Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
    Tuntuu olevan melkoisen paljon tarjontaa mp-kortin ajoon. Onko kellään kokemuksia / suosituksia hyvistä mp-kouluttajista/autokouluista pk-seudulla (mieluiten Espoo-Helsinki)?
    Malmin Autokoulun Pekka Laaksonen opetti itseäni ja pelkästään positiivinen kuva tuosta jäi. Suurin osa opeista toki tuli vasta kokemuksen myötä kun kortti oli jo taskussa. Orgin Ajotaitokurssit ehkäpä suurimpina yksittäisinä myötävaikuttajina.
    Honda CB1000R
    Olen tässä lähivuosina houkutellut lajin pariin avovaimon, naapurin ja pari duunikaveria. Kaikki ovat ajaneet kortin sen hetkisesti halvimmassa autokoulussa espoossa tai helsingissä ja ovat olleet tyytyväisiä. Eli suosittelen tällä kokemuksella valitsemaan halvimman. Se ajaminen pitää opetella kuitenkin itse autokoulun jälkeen omalla pyörällä kun noilla autokoulun ajotunneilla ei vielä kuuhun mennä.

Tosin en tajunnut miksi muijan mopo opettaja opetti sen ryhmittymään kaistan reunaan aina kääntymis puolelle. Jokainen prätkäilijä tietää, että jos ryhmityt kääntyessä kaista reunaan niin joku homo ajaa esim valoissa seistessa viereesi samalle kaistalla tai muussa tilanteessa ohittaa vauhdilla helvetin läheltä etenkin vasemmalle kääntyessä. Siinä kun lasket samaan aikaan kaistan puoleista jalkaa maahan niin avot.

En tiedä muista, mutta minä ainakin otan oman tilani ja en anna valopäille mahdollisuutta toteuttaa itseään minun terveyteni kustannuksella
    No huh huh! Kyllä minä ainakin ryhmityn reilusti ettei juuri noi homot aja päälle kännykkää räplätessä! Itseäni ainakin vituttaa kun joku seisoo keskellä kaistaa ja odottaa kääntymistä eikä siitä mahdu ohi! Siis autolla

Alkuperäisen kysymykseen Autokoulu Helenius Espoon keskuksessa.
    Viimeksi muokannut: DizzySpell; 18.03.2013 klo 13:45.
    Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...

Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea

ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
    qnarkill:n avatar
    Liittyi Apr 2011
    Ei enää neekerihelsinkiin ikinä
    Imho ota se autokoulu jossa on hyvät abs:lla varustetut pyörät ja joka on lähellä ajokertoja sovittaessa. Itsellä oli autokoulu jossa pyörä oli useita kertoja mällätty ikivanha tankovinokas & kytkinvikainen er5 joka meni minne sattuu ja ajotunnitkin alkoi itselle kaukaa. Jos nyt saisin vielä valita niin ihan alkuun olisin halunnut vähän jutella tämän "ajo-opetuksen" järjestävän mulke**n kanssa ja olisi jäänyt halvin valitsematta.

edit: ja miksi se abs sitten? Siksi että kun pääset käsittelykokeeseen (ja sataa kaatamalla kuten omassa) niin ei tarvi jännätä jarrutusta senkun runttaat etujarrun pohjaan.
    Viimeksi muokannut: qnarkill; 18.03.2013 klo 13:56. Syy: miksi abs?
    exxtatic
    Itse ajoin kortin pari vuotta sitten Autokoulu Auliksessa Leppävaarassa. Hinta oli mielestäni tuolloin pk-seudun halvimpia ja opetuksen tasosta tykkäsin.
    <p> GSX-F 750 -98 </p>
    Itse ajoin kortin Kulmiksessa hyvinkäällä..Stadista junalla koulun viereen.. mutta hinta eroa voi tulla jonku verran
    Suzuki b-king -08
    Ex Yamaha fz-1 n -07
    Ex Suzuki gsf 1250 -07
    Ex Suzuki gsf 1200 s -03
    Ex Suzuki sv 650 s -99
    Pari vanhempaa ketjua aiheesta
    kliks ja kliks

Kaikkia noissa mainittuja autokouluja ei tosin enää ole, esim. Elo Leppävaarassa on nykyisin Movia ja ketjuissa paljon kehuja saanut Paananen näyttäisi olevan nykyisin Best Drivers Helsinki.
    -nomen est omen-
    Lainaa DizzySpell kirjoitti Katso viesti
    No huh huh! Kyllä minä ainakin ryhmityn reilusti ettei juuri noi homot aja päälle kännykkää räplätessä! Itseäni ainakin vituttaa kun joku seisoo keskellä kaistaa ja odottaa kääntymistä eikä siitä mahdu ohi! Siis autolla

Alkuperäisen kysymykseen Autokoulu Helenius Espoon keskuksessa.
    Tietenkin sua vituttaa. Mielelläsi ajaisit minun ja penkan välistä niin, että heilahtaa! Jos minun jalkani heilahtaa auton ja mopon väliin niin kukakohan tuosta maksaa ensiksi verellään. Minulle ainakin on se ja sama kuka oli oikeassa jos tuloksena on minulta amputoitu jalka.

Varsinkin kun ottaa huomioon et joka päivä on joku mopolla tukkimassa tietä.
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Tietenkin sua vituttaa. Mielelläsi ajaisit minun ja penkan välistä niin, että heilahtaa! Jos minun jalkani heilahtaa auton ja mopon väliin niin kukakohan tuosta maksaa ensiksi verellään. Minulle ainakin on se ja sama kuka oli oikeassa jos tuloksena on minulta amputoitu jalka.

Varsinkin kun ottaa huomioon et joka päivä on joku mopolla tukkimassa tietä.
    Löysää nyt vähän tuota hattua. Jos ohi ajavat autot pelottaa, saattaa harrastus olla väärä. Itse ryhmityn yleensä kaikissa risteyksissä mopolla mahdollisimman reunaan kolmesta syystä:
    1) On mahdollisuus väistää pientareelle / jonojen väliin jos takaa tulijalla menee pysähtyminen pitkäksi. (Kahdesti olen tällä tapaa välttänyt perään ajon)
    2) Takaa suoraan tulevat mahtuvat sujuvasti, riittävällä välillä ohi kun ryhmittyy reunaviivaan tai keskiviivaan kiinni kääntyessään.
    3) Jono mahtuu valoihin tiiviimmin, jolloin esim. edellinen risteys pysyy helpommin vapaana ruuhka-aikaan.
    Superbike #7
    ^ ei nyt sekoiteta puuroja, vellejä tai ennakoivaa ajotapaa. Fiksummat varmaan ymmärtää, että ennakoivalla ajolla ei joka valoissa tai risteyksissä tarvitse pysähtyä ja jos pysähtyy niin tarkkailee etukäteen mitä takana tapahtuu.

Ja on todella vaikeaa uskoa miten koko suomi ruuhkautuu kun en halua ajoradalla autoa viereeni

Ja jos jonkun mielestä on kiva laskea auto viereen liikenne valoissa niin antaa palaa vaan

Mun puolesta modet voi poistaa tän OT keskustelun!
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Mun puolesta modet voi poistaa tän OT keskustelun!
    Minäkin toivoisin että modet poistaisivat viestejäni, etenkin niitä joissa vaikuttaisin tyhmältä muiden silmissä.
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
    Lainaa Kaj kirjoitti Katso viesti
    Minäkin toivoisin että modet poistaisivat viestejäni, etenkin niitä joissa vaikuttaisin tyhmältä muiden silmissä.
    Auttaako jos lupaan valoissa ajaa autolla joka prätkän viereen kun kaikki sitä haluaa?
    Lainaa Henksu kirjoitti Katso viesti
    Itse ajoin kortin pari vuotta sitten Autokoulu Auliksessa Leppävaarassa. Hinta oli mielestäni tuolloin pk-seudun halvimpia ja opetuksen tasosta tykkäsin.
    Auliksesta hyvät kokemukset täältäkin. Hinta oli kilpailukykyinen, sijainti minulle optimaalinen ja ilmapiiri kodikas.
    Ajotunnit saatiin sumplittua hyvin joustavasti ja lyhyelläkin ennakolla. Ajossa opettaja päästeli perässä ruutosella, mikä oli jollain tapaa mukavampaa kuin se, että olisi tullut jollain väsähtäneellä pikkukotilolla
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
    Rahastonhoitaja
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa qnarkill kirjoitti Katso viesti
    edit: ja miksi se abs sitten? Siksi että kun pääset käsittelykokeeseen (ja sataa kaatamalla kuten omassa) niin ei tarvi jännätä jarrutusta senkun runttaat etujarrun pohjaan.
    Paitsi että käsittelykokeessa ei saa vetää absia lukkoon. Itte vedin hanska-abs-jarrun käsittelykokeessa ja inssi rynnisti päälle ku yleinen syyttäjä, että onko abs onko??? Ei ollut, totes siihen sitten vaan että oli tehokas jarrutus… viitaten renkaasta löytyneisiin tummempiin laikkuihin. Mustaa viivaa ei sentään tainnut tulla.

Mutta sikäli absit varmaan helpottaa, ettei ainakaan lukkojarrulippoja tule sitten sateella.
    Jaa minä ajoin(tosin jo miltei 10v sitten) ABS-bemarilla käsittelykokeen. Helpottaa kieltämättä varsinkin aloittelijana jarrutuksia Voi olla että ajat ovat muuttuneet..
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Lainaa Roark kirjoitti Katso viesti
    Auliksesta hyvät kokemukset täältäkin. Hinta oli kilpailukykyinen, sijainti minulle optimaalinen ja ilmapiiri kodikas.
    Ajotunnit saatiin sumplittua hyvin joustavasti ja lyhyelläkin ennakolla. Ajossa opettaja päästeli perässä ruutosella, mikä oli jollain tapaa mukavampaa kuin se, että olisi tullut jollain väsähtäneellä pikkukotilolla
    Höh, mun perässä se ajeli aina Mazdan kuutosella ja huuteli rivouksia puhelimeen
    <p> GSX-F 750 -98 </p>
    Ajoin 2011 Leppävaaran Moviassa, en tiedä oliko edullinen vai ei, mutta hyvin toimi. Ajotunnit sovittiin mulle sopiviksi, ja välillä kävin töistä ruokatauolla ajamassa. Käsittelykokeeseen sai harjoitella hyvin ja perässä tultiin Bemarin matkavehkeellä. Luottoa oli opettajaan kyllä ja hyvinhän se meni, kerralla läpi.

Jos neljä pyörää olisi hyvä, olisi ihminen luotu konttaamaan.

Yamaha XT660X 2009 (2014->), Suzuki GSF 600 2004 (2013-2014), Suzuki LS650 1996 (2012-2013)
    Autokoulu Paanasella ajoin ja voin suositella. (Nykyään Best Drivers jotakin)

Kilpailuttaminen oli helppoa: kukaan muu ei enää siihen vuodenaikaan tarjonnut kursseja ja hinta oli vieläpä kilpailukykyinen. Bonuksena sain hyvän open. Kortti saatu näköjään 18.10. On muuten jännää kun ajotunnilla sataa räntää
    Sielukkaassa pyörässä on Rock'n'rollia, patinaa, fuck you -meininkiä, se ei lähde käyntiin kun tekisi mieli ajamaan, ja kun on vikaa etsiessä juonut lavan kaljaa ja polttanut puoli kartonkia röökiä ja päätät taas kokeilla niin laakista tulille.
    -JaZZo
    Uskoisin että melko moni tällä foorumilla allekirjoittaa saman minkä nyt sanon!
    On melkoisen sama missä kortin ajaa ja kuinka laadukasta opetus on... moottoripyörää et kuitenkaan opi kunnolla ajamaan missään autokoulussa.
    Kun sulla on kortti taskussa, pyörä alla ja kunnolliset ajovarusteet -vasta sitten se ajamaan opetteleminen alkaa! Jotkus opiskelee itsekseen vähitellen tai fiksuimmat hakeutuvat kaiken maailman ajokursseille vaikkapa .orgin sellaisille (ajotaito 1 ja ajotaito 2). Eikä silloinkaan vielä opi ajamaan... se on ikuista oppimista!
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
    Mitäs AnnaK etsii? Halpaa hintaa vai hommalleen omistautunutta kouluttajaa vai peräti molempien summaa lisättynä sopivan kokoisella opetuskalustolla?
    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
    Näinhän se on kuten Go-Za tossa ylempänä totes. Mitä itse sillon kattelin pk-seudulta vähän sieltä täältä hintoja, niin ainakin sillähetkellä oli halvin Tuusulassa oleva Autokoulu Vilkku. Mitä juuri vakoilin niiden sivuilta, niin ei se vieläkään pahan hintanen ole. Verrattaen HKI-Vantaa alueen autokouluihin on hinnassa eroa lähes 100-200€.
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
    Lainaa Suzu-ukko kirjoitti Katso viesti
    Mitäs AnnaK etsii? Halpaa hintaa vai hommalleen omistautunutta kouluttajaa vai peräti molempien summaa lisättynä sopivan kokoisella opetuskalustolla?
    Tuo yhdistelmä löytyy ainakin Tuusulasta, Autokoulu Kaveri.
    Ja käyttäjänimestä huolimatta en ole ko. yrityksen toiminnassa mukana...
    Kawasaki GTR 1400
    Lainaa Suzu-ukko kirjoitti Katso viesti
    Ennemmin hommalle omistautunut ja ammattitaitoinen ope kuin halpa ja huono. Kortti tosiaan pitää saada taskuun ennen kuin se oikea kunnon opettelu voi alkaa...

Kiitos kaikille kommenteista! Alanpa tutustua tarkemmin vaihtareihin...
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Uskoisin että melko moni tällä foorumilla allekirjoittaa saman minkä nyt sanon!
    On melkoisen sama missä kortin ajaa ja kuinka laadukasta opetus on... moottoripyörää et kuitenkaan opi kunnolla ajamaan missään autokoulussa.
    Periaatteessa joo. Autokoulusta saa ainoastaan perusteet. Mutta perusteitakin on erilaisia. Mitä parempi pohja, sitä helpompaa on jatkaa opettelua.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
    Hyvä koulu on se mikä sulle tarjoaa halvimmalla kortin.
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

ZX12R
    Lainaa Henksu kirjoitti Katso viesti
    Lainaa Roark kirjoitti Katso viesti
    Kolmas ääni Aulikselle. Rento ukko. Ihan hyvin osaa opettaa.
    Suzuki GSX 1400 -05
    Husaberg FE390 -10
    qnarkill:n avatar
    Liittyi Apr 2011
    Ei enää neekerihelsinkiin ikinä
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mutta sikäli absit varmaan helpottaa, ettei ainakaan lukkojarrulippoja tule sitten sateella.
    Tähän tällä juuri tähtäsin eikä siitä nyt ole haittaa kuivallakaan jos ei jarrujen käyttö ole vielä "hanskassa".
    exxtatic
  29.  
    Liikennekoulu Grani

Modattu BMW 800 R ABS. Ehkä helpoin mahdollinen mopo aloittaa. Ihan mosat saa tosin alkaa piikilläkin harjoittelum.
    Opettaja ohjasi käsittelykokeen läpi harjoituksenomaisesti, enkä ite edes tajunnut kokeen alkaneen, kun jo käskettiin tulemaan pois.
    Aikalailla aisialle omistautunutta rennohkoa muttei millään tavalla lepsua meininkiä.

Hinta lienee keskitasoa. Itse valitsin sijainnin sekä suosituksen perusteella.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net