Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Kurssin nimi:
    Ajotaito 2
    Päivämäärät: Jokainen kotimainen ratatapahtuma, kauden '16 lista
    Paikka: Alastaro, Ahvenisto, Botniaring, Kemora, Motopark
    Sisältö: Kaarreajotekniikan perusteet
    Kohderyhmä: Kaikki moottoripyöräilijät
    Esitietovaatimukset: Taito ajaa kurssipaikalle moottoripyörällä
    Kurssin hinta: 0 € + ratamaksu
    Motorg ry:n jäsenyyttä ei vaadita










    Tule mukaan Motorg ry:n ratapäiville tutustumaan rataharjoittelun iloihin ja hyötyihin. Ajotaito 2 on sekä katukuskeille että ratailusta kiinnostuneille ja sitä aloitteleville suunnattu kaarreajotekniikkaan keskittyvä kokopäiväinen kurssi. Jotta alku sujuisi mahdollisimman hyvin, Motorg ry tarjoaa sinulle tämän kurssin ilman lisähintaa.

    Rataharjoittelu voi olla silmiä avaava kokemus kun pääsee ajamaan "oikeita" mutkia. Kurssilla autamme sinua parantamaan ajotekniikkaasi niin että ajamisesi olisi aiempaa varmemmalla pohjalla. Kurssin sisältö perustuu katukuskien ajamisesta tehtyihin havaintoihin. Kurssilla hiotaan ajoasentoa, kaarreajolinjoja, katseen käyttöä, ohjaustekniikkaa, rentoa ajotyyliä ja näiden asioiden keskinäistä merkitystä. Matkassa on aina mutkia, joten kurssin kaarreajotekniikkaa painottava sisältö osuu suoraan jokapäiväiseen ajamiseen. Kurssin kaikki asiat ovat yhteistä perustaa sekä katu- että rata-ajolle. Vaativammat ajotekniikkajutut tehdään joskus myöhemmin näiden perustaitojen päälle. Kurssiin kuuluu varikolla pidettävät teoriaosuudet ja radalla ajettavat käytännön harjoitukset. Kurssi ajetaan kokonaan radalla.

    Esitietovaatimuksena on jonkinlainen taito ajaa moottoripyörällä. Ajotaito 1 tai Motoristi Survival ovat hyödyksi, mutta eivät välttämättömiä. Lue rataharjoittelusta ja ajokoulutuksista lisää Motorg ry:n ratapäiväinfosta, siellä on asioita avattu vähän enemmän.

    Milloin kursseja järjestetään?

    Ajotaito 2 järjestetään jokaisen kotimaisen ratapäivän yhteydessä, mutta vähintään kaksipäiväisten ratatapahtumien yhteydessä vain sen ensimmäisenä päivänä. Mahdollisista poikkeuksista ilmoitetaan kyseisen ratapäivän keskusteluketjussa.

    Miten mukaan

    Osta paikkasi haluamallesi ratapäivälle verkkokaupasta kohdasta "Ratapäivät", Ahvenistolla ryhmään "Hidas 2" ja muilla radoilla hitaaseen ryhmään. Valitse oletko ensikertalainen vai kurssin kertaava, jotta järjestäjät saavat ennakkokäsitystä mukaan haluavien lukumäärästä. Osallistujilta ei vaadita Motorg ry:n jäsenyyttä. Kurssilaiset kokoontuvat heti kun aamun kuljettajakokous on päättynyt, asiasta tiedotetaan kuljettajakokouksen yhteydessä kohtuullisen näkyvästi ja kuuluvasti.

    Kurssille mahtuu rajallinen määrä osallistujia. Osallistujat valitaan paikan päällä aamun kuljettajakokouksen yhteydessä. Valituksi tulee aina kaikki ensikertalaiset ja kurssin aiemmin käymättömät, ja heidän jälkeen valitaan vähiten rataharjoittelukokemusta omaavia kurssin kertaajia kokemattomuusjärjestyksessä sen verran kuin kouluttajien määrä antaa myöten. Kurssille etukäteen ilmoittautuneilla on siinä vaiheessa etuajo-oikeus. Teoriaosuudet ovat avoimia myös kurssin ulkopuolelle jääneille.

    Huomioi nämä asiat:

    - liikennevakuutus on kurssilla (ja radalla muulloinkin) voimassa kuten tieliikenteessä,

    - kaskon törmäysvahinkovakuutus on kurssin aikana voimassa kuten tieliikenteessä ilman omavastuun korotusta A-vakuutuksen, Fennian, Lähivakuutuksen, Nordean (Tryg), LähiTapiolan, OP-Pohjolan, Turvan sekä Pohjantähden vuonna 2010 uudistetussa kaskossa. Aktian kasko ei korvaa mitään. Nämä tiedot on selvitetty vakuutusyhtiöiltä kysymällä sekä muutaman vakuutusyhtiön kohdalla korvauskäytönnöistä erikseen sopimalla. Käytännöt voivat muuttua, joten ole selvillä omista vakuutuksistasi, Motorg ry ei vastaa näiden tietojen paikkansa pitävyydestä,

    - Motorg ry ei vastaa radalla tai kurssilla sattuneista vahingoista,

    - Motorg ry:n jäsenyyttä ei vaadita Ajotaito 2:ssa, mutta jäsenyys alentaa ratapäivän hintaa ja antaa oikeuden varata paikan ennakkomyynnin aikana,

    - lippuvuoroja ei voi ottaa kurssipäivälle eikä kurssille voi tulla myöhässä (sillä poikkeuksella että olet kertaamassa kurssin asioita),

    - kurssilla tulee noudattaa annettuja harjoitteluohjeita, ohjeiden selkeä rikkominen voidaan katsoa vahinkotapauksessa kurssin ulkopuoliseksi ajeluksi,

    - Motorg ry pidättää itsellään oikeuden säätää kurssin kapasiteettia kurssipäiväkohtaisesti tilanteen mukaan,

    - kurssin käytyäsi voit ilmoittautua myös Ajotaitoklinikan vastaanotolle,

    - lue ratasäännöt.

    Tervetuloa mukaan!
    Motorg ry:n ajokouluttajat



    Viimeksi muokannut: Hannula; 09.05.2017 klo 19:45.
    1000
  2. #2
    Kysymys, ketä / minkä koulutuksen saaneita esim.ajotaito II kouluttajat ovat?
    P.Väisänen
  3. #3
    Lainaa petteri.vaisanen kirjoitti Katso viesti
    Kysymys, ketä / minkä koulutuksen saaneita esim.ajotaito II kouluttajat ovat?
    Kaikki meidän kouluttajat ovat käyneet vähintään liikenneturvan EAK-kouluttajakurssin. Lisäksi henkilöt on pyrittu jo ennen kurssille lähettämistä valitsemaan niin, että he olisivat sopivia kouluttajiksi. Kriteereinä valinnalle ovat riittävä kokemus moottoripyöräilystä, halua oppia ja opettaa uutta, sekä luonteen ja ulosannin pitäisi olla kouluttajalle sopiva. Joukossa on myös SMOK-kouluttajatestit läpäisseitä sekä ammatiltaan ajo-opettajia. Tietenkin pyrimme myös sisäisesti jatkokouluttamaan omia kouluttajiamme, että opetuksen taso pysyisi laadukkaana. Lyhyesti sanottuna siis sekalainen sakki erilaiset taustat omaavia, sosiaalisesti ulospäinsuuntautuneita kokeneita motoristeja, joilla on halua jakaa osaamistaan muille motoristeille.

    Meikäläisen tausta on vähän vajaa 20 vuotta eri näköisten kaksipyöräisten sarvissa (ikää alle 30). Suurimmaksi osaksi katuajoa, mutta myös maastossa on tullut möngittyä. Nykyisin harrastus painottuu rata-ajoon, jossa vauhdit on sitä tasoa, että kiskakuskejakin voi vähän kiusata. Orgin kouluttajana olen nyt neljättä vuotta ja tänä aikana olen ollut vetämässä noin pariakymmentä kurssia Ajotaito ykkösestä aina rata-ajokurssiin saakka.
  4. #4
    Sen verran tahtoisin tarkentaa, että riittävällä kokemuksella tarkoitetaan sitä, että pyörä on riittävällä tasolla hanskassa. Kyse ei siis oikeastaan ole kokemuksesta (aika) vaan taitotasosta.
    T: Toinen kouluttaja
  5. #5
    Hei,

    Päteekö tuo 95dB sääntö myös tähän Ajotaito II kurssiin? Ja voiko tätä mitauttaa missään/mitenkään ennen kuin tuonne ahvenistolle menee?

    Onko mahdollista että he mitauttaa siellä radalla vaikkapa kuukausi ennen itse kurssia? Ja jos näin on niin onko tuo mittaus ilmaista?
  6. #6
    Lainaa Sandzu kirjoitti Katso viesti
    Hei,

    Päteekö tuo 95dB sääntö myös tähän Ajotaito II kurssiin? Ja voiko tätä mitauttaa missään/mitenkään ennen kuin tuonne ahvenistolle menee?

    Onko mahdollista että he mitauttaa siellä radalla vaikkapa kuukausi ennen itse kurssia? Ja jos näin on niin onko tuo mittaus ilmaista?
    95dB sääntö koskee myös kurssia. Voit käydä mittauttamassa Ahvenistolla etukäteen ja ymmärtääkseni se on ilmaista. Myös katsastuskonttoreilla on yleensä kalibroidut mittarit, tuollaisen mittauksen hinta taitaa olla aika hyvin neuvoteltavissa, kun mitään paperitöitä siihen ei tarvitse tehdä.
    Siivetön jäsen
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  7. #7
    MOI

    Kävin ajotaito kakkosen 2014
    ja
    ajotaitoklinkan 2015.

    Täytyy sanoa että Don Hannulan
    pohdinnat ovat arvoisensa ja hyvät.
    Mulla ainakin vauhtia löytyi.
    Toivottavastin sullakin...

    T.S
  8. #8
    Olen käynyt monenlaisia EAK-juttuja, Ajotaito 2 2013 on taatusti ollut paras, jonka olen suorittanut. Ihan oikeasti, siitä sai paljon eväitä.
    <p>.</p>
  9. #9
    Itse kävin ajotaitoII:n eilen Alastarolla. Ei ollut aikaisempaa ratakokemusta ja voin kirkkain silmin suositella.

    Maantiellä oppii mahdollisesti ajamaan liikenteessä, mutta radalla oppii todellakin sen mitä moottoripyörän "ajaminen" tarkoittaa. Tässä kouluttajat mielestäni onnistuivat hyvin jakaessaan perustietoa ja kannustaessaan oikeasti ajamaan sitä pyörää
  10. #10
    Kurssi käytynä tänään Botniaringillä. Itselleni ensimmäinen kerta radalla pyörällä, mutta ei varmasti viimeinen. Suuret kiitokset erittäin ammattitaitoisille vetäjille. Aivan huippu juttu. Tässä oli kyllä koulutus, jonka pitäisi jokaisen motoristin (pyörämallista riippumatta) käydä. Ja itseäkin harmittaa, kun ehti 20 vuotta ajaa väärin
    - Heim0
  11. #11
    Hyvä kurssi ja hyödyllistä tietoa! Eilen oli Botniaringillä eka kerta radalla ja yleensä todella vähällä ajokilometrihistorialla. Mukavasti sai lisää varmuutta ja vinkkejä ajamiseensa ja ehkä ens kerralla jo hiukan lisää vauhtiakin Kiitokset kouluttajille!
  12. #12
    Olin eilen Alastarolla ajotaito II koulutuksessa ja kotiin ajaessa jo huomasi kyllä kurssin hyödyn. Kiitos siis siitä kouluttajille! Yhden asian pyytäisin kuitenkin jatkossa huomioimaan - tärkeät ohjeet mielellään ennen kuin on korvatulpat korvissa ja kypärät päässä, koska itse en ainakaan enää silloin kuule mitään. Esim. ajoetäisyyksistä
  13. #13
    Kiitos hyville kouluttajille eilen 5.9. Alastarolla! Oppi mitä sai oli loistavaa, kouluttajat asiansa osaavia ja palaute mitä sai ajojen jälkeen kannusti parantamaan ajoa. Joutuu kyllä kertaamaan tämän ensi keväänä, mutta siitä onkin sitten helppo jatkaa ajotaito III:n haasteisiin ja jopa itsenäisesti radalle
  14. #14
    Kumpi on miellyttävämpi rata Ajotaito II:sta mielessä pitäen, Ahvenisto vai Alastaro?
  15. #15
    Motorg ry:n hallituksen sihteeri Knaku:n avatar
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jote kirjoitti Katso viesti
    Kumpi on miellyttävämpi rata Ajotaito II:sta mielessä pitäen, Ahvenisto vai Alastaro?
    Jostain muistan lukeneeni, että kouluttajien mielestä Ahvenisto on oppimisympäristönä parempi...? Itse kävin Alastarolla, eikä sielläkään ollut valittamista. Lienee makuasia kumpaan menee, koska kurssilla tulee niin paljon hyödyllistä tietoa ja harjoitusta.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

    Sihteerille voit lähettää sähköpostia osoitteeseen knaku(ät)moottoripyora.org tai sihteeri(ät)moottoripyora.org
  16. #16
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Nostaisin Ahveniston paremmaksi, mutta ei ero näiden välillä niin merkittävä ole. Motopark on selvästi huonoin kurssin tarpeisiin johtuen siitä että ajolinjamalliin edes jotenkin osuvia mutkia on siellä pari-kolme ja hyvin osuvia ehkä yksi tai kaksi.
    1000
  17. #17
    Lainaa Jote kirjoitti Katso viesti
    Kumpi on miellyttävämpi rata Ajotaito II:sta mielessä pitäen, Ahvenisto vai Alastaro?
    Ahvenisto on mun mielestä mukavampi, koska siellä on paljon erilaisia mutkia ja myös korkeuseroja. Alastaro on tasasta ja mutkat vähän yksipuolisia. Alastarolla on vähän pidemmät suorat, joten ennen mutkaa ehtii funtsia ehkä vähän enempi, että mites toi seuraava mutka pitikään ajaa. Makuasia, mutta mun ääni menee Apparalle.

    Terveisin: Kouluttaja
  18. #18
    Olen tulossa ensimmäistä kertaa huomenna 4.6 Alastarolle ja Ajotaito II kurssille. Pari käytännön kysymystä:
    - Mitä pakkaan mukaan pyörän ja ajovarusteiden lisäksi?
    - Missä radan lähellä kannattaa tankata ja riittääkö tankillinen koulutuksen läpikäyntiin (Mutkapätkää ajaa joku 180km ennen kun bensavalo syttyy)?
    - Mitä muuta pitäisi osata huomioida etukäteen?
    <p>Suzuki SV 1000S</p>
  19. #19
    Kädetön kääntyilijä heeppa:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Varsinais-suomi
    MotOrg ry jäsen
    Vettä ja suolaista purtavaa, jos on lämmin keli tulossa
    Oripään shell, siellä tankki täyteen riittää koko päiväksi
    Avointa mieltä kouluttajiltasi saamiisiin oppeihin ja neuvoihin yleisilläteillä ajeluun.
    CBR 900RR -01
    ex. CBR 900RR -96
    ex. GSX750F -02
  20. #20
    Kouluttaja Waille:n avatar
    Liittyi Jun 2009
    Helsinki / Skinnarilan vapaavaltio
    MotOrg ry jäsen
    Ota mukaan vesipullo tai pari, aurinkorasvaa, vähän ruokarahaa ja työkalut peilien irrottamiseen tai vaihtoehtoisesti jesaria niiden peittämiseen. Varikolla on grilli sekä kahvio, josta saa ihan oikean kunnollisen lounaan. Aurinkorasvaa siksi, että ratavarikolla onnistuu yllättävän tehokkaasti käräyttämään nahkansa, kun siellä koko päivän keikkuu ulkona suorassa auringonpaisteessa. Vesipullon voi varikolla täyttää useammassa paikassa ja koulutusryhmän sijoittautumisesta riippuu mikä on lähin, mutta vähän matkaa voi joutua kävelemään. Jos peilit pystyy kohtuullisella vaivalla irrottamaan, niin mun mielestä ne on paras ottaa kokonaan pois. ORGin ratasäännöt kuitenkin sallii myös niiden paikalleen jättämisen, kunhan ne peittää läpinäkymättömällä teipillä. Reitistä riippuen viimeinen huoltoasema radalle Helsingin suunnasta tultaessa on joko Oripään Shell tai Alastaron Teboil. Tankillisen pitäisi riittää koulutuspäivään ihan hyvin, kun jommalla kummalla noista asemista tankkaat.
  21. #21
    Lisäisin edelliseen, että ota sandaalit, crocksit tms. mukaan. Jos on kuuma päivä, on ihan kiva heittää saappaat pois jalasta oman ryhmän ajovuorojen välillä.
    Honda CBR 1100 XX
    ex XL 700 V Transalp
  22. #22
    Alkukesästä jos on aurinkoista niin aina näkyy punaiseksi mennyttä ihmisennahkaa vähintään naamassa Asvalttikenttä heijastaa tota aurinkoa vähän niinku vesi rannalla.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  23. #23
    Lainaa Hannula kirjoitti Katso viesti
    - kaskon törmäysvahinkovakuutus on kurssin aikana voimassa kuten tieliikenteessä ilman omavastuun korotusta A-vakuutuksen, Fennian, Lähivakuutuksen, Nordean (Tryg), LähiTapiolan, Pohjolan, Turvan sekä Pohjantähden vuonna 2010 uudistetussa kaskossa. Aktian kasko ei korvaa mitään. Nämä tiedot on selvitetty vakuutusyhtiöiltä kysymällä sekä muutaman vakuutusyhtiön kohdalla korvauskäytönnöistä erikseen sopimalla. Käytännöt voivat muuttua, joten ole selvillä omista vakuutuksistasi, Motorg ry ei vastaa näiden tietojen paikkansa pitävyydestä,
    Tarkistin vakuutusasian juuri POP:lta

    Lainaa POP asiakaspalvelija kirjoitti
    Nykyehtojen mukaan emme korvaa kilpailussa tai ajoharjoittelussa tapahtuneita vahinkoja.
  24. #24
    Lainaa BenaK kirjoitti Katso viesti
    Tarkistin vakuutusasian juuri POP:lta
    POP Auto vakuutusehdot, sivu 23, lukee näin:

    5 TURVIEN YLEISET RAJOITUKSET
    Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa,
    osallistuttaessa kilpailuun tai sen
    harjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella

    Itselläni on tämä ko. vakuutus ja olen osallistumassa tähän Ajotaito 2 koulutukseen. En ole osallistumassa kilpailuun tai sen harjoitteluun, joten mielestäni vakuutusehdoissa ei rajata näitä vahinkoja pois. Mutta en olekaan juristi...
    GSX-S1000F
    Ex.GSX1250FA, GSF1250SA
  25. #25
    Lainaa BenaK kirjoitti Katso viesti
    Tarkistin vakuutusasian juuri POP:lta
    Pakko laittaa mitä oman POP-vakuutuksen ehdoissa sanotaan:

    Ei korvata vahinkoa, joka sattuu:
    "osallistuttaessa kilpailuun tai sen harjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella"
    ==> Onko Ajotaito 2 kilpailuun harjoittelua? Minun mielestä ei, mutta vakuutusyhtiön mielestä varmaan on jos jotain saatuu

    Omavastuusta:
    "Vahingon sattuessa alueilla, joilla harjoitetaan nopeus- tai ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, omavastuu on nelinkertainen, kuitenkin aina vähintään 25 prosenttia vahingon määrästä. Pohjoismaiden ulkopuolella sattuneissa vahingoissa omavastuu on kaksinkertainen."
    ==> Eli nelinkertainen omavastuu olisi joka tapauksessa.
    CBF600SA ==> CBF1000FA
  26. #26
    Selitin tarkkaan POP-asiantuntijalle koulutuksen luonteen ja että sitä valvoo mp-koulutusliiton tai yhdistyksen hyväksymiä kouluttajia ja vastaus oli ylläoleva. Asiakaspalvelija sanoi että ehdot voivat muuttua heinäkuussa.

    Kysyin samaa Pohjolasta ja vastaus myönteinen -> Monster siirtyi Pohjolaan per tänään ja yllätykseksekseni sain vielä halvemman vakuutuksenkin

    Lisäys
    Yleensä vakuutusyhtiöt eivät korvaa vahinkoja ajettaessa moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella.

    Esim Pohjolan vakuutusehdoissa mainitaan poikkeus:
    Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon kurssilla tai Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen kouluttajan, autokoulun tai Suomen moottoripyöräkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ja valvomaan ajoopetukseen.
  27. #27
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, varapj, tapahtumavastaava Goofy S:n avatar
    Liittyi Jan 2009
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    On tietysti hyvä selvittää aina vakuutusasiat(kin) jo etukäteen.
    Mutta pitää muistaa myös se tosiasia että Ajotaito 2 ei ole rata-ajoharjoittelua. vaikka koulutus suoritetaankin rata-alueella.
    Siis Ajotaito 2 ei kouluta ketään "rataketuksi" vaan koulutus tähtää turvalliseen moottoripyörällä ajoon.

    Heitetäänpä kysymys kouluttajille:
    Milloin viimeksi on Ajotaito 2:sen yhteydessä tapahtunut ulosajoja, kaatumisia tai kalustovahinkoja?
    (Henkilövahingothan korvataan aina pakollisesta liikennevakuutuksesta.)
    Viimeksi muokannut: Goofy S; 17.06.2016 klo 15:53.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  28. #28
    No well, mä otan palovakuutuksenkin vaikka oma eikä naapureiden koti ole palanut lähiaikoina.

    Hannulakin kehoittaa aloitusviestissä fiksusti tarkistamaan törmäysvahinkovakuutuksen voimassaolon koulutuksessa.
  29. #29
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Milloin viimeksi on Ajotaito 2:sen yhteydessä tapahtunut ulosajoja, kaatumisia tai kalustovahinkoja?
    Viimeinen mitä mä tiedän, on 2009 tai 2010 Apparalla.
    Jos mietit, mikä pyörä pitäisi hommata, osta Triumph Street Triple R. Niin minäkin tekisin.
  30.  
  31. #30
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Henkilövahinkoja ei ole tullut käsittääkseni koskaan, joskus vuosia sitten on ollut jokunen kaputti kun on tehty suoraan toimintaohjeiden vastaisesti. Viimeisin vakuutusyhtiölle asti päätynyt keissi taitaa olla vuodelta '10 Ahvenistolla, syyllinen ei silloin ollut kyseinen kuski vaan harhaillut kurssitoveri. Sille on syynsä miksi ohjeistus on tiukkaa eikä poikkeamia hyväksytä.

    Kurssin menetelmiä on muuteltu vuosien saatossa kokemusten perusteella kuten missä tahansa systeemissä, jossa turvallisuutta joudutaan ja halutaan parantaa. Muutokset on myös dokumentoitu, jotta uudet kouluttajat voisivat helpommin päästä ajanmukaiseen käytäntöön sisään. Nykyinen turvallisuustaso alkaa olemaan sellainen, että parannusta on vaikea saada aikaan vähentämättä koulutustoimintaa. Uusien kouluttajien preppauksesta sitä löytynee vielä jonkin verran, tavoitetasolla ei sen suhteen vielä olla.
    Viimeksi muokannut: Hannula; 17.06.2016 klo 22:08.
    1000
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen