Ei vain Gessun teleskooppioljyt pysyneet pakkasjutauksessa sisalla! Puhutaan BMW laadusta mita tahansa mut kylla nyt vuoden 1995.n ja vasta 58000km ajetun R1100GS.n teleleverin oljyt pitas sisalla pysya, olkoonkin nyt niin etta viimeiset 7 ajopaivaa ja 2100km alhaisissa lampotiloissa, jopa miinus 26 c, jutailtuna ovat olleet poikkeuksellisena haasteena noilla jaapolanteisilla ja huonosti hoidetuilla norjan teilla!
Onneksi on telelever jolloin noilla oljyilla ei nyt niin suurta painoarvoa ole vaimennukseen....
Jarrupalat toisella puolen markana mutta toisaalta eihan sita talviajossa etujarrua tarvihe jos muitakaan
....vain moottorilla....![]()
Stefahan se siita antaa lopulta periksi....
Kuvassa laittamani *ensiside* kun meinasin jos vuoto viela jatkuu vaan tais kaikki tulla jo Kittilan = Inarintien valilla pihalle......jarrupaloille valuen...
Juu ja noi OTSO kelkkakengat vaikka olikin Taloustalon vermeet on TOSI hyvat ja ennenkaikkea KEVYET kuin ajatus![]()
Oletko varma että "vika" on keulan rakentajassa valmistusmaasta riippumatta. Keula saattaa myös olla Italialainen.
Milloin vaihdoit keulaöljyt viimeeksi. Keulaa ei kai ole suunniteltu koviin pakkasiin ylipäätänsä. Jos siinä on vanhat öljyt johon kondensoitunut vettä tai vaikka painepesun jäljiltä vesittynyttä öljyä voi se jäätyä liukuputkiin helposti. ja voihan niissä liukuputkissa olla likaa tai jäätä stefan yläpuolellakin joka korkkaa liikkuessaan stefanJa saattaa se 18v vanha stefa olla jo valmiiksi aika rapeassa kunnossa. Luota vain tuoreeseen kumiin
![]()
Fireball
Aijaijai, kyllä se taitaa olla niin, että Gessun OEM iskarit on tehnyt Showa. Kerronpa opettavaisen tarinan:
Eräänä keväänä Henkilö N.N. oli lähdössä jutaamaan veden tuolle puolen. Ei aikaakaan, juuri ennen lähtöpäivää, ja kas kävi niin, että GS:n takaiskari kurasi housunsa ja lopetti tehtävissään. N.N. toimitti soittoja joka paikkaan tuloksena tieto, että ei voi korjata ja uusi maksaa noin 900 €. Koska uusi 650 euron mallikohtainen Öhlins ei millään olisi ehtinyt lautalle mukaan, N.N. osti Mototripistä tonnin maksavan huoltokelvottoman säätämättömissä olevan lähtöjään paskan Showan. Elämä viskoi N.N:ää ja hänellä oli henkinen kärsimys.
Sittemmin N.N. korvasi koko alustan edullisilla säädettävillä ja huollettavilla Öhlins tuoteperheen palikoilla.
Kerääkö nuo teleleverin putket ilmaa sisäänsä samalla lailla kuin perinteinen keula?
Ja jääkö moinen mahdollisuus mahdollisesti huomioimatta kun ei noilla teleskoopeilla ole sen vaimennuksen kanssa tekemistä?
En tiiä mitä tarkoitat "keräämisellä kuten perinteinen keula" mutta itse vaihdoin juuri noihin putkiin stefat "alakautta", eli irrottamalla liukuputket siitä iskarista / keinuvarresta. Kun vedin putket irti alas, kuului sellainen lievä "smack" kun putkiin irrottamisessa/venyttämisessä syntynyt alipaine täyttyi. Samoin kun liukuputken asensi paikalleen uusien öljyjen kanssa, syntyi sisälle selvä ylipaine kun ilma ei päässyt pakenemaan mistään. Samaa ovat muutkin raportoineet ainakin jenkkien LT-foorumilla, mutta "ei kuulemma haittaa mitään". Noh aika näyttää... Noi putkethan ei hengitä/huohota mistään normaalissa ajokonfiguraatiossa.
<p>2002-2014</p>
Sitä ilmiötä meinasin kun keulaan kertyy painetta pikku hiljaa, ihan ajamalla, ainakin pitkäjoustoisissa vehkeissä näin.
Monesta pyörästä löytyy iskarin korkista ruuvi/venttiili josta tuon kertyneen ilman saa laskettua pois.