Tuollainen tuli hankittua kaverin kanssa ratapyöräksi. Nyt kun sitä on tuossa kesäksi valmisteltu, niin heräsi kysymys tuosta takajousesta ja sen jäykkyydestä.
Pyörässä on siis takaiskarina WP:n 4618 vaimentaja. Jousi on tällä hetkellä 120nm. Tietysti normaalisti voisi kokeilla, että saako tuolla jousella painumat kohdilleen, mutta tuossa WP:n iskarissahan esijännitystä ei käsittääkseni ihan "normaalisti" säädetä vaan asetetaan perusasetus ja siinä se.
Omassa pyörässä tiedän, että sopiva jousi on n.90-95nm. Mutta siinä on tietysti ihan erilainen linkusto(Ducati 996).
Eli vaikuttaako tuo Hondan linkusto niin, että käytetään jäykempää jousta vai pitäisikö ruveta etsiskelemään löysempää jousta?
Pyörä tulee siis pelkästään ratakäyttöön. Pyörästä on riisuttu kaikki ylimääräinen eli paino on vähän vakiota kevyempi. Molemmat kuskit painaa n.85-90kg ajokamoineen.
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Ainakin Racetechin (.com) tietojen mukaan tuossa Hondassa on vakiona juurikin tuo 120Nm vieteri. Ilmeisesti on aika kova linkun välitys, koska esim. tossa mun jammussa tuo vastaisi about rautakankea.
Superbike #7
Perhana, enpäs huomannutkaan tuolta Racetechin sivuilta katsoa. Näköjään vakiojäykkyys tosiaan. Ja vaikka syötti vähän kevyemmän pyörän painonkin, niin ei paljon jousen jäykkyys muuttunut. Eiköhän se siis tuolla kokeilla alkuunsa..
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Mulla on -07 RR ja sama WP:n iskari. Jouduin vaihtamaan jäykemmän jousen taakse kun painan kamat päällä n. 100kg.
Voin viikonloppuna yrittää kuikuilla iskaria jos saisin selville mikä jousi mulla on
-tuomas
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Näiden jousten jäykkyyksien (ja painumien) kanssa harrastetaan mun mielestä turhaa hifistelyä aika paljon. Käytännössä samoilla jousilla (ja painauman säädöillä) voi ajaa pirun kovaa vaikka kuskeilla olisi reilu parikymmentä kiloakin painoeroa. Painaumien mittaus painon mukaan on kyllä hyvä tapa saada pyörä suurinpiirtein tontille jousten puolesta, mutta se viimeisten millien kanssa hierominen varikolla on yhtä tyhjän kanssa. Käytännössä painoa enemmän vaikuttaa kuskin kyky jarruttaa, kiihdyttää ja pitää mutkanopeutta kuin se kuinka paljon painoa pyörän päällä on. Tietenkin jos kevyemmän kuskin alla esim. keula on karvan vaille pohjaamista ja painavampi kuski osaa jarruttaa paremmin, pohjaa keula varmasti. Toisaalta tilanen voi myös olla toisinpäin, eli kevyempi kuski tarvitsee jäykemmät vieterit. Eli alustaa pitäisi aina ruuvata sen mukaan mitä pyörä tekee radalla. Varikollahan se ei paljon muuta tee kuin lepuuttaa pukeilla ja lämmittelee renkaita.
Superbike #7