Tietämättä enempää akustasi ja pyäräsi laturista. Mutta nyrkkisääntönä, 13.6 volttia on max latausjännite minkä akku kestää. Pitkäaikainen akun lataaminen ylijännitteellä tuhoaa akkua. Uudet ns. älylaturit "korjaa akkua" hetkittäisillä pulssimuotoisella jännitteellä ollen n.14volttia ylikin.
Jos akun navoista mittaa jännitteen, niin se ei kerro vielä akun kuntoa pelkästään. Se ei kerro kuinka paljon akun kapasitiivista on vielä käytettävissä.
Kotioloihin hyvä konsti onkin, lataa akku täyteen, anna olla vuorokausi ilman latausta ja sitten mittaa akun navoista jännitteen. Pitäisi olla jotain 12,5-13volttia. Jos alle niin varmasti akku on ehtoopuolella. Toimii kyllä hyvissä olosuhteissa, mutta ei anna kaikkea ulos.
Siis sinun laturisi on koko ajan tuhoamassa akkua. Jännitteensäädin?????
Tunturi SS -80
900 Bol D´or -82
Transalp 650 -88
CBR 1000F -96
Varadero XL 1000 -04
http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=607
Mutuilut poisEsim. tuosta yllä olevasta linkistä löytyy oikeampaa tietoa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Varmaan alkuperäinen Yuasan geeliakku. Noinhan ne käyttäytyy eli ovat keväällä siinä varaustilassa mihin syksyllä jäivät koska eivät juuri itsepurkaudu, pilallehan ne tosin saa nopeasti jos tökkää ylläpitolaturiin talveksi.... Itsellä on K7 1400GSX ja alkuperäinen akku on ollut talvet kiinni eikä ikinä ole ollut minkäänlaisia varausongelmia toistaiseksi, saa nähdä kauanko vielä pelaa.
en tiedä koko totuutta mutta mula ainakin vartalainen meni talvessa pilalle, c-tekkiä syöttelin sille suht säännöllisesti.
akkufirman tyyppi meinasi että kaikkein paras tapa, irti miinusnapa ja kunnon laturilla ladata silloin tällöin että tulee kunnolla täyteen. ylläpitolaturi ei kuulemma lataa aivan huippuunsa vaan jättää hilkkua vaille, mikä ei ole kuulemma hyväksi. tavallinen laturi taas tuuppaa aivan täyteen ja loppuun asti.
eka akku aikanaan kesti monta vuotta ja ainoastaan talvisin tuli pyörä käytettyä kuumaksi toisinaan, joku hondan alkuperäinen akku oli. sitten varta meni talvessa pilalle c-tekin kanssa.
sen jälkeen ei ole tullut ko kampetta käytettyä muualla kuin takakontissa mukana kaiken varalta.. yleensä autossa.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Akun ylläpitoinfoa:
Älykkään ylläpitolaturin (esim. CTEK) tehtävä on tosiaan nimensä mukainen, eli se tulee olla kytkettynä jatkuvasti, jotta varaustaso ei laske, ei vain silloin tällöin. Varsinkin jos akun navat ovat kytkettynä ja varsinkin uudemmissa pyörissä, jossa on aktivoituna hälyt, käynnistyksen estoa yms. lepovirtaa kuluttavaa elektroniikkaa.
Kytkeminen vain silloin tällöin päästää varaustason aina laskemaan, jolloin akku sulfatoituu lyijylevyjen pinnoilta, eli virran otto- ja antokyky pienenee. Mitä pidempään akku on matalalla varaustasolla, sitä pahempi lopputulos. Syväpurkautunut akku ei siis enää varaudu täyteen ts. akkuhappo ei saavuta tarvittavaa väkevyyttä eikä sulfatoitunut kennojen pinta reagoi tarvittavalla pinta-alalla antaakseen kunnolla virtaa eli voidakseen syöttää pyörän sähkölaitteita, varsinkaan starttimoottoria.
Akku saattaa vielä tulla älylaturilla käytettävään kuntoon, mutta korjaus voi kestää yllättävän pitkän ajan, esim. useita päiviä, eikä lopputulos enää kuitenkaan vastaa uutta.
Siksi ylläpitolaturin on oltava koko ajan kytkettynä, jotta akkuhapon väkevyys pysyy mahdollisimman täydessä arvossaan eikä akku pääse sulfatoitumaan.
Mikäli laturisi on ns. normaali halpa peruslaturi, ei sitä voi jättää kytketyksi akkuun, akun varauduttua täyteen, koska tällöin akun kennot, hapon saavutettua maksimiväkevyytensä, "keittyvät" ja alkavat haihtua tyhjiksi alkaen plusnavan puoleisesta kennosta.
Kennoista haihtuva vety on myrkyllinen, räjähtävä kaasu ja aiheuttaa siten myös palo-, myrkytys- ja räjähdysvaaran. Älä tee siis latausta esim. makkarissa vaan kunnolla tuuletetussa tilassa, jossa ei myöskään ole esim. kotieläimiä.
Peruslaturin tapauksessa ainoa oikea tapa on irrottaa akun miinuskenkä sähköjärjestelmästä talveksi ja ladata akkua harvakseltaan, jos akku ei ole enää uudenveroinen vaan purkautuu itsekseen. Varsinkin uudemmissa MP-hälyissä on usein oma akku, joten se ei lakkaa silti välttämättä toimimasta, vaikka pyörän käyttöakku onkin irti sähköjärjestelmästä.
Jos sinulla on huollettavissa oleva nestehappolyijyakku, kannattaa akkukennojen nestetaso tarkistaa säännöllisesti, siis nimenomaan myös kesällä ajokauden aikana. Jo yhdenkin kennon vajaa nestetaso pienentää maksimi purkaus- ja latausvirtaa pienentämällä kennon reagoivaa pinta-alaa ja koska akun kennot ovat sarjassa eli peräkkäin, on siten ketjun huonoin lenkki se joka määrittää koko ketjun vahvuuden. Vajaa kennosto haihtuu aina vain nopeammin tyhjemmäksi ja aiheuttaa helposti käynnistysongelmia. Akkuvesi ei maksa juuri mitään, joten se säästää pitkän sentin akun ylläpidossa. Ns. huoltovapaissa suljetuissa akuissa happoa tai akkuvettä ei voi lisätä ja niiden hoidossa kannattaa huomioida aina valmistajan ohjeet.
Geeliakuissa kannattaa huomata varsinkin maksimilatausvirta-arvo, eikä niitä voi siten ladata normaalilla perusautolaturilla lainkaan, vaan kyseessä täytyy aina olla ns. älykäs laturi tai latausvirran rajoituksella oleva malli. Ylivirralla lataus aiheuttaa geeliakuissa kennojen tuhoutumisen hyvinkin lyhyessä ajassa eli se voi tapahtua jo yhdellä väärällä latauksella.
Selvitä siis ensin käyttämäsi akun tyyppi ja akun valmistajan ylläpito-ohjeet.
Ystävällisin terveisin. Pekka Lehtinen, ReliaTec Oy
Insinööri, Mittaus & Säätötekn.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
No ny vihdoin ja viimein aklkuperäinen akku kuoli, kun en sille taaskaan viime talvena mitään tehnyt. Akku on vuosimallia kevät 2004, joten aikas hyvinhän toi on mun huolimatonta hoitoa kestäny. Tosin mun mopossa ei oo mitään virtaa kuluttavaa, kunhan virrat ja kahvalämppärit muistaa ottaa pois päältä. En oo sitä talvisin lataillu normaalisti, viime keväänä otin irti ja laitoin laturiin, muuten on saanu olla rauhassa omalla paikallaan, piuhat kiinni. Parina ekana tavena jaksoin pariin kertaan käydä lyömässä pyörän tulille, ja käyttää sen lämpimäks, siinä kaikki, näin "vanhemmiten" en edes sitä.
Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
Akku ei tosin "irrallaan" eli jo pelkkä miinuskenkä irti tyhjene juurikaan.. Eikä täten pääse sulfadoitumaan ihan hetkessä.
Minä vierastan laturin kiinnipitoa koko talven koska se on tulipaloriski, ja syöhän se tietysti sähköä vaikka ei lataisikaan koko aikaa. Ja joku juuri kertoi että se olisi onnistunut tuhoamaan akkunsa ylläpitolaturilla, ei tosin kuulosta ihan tavalliselle.
On tuntunut riittävän kun otan akun navat irti, ja latailen pari kertaa talvessa. Ei kovin pitkään ota virtaa vastaan, koska akku ei irtiollessaan tosiaan kauheasti tyhjene vs. pyörässä kiinniollessaan kun siellä voi olla ties mitä virtasyöppöjä jo ihan tehtaaltatullessaan
edit: ilmeisesti moottoripyörien talvisäilytysfirmat tekevät juuri niin että akku irti ja ladataan pari kertaa talvessa
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Kannattaa tosiaan lukaista nuo aiemmin esille nostetut exiden ohjeet, niin ei tartte mutuilla. Luottanemme kuitenkin akkuvalmistajan hoito-ohjeisiin ja teknisiin kuvauksiin. Noissa on mm. kerrottu siitä itsepurkautumisen vauhdista ja laturille asetettavista vaatimuksista...
Siis tossa vielä kerran:
http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=607
Snipedi:
"...
VARAAMINEN
-- Nykyaikaisten akkujen itsepurkaus on vähäistä, mutta levossa ne kadottavat hitaasti
varausta. Tämä kompensoidaan joko varaamalla akku tietyissä jaksoissa tai jatkuvalla
ylläpitovarauksella.
-- On tärkeää valita varaaja, joka soveltuu kyseisen akun varaukseen.
-- Nykyaikaiselle varaajalle on tunnusomaista muun muassa:
• Lämpötilakompensointi (varaaja säätää varausjännitteen lämpötilan mukaan).
• Varauskäyrä on sovellettu akkuteknologian mukaan – AGM/GEL tai lyijyhappo -
(akut, joissa on nestemäinen happo).
• Varausteho on sovellettu akun koon mukaan (kapasiteetti Ah).
AKUN HOITO-OHJEET
näin akkusi toimii paremmin ja kestää pidempään
Täysin varatun akun lepojännite on noin 12,7 V
Puoliksi varatun akun lepojännite on noin 12, 2 V
Purkautuneen akun lepojännite on noin 11,7 V
EXIDE TECHNOLOGIES
..."
<p>2002-2014</p>
Geeliakussa ei ole ylimääräistä nestettä uhrattavaksi tarpeettomaan ylilataukseen jota syntyy aina täyteen ladattaessa oli laturi kuinka fiksu vain. Ja geeliakku ei tarvitse ylläpitolatausta, niille luvataan järjestään vähintään vuoden varaustilan säilyvyys eli ylläpitolatauksella ei ole mitään järkevää tarvettakaan.
Exiden oppaasta:
"Mitä on itsepurkaus?
Kaikissa lyijy/happoakuissa tapahtuu tiettyä itsepurkausta. Mitä lämpimämpi akku on, sitä suurempi itsepurkaus.
Huoneenlämmössä lepojännite alenee n. 1 mV/vrk. Sadan vrk:n jälkeen napajännite on siis alentunut n. 0,10V. Esimerkiksi arvosta 12,7 V arvoon 12,6 V. Syväpurkautuminen pienenee 50% jokaista 10 °C lämpötilan laskua kohti."
Joten aion jatkossakin säilyttää akkuni ajokauden ulkopuolella jääkaapissa...![]()
juuri nyt pyörätön
Ite annoin käynnistämisen jälkeen pyörän käydä vajaaseen 90 asteeseen, kyllä siinä useampi minuutti meni. Ilmajäähy kun on kyseessä niin ei se itekseen siitä jäähdy kun ei päässyt ajamaan. Siinä se sai hetken seistä ja kun paikalle tuli ylimääräsiä ihmettelijöitä niin pitihän se uudelleen lyödä käyntiin, tolla käynnistyksellä pyörä lähti sitten jo ihan samaan malliin käymään kuin kesällä yleensäkin.
Yleinen kysymys: mikä on moottoripyöräakun normaali elinikä? Eli mitä vaikka tunnetun ja yleisesti hyvän maineessa olevan merkin akulta voi odottaa, 5 vai 10 vuotta vai jotain muuta? Lähinnä siltä kannalta mietin, että minkä ajan jälkeen akun uusiminen ei enää harmita vaan kulutustavarana jo joutaakin vaihtoon.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Aikas paljon lompakon paksuudesta kiinni...
Mutta eiköhän talvisaikaan oikein säilötyn ja muutenkin hyvin "käytetyn" akun pitäisi kestää ainakin se 5-6 vuotta...periaatteessa samat kuin autonkin akku...
juuri nyt pyörätön
^Näin se vaan käytännössä tuntuu olevan. Olenpa aiheesta aiemminkin kirjoittanut, mutta vielä kerran
En ole koskaan pitänyt akkuja ylläpitolatauksessa, ainoastaan tarvittaessa ladannut täyteen ennen talviseisontaa. Joskus talvella - jos muistan - tarkistan akun varaustilan ja jos jännite on laskenut alle 12,6 volttiin, niin laitan lataukseen. Geeliakut ei ole vielä koskaan purkautuneet talven aikana alle tuon lukeman.
Myös nykyisen pyörän syksyllä täyteen ladattu akku on ollut 6 kk käyttämättömänä ja on talvehtinut ~12 asteen lämpötilassa ilman ylläpitolatausta. Ainoastaan maakaapeli on irroitettu.
Pitääkin käydä tarkistamassa tilanne, juttu jatkunee hetken kuluttua..
Viimeksi muokannut: J@ck; 07.04.2013 klo 01:22.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Nyt pääsee tosissaan testaamaan missä kunnossa akku onkaan, mopo tuli kylmään ulkoilmaan makailemaan tänään.
Tallin lämmöstä lähtee hyvin käyntiin mutta nyt on haasteita yöpakkasten puolesta.
Ja löytyy ylläpitolaturi geeliakkuun mutten pitänyt kiinni talven ajan, pari kertaa latailin muttei pitkään lataillut kun väitti täydeksi.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Pyörä ja geeliakku seisseet käyttämättömänä 6,5 kuukautta. Varaustila tarkistettu juuri äsken ja mittari näytti
12,73 V
En edelleenkään näe ylläpitolataukselle pienintäkään tarvetta. Enkä osaa suositella sellaista kuin niille, jotka eivät viitsi maakaapelia irrottaa. En ymmärrä miksi laturin pitäisi olla jatkuvasti kytkettynä akkuun.
Tai siis ymmärrän = ei todellakaan tarvitse olla.
Viimeksi muokannut: J@ck; 06.04.2013 klo 18:29.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mahtaako mennä geeli akku suljetun akun kanssa vähän sekaisin täällä. Tai sitten todella monella tosiaan on sellainen. Käsittääkseni geeli akkuja ei hirveästi pyörissä ole vaan ne ovat suljettuja huoltovapaita akkuja. Paikallinen akkukauppias puheli, että vähän virheellisesti suljetuista akuista on alettu puhumaan geeli akkuina. Varsinaiset geeli akut on harvassa ja spesiaali tarkoituksiin, lisäksi ne on helkkarin kalliita.
If it jams, force it. If it brakes, it needed replacing anyway.
Voisin väittää että tiedän akkuni olevan geeliakku,uskoisin että jokainen ostaja saa tiedon eroista normi nesteakkuun verrattuna jos ostaa geeliakun.
Harvemmin on enää muita kuin huoltovapaita akkuja tarjolla, tosin erottaa välittömästi jo korkeista perinteiset vedellä lisättävät akut.
Toki voit antaa esimerkkejä moisista uusavuttomista.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Eikös nuo molemmat, AGM ja geeli mene samaan suljettujen akkujen kategoriaan, VRLA?
"Mahtaako mennä geeli akku suljetun akun kanssa vähän sekaisin täällä. Tai sitten todella monella tosiaan on sellainen. Käsittääkseni geeli akkuja ei hirveästi pyörissä ole vaan ne ovat suljettuja huoltovapaita akkuja. Paikallinen akkukauppias puheli, että vähän virheellisesti suljetuista akuista on alettu puhumaan geeli akkuina. Varsinaiset geeli akut on harvassa ja spesiaali tarkoituksiin, lisäksi ne on helkkarin kalliita."
Taas, Exiden sivuilta kopsattua:
Mikä on hyytelöakku?
Se on akkutyyppi, jossa elektrolyyttiin/akkuhappoon on lisätty piiliuosta, joka saa aikaan akkuhapon hyytelöitymisen. Hyytelöakuissa on yhtä paljon akkuhappoa kuin tavallisissa”avoimissa” akuissa, mutta koska akkuhappo on kiinteässä olomuodossa, lyijylevyt ovat kuin kiinni valettuja ja saavat hyvän suojan iskuja ja tärinää vastaan. Hyytelöakut sietävät syväpurkauksia erittäin hyvin.
Mikä on AGM-akku?
AGM tulee sanoista Absorbed GlassMat (imeytetty lasikuitumatto). Se tarkoittaa, että elektrolyytti on imeytettynä eristinaineeseen ja levyjen aktiiviseen materiaaliin. AGM-akussa on vähemmän akkuhappoa kuin
vastaavassa ”avoimessa” akussa. AGM-akuista saadaan huomattavasti suurempi kylmäkäynnistysvirta, mutta ne ovat arempia ylivaraukselle.
Omassa pärrässä on agm-akku ja ulkonäön perusteella vanha kuin taivas...![]()
juuri nyt pyörätön
On ne suljettuja mutta sisällä on eroja. AGM akkuun laitetaan hapot patruunasta ja ne imeytyy siihen lasivillamattoon. Vuodessa tulee työn puolesta otettua käyttöön lukematon määrä uusia pyörän akkuja ja kyllä niistä suurin osa on AGM akkuja.
Ps. missä vaiheessa sanoin ketään uusavuttomaksi??
If it jams, force it. If it brakes, it needed replacing anyway.
Mulle tuli sellainen käsitys että sulla meni sekaisin akkutyypit/tai unohdit kokonaan agm-akkutyypin, but so what, eiköhän tämä selvinne...![]()
juuri nyt pyörätön
Onneksi on pyörässä kicksi, ei ole niin tarkka tuosta akusta...![]()
^Jep, tämän ominaisuuden poistamisesta lähti pyörien kehitys väärään suuntaan
Mutta itse kysymykseen. Tuollahan se on seissyt tyhjänä puolivuotta kaapissa... Pitäs vissiin käydä biltemasta uusi. Näyttäis maksavan peräti 36,9€Vai pitäisikö sittenkin osta Yusan vastaava, joka maksaa vain 160€
![]()
Viimeksi muokannut: sky; 07.04.2013 klo 14:25.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kausi avattu tänään, mutta vain hikisesti (kirjaimellisesti). Akku suoraan laturista kiinni pyörään. Käyntiin pörähti ja kivasti kävikin - siihen saakka kunnes vajaan kilometrin päässä poikkesin tarkistamaan gummien ilmanpaineet. Tarkistuksen jälkeen kun piti käynnistää niin startti jaksoi juuri ja juuri muutaman kerran pyörähtämään kunnes loputkin virrat oli käytetty. Lykkäämällä kiersin koneen taas käyntiin ja ajattelinpa että päästelen hieman pidemmän pätkän, mutta sammahti seuraaviin valoihin täysin virrattomana. Tätä toistoa muutaman kerran.
Mitäs ootte mieltä? Olisiko akku niin sökö ettei kertakaikkian lataa? Vai voisiko olla jotain muuta?
Ajossa ensin mittaristo ja kaikki valot sammuivat jonka jälkeen pyöräkin sammui heti jos kaasun päästi. Pitämällä kone väkisin kierroksilla pääsin takaisin talliin. Huomenna varmuuden vuoksi uusi paristo kaupasta jospa se korjaisi asiaa.
Pyörä on muuten -03 Suzuki Bandiitti.