Mihin katoavat 10+ vuotiaiden pyörien huoltokirjat?
Eikö vielä 2000 luvun alkuvuosina niitä annettu pyörän mukana? Vai katoavatko ne siinä vaiheessa, kun matkamittarista häviää esim. 50000km? Onko mitään tietoa siitä, kuinka yleistä matkamittarin ruuvailu nykypäivänä on?
Olenko turhan nipo vai järkevän varovainen, kun edellytän luotettavan oloista huoltokirjaa? Tekisi paljon helpommaksi pyörän ostamisen, jos olisi edes jonkinlaista viitettä siitä, että pyörästä olisi pidetty huolta muutenkin kuin päältä päin ja että kilometrit pitävät todennäköisesti paikkaansa. Näin ainakin ensimmäistä mopoa ostaessa. Ei haluaisi ostaa pommia, kun ei muutenkaan ole paljoa varaa sijoittaa...
Tietämätöntä on helppo huijata.
Honda NC700S
Hyvä kysymys. Itse ostin R1100GS.n joka oli tuotu saksasta ja jonka huoltokirjan ainoa leima oli ensimmäisessä leimaruudussa ja mittarissa 76tkm. Ja niin kuin tuossa alhaalla lukee pyörä vastasi kunnoltaan kilometrejä. Ilmeisesti saksanpoika oli itse huoltanut pyöräänsä. Tässä nykyisessä leimat on joka ruudussa 70tkm saakka joten historia on tiedossa. Aina tietenkin pitää pyörää ostaessa asiaa pitää miettiä jäitä hatussa. Taannoin esim tein kauppaa R1100S.stä jossa oli mittarissa 50tkm mutta kunto vastasi enemmän ajettua ja niin jätin kaupan tekemättä, ei hk.aa. Eli ei se huoltokirja kuitenkaan välttämätön ole...näin minä olen asian kokenut.
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Ei ole huonompi tapa itse huoltaessa merkata tehdyt huollot "tehdyksi" sen mukaan
niitä on toteuttanut.
Tällöin säilyy ainakin perspektiivi kilometrien kehittymisestä.
Vielä parempi, jos pitää erillistä "historiavihkoa", jonka tarkoitus ei ole
olla viihteellinen romaani, vaan esim. kertoa (yleensä ) muusta, varsinaisen
huolto-ohjelman mukaisten km-huoltojen ulkopuolella tehdystä ylläpidosta.
Tämä "vakuuttaa" usein paljon enemmän myöhempiä omistajia.....
kuin kirja täynnä.... esim. testi testin jälkeen flopanneiden huoltoliikkeiden
iloisia leimoja.
Jos taas teettää hautalana hankalampia asioita "ihan oikeilla mekaanikoilla",
tuskin sekään mitään haittaa, jos noista varsinaisen tekijän merkkaa talteen
vaikka marmoritiskiltä ei leimaa saiskaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itse ostin banditin jossa ei ollut huoltokirjaa..en ollut varma huolloista joten olen itse tehnyt pikkuhiljaa kaikki tarvittavat ja merkannut ne ylös..onpahan sitte joskus seuraavalla omistajalla pikkusen tietoa mitä on tehty ja koska..
Suzuki b-king -08
Ex Yamaha fz-1 n -07
Ex Suzuki gsf 1250 -07
Ex Suzuki gsf 1200 s -03
Ex Suzuki sv 650 s -99
Ja kivasti tollasestä omasta remppapäiväkirjasta voi kattella sitten renkaiden kilometrimääriä ja muuta "mitesse olikaan" ja "millosse vaihdettiinkaan" -juttuja.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos pitää valita, niin sanoisin turhan nipo
Oman näkemyksen mukaan yli kymmenvuotiaassa pyörässä huoltokirjan leimat ja matkamittarin lukema alkaa olemaan vähän toisarvoisia juttuja kuntoa arvioitaessa. Tuossa iässä pyörän todelliseen kuntoon vaikuttaa jo aika paljon muitakin tekijöitä. Miten on pidetty määräaikaishuoltojen välillä ja mitä on tehty niiden lisäksi, miten käytetty, miten säilytetty jne. Omistajiakin on voinut olla useampia ja niiden asenne pyörän pitoon vaihtelevaa. Tuloksena sitten kohtuukilometreillä ja täydellisellä huoltokirjalla oleva kapine saattaa oikeasti olla paljon huonommassa kunnossa kuin enemmän kilometrejä kerännyt ilman kirjaa myytävä vaihtoehto.
Käytännössä tuollaisen vanhemman pyörän kunto pitää koittaa arvioida kokonaisuutena. Tässä tosin voi olla apua huoltokirjasta ja mittarilukemasta, mutta pelkästään niiden varaan ei voi laskea. Jos pyörä näyttää siistiltä ja vaikuttaa muutenkin asialliselta, mittarissa on vähän kilometrejä ja huoltokirjakin tukee mittarilukemaa, niin sitten voi kohtuullisella varmuudella olettaa, että sillä tosiaan on ajettu vähän ja kuntokin suunnilleen sen mukainen. Jos taas kuntotarkastuksessa löytyy merkkejä välinpitämättömästä hoidosta ja teknisiä puutteita, niin sitten ei kannata paljoa laskea huoltokirjan tai mittarilukeman varaan.
Kunnon arvioiminen ostotilanteessa ei tietty aina ole ihan helppoa, etenkään aloittelijalle. Siinä suhteessa on ihan perusteltu strategia keskittyä vain mopoihin, joille löytyy luotettava ja hyvältä vaikuttava huoltohistoria. Näissä vähän vanhemmissa peleissä vaan saattaa valikoima kaventua aika rankasti. Ja silti saattaa mennä metsään.
Mun nähdäkseni huoltokirjan puuttuminen yli kymmenvuotiaissa pyörissä on aika normaalia eikä sinällään välttämättä kerro mittarin ruuvaamisesta tai muusta huijauksesta. Aika monesti pyöriä aletaan huoltamaan itse kun ikää karttuu ja siinä vaiheessa motivaatio huoltokirjan säilyttämiseenkin lopahtaa. Pedanteimmat tietty merkkaa omatkin huollot kirjaan tai muuhun kirjanpitoon, mutta näin säntilliset huoltajat taitaa olla vähemmistössä.
Jos haluaa pelata varman päälle käytetyn pyörän ostossa, niin suosittelisin ostamaan niin uuden pyörän kuin budjetti vaan antaa myöten. Mielellään jonkun valtamerkin yleisen mallin. Vielä kun valitsee mallistosta pienemmän ja halvemman pään vaihtoehtoja, niin pääsee samalla rahalla uudempiin käsiksi. Esim. joku alle 5v japsipyörä ensimmäiseltä omistajalta alkaa olemaan jo aika turvallinen ostos, noin yleisesti ottaen. Mutta jos budjetti ei vaan riitä noin uuteen, niin sitten pitää vaan olla kärsivällisempi ja tarkempi etsinnässä, siis jos haluaa pelata varman päälle. Näissä hyvä vaihtoehto olisi pyörä, joka on ollut pidempään tuollaisella pedantilla omistajalla. Löytäminen vaan saattaa vaatia aikaa tai tuuria.
Arttu
Eipä tästä ole aikaakaan kun ihmettelin noissa ilmoituksissa aina Suomi-pyörällä olleen ajettuna max. 30tkm, eikä väliä oliko ikää 5 vai 15 vuotta
Tuota omaa mp-historiaani kun katsoo, niin yhdessäkään ei ole ollut huolto-dokumentaatiota mukana, vaikka kummasti esim. ohjekirja on ollut kaikissa messissä. Hmm... Itse tuota ohjekirjaa tartte kuin korkeintaan sen ekan kerran ja sen jälkeen se saa pölyttyä, kun huoltovihko taasen olisi vähintään sen kerran vuodessa aina hyppysissä = ohjekirja katoaa minulla helpommin kuin huoltovihko. No kai ed. omistajilla on sitten ollut joku muu toimintatapa
No autoissa taasen jokaisessa on aina ollut 100% huoltohistoria tiedossa, parhaimmissa jopa kuitteineen, katsastusraportteineen kaikkineen. Mutta siltikin ihan samalla tavalla nuo on minun omistuksesani käyttäytyneet, niin 2- kuin 4-pyöräiset. Jokaisesta on löytynyt aina ne omat pomminsa, oli huoltohistoria tiedossa tahi ei. Lievimmillään pientä naarmujen fiksailua tms. mutta pahimmillaan jopa rikkoutuneita osia jotka on sitten vain fiksailtu "paukulangalla" ja kun osan sijainti on ollut sellainen ettei se kurkkimisesta huolimatta näy, niin...No onneksi ei kuitenkaan mitään kalliimpaa, mutta tokihan tuo
kun tuntee tulleensa jossain määrin kusetetuksi, tavallaan. Mutta kai se on oppirahansa vain näissäkin hommissa maksettava, otettava opiksi jotta seuraavalla kerralla osaa chekata nuokin kohteet. Vaikeaahan se toki on kun "kuume" iskee
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08