Moro
Sellasta aprikoin, jotta, onko tuossa ko. pyörässä etupäähän muuta kuin jousen esijännityksen säätö?
-welpe
Ei originaalissa jousissa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mallivuoden 2007 R 1200 GS malleihin ei ESA vielä ollut saatavilla.
ESA tuli mahdolliseksi tilata tehdaslisävarusteena mallivuodesta 2008 alkaen.
Eli vuosimalliin 2007 asti voidaan säätää etujousituksesta vain korkeutta / painumaa ( jos kyseessä ensiasennus jousitus ) kuten iaj jo aikaisemmin totesikin.
(Alkuperäisessä tekstissä puhuin jousen jäykkyydestä joka oli virheellisesti sanottu )
Viimeksi muokannut: GSR600; 25.02.2013 klo 21:46.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Aivan näinhän se oli, mutta jousen jäykkyyttä ei pysty säätämään missään mopossa, vain korkeutta=painumaa. Jousihan on taottu tiettyyn jäykkyyteen ja vain jousen vaihto muuttaa jäykkyyttä. Pyörä on vapaasti jousen päällä ja jousta painaa kasaa ainoastaanna pyörän paino,kokonais massa, muutanhan jousitus ei toimisi, jousto toimii yläs ja alas.
GS.ssä tää esijännityksen, oikeimmin korkeuden, säätö on ihan eri muista syistä.
Juuri näin. Toi jousivakio on hieman outo käsite mutta siihen ei kannata takertua.
Näissä enskoissa tuo etupään esijännitys, paremmin korkeus, säädetään tien ja ajotavan mukaan.
Asfaltilla ajetaan yleensä istuvaltaan jolloinka painopise on takana. Hiekalla seisaaltaan tai istuvaltaan jolloinka etujousta hieman korotetaan. Maastossa nostetan etujousi yläasentoon, koska paiopiste siirtyy aina eteenpäin, riippuen siitä kuinka edessä ollaaan.
Tähän etujousen säätöön vaikuttaa tietenkin myös se mille korkeudele takajouse on säädetty, kuskin paino,.
Mutta kuitenkin, asiaan kannattaa kyllä tutustua. Oiken sädettynä pyörän käytettävyys on todellakin miellyttävämpää ja siiitä nauttii enemään.
No nyt tuntuu olevan paikalla ihmisiä jotka oikeasti tietää. Hyvä niin. Seuraava kysymys kuuluukin, että kuinka
tuo jousitus sitten pitäisi säätää? Yksinajeluun, yksin+laukut+tavarat, kaksin, kaksin + laukut + tavarat etc...
-welpe
Tuolla oli juttua jousituksen säädöstä.
Jousituksen säätö
Ihan karkeasti; esijännityksen säätö vaikuttaa etupään ja takapään korkeuteen ja sitä kautta mm. ohjauskulman jyrkkyyteen. Mitä jyrkempi kulma sen nopeampi ohjaus. Mitä loivempi kulma sitä vakaampi suuntavakavuus.
Meno- ja paluuvaimennus on sitten toinen tarina. Tuosta linkin selostuksesta sitä voi miettiä.
Tuolta löytyy Janne Tervolan Excel taulukko asiasta. Bajahill sivuilta.
Alusta kevätkuntoon
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 24.02.2013 klo 22:34.
Seuraava kysymys kuuluukin, että kuinka
tuo jousitus sitten pitäisi säätää? Yksinajeluun, yksin+laukut+tavarat, kaksin, kaksin + laukut + tavarat etc...
-welpe[/QUOTE]
Jos tuntu monimutkaiselta toi painuman säätö, niin yksinkertaistetaan vähän.
Tässä spelimyllyssä on pitkät joustot ja pehmeä jousitus.
Takapää, joustovara jotain 200mm eli nosta pyörä keskituelle takarengas irti maasta esijännitys auki. Nyt iskari rajoittaa jousen täysin pitkäksi. Mittaa perämurikan päältä ylös runkoon tämä väli. Pudota mopo pyörilleen ja istu kyytiin. Edellä saatu mitta lyhenee noin 1/3 koko joustosta varmaan joku 60mm on hyvä. Tämä on nyt se mitta mikä tulisi olla suurin piirtei kaikilla kuormilla ja säädetään sillä esijännitysnupilla. Toi ohjekirjan ohje on ihan hyvä.
Sitten toi paluuvaimennus niin että tuntuu sopivan kovalle tai pehmeälle, suuremmalla kuormalla enemmän vaimennusta.
Kerran kun kokeilee niin huomaa missä asennossa pyörä on.
Etupää saa olla siellä ala-asennossa normaali ajossa.
Suuret kiitokset kaikille vastanneille! Nyt tarttee mennä kokeilemaan käytännössä
-welpe