zetoriin tarkoitus askarrella talvella uudet laakerit vanteisiin. onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja, kuin kuningas SKF?
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
ihan sama, kaikki ne muutaman renkaanvaihdon kestää. Ja laakereiden vaihto on esim. renkaanvaihtoon verrattuna paljon helpompi homma.
-J-
Koyo.(kake1969q @ Loka. 01 2011,19:53) kirjoitti
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
http://simplybearings.co.uk/shop/
Tuolta ostin omat tuohon Apriliaan. SKF:n ja FAG:n laakereita tuli omiin vanteisiin.
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Googlaa netistä mitkä laakerit siinä on vakiona. Ainakin suzukiin löytyi netistä laakerin valmistaja (koyo) ja laakerin tyyppi. Niillä tiedoilla voit tilata laakerit suoraan esim laakerikeskukselta tai vastaavasta. Samalla voit tilata koon mukaan myös laakerin pölysuojat samasta paikasta. Laakerit yleensä löytyy hyllystä, mutta noita pölysuojia voi joutua odottamaan viikon verran.
Hintaeroa täysin samoihin osiin suzukin pahveissa olisi tullut takavanteen osalta noin 70 euroa. Noi laakerit on ihan vakiokokoja, mutta kaikilta valmistajilta ei kaikkia kokoja löydy. Itselleni ei muita vaihtoehtoja Koyon lisäksi ollut, mutta jos niitä löytyy, niin suosittelen pitäytymään tunnetuissa merkeissä (esim INA, FAG, Koyo, SKF).
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
http://kauppa.motonet.fi/motonet/ren...=716&year=1993
Ainakin Bläkkärin laakerit oli Motonetissä Koyon valmisteita ja hinta aikas soppeli.
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Kiinalaisia?(Harri M. @ Loka. 06 2011,13:36) kirjoitti
Halpa on tietenkin aina halpaa mutta laatu erikseen![]()
1300cc Suzuki
No ainanhan kannattaa katsoa mitä paketissa on ennen ostamista, mutta kuten tuossa jo sanoin, pöörtiin tuli ihan Made in Japan Koyo laakereita tuolta Motonetin tiskiltä...(Roadkill @ Loka. 06 2011,13:38) kirjoitti
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Koyon laakerit on kyllä ihan laatutavaraa, vaikka niistä tuo marmoritiskilisä puuttuukin.(Roadkill @ Loka. 06 2011,13:38) kirjoitti
Superbike #7
Biltemasta Bandiittiin sopivat 2.99 kpl (käy varmasti moneen muuhunkin)En ole vielä
uskaltanut itse kokeilla,,,onko kukaan ?
Shut up and ride,,,nobody lives for ever
Tuon kokoluokan laakereista kun on kyse niin laittamalla pari euroa/kpl lisää saa skf:t tai koyo:t. Ja takuuvarmasti pitkä on ikäisemmät ja laadukkaammat kuin made in chinat.(Musta-Pekka @ Loka. 06 2011,17:30) kirjoitti
Usein on vain edessä tuplatyöt ja tuplakulut kiinan osilla + aiheutunut mieliharmi sekä kesken jäänyt matka.
Murjaanien kuningas!
Motonetin Koyot on nyt menny jotain 30tkm alla, katsotaanpa "laskeeko kuulia" kun pääsee taas purkamaan mopoa talvihuollen merkeissä.(trj @ Loka. 06 2011,19:24) kirjoitti
Noi Koyot meni toissa talvena etuseen, takalaakerista ei tietoa, ovatko alkuperäiset vai ei, mopossa kilsoja kohta 81 tkm.
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Eipä ne japaniasta varmasti laakeritehtaalta päästä brändin leimoilla sekundaa ulos. Sen verran on herkkä ala tuo laakereidenkin valmistus, että yhden paskaerän jos päästää priimana tehtaalta ulos, niin maine on mennyt iäksi. -> aivan sama mistä ne ostaa, jos aitoa tavaraa on.(Harri M. @ Loka. 06 2011,21:53) kirjoitti
Tosiaan kuten sanoin, niin GSX-R K7:ssa on Koyon laakerointi vakiona.
Mun mielestä ei mitään järkeä laittaa muutaman euron säästön takia halvempia laakereita, vaan kun sen työn kerran tekee, niin laittaa sitten kunnon osat. Halpa laakeri jos leipoo vauhdissa sököksi, niin voin kertoa että akselipultin hinnalla ostaa jo useampaan vanteeseen laakerisetit...
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
+1(Juutana @ Loka. 06 2011,22:14) kirjoitti
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Kaveri toi mulle pyöränsä takanavan laakeroitavaksi. Siellä on neljä pölysuojattua ja kestovoideltua yksirivistä kuulalaakeria. Vain yksi rahisi (ruostetta) mutta kaikki kannattaa vaihtaa kerralla kun on kerta purettu.
Nuukana henkilönä hän oli ostanut laakerit Clas Ohlsonilta. Niiden ulkonäkö jotenkin poikkesi totutusta joten koitin viilalla minkälaista terästä ne ovat. Tarvittiin iso purkki hämmästyksenpoistajaa kun tuli lovi laakerin nurkkaan!
Aivan kuin olisi karkaisu unohtunut. Laitoin yhden alasimelle pystyyn ja löin siihen vasaralla. Jälki jäi ja laakeri ei enää pyörinyt. Olisi tullut aika ankea reissu sillä navalla.
mm
minä marssisin tuossa tilanteessa paikkaan nimeltä jämsän tekniikka vai oliko se tools nykyään... ei tuonkokoiset laakerit paljoa maksa...
baotian 50
Eiköhän tässä ollut jo tarpeeksi yhteenvetoa mitä sen akselin ympärille kannattaa laittaa? Alkuperäis asennus koyoilla tuli itse ajettua 60 tkm ja pyöränlaakerien vaihto tuli aikanaan tehtyä ihan varmuuden vuoksi mopon täytettyä n. 10 v., kumien vaihdon yhteydessä.
Pyöränlaakerit on väärä paikka säästää 10 euroa. Siis säästö 2:t renk. yhtensä.
Murjaanien kuningas!
Laakeripuolella ei varmasti kannata säästää sitä muutamaa euroa. SKF,FAG...ym perinteinen valmistaja on varmasti hyvä (edullinen) valinta jos laakeri on standardikokoinen. Noita saa laakerikaupoista ihan eduliseen hintaan vs. "mopoliike".
Miten nuo laakerit sitten tunnistaa... Onko niissä jotain merkintöjä... Vaikka kun katson Yamahan varaosakatalogia niin siellä seisoo jotta 93306-30317 mutta luulenpa että tuo on Yamahan oma koodi, eikä mikään "laakeristandardikoodi". Pelkillä laakerin millimetrimitoilla ei varmaan laakerai valita..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vastaa "standardi"laakerikoodia 6303. Mitat kyseiselle laakerille 17x47x14mm, tavallinen urakuulalaakeri. (Nippelitietona vielä että Yamahan alkuperäissovellus ilmeisesti yhdellä peltisuojalla, z. Varmasti molemmilta puolilta kumitiivisteella suojattu, 2rs tai ddu, olisi tässä käytössä vähintään yhtä hyvä.)(shyhander @ Loka. 07 2011,20:54) kirjoitti
Google laulaa...
-Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
Kaveri ajanut vasta 5000km bilteman laakereilla, ei ainakaan vielä loppuun kuluneet vaikka onkin ajanut useita kertoja yli 200kmh. Minkäänlaista välystä/klappia ei ole.(Musta-Pekka @ Loka. 06 2011,17:30) kirjoitti
kyllä se millimetrimitta on oikeassa laakerikaupassa ihan riittävä, sielä on katalookit joista löytyy mitoille laakerinumero aikas helposti...
kyllä minullakin tuo skf:n raamattu on ja voin jotain numeroita katsoakkin jos on mitat ja laakeri tyyppi...
baotian 50
Joo'o, toi, en tiä.. Kattoin vaan kun on 90 000 mittarissa ja siitä itte ajanu 20 000, niin on valistunut arvaus että kannattais varmaan laakerit vaihtaa..
No, hmm... joku netistä ladattu yamaha-varaosaluettelo (yamahan koodit) on ja sitte haynesin manuska. Edellisten räjäytyskuvien mukaan etupyörään homma on selvä, motonetistä kaks samanlaista laakeria, á 4,90€. Mutta takapyörään tarvittais neljä laakeria, joista kaks on siihen takarattaan vetopakkaan, ja kaks sitten renkaaseen. Nyt motonet ei olekaan enää niin yksiselitteinen, kun koodien mukaan noita on takarenkaaseen kolmea eri sorttia ja Motonet myy vaan "vasenta" ja "oikeaa" laakeria (arvaus että tarkoittavat juuri renkaan laakereita, ei vetopakan..).. Eli miten tuon nyt sitte ymmärtäis.. Ehkä viisainta hakea Stormilta neljällä kympillä takarenkaan laakerisarja pölysuojineen, ja motonetistä pelkät laakerit eturenkaalle. fifty/sixty noin niinko €-prosenteissa..![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Pyörän kätisyys takaa katsoen ei kai tuota ongelmaa...
Vaikka laakerin koko (sisäreikä, ulkohalkaisija ja leveys) on sama saattaa silti*laakerin varustelussa olla eroja mm suojauksessa ja sen tyypissä. Se takuuvarmasti muuttaa varaosanumeroa. Koska itse en ostaessani laakereita välttämättä tiedä mihin ne ovat tulossa ostan yleensä molemmin puolin suojattuja. Suojat saa pois helposti jos asennuspaikka onkin öljykylvyssä. Laakereissa kiinnittäisin myös huomiota välysmerkintään. Laakeri joka on tarkoitettu kuumaan paikkaan on eri välyksellä kuin vain osakierrosta tai harvoin pyörivä laakeri. Myös toimintatarkkuusvaatimukset määrittelevät laakerivälyksen suuruuden.
http://www.skf.com/portal/skf_fi/hom...ntentId=894165
Sieltä löytyy muutakin tietoa.
Koska pyrin välttämään japanialaisten pyörien kanssa touhuamista niin siitä huolimatta olen tullut havainneeksi että Hondan omistajien ei näistä tarvitse yleensä huolehtia koska Honda käyttää omaa standardiaan joka ei ole yhteensopiva kaikilta osin vallitsevien standardien kanssa.
mm
Ei kait tuosta hommasta pidä mitään helvetin tiedettä tehdä.
Tuossa koko takapyörän laakeri/stefasarja alle 30,- plus postitus.
laakerit
.
Jos itse sitten hankitte ja asennattte laakerit, niin tarkastakaa pyörimissuunta. Ettei käy kopelösti.
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
laakerit ovat varmaan koko merkinnöiltään samanlaisia, mutta mopon osina saattavat sisältää erilaiset rasvat ! sitä esim. tuo Yamahan oma osanumero saattaa sisältää. iso tehdas voi tilata haluamallaan rasvalla jos katsovat sen aiheelliseksi ja sitten lakrussa onkin omat numerot. tästä ehkä kysymys myös Hondan osalta kuten joku viittaili. kerran koitin SKF:n edustajaa haastaa (ihan työnpuolesta) tästä kysymyksestä mutta en saanut kunnon vastausta, muutakuin että samalle "aihiolle" saa erilaisia rasvauksia ja täyttö %ja... ja sitten numerot on erilaiset.
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Tuo rasvanlaatu-huomautus oli asiaa.
Nyt en ota kantaa erikoislaakereihin joiden pohjana on stanulaakeri johon vain on hiottu ura tai lovi kiinnittämistä varten.
Honda on pyrkinyt varmistamaan oman jälkimarkkinointinsa tekemällä standardista poikkeavan mitoituksen.
Tuossa laakerihifistelijöille toisesta keskustelusta poimimani linkki:
http://microblueracing.com/high-pe....ng.html
Alkaa homma pyörimään. Sama firma tarjoaa myös vaihteiston osien pinnoitusta. Mielenkiintoista...
Tiedettä laakerihommat on ja yksi tärkeimmistä komponenteista jotka varmistavat sekä luotettavuuden että käyttömukavuuden.
mm
just, ja mitähän vielä...(sradder @ Loka. 08 2011,09:49) kirjoitti
baotian 50