Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
    hiukset harmaantuu ja hammas kiristyy kun noi tuubit pyörii päässä..MITÄ MINNEKKIN ? esimerkiksi generaattorin koppa. kantsiiko lisätä jotain liimaa jos vaihtaa koko kopan ja uuden tiivisteen ? ja toi ruuvilukite eikös pyörässä tärise joka mutteri/ruuvi, elikkä sitähän vois tunkee jokaiseen mutteriin jonka aukaisee jarrupultteihin kuparitahna vai ruuvilukite ? ..tsiisos laakerirasva on laakerirasva tietty simppeli..vai onko ?

ehkä nää kohteet/ainekset löytyis myös manuaalista..
    parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !

KAWASAKI
    Ei tarttee vaivata paljoo päätään noitte kanssa Jos koneremppaa teet,nii korjausoppaissa kyllä sanotaan jos johonki paikkoihi tarvitaan ruuvilukitetta. Useimmissa motoripyörissä riittää kun rasvaa vanteiden akselipultit ja jarrupalojen lukitustappeihi pyöräyttää kuparitahnaa sekä jarrusatuloiden kiinnityspultteihi kantsii kierrelukitetta käyttää. Toki pultit kiristellään oikeeseen momenttiin Muutoin ei kummemmi käyttökohteita noille aineille pärrien kanssa. Jotkut pyörämallit sit vaatii noita lukitteita,koska tärinä aukoo pultteja.

Moottorikelkoissa meinaa pultit ja mutterit sit pysyä lukitteidenkaa kanssa kiinni

EDITtiä vielä: Tiivisteitä uusiessa ja koppia kasatessa tärkeintä,et pinnat putsattu kunnolla ja et pultit kiristellään oikein. Ite kyl kasannu esim venttiilikopan usein myös tiivisteliiman kanssa,ei ongelmia kunha ei työnnä liikaa
    Viimeksi muokannut: cbr600pc31; 27.02.2013 klo 14:41.
    R1 07
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mites sitten kun mulla on nyt Suzukissa noi nokka-akselit irti, ja servicemanuaali komentaa laittamaan suzuki moly pastetta noihin "journaleihin" eli niihin akselin kohtiin mitkä pyörii tuolla nokka-akselin pukkien sisällä.

Niiin mitä tollanen nyt sitten on? Miksei sinne voi van laittaa kunnolla moottoriöljyä ja laitos kiinni momentteihin? Mulla on hatara mielikuva, että tuolla maalla isällä olis tallissa jossain hyllyssä ollu joku epämääräinen molypaste-tuubi? Eik se ole just ihan hitosti samaa tavaraa kuin "suzuki moly paste"???
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mites sitten kun mulla on nyt Suzukissa noi nokka-akselit irti, ja servicemanuaali komentaa laittamaan suzuki moly pastetta noihin "journaleihin" eli niihin akselin kohtiin mitkä pyörii tuolla nokka-akselin pukkien sisällä.

Niiin mitä tollanen nyt sitten on? Miksei sinne voi van laittaa kunnolla moottoriöljyä ja laitos kiinni momentteihin? Mulla on hatara mielikuva, että tuolla maalla isällä olis tallissa jossain hyllyssä ollu joku epämääräinen molypaste-tuubi? Eik se ole just ihan hitosti samaa tavaraa kuin "suzuki moly paste"???
    Molybdeenisulfidiseosteista rasvaa tod näk. Ehkä tukevammin seostettua, mahdollisesti ihan samaa kuin muutkin. onpi liukasta ainetta metallin välissä. kestää pyörittää sen aikaa kunnes öljypumppu saa öljyt sinne asti.
    Joissain oppaissa neuvotaan laittaan ihan vaan moottori öljyä, kokeneemmat on kertonu käyttävänsä 50/50 öljyä+oliko STP smoke treatment tms, semmonen tosi paksu öljymäinen aine. Pysyy paremmin ku pelkkä öljy.

Kytkin koppien yms kanssa jos jättää tiivisteen pois ja korvaa liimalla/silikonilla, kannattaa tarkistaa ettei välykset jää liian pieneksi kun tiiviste ohenee. Vanhassa pyörässä oli tiiviste etuhammasrattaan suojassa - sen kun jätti pois niin kytkin kantoi, kun kytkimen painin oli siinä kopassa kiinni.

Semmosia arkoja ja ohuita mm paperitiivisteitä joita aikoo/voi joutua aukomaan usammin, oon /oon nähnynnä laitettavan silikonia/tiivisteliimaa toiselle puolelle - irtoaa varmemmin yhtenä kappaleena kun tarttuu samaan puoliskoon koko matkalta + ei sit häviä kun on paikallan.

Kuparitahnaa/pehmeää lukitetta oon aika monesti laittanu ruuveihin joita on joutunu aukoon - lähinnä ettei sit jumitu ajan kanssa kiinni.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Itse olen pehmeää ruuvilukitetta laittanut aina jaksaessani moneenkin paikkaan. Ei ole pakollinen toimenpide mutta ehkäisee muttereiden irtoamista tärinässä ja suojaa hapettumiselta. Pyöräni on sen verran jo maailmaa nähnyt että jokunen pultti sieltä on tärinän voimasta jo tippunut, ei siis ole pelkästään teoreettinen ongelma tämä tärinä. Ja niistä jumittuneista pulteista ei kannattane edes alkaa tarinoimaan...
    youtube.com/user/mototuomas
    Tää lukitteiden käyttö taitaa olla öljykeskusteluun verrattava.

Itse en laita LT-Singeriin lukitetta edes sinne missä sitä oli. Ei ole yksikään pultti tai mutteri toistaiseksi 6 vuodessa pudonnut tai löystynyt. Pultit vedellään avaimella momenttiin ja siinä ovat aina pysyneet ilman liimoja. Ymmärrän valmistajien halun vedellä liimat jarrusatuloihin, kriittisempiin rungon pultteihin ja muttereihin. Jenkeissä odottaa muutamia kymmeniä tuhansia lakimiehiä jokaista irronnutta pulttia tai ainakin oletettavasti irronnutta, onnettomuuden aiheuttanutta.

Ymmärrän myös lukitteen käytön jossain Harley Parkinsonissa tai muussa täryjyrässä.

Jokainen tekee kuin tuntuu ja rauhan saa. Amen....
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Tää lukitteiden käyttö taitaa olla öljykeskusteluun verrattava.
    Nojaa. Kun ottaa huomioon että mitään haittaakaan ei lukitteen käytössä ole jos osaa lukea aina kyseessä olevasta purkista että minne sitä saa ja minne ei saa laittaa (esim. ei alumiinille jotain todella lujaa tavaraa), niin voidaan todeta että asia on ihan yksinkertainen. Jos haluaa käyttää aikaa hifistelyyn niin sitten laittaa lukitetta, muuten ei.
    youtube.com/user/mototuomas
    Täällä taas on tapana laittaa se tippa sinistä jokaiseen kierteeseen mikä käy auki.
    No ei nyt öljytikun tai tankinkorkin kierteisiin, mutta muihin kyllä.

Ja momenttiavain on muutakin kuin koriste tallin seinällä, eli käytössä.

Silti noita pultteja ja muttereita tuppaa välillä häviämään, mopo kuulunee siis kategoriaan muu täryjyrä...
    Kiitoksia kommenteista..vähän helpottaa eli seikkailu Ärrän sininen on varmaan Loctite 225:ttä tai vastaavaa ?
    totta varmasti tuokin mitä C.A.D toteaa nuista jenkkilän lakimiehistä ja vastuun eliminoissita.
    kyllähän se momenttosavain on kaiken A ja OO..niitäkin tietty kaksin kappalein 6 - 30 Nm ja sit isoveli 30 -210 Nm..ainaskin itsellä

pst..just tuli Top Sellerieltä spostia et satula pakattu ja lähetetty 7.2 oli vastaanotettu ranskassa. 3 viikkoa kesti..kohta pääsee testaan geelit
    parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !

KAWASAKI
    Rasvaa / öljyä / vaseliinia joka paikkaan.
    75% pulttimutereista kiinni ruuvilukitteella ja momenttiavaimella.
    Sähköliittimiin omat aineet.
    Kumi / muovi / joustavat liitokset jarruvaseliinia
    Joka paikkaan läytyy jonkinlainen tökötti ja mielummin liikaa kuin liian vähän
    Uudet tiivisteet ja tarpeen vaatiessa lisämausteilla.
    Olen siis lisäaineuskovainen niin kauan, kunnes huomaan, että siitä on jotain haittaa (rahan menoa tököteihin ei lasketa)...

Minun pyörät saa "kärsiä" moisesta kohtelusta, mutta ne onkin minun pyöriä vielä monen vuoden päästä.
    Juu, vastaavaa eli viimeksi permatexin sinistä, oli muistaakseni motonetissä muutaman euron halvempaa kuin loctite, ja tuplasti isommassa purkissa...
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Rasvaa / öljyä / vaseliinia joka paikkaan.
    75% pulttimutereista kiinni ruuvilukitteella ja momenttiavaimella.
    Sähköliittimiin omat aineet.
    Kumi / muovi / joustavat liitokset jarruvaseliinia
    Joka paikkaan läytyy jonkinlainen tökötti ja mielummin liikaa kuin liian vähän
    Uudet tiivisteet ja tarpeen vaatiessa lisämausteilla.
    Olen siis lisäaineuskovainen niin kauan, kunnes huomaan, että siitä on jotain haittaa (rahan menoa tököteihin ei lasketa)...

Minun pyörät saa "kärsiä" moisesta kohtelusta, mutta ne onkin minun pyöriä vielä monen vuoden päästä.
    Momentti muuten annetaan kuivalle kierteelle, ei rasvatulle... Tiedä sitten mihin kategoriaan tuo mahdollinen lukite kuuluu
    <p>2002-2014</p>
    Momentti muuten annetaan kuivalle kierteelle, ei rasvatulle... Tiedä sitten mihin kategoriaan tuo mahdollinen lukite kuuluu

Tämäkään ei ole kiveen hakattu totuus...

Monessa kohteessa käsketään kierre/laippa "rasvata" ja annetaan myös momentti...

Ja ns liimapulteja myös käytetään ja niillekkin on momentti...
    Elä ja anna muiden roudata.
    Noihan se normisti on - tosin kuten adestone kirjoittaa momentti voidaan antaa ihan missä olosuhteissa vaan.
    mikään ei estä antamasta sille vaikka molempia - esim kuivana (ensiasennus / rasvanpoiston jälkeen) ja öljyttynä esim huolon yhteydessä.

Tuolta saa vinkkiä et miten suhtautua momenttiin voideltuna:
    http://www.wurthelektronik.fi/site/m...teluopas06.pdf

sivut 18-21 / WE10 50 - WE1053

edit-sivunumeroita
    Viimeksi muokannut: specka; 01.03.2013 klo 16:04.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Lainaa Rasenger kirjoitti Katso viesti
    Nojaa. Kun ottaa huomioon että mitään haittaakaan ei lukitteen käytössä ole jos osaa lukea aina kyseessä olevasta purkista että minne sitä saa ja minne ei saa laittaa (esim. ei alumiinille jotain todella lujaa tavaraa), niin voidaan todeta että asia on ihan yksinkertainen. Jos haluaa käyttää aikaa hifistelyyn niin sitten laittaa lukitetta, muuten ei.
    m.o.t "Öljykeskusteluun verrattavaa".... Ei öljykeskusteluissakaan keskustella siitä "onko pakko" vaan siitä "mikä on kyllin hyvää kullalle" = millä saa oman mielenrauhan...
    <p>2002-2014</p>
  16.  
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti

Tuohon sopisi (jos haluaa hifistellä) tuommoinen

http://verkkokauppa.harline.com/fi/%...nusrasva/13310

Ihan mistä tahansa purkista missä lukee moly-jotain kannata sinne venttiilikoneistoon laittaa, ei ehkä liukene kunnolla moottoriöljyyn...
    Itse oon käyttänyt juurikin tuota stp:tä nokkien irroituksen/asennuksen yhteydessä, pientä mielenrauhaa näin...
    juuri nyt pyörätön