukseltahan se tietysti tuntuu, varsinkin silloin, kun ajokelit olisivat mitä parhaimmat!![]()
Yamaha FZ1-S -06
No totuushan on se että se on jopa isompi rangaistus kuin sakkorahojen maksu. Idioottimaista kyykyttämistä. En toki sitä sano etteikö omat seitsemän hyllytystä elinaikana olisi kaikki olleet jollain tapaa laskelmoituja riskejä. Näkisin kuitenkin valtion varainkeruuna mahtavana esittämäni idean siitä että kortin hyllytyksen voisi ostaa esim tuhat euroa per kuukausi vaihtoehtona.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 16.10.2013 klo 21:46.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Kukapa sakoista pitäisi ja varsinkaan kortin hyllyttämisestä
Toisaalta monessa Euroopan maassa on käytössä pistesyteemi sakkojen lisäksi ja kun tarpeeksi pisteitä niin seuraamus on kortin hyllytys määräajaksi. Tosin sakot ovat inhimillisimpiä kuin täällä Suomessa.
Singaporessa mielestäni on vielä voimassa pisteytysjärjestelmö myös mutta pisteet eivät nollaudu. Kun pisteitä tarpeeksi niin kortin hyllytys seuraa mutta sitä ei enään saa koskaan takaisin![]()
Ducati Monster 1200S vm 2014
Ex Triumph Speed Triple vm 2011
Ex Condor A350 vm 1975
Ex Aasiassa Honda mopo/kevari
Ex Solifer SM
Kysäisin nyt vielä poliisiasemalta asiasta, kun täällä tuota epäselvyyttä on ollut. Eli tässä vastaus
Rangaistusvaatimusten ja rikesakkojen laskenta alkoi nyt ajokiellon jälkeen taas alusta. Kirje ajo-oikeusasiassa tulee jälleen, jos saatte 3 sakkoa vuoden sisällä tai 4 sakkoa 2 vuoden sisällä.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Eikös tämä nyt ole ihan ok systeemi ? Jos heitetään sivuun oma paremmuus liikenteessä sun muut tekosyyt ? Sakkojen suuruus Suomessa on ongelma suhteutettuna ihan mihin tahansa, mutta jos ottaa vuoden sisään kolmet niin täytyy olla ihan vitun tyhmä tai sarjakuvasankari joka on lain yläpuolella![]()
- slipping and sliding since 1982 -
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Rangaistustapa on vähän samanlainen kuin ennen vanhaan Roomalaisilla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Decimatio
Syyllisiä ovat siis jokainen, mutta pelotevaikutuksen vuoksi arvotaan rangaistavia aina silloin tällöin. Näin syrjäseudun näkökulmasta ihan hyvä systeemi, koska siellä etelämpänä rangaistuksen kohteeksi joutumisen riski on noin 100-kertainen. Kymmenesosa saadaan siis täyteen pelkästään sieltä keräämällä, miesvahvuus ei vielä alene liikaa ja (melkein) kaikki ovat tyytyväisiä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Joo jos ite haluun ajaa kovaa, niin silloin suuntaan sawoon/pohjoiskarjalaan. Onneks tästä lahest ei oo paha veto paanoille, joissa valvonta on hyvinkin mitätöntä ja muutakin liikennettä vain nimeksi... Enempää jeesustelematta, niin mitä noita kavereita on, joilla kortti katkolla ja monasti ollu hyllylläkin, niin aivan typerissä paikoissa ajavat yli ja käryjä käy... Eivätkä nää itsessään mitään vikaa/parannettavaa... No eipä sitä sitten siinäkään voi kehittyä...
Elä ja anna muiden roudata.
Olet varmasti kuullut sanonnan: Miksi mennä merta edemmäs kalaan. Sawossa ja Pohjois-Karjalassa ei todellakaan ole miellyttävästi kovaa ajettavia teitä siinä kuin on Päijät-Hämeessä. Kyllä tämä meidän kotoinen Lahen ohitustie (pätkä eenelosta) on mitä mukavin tie ajaa kovaa (ne kuuluisat: siitä se elämä alkaa), hiukan himmaten välille LH-H:la, niin kaunista ja hyvää pätkää kuin olla voi. Tosin nyt sekin pitää lopettaa, koska varmasti ensi suvena valvonta sielläkin lisääntyy, kun joku muukin näitä lukee...![]()
<p>.</p>
Kun tolppa laitetaan heti rajoituksen vaihtumisen jälkeen niin kyseessä on mun mielestä kiusanteko. Ei se turvallisuutta laske jos nopeus tiputetaan moottorijarrulla, pääasia on kai se että on nopeus on sopiva olosuhteisiin nähden. Selvyyden vuoksi on sanottava etten ole saanut sakkoja suomessa yli 10v vaikka vuosittainen ajomäärä on noin 40-50tkm ( joista noin 10tkm pyörällä).
rajoitusten ongelma on se että ne on nykyään uskomattoman alhaiset. Monessa paikassa on tiputettu 80->60 ilman oikeaa syytä (joku on vaan pyytänyt), tai 80-> 70. Tai sitten 100->80. Kun tätä menoa jatketaan (joka vuosi lasketaan tietty määrä rajoituksia) niin jossain vaiheessa sitten nopeusrajoitukset onkin 10km/h ja edellä kulkee varoitusauto vilkut päällä
Tai tietöiden kohdalla, Lempäälässä oli koko kesän siltatöiden kohdalla 30 rajoitus, myös silloin kun ei ollut ketään toissä. Olisivat huputtaneet sen 30 merkin muuksi ajaksi niin se 50 olisi koettu mielekkääksi. 30 on jo hätävarjelun liioittelua.
Liikennevalvonta on nykyään pelkkää rahastusta, helpoiten rahat poliittisen koneiston ylläpitämiseen saa työssäkäyvältä väestöltä, ei miltään muulta väestönosalta.
Samalla ajotavalla ajettu vuodesta -69 ja viime vuosina ja vuodet -69 - 82 moottoripyörällä n.15tkm vuosi. Autolla keskimäärin 35tkm / vuosi, parhaina vuosina lähes 100tkm . Tänä aikana saatu 2 (kaksi) liikennesakkoa joista viimeinen vuonna 1986. Tämä ei voi olla pelkkää hyvää onnea. Nopeusrajoitusten oikeellisuuten en ota kantaa, ne ovat tällä hetkellä tällaiset ja niitä on noudatettava mikäli aikoo pitää rahat omassa kukkarossaan. Henkilökohtaisesti en keksi mitään typerämpää kuin rahan lahjoittaminen valtiolle ja tämä vieläpä vapaaehtoisesti.
Patukkahan sen kiteytti! Eli ku edes vähän kattelee, niin säästää. Ei ne rajoitukset muutu fiksummiksi, vaikka kuinka jättää ne noudattamata. Ja edelleen toitotan, että ne hupiajot, joissa tykkää lasketella vähän reippaammin kannattaa suunnata sinne missä on fiksummat rajoitukset ja vähemmän valvontaa. Ei tää ny niin vaikeeta voi olla![]()
Elä ja anna muiden roudata.
Harvinaisen totta. Lähes kaikissa paikoissa voisi rajoitusta nostaa kympillä 80->90, 100->110 jne. Tuntuu tosi tyhmältä körötellä sitä 80:ä kun oikea nopeus olisi 100. No sitten sitä tulee venytettyä tuota rajaa ja joskushan se kostautuu ylimääräisinä kuluina.
Jotenkin sitä vielä pystyy autolla noita älyttömiä rajoituksia noudattamaan kun pistää vakionopeussäätimen päälle ja alkaa haukottelemaan. Pyörällä jolla ajaminen on yleensä "sitä turhaa ajoa" ja perustuu vain siihen että se on kivaa, niin ei mitenkään malta.
Usein sitä sitten hätkähtää tuossa haukotellessa kun jotain yllättävää tapahtuu, joten ei varmasti ole kovin turvallista.
Osittain näiden seikkojen takia sitä tulee vuosittain heitettyä ainakin yksi ulkomaan reissu. Kun tuolla mannereuroopan puolella rajoitukset ovat paljon järkevämmällä pohjalla.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Niinpä. Todella harmi etteivät kaikki pysty tuohon niin emme voi saavuttaa täydellistä harmoniaa. Koomalampaat voisivat ajella kiltisti rajoittimia vasten jonossa ja ketään ei pelottaisi.
Paskalakitkin voisivat keskittyä pelkästään hymyilemään ja tervehtimään ihmisiä sekä kyselemään kuulumisia mummoilta. Työparia ei enää tarvitsisi kun heillä/teillä olisi aikaa iltakursseilla opetella niin kirjoitus kuin lukutaitoa. Kaikilla olisi tosi kivaa.![]()
Supermoto
Kun siis edes pitäisivät jonkun tolkun rajoituksissa eivätkä vaihtelisi niitä kokoajan samalla pätkälllä. Ketuttaa ajaa kun jatkuvasti tarvii hidastaa ja kiihdyttää. Aivan järjenköyhää touhua tollainen. Joskus on itse hyvin vaikea keksiä miksi jossain rajoitus on 80 ja toisaalla 60 ja tiet ovat identtiset. Ja joka vietävän liittymän tai risteyksen kohdalla pitää hidastaa (jos siis haluaa rajoitusten mukaan ajaa).
-- Julius K -- R1200R & XL700v --
Mun mielestä se on hauskaa - erityisesti jos löytää paikan missä saa laillisesti vetästä viidestäkympistä sataan kahteenkymppiin - siis toi nopeusrajoitusten vaihtelu. Samoin hienoa on että asutuksen lähellä on pienemmät rajoitukset kun sellaisissa paikoissa missä asutusta ei ole.
Senverran kilparatatunnelmia aina välillä että lisääkin vois olla valvontaa, ihan vaikka siellä missä satku vaihtuu kasikymppiin tai kasikymppi kuuteenkymppiin.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ajokiellon sijaan 80-kympin lätkä vuodeksi?! Ajot jatkuis mutta tuska vois olla ääretön*2![]()
Kuten aiemmin totesin niin mun oikestaju ei veny siihen että kolmesta tai neljästä rikesakosta saat kortin hyllylle; ajakoon kukin niin monta kilsaa kuin ajaa millä vehkeellä hyvänsä. Pointti on siinä onko joku asia järkevää vai ei, sanoo laki tai oikeuskäytäntö mitä tahansa. Hyväksyn sen että päiväsakoilla ruvetaan katteleen kortin perään, mutta rikesakkojen kohdalla en todellakaan, sanokoon täällä joku "kukkis" mitä hyvänsä. Aika moni muutos lainsäädännössä on lähteny siitä että tarpeeksi moni on ollu tyytymätön "nykyiseen oikeaan". Yhtenä esimerkkinä torpparit mutta ne olikin miehiä ja muutoksen nykyisiin vellihousuihin huomaa kyllä.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Moni on ihan samaa mieltä, myös minä mutta varauksin. Jos vähän mietit asiaa: vedät 30/40 alueella sen 20 km/h rikesakko ylinopeutta ja lapsi tms pomppaa ilman teleporttausta tielle, ehditkö pysäyttää ? Eri asia on maantienopeudet tms, mutta ei lainsäätäjä voi tehdä joka paikkaan erilaisia rangaistusvaatimuksia, sehän vain kertoisi että täällä saat kaahottaa kun taas täällä et ?
- slipping and sliding since 1982 -
Ei ole tullut sakkoja "vaarallisissa paikoissa". Kaikki ovat tulleet keskellä ei mitään. Siellä missä ajonopeusvalvontaa ei oikeasti tarvittaisi. Tänäkään vuonna en ole nähnyt nopeusvalvontaa kertaakaan koulujen kohdalla. Tai paikassa, jossa lapsia liikkuisi. Olen nähnyt niitä vain paikoissa, joissa on potentiaalia koviin ylinopeuksiin, mutta ei realistista mahdollisuutta kolariin ylinopeuden vuoksi.
Omassa lähiympäristössäkin on paikkoja, joista kiellän lastani liikkumasta, koska niissä ajetaan tolkuttoman kovaa. Alueella 40 rajoitus ja se 50 on liian kovaa, kun risteykseen on näkyvyys 20 metriä ennen. Ikinä en ole poliisia paikalla nähnyt.
Ylinopeusvalvonta on ihan kannatettavaa, jos se tehtäisiin paikoissa joissa ihmishenki voisi vaarantua oikeasti sen ylinopeuden vuoksi. Nyt se on pelkkä rahastuskone valtiolle.
Rajoitukset ovat myös menneet naurettaviksi. Heti kun tien viereen rakennetaan pyörätie/jalkakäytävä, niin rajoitus laskee 80 > 60. Jalankulkijat poistuvat tieltä ja homma muuttuu vaaralliseksi? Muutenkin noi 80 pätkät rupeavat olemaan turhan uhanalaisia.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017