Mitä eroa ajamisessa yleisesti muutakuin ajo-asento? Kokemusta on katupyöristä mutta enduroista ei yhtään. Miten menee matka ajossa ja kaupungissa, noitahan GS ainakin näkyy paljonkin laukkujen kanssa liikkeellä. Tulisi pääasiassa lähiseudulla ajeluun mutta toisinaan myös pitempiä reissuja.
Melkein luokittelisin GS-, XT- yms tyyppiset pyörät kategoriaan "soratiecruiser" tai "citymaasturi".
Jos oikealla endurolla meinaat reissata, niin unohda koko homma. Kaupungissa voit käydä jos on öljyä ja varamäntä mukana.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Varsinainen enduropyörä (esim. KTM EXC yms.) ei hirveän hyvin sovellu reissaamisen tai muuten vain katuajeluun, koska jo moottorin huoltovälit ovat pirun lyhyet (alle 1000km) ja moottorin viritysaste sen verran korkea, että moottori rakennetaan uusiksi siinä vaiheessa kun normaalissa pyörässä vaihdellaan vasta öljyjä. Kuran pöllyttämiseen maastossa tai crossiradalla sen sijaan ihan loistavia laitteita.
Paremmin kadullekin sopivasta enskasta hyvä esimerkki voisi olla KTM:n 690 Enduro, jossa on jo normaalin katupyörän huoltovälit (7500km), mutta paino ei vielä ole ihan mahdoton maastossakaan ajeluun. Samasta moposto löytyy myös Supermoto ja nakuversion (SMC&Duke III).
Bemarin GS ja KTM:n Adventure yms. taas edustaa tuota matkaendurosarjaa ja ne taas soveltuvat loistavasti reissaamiseen varsinkin jos tarkoituksena ei ole vältellä hiekkateitä ja pienempiä polkujakaan. Kadulla nämä tietysti ovat normaalia katupyörää pehmeämpiä jousitukseltaan.
Kaupungissahan nämä kaikki ovat pirun helppoja pyöriteltäviä ketteryytensä ansiosta.
Superbike #7
Taitaa olla vähän väärä paikka kysellä, nämä kun eivät oikein ymmärrä muiden kuin kilokyykkyjen päälle. Mutta kyseleppä tuolta: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/index.php niin saatat saada jopa asiallisia vastauksia.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
No minkä päälle se Patukka ymmärtää, muuta kuin turvaliivien käytön ja nopeusrajoituksien alentamisen? Ajatko itse esim. mottoripyörillä?
Kyselijälle sen verran että jos todella haluaa nauttia moottoripyöräilystä niin kompromissi on aina kompromissi. Rehellinen katupyörä ja kilpaenska erikseen on voittamaton yhdistelmä jos haluat oikeasti nauttia molemmista maailmoista koko rahan edestä.
Noista kompromissipyöristä luonnolisesti hankala sanoa mikä on kellekkin sopiva, mutta sen verran kuitenkin omasta mieltymyksestä että kilokyykkäri ja kilpaenska on ainakin paljon hauskempi yhdistelmä kuin vaikkapa se 690 kotari.
Sori Patukka, sieltä se kilokyykky ihan kuin vahingossa tuli...![]()
Supermoto
No,no,itse ajelen katuenskalla kesät ja talvet,mutta tallissa on ei kiloinen vaan1.1.kiloinen gixxeri,sunnuntain jäätelönsyöntireissuja varten
Eikö silloin pitäisi ymmärrystä olla molempiin suuntiin.
No,leikki leikkinä,mutta,kyllähän katuhaukka ja katuenska ovat eri kategoriaa,jousitus,rengastus,vannekoko,viritysast e,mitä vielä
Itse väittäisin isoa katuenskaa parhaaksi kompromissiksi,eli sillä tulee toimeen,reissussa,radalla,kaupungissa,jäätelönsyön tireissulla,mutta se ei loista missään niistä.Ja iso gessu on mielestäni yköspeli tähän kategoriaan.![]()
Viimeksi muokannut: gixxerman; 21.03.2013 klo 14:07.
Turbo busa..nappula renkailla
![]()
Suzuki b-king -08
Ex Yamaha fz-1 n -07
Ex Suzuki gsf 1250 -07
Ex Suzuki gsf 1200 s -03
Ex Suzuki sv 650 s -99
Kohta on taas koeajopäiviä mp-liikkeissä. Käy kokeilemassa erilaisia pyöriä, niin saat muodostettua oman näkemyksen miltä mikäkin pyörä tuntuu.
![]()
Iso Gessuhan on maailman paras joka paikan höylä; erinomainen joka tarkoitukseen, vaikka silti jokaiseen yksittäiseen tarkoitukseen löytyy parempikin.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Ei sitä EXC:tä katuajossa nyt niin paljon tarvitse olla huoltamassa. Ne huoltokirjan ilmoittamat huoltovälit ovat vähän eri käyttöön suunniteltu, kuin katuajoon. Tuollaiseen pyörään vaihtaa öljyt parissa minuutissa eikä venttiilin välysten tarkistukseenkaan paljoa tuhraannu, kun sen on muutaman kerran tehnyt, harvemmin niitä tarvitsee säätää. Kuitenkin se on huomattavasti tuota 690:stä kevyempi ja mukavampi käsitellä. Esim. tuollaisella EXC:llä menee 300-400 tuntia ennenkö sille moottorille tarvitsee mitään tehdä.
Itse omistin joskus 690 SMC:n ja olihan se ihan hyvä pyörä, ei siinä mitään. Nyt vaan kun sitä vertaa nykyiseen Husaberg FS 570:n, niin se olihan se 690 ihan järkyttävä möhkäles.
R1 --> ZX-10R --> 690 SMC --> ZX-10R --> FS 570 --> Hayabusa
Tottahan tuo on, että katuajossa ja kevyemmässä harrastekäytössä nuo käyttötunnit kasvavat huomattavasti, mutta silti huoltovälit ovat katupyöriin verrattuna lyhyet. Olkoonkin, että perushuoltojen tekeminen on noihin nopeaa ja helppoa puuhaa. Tuo 250-400 tuntia vastaa katuajossa n. 12500-20000km ajomäärää, eli kun katupyörään vaihdetaan öljyt toista kertaa, laitetaan noissa vähän enempi uusiksi. Pirun hauskoja vehkeitähän nuokin on, mutta en välttämättä matka-ajoa ainakaan säännöllisemmin enskapelillä harkitsisi.
Superbike #7
Eipä tuota omaa matka-enduroa oikein mihinkään yhteen pyörään osaisi vaihtaa, ja useammasta, yhteen asiaan paremmasta pyörästä olisi luultavasti alla juuri se väärä...
Hyvin on onnistunut niin työmatkat, matkailu ja mutkatiet niin soralla kuin päällysteellä, kesät talvet.
Maastoonkin pääsee käsittämättömän pitkälle, jopa poiskin, tuolla lähinnä oma pää taitaa tällä hetkellä olla se rajoite...
Ja aika iso hajonta on pyörissä mitä voi niputtaa joku-enduro nimikkeen alle.
Noista kilvellisistä kannonkiertoon tehdyistä kilpapyöristä noihin isompiin soratie touring pyöriin...
Varsinkin kun ihan saman kokoluokankin pyörissä voi olla järjettömiä eroja...
aika pitkälle se on kuitenkin omasta asenteesta ja siitä kiinni ,missä sitä pääasiassa ajelee , kyllä ihan puhtaalla katupyörälläkin uskomattomiin paikkoihin pääsee jos haluaa, ja hiukankin osaa...
vrt. v-maxilla 2010 pystymettässä...
pääasiassa kuitenkin tulee apsfalttia ajettua niin tuo isoon enduroon vaihtaminen ei tunnu mielekkäältä, no onhan noita kurareissuja varten sitten tuo TE mutta ei siihen paljon tuu tunteja.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Matkaenskan "ainutlaatuinen" ero muihin katupyöriin on enimmäkseen se että jousituksessa on kunnolla varaa. Kun ajan jonkun töyssyn yli niin en edes mieti että tartteeko tuohon nyt hidastaa, jousitus syö sen. Jos jotain pitää kiertää niin ajan pientareen kautta kahdesti miettimättä. Soralle tietenkin menee myös miettimättä (rengastuskysymys). Kuitenkin pidemmän ajan ajomukavuus on myös mukana, omalla AT:llä voin ajaa visiiri auki, vaihtaa istumapaikkaa kohtuullisen vapaasti enkä ole mitenkään sykkyrällä taikka joudu venyttämään raajoja että saan jostain hanikasta kiinni.
Vaihdoin XX:n isoon gessuun, gessulla voi tehdä kaikkea mitä bläkkärilläkin mutta toisinpäin ei onnistu. Huippunopeus putosi 100km/h mutta naviin viime kesänä jäänyt 202km/h kahden hengen kuormalla ja laukuissa kahden viikon kamat riittää kyllä ainakin minulle. Niin ja kaupunkiajelukin on paaljon helpompaa.
Do you have premonitions of déjà vu?
Jep, tuossa heti alussa näytetään miten F800 GS, soveltuu ihan näppärästi yleisen pahennuksen aiheuttamiseen
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Vielä huomioita f-sarjasta: f800gsvf650gs: kasisatasessa korkeampi istuin, enemmän tehoa, ohuempi alavääntö, enemmän joustoa huonoon maastoon, 21-tuumainen eturengas joka mielestäni 'haukkaa' kaarteissa mutta minulla ei kylläkään ole ollenkaan endurokokemusta joten em. hieman säväytti ekoissa mutkissa Alpeilla. Kuuspuolikas persjakaiselle (kuten minulle 169cm) sopivampi ja mielestäni enempi katukäyttöön tarkoitettu. Bläkkäriä vaihtaessani oli f650gs vahva ehdokas mutta kahden hengen matkailuun oli iso gs lopulta parempi, yksin ajoon suosittelisin kuuspuolikkaan koeajoa. Niin ja kuuspuolikkaassahan on sama 800-kuutioinen moottori mutta alemmalla viritystasolla. Bensatakin tilavuus on pieni mutta niin on kulutuskin, 300km tankillisella onnistuu helposti. Kasisatasella sitten taas 'mettäkeikat' onnistuvat jo paremmin, niin hyvin kuin myös mannertenväliseen matkailuunkin soveltuvalta pyorältä voi odottaa. Lopuksi sama neuvo kuin jo aiemmin on annettu: koeajoja...
Do you have premonitions of déjà vu?
Joo, näitä olen katellu yhtenä vaihtoehtona mitä ostais. Eli iso GS 1200, tai Crosstourer X
Enkä tiedä yhtään päädynkö edes tälläiseen enduromalliseen seuraavassa hankinnassani mut harkinnut oon jo pitkään. Eli kai se on pakko koeajaa sitten vaikka noi molemmat. Mut iso kone pitää olla, kotarikin tietty olis..
Paljon vaihtoehtoja, Crosstourer ehkä hienoimman näköinen.
Kauppareissuilla solifer sm-79,pitemmillä matkoilla cbr litranen..
Nälkä lähtee syömällä,eukko juomalla...
Jos suinkin tilaisuus tulee niin kannattanee kokeilla myös jotain noista isoista myös karkeilla renkailla pikitien ulkopuolella, ihan vaikka joku 950r SE voisi olla sopiva tuollaiseen kokeiluun...karrma8 kirjoitti
Edustanee toista ääripäätä isoissa matka-enduroissa, vaikka tuohon hondaan nähden.
Pieni = 350/500 exc-f
Keski = 690 Enduro
Suuri = 1190 Adventure
Itse olen pitänyt 690:stä.. toki ei sovi mihinkään crossiradalle, mutta sielläkin on tullut testailtua![]()
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com