Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 77:een 77:sta
  1. #61
    Kyllä se on akku kaput. Uusi akku ja taas pelaa.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  2. #62
    Eikun mietin vaan kun tuli täysin aivopieruissa kytkettyä se akku ensin väärinpäin, mitä en kehannut ensin myöntää . Parin kipinän jälkeen huomasin aivopieruni jonka jälkeen käänsin navat oikeinpäin.
    Pääsulake kyllä paloi, ja sen vaihdettuani homma pelasi, joskin jatko olikin tuota mitä yllä selitin. Oisko mitenkään mahdollista että laturi tai jokin latausjärjestelmän piiri olis kärynnyt eikä virta kulkisi, ja näin ollen varsinainen vika ei akussa olisikaan...
  3. #63
    Kyllä tuo vaikuttaa juurikin katkenneelta akulta. Monesti ei lähde edes lykkäämällä käyntiin, vain apukaapeleilla ja kierroksia on pidettävä paljon että moottori pysyy käynnissä. Mutta jos kerran on toinen akku niin tuo on helppo tarkastaa vaihtamalla akun.
    Ainahan on mahdollista että oikosulku (akku väärinpäin) on lyönyt valokaaren esim. maadoitusjohdon ennestään osin hapettuneen kontaktipinnassa runkoon ja maadoitus olisi olematon.
    Akkua kuitenkin veikkaan nyt ainoaksi syylliseksi ongelmaan, jos sulla olisi joku vanha suitsan EFI niin vikaavikaavikaa voisivoisivoisi ollaollaolla .......................
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  4. #64
    ^^Jopa todennäköistä. Akku sekunniksi väärinpäin, niin tasasuuntaajan diodit kärvähtää yleensä saman tien. Tai liekö tuo yleensä oikea sana, mutta hyvät mahdollisuudet kuitenkin..
    Autoa ja pyörää ei pitäisi edes sähköhitsata, ennen kuin maakaapeli on irrotettu, vaikka harvemmin kai siitä käytännössä aiheutuu vaurioita. Kuitenkin se on niin pieni ja helppo varotoimenpide, että ainakin minä tekisin.
    Viimeksi muokannut: J@ck; 15.04.2013 klo 17:53.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  5. #65
    Hyvässä kun ostin vähän aikaa sit Häkkiseltä uuden
    <p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937&nbsp;Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
  6. #66
    Startti pyöritti konetta tovin nihkeesti ja sitten ... niuh ... uhh ... u.
    - Tänään oli kelpo sää ehtoopäivällä ja meinasin lähtee lenkille ... 'Pertulla'. Kuvajahtiin ... kiviä kohnaamaan.
    - - Noh, näppäränä äijänä tuumaskelin, että ... tarjotaas virtaskaa auton akusta. Sama sanoma ... niuh ... uh.

    Sitten ... akku irti. Syy selvisi heti. Nesteiden pinta oli noin puolivälissä jokaisessa 6 kennossa. Ei ihme ettei sähkövarauksia enää ollutkaan.
    - Uusi akku asennettiin tän vuoden toukokuussa. Koko kauden aikana ei juolahtanut mieleen ... huoltaa akkua ... lisätä nestettä. Kulkua on sentää 'Perttu' palvellut noin 15000 km ... tälläkin kaudella.

    Akun kennot on nyt täytetty tisleellä ja laatikko (akku) laitettu lataukseen Cetekin äly-sellaisella ... klo 16:00. Oitis tuli näköhavaintona, että ... pikkuruisia ilmakuplia ilmaantui kunkin kennon nesteeseen. Jottai siäl tapahtuu.
    - Olkoon nyt yli-yön latauksessa ja ... huomenna aamusella tsekataan tilanne ... jännite ja nesteen pinta.

    Mitäs ... tarttis tehrä ... akun huollossa siten, että se pysyy halutussa toimintakunnossa?
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  7. #67
    Lainaa EsosRS kirjoitti Katso viesti
    Nesteiden pinta oli noin puolivälissä jokaisessa 6 kennossa. Ei ihme ettei sähkövarauksia enää ollutkaan.
    - Uusi akku asennettiin tän vuoden toukokuussa. Koko kauden aikana ei juolahtanut mieleen ... huoltaa akkua ... lisätä nestettä. Kulkua on sentää 'Perttu' palvellut noin 15000 km ... tälläkin kaudella.
    Noin kuusi kuukautta ja 15000 km, kuulostaa siltä että akku oli alunperin viallinen tai latauksessa on jotain vialla...

    Btw, omassa akku (ulkonäöstä päätellen saattaa olla jopa alkuperäinen eli n. 10 vuotias) täydessä iskussa.
    juuri nyt pyörätön
  8. #68
    Lainaa EsosRS kirjoitti Katso viesti
    a ... huomenna aamusella tsekataan tilanne ... jännite ja nesteen pinta.

    Mitäs ... tarttis tehrä ... akun huollossa siten, että se pysyy halutussa toimintakunnossa?
    Tösös EsosRS! Nesteakkua on aika ajoin tsiigattava, tai siis sen katalyyttinesteen tasoa. Erityisesti, jos pärrää säilytetään kuumassa/lämpöisessä, (kesäaurinko + peitto päällä), on todennäköistä, että nestettä haihtuu.
    Muutoinkin, jos pärrässä on virtaa kuluttavia vermeitä, kelloa, hälytintä, tms. on selvää että akun jännite laskee ja samalla katalyytin pintakin laskee, (oravanpyörä valmis). Vastaavasti kun akkua ladataan, katalyytin pinta nousee, (nestetiheys kasvaa).

    Eli rohkeasti vain jokainen kennokorkki auki säännöllisesti, esim 2kk:n välein ja apteekista saatavilla, ( tai nykyään kaduiltakin noita huimausaineruiskujakin löytää..), ruiskulla akkunestettä huvenneen tilalle niin nukuttaakin paremmin.

    Tietenkin "hifistit" mittaa jokasen akkukennon jännitteen tai ominaispainon erikseen, esim Biltemasta saavalla akkuhapon ominaispainomittarilla......

    Mutta met "ei niin nuukat, mutta käsistään kätevät", meille Biltema myy käteviä virranulosottoon asennettavaa digitaalinäyttöistä "testeriä", eli potikkaa jossa on numeronäyttöinen jännitemittari, eikä maksanut paljoa, (7 €) tai jotain?

    Tuota kun satunnaisesti käyttää akun ollessa lepotilassaan, (arvot 12.6v -12.5v = alles OK), tai sitten 12.4 = mjaa....), tai sitten 12.3 tai alle = uusittava/ladattava. On kätevää ja helppoa jos ei halua korkkeja availla !

    Samoin sillä voi tietenkin mitata laturin kunnon, eli sen pitää pukata pärrä käynnissä ulos ~14.0 v = OK.

    Eli huom. jos laturi lataa kovempaa, voi sekin tuhota, (kuivata), nesteakun normaalia nopeammin, eli silloin on jännitteen säädin mennyt epäkuntoon.
  9. #69
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    Noin kuusi kuukautta ja 15000 km, kuulostaa siltä että akku oli alunperin viallinen tai latauksessa on jotain vialla...

    Btw, omassa akku (ulkonäöstä päätellen saattaa olla jopa alkuperäinen eli n. 10 vuotias) täydessä iskussa.
    Kiitos kommentista.
    Pari vuotta sitten hankitun 'Pertun' (vm -93) akku vaikutti siltä, että ... se saattaa olla ... aika iäkäs ja sillä se uusittiin.
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  10. #70
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Tösös EsosRS! Nesteakkua on ...
    Moix, Sir McHuurre!

    Tänks kommenteista ja vinkeistä, joista vaari ottaa ... vaarin.
    Sitä vaan o niim maan perusteellisen innokas ja touhukas ... sen 40 vuoden ajotauon jälkeen, ettei ...kerkee noteeraamaa tommosii pärrähuoltoi ... hyvä ku eres itte muistaa ottaa vesihörpy pari-kolme tunni väleil ... eik ain sitäkää. Pensaa o pakko pistää tankkii ko ... punavalo tillittää. Mutku mul ei ol semmost ... hörppy- ja muanavalloo ... et, paas poikete ny ... pötsii pöhöttämäs.
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  11. #71
    Ei sitä irti tarvitse välttämättä ottaa, lataile vaikka "älylaturilla" talven yli.
    Oma kulkine ollut aina keväällä iskussa.
    Muista myös bensaan säilöntäaine tai pienkonebensa systeemiin sisälle talven ajaksi.
    Älä korjaa ehjää....
  12. #72
    Olen edelleen sitä mieltä että silloin kun akku on kunnossa (ei sisäisiä vikoja) ja mp:än latausjärjestelmä toimii oikein, akku kestää useita vuosia vaikka olisikin sitten esim. ns. vanhanmallin korkillinen nesteakku.

    Tuskin nesteetkään haihtuu noin rajusti auringonvalon vaikutuksesta, verrataan nyt vaikka autoihin jotka pääsääntöisesti seisoo ympärivuoden ulkona ja kesällä suorassa auringonpaisteessa, aikas harvoin noihin tarvitsee lisätä nesteitä.

    Jos olisi minun pyörä kyseessä alkaisin etsimään vikaa latausjärjestelmästä koska nähdäkseni (tiedoilla tähän asti) akku "kiehuu" ajon aikana...
    juuri nyt pyörätön
  13. #73
    Lainaa Maintenanceman kirjoitti Katso viesti
    ... Muista myös bensaan säilöntäaine tai pienkonebensa systeemiin sisälle talven ajaksi.
    Kiitos ... tämä pitääkin tehdä. 'Pertun' säilö talvella on ... 'kylmässä' tallissa (betonielementtirakennuksessa), jonka lämpötila käy joskus pakkasenkin puolella.
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  14. #74
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    Olen edelleen sitä mieltä että silloin kun akku on kunnossa (ei sisäisiä vikoja) ja mp:än latausjärjestelmä toimii oikein, akku kestää useita vuosia vaikka olisikin sitten esim. ns. vanhanmallin korkillinen nesteakku.

    Tuskin nesteetkään haihtuu noin rajusti auringonvalon vaikutuksesta, verrataan nyt vaikka autoihin jotka pääsääntöisesti seisoo ympärivuoden ulkona ja kesällä suorassa auringonpaisteessa, aikas harvoin noihin tarvitsee lisätä nesteitä.

    Jos olisi minun pyörä kyseessä alkaisin etsimään vikaa latausjärjestelmästä koska nähdäkseni (tiedoilla tähän asti) akku "kiehuu" ajon aikana...
    Kiitos kommenteista.

    'Perttu' on jo iältään ... 20 v. Jos mittarilukema pitää paikkansa, niin tällä kulkineella on nyt ajettu 110 000 km. Laturin hihna on uusittu 2012. Lienee aiheellista myös ... tarkastaa / huoltaa / uusia ... jossakin vaiheessa laturin hiilet. Moinen toiminto on muhinut mielessä jo jonkin aikaa, mutta ... jäänyt vaan ... laiskuuttaan ... tekemättä.
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  15. #75
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    Olen edelleen sitä mieltä että silloin kun akku on kunnossa (ei sisäisiä vikoja) ja mp:än latausjärjestelmä toimii oikein, akku kestää useita vuosia vaikka olisikin sitten esim. ns. vanhanmallin korkillinen nesteakku.

    Tuskin nesteetkään haihtuu noin rajusti auringonvalon vaikutuksesta, verrataan nyt vaikka autoihin jotka pääsääntöisesti seisoo ympärivuoden ulkona ja kesällä suorassa auringonpaisteessa, aikas harvoin noihin tarvitsee lisätä nesteitä....
    Juu, mitä ISOMPI akku sen pitkäikäisempi omalla kokemuksellani. Nyt K100RT_n 30Ah akku n. 15 vuotias Vasta, eiku Varta !

    Ja mitä pienempi akku, sen herkempi nestevajauksille, esim tuon oman TA:n 12Ah:n akku vähän väliä saa lisätä JOS on auringossa ja peiton alla, (etenkin näin syksyllä isot lämpötilaero vaihtelut...)
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 06.10.2013 klo 10:11.
  16. #76
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Juu, mitä ISOMPI akku sen pitkäikäisempi omalla kokemuksellani. Nyt K100RT_n 30Ah akku n. 15 vuotias Vasta, eiku Varta !

    Ja mitä pienempi akku, sen herkempi nestevajauksille, esim tuon oman TA:n 12Ah:n akku vähän väliä saa lisätä JOS on auringossa ja peiton alla, (etenkin näin syksyllä isot lämpötilaero vaihtelut...)
    Kiitos kommenteist ... huomenis nähhää lattauksen tuloksii ...

    Havaittua su 06.10.
    - Olihan sitä virtaskaa akkuun tarttunut, kun jännityskin näytti olevan +14 voltissa ... ilman kuormaa. Laturi irti. Tuuppasin kuormaksi invertterin (12 VDC / 220 VAC) tyhjäkäynnillä. Virtaa näyttää kulkevan n. 300 mA mitattuna raahattavalla kiertokäämi-Taylorilla. Tsekataan ½ tunnin välein ... jännitteen alenema.
    -> Josko se vielä palvelis

    Lisätty 09.10.
    - Reissu Satakuntaan 6. - 8.10. tuli tehtyä. Hyvin akku toimi ja koko pyörä. Kuskikin pärjäsi riittävillä asuilla.
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  17.  
  18. #77
    Aamupäivällä kamat niskaan ja pyörän päälle. Akku 2006 sano vouvou naks. Laturiin tunniks ja jo pyöritti. Ajelin 320km lenkin ja hyvin lähti 2 pysähyksen jälkeen käyntiin. Laitoin varulta aamuks valmiiks laturiin. Tiiä vaikka saderintama ohittas meiät ja pääsis toas naattimmaa.
    Tunturi SuperSport 81
    XL600V 91
    XL1000V 2001
    FZ6S 2006 ABS
    DL1000 V-Strom 2003
    XL1000V 1999
    CB 500K 1977
    AVJ15
    AVJ17
    AVJ18
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123