Olisi tarkoitus "järkyttää" lähipiiriä vaihtamalla vanha pyörä Räyhä/Tykki-mallien sijasta hillitysti Bemuun, malleja ja omaa tarvetta ajatellen R1200ST voisi olla se versio jolla tultaisiin nyt ja jatkossa toimeen.
Kaivattaisiin kokemuksia ko.mallista pidemmältä ajalta. Foorumilla oli aktiivista keskustelua mallin julkaisun aikaan mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Mitä piditte katteesta, kuinka moni vaihtoi Touring-malliin ja mitkä olivat vaikutukset ajomukavuuteen? Riittikö teho+tilat kaksi päällä ajoon laukut täynnä tavaraa? Toiko joku pyöränsä Saksasta, kannattaakohan tuonti tämän mallin osalta? Mallia moititaan tylsäksi ja nokkaa rumaksi mutta itselle nämä ovat sivuseikkoja.Lisäksi vanhemmalla iällä kun vauhti ja teho eivät ole pääasia vaan lähinnä ergonomia ja käytännöllisyys.
if you can´t stand the heat, stay out of the kitchen
Muutama tonni tuollaisella ST:llä tuli ajettua 2005. Tekniikaltaan ja tehoiltaanhan tuo oli yhtenevä RT:n kanssa. Eli kyllä sillä mennään kaksi päällä ongelmitta. Minulle ajoasento ei sopinut ja sen tuloksena sain toiseen käpälään niin jumalattomia suonenvetoja, että yhteiselosta vaan ei tullut mitään. Muistaakseni jostain (Verholen?) oli saatavissa tangon nosto-palikoita, mutta en sitten ikinä saanut aikaiseksi noita hankkia vaan vaihdoin vekottimen veks. Jos bokserin tänä päivänä hankkisin, niin kyllä pakko olla Pekan kanssa samaa mielipuolta - Gessu se olisi...
<p>2002-2014</p>
No gessuhan olisi vaihtoehto nro.1 mutta budjetti painaa päälle...Mites ST:n kate toimii jos laittais raiserit? Vakiokate on aika matala mutta ainakaan Moto-1 testissä sitä ei moitittu, onko niin että vakiotangolla kypärän alueella ei ole pahempaa turbulenssia? Katteen yläreunassa on jännä V-muotoinen korotus, onkohan tämä keksintö jutun juoni?
if you can´t stand the heat, stay out of the kitchen
Itse ajelen pykälää vanhemmella R1150RS:llä, joka on suunnattu samaan rakoon S ja RT:n väliin kuin ST:kin.
Hiukka sporttisempi kuin RT mutta mukava matka-ajossa ja kaksi päällä.
Sporttisempi ajoasento tuo tietty kuormaa käsille enemmän kuin RT:ssä, mutta kaikkea ei voi saada saada samaan pakettiin... Vastapainoksi radalla katu-uskottavampi kuin RT
Sekä RS että ST ovat olleet jotenkin väliinputooja malleja. En tiedä miksi. Itselleni juuri tuon tyyppinen pyörä sopii mainiosti. BMW:n tapaan kaikki toimii matka-ajosta sporttisempaankin menoon. Painotukset vain muuttuvat mallin mukaan.
Olen itsekin tuota ST:tä katsellut "sillä silmällä" mutta ei ole ollut vielä tarvetta vaihtoon. RS kun toimii mainiosti.
Uskoisin että ST:n katteet ja tuulilasit ovat OK. Kuskin pituus tietysti aina vaikuttaa...
1100RS / 1150RS on kyllä ihan eri pyörä kuin ST. Vaihdoin ST:stä 1100RS'ään nimenomaan ajoasennon vuoksi. Noi RS- ja ST-pyöräthän ovat periaatteessa Sport Touring-versioita RT-mallista. Kuitenkin noiden vanhempien mallien ajoasento on mukavampi.
<p>2002-2014</p>
Ostin juuri R1200ST:n, koska:
+erinomainen peruskonstruktio, riittävän yksinkertainen ja helppo huoltaa
+BMW boxer on mainio kone, persoonallinen ja umpirautaa
+sporttinen matkapyörä, kuulostaa hyvältä. En ole tällaisella aiemmin juuri ajellut
+vähintäänkin riittävä suorituskyky
+abs jarrut
+hinta/laatusuhde tuntui erittäin hyvältä
kokemukset noin 1000km ajon jälkeen:
+kone käy merkittävästi tasaisemmin kuin R1150 kone (tässä tasapainoakseli ja 2-tulppaa per pytty)
+kate toimii riittävän hyvin (ei voi tietenkään verrata RT:n tms matkapyörän katteisiin)
+ketterän oloinen
+ei haivaittua surgingia, eikä öljyn kulutusta. (Nämä eivät ole oikeasti ongelmia vaan moottorityypin ominaisuuksia)
+kaikki toimii niinkuin pitää, jämäkkä paketti
+säätöjä löytyy jousituksesta, stongan ja pleksin korkeudesta ja penkistä
-Etuiskunvaimennus pintakova, tai ainakin huonompi kuin R1150R:ssä
-Persoonallinen ulkonäkö, luonnossa tosin merkittävästi nätimpi kuin kuvissa
-Käyntiääni on tasainen puksutus, ei pärjää V2:n jytinöille
Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
Nostetaanpa minulle mielenkiintoinen keskustelu aktiiviseksi. Itse olen pohtinut K1200 RS:n ja R1200 ST:n välilllä. ST on harvinaisempi malli, mutta siitä huolimatta kysyn konklaavilta mielipiteitä mopojen valinnan välillä.
ST:ssä kiinnostaa pyörän keveys ja jonkin sortin urheilullisuus. K-malli on puolestaan tutumpi moottorin osalta, kun kaksi edellistä on ollut nelisylinterisiä laakamäntämopoa. K-mallissa on alkanut arveluttamaan pyörän paino, vai onko sillä merkitystä käytännössä?
Itse ajelen pikiteillä päivän retkiä ja välillä pitempiäkin reissuja. Kaupunkipyöritykset ovat jääneet kultaiselle 80-luvulle.
Juke
- - - - - -
BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1250 GS 2019
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980