Aiwan, ja tietäisittepä kuinka monta mopoa ja moottoripyörää rahdataan korjaamolle vuosittain sen takia että peli ei lähde tulille kun ns. tappokatkaisin on "off" asennossa....
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Myös tappokatkaisin saattaa yllättää, jos sitä ei normisti räpläile.
Kerran reissunpäällä onnistuin ajossa napsauttamaan tuon mystisen keinuvivun offille ja meni varmaan rehellisesti vartti, ennen kuin sain "vian" korjattua.
Tuli kyllä jokseenkin nolo fiilis. Ei_vaan_osaa ajatella tuollaista, kun sitä ei koskaan käytä.
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Takavuosina muuan hyvä ystäväni, nimeltamainitsematon moottoriurheululajin kaksinkertainen maailmanmestari hälytti paikalle 60 kilometrin päästä Polariksen kelkkakorjaajan nostamaan tappokatkaisimen ylös kun ukki oli ensin kiskonut narusta tunnin paita märkänä kelkkaa käyntiin. Sinä iltana "välitettiin" baaritiskillä aika vahvasti![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Viime kesänä kaveri kävi mopollani iltakahveella. No minä seuraavana aamuna, vähän myöhässä ja kiireessä, lähdössä liikenteeseen... Voi sitä kiroilua, ääneen kirosin pihassa: "No mikä v**tu tähän p**kaan nyt s**tana tuli!!!". Taisipa lähimmät naapuritkin herätä möykkäämiseenKai siinä vartti ja muutama nortti meni ennen kuin huomasin tappokytkimen asennon!
![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tästä tappokytkimestä sen verran, että se ei ole sitten se, jolla mp sammutetaan, vaan sammutetaan virta-avaimella.
Tämäkin mun piti lukea jostain, kun aikani hifistelin tätä OnOff-kytkimellä sammuttamista.
Kytkin on mekaaninen ja kuluessaan saattaa aiheuttaa ihan simppelin mekaanisen "vian".
<p>.</p>
Kävi mielessä kyllä että minkäköhänlaista damagea olisi jarrulevylukko aiheuttanut. Taisin tuon ketjunrasvailuonnettomuus-ketjun jossain vaiheessa lukaista läpikin mutta pitäisi se varmaan lukaista uudelleen ettei vaan tule tyhmästi tehtyä..
Näin mulle juu selvitelty että tarjolla olevat renkaat ovat matalampaa profiilia. Sopivuus riippuu sitten mahtuuko lokarin alle.
Onneksi toimii tuo turvakatkaisinmuuten tälläpäin olisi pompittu pariinkin otteeseen.
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
no lukon käyttö diversionissa on kyllä liioittelua. Ei kukaan varas pölli diversionia!
mielestäni ei kannata aluksi ajella kaupungissa. Moni aloittelija tekee just tätä, mutta siellä on tilanteita autoista johtuen, joita ei osaa hallita. Ajele pikkuteitä kaupungin ulkopuolella. Lisäksi silloin ei tarvitse kuunnella sitä ilmajäähdytteisen koneen kilinää valoissa. ja kun ilmajäähdytteinen ylikuumenee valoissa seisten, se kilisee entistä kauheemmin.
Kannattaa muodostaa siitä lähtemisestä rutiini. Istu pyörän päälle, Laita vilkku pois päältä, poista sivujalka. Tarkista tappokytkin, käännä virta päälle. Laita vilkku pois päältä. käynnistä, laita valot päälle, laita vilkku pois päältä. siinä käydessä heilautan pyörää etujarrua vasten, että tunnen jarrun ja vilkaisen etu ja takarengasta, että onko painetta. (tämä siksi, että kun totut parissa vuodessa katsomaan renkaita, niin sen huomaa jos ne on lussut vähänkään).
Sitten voi laittaa vilkun pois päältä ja lähteä liikkeelle, ennen sitä tarkista että taskut on kiinni ja vilkku pois päältä.
hymy korviin ja ekasta mutkasta maantielle, jossa ekan 5 km jälkeen huomaat, että ekasta mutkasta jäi vilkku päälle...
tarkoitan tuolla vilkkuherjalla, että kun se ei ole automaatti tasolla, sitä pitää tietoisesti toistaa niin älyttömästi, että aivot oppii sen automaation tasolla, lopulta se vilkku ei jää päälle, koska aivot laittaa sen tiedostamatta pois päältä.
Jos pyörä tekee mitään kummallista, esim ei starttaa, niin älä sahaa, vaan käy alusta läpi rutiini. Bensahana, tappokytkin, virta-avain, sivujalka jne.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Viime kesänä etsin puoli päivää vikaa kilpurista Kemoralla kunnes hokasin, että mopoa testaamassa käynyt kaveri oli napsauttanut varikkorajoittimen epähuomiossa päälle. Vian paikantamista ei helpottanut yhtään se, että tuo rajoitin oli asetettu n. 170km/h kieppeille. Varikolta lähtiessä mopo siis toimi normaalisti katsomosuoralle kiihdyttäessä tuohon nopeuteen asti.
Superbike #7
Tosiaan niin tuo ei pahemmin voroja kiinnosta, ainakaan jos fiksun sorttisia ovat. Lukko nyt jäänyt ylimääräiseksi niin ajattelin että löytyi nyt sille käyttöä...mopon tuhoajana...
Itse yhdyn sen verran mielipiteeseen että juu, ei se fixuinta ole lähteä suoraan autojen sekaan, mutta ei sitä liikenteessä pyörimistä opi muuten kuin siellä pyörimällä. Jäitä hattuun ja ajatus mukana vaan kun siellä ajaa. Sinne vaaditaan ja siellä hiotaaan sitä hiljaisen vauhdin käsittelyä. Että joo, kyllä niitä taitoja kannattaa hioa vielä vähän ennen kuin sinne taas sukeltaa, mutta ei se taajama ole ihan sama kuin keskusta opettajana. Ja tarkentaakseni, en olisi lähtenyt sinne ajelee jollen olisi tuntenut varmuutta käsittelyssä/liikenteen huomioimisessa/muussa sen verran että suht. turvallinen matka edessä. Subjektiivinen arviointi tuo taas mutta...
Vilkun suhteen on skulannut kumman hyvin. Ei se jää päälle kuin puolet ajasta. Tuota rutiinia pitää hioa, siitä muuten hyötyä viimeistään kun lähtee kiireessä ajelemaan. Näin sitä turvallisuutta lisätään.
![]()
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
Itellä lähes maanista tuo vilkun pois naksuttelu, koko ajan tulee tarkisteltua. Jokaisen taskun vetoketju tulee myös tsekattua noin kilometrin välein :P
laitatko nimesi mulle vaikka privana niin laitan sen Kimmolle tiedoksi osallistujalistaan. 11.5. lauantaille on tulossa 12 .orggilaista tällä hetkellä ja 25.5. huikeat 25 .orggilaista. Laitetaan niitä letkakyselyitä sinne Räyskälän ketjuun, kun en tiedä puolienkaan nickejä saati paikkakuntia.
Mopovapaa vuosi
Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
Mulla diversionin kanssa eka ajolla paussilla tappokatkaisijakylmähiki ja rf:llä eka ajoonlähtö bensahana kiinni ja totaali mikätttuNYT...
Etujarrulevy-lukon ansiosta vedin melko näyttävän, lähes spagaatin useamman ihmisen nähden (tietysti), mutta en kaatunut. Sain pelastettua tilanteen, kun ohjaustanko oli n. 20 cm:n päässä maasta. Onneksi lukko lukko oli sellaisessa kohdassa, että nappasi heti kiinni, eikä vauhtia kerennyt tulla liikaa.
Toinen tapaus, kylläkin ilman yleisöä. Pakitin pyörää pois parkista ja ihmettelin mihin hel_ _ _ tiin se toppaa. Kurkin monta kertaa takarenkaan alle... ja viimein eturenkaan. Hyvin hiljaa poistin lukon ja itseni pihalta.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Joo.
Eiköhän täälä ole kaikki kokeiltu...
Mää olen saanu jopa vasemman saappaan tuleen kantapäästä, että siltäpohjalta...
Ja loikannu sivujalkaloikan.
Ja aavistuksen liian väsyneenä unohtanu laittaa jalat maahan, pysähtyessäni liikennevaloissa.
Ja saanu ropattua bensaletkun osittain läjään. Mopo kulki sen 70-80km/h, houkuttelemalla, ei yhtään lujempaa.
Hirveellä tohinalla purkamaan työkaluja esille, kunnes kaveri tunki tupakan suuhun ja käski istua p*rseelleen hetkeksi.
dingding--- Tankki kävi ylhäällä -> bensapula -> letku osittain lytyssä...
Ainii...
Piti lähteä kerrostalon pihalta hiljaa, aamu 5:ltä...
Sahasin siinä tovin, tappokatksija ON-asentoon ja jupisten starttaamaan... bröp-bröKABOOOOOOM... ja änäristä lähti pääty + villat. Ja meikäläinen ajatusta nopeammin poistuin näköpiiristä...![]()
Se oli jo rikki...
Kauan odotettu (tai no itse olen odottanut koska nyt ei tarvii mopon enää pönöttää puhtaana tallissa kuvaussessiota varten) loppusilaus. Tuli .ORG!-tarrakin laitettu, eihän se ihan nappiin keskelle mennyt mutta korjataan jos ensi vuonna jaetaan jäsenille tarrat taas. Kiitos tytsylle kun tuli kuvaajaksi!
FinalScaled.jpg
Tappajakatse lienee tukalan olotilan takia (ei se kypärä vaan tuuleta jossei ole liikkeellä).
Kiitos vielä kerran kaikki ketjuun osallistuneille! Tien pällä toivottavasti tavataan.
Sit eiku ajoa ...![]()
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
Ei voi muuta sanoa kuin![]()
![]()
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Niillä kulmilla jos näkyy valkosta punaraidallista mersun rekkaa/kuorma-autoa niin morjestele rohkeesti. Duunikaverit on kaikki MP-väkeäJa tervetuloa näillä kulmilla pyörähtämään, kyllä tossa Lahden satamassa kahvit tarjotaan jos lokkien sekaan mahdutaan
![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Nyt vaan sinkki kireälle ja etusormi kohti taivasta!![]()
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
2022- Honda CBR900RR 1997
2013-> kawasaki Z1000 -03 "appelsiini" VARASTETTU JA LUNASTETTU 2014
2006-2008 Kawasaki zzr600 -91
"don´t ride faster than your guardian angel can fly"
Eikös tuo ole enemmänkin ihan kasettivaihteiston ominaisuuksia, ei niinkään mikään onkelma. Rattaat nyt yksinkertaisesti ollessaan paikallaan ja toisiinsa nähden väärässä asennossa eivät halua sopia keskenään yhteen. Lyhyesti sanottuna onyhtäkun että kaikissa mopoissa on tämä "ongelma". Kun avittaa hieman kytkimellä aina kun vaihde ei halua kytkeytyä, niin pääsee tästäkin yli.
En haluaisi köyriä välimerkkiä, mutta käytännössä kaikki kytkimet, mukaanlukien se virtalukko, ovat mekaanisia ja kuluvat. Toki elektroniikan puolelta löytyy sitten kaiken mualiman transistoreita ja niistä kasattuja ns. puolijohdereleitä, mutta tältä kantilta ne eivät ole relevantteja kavereita. Itseasiassa, ihan yhtä hyvin tuon tappokatkaisijan kytkimen voi hapettaa se, ettei sitä koskaan käytä. Itse sammuttelen useimmiten tappokatkaisijasta, kun on sopivasti peukalon ulottuvilla, ja tapaan jättää pyörän aina ykköselle pysäköidessä, ettei sitten rullaile itsekseen.
Tästä tuli muuten mieleeni yksi hauska insidentti viime syksyltä. Sattuneesta syystä olin töissä eräällä opistolla, jossa ei nyt välttämättä ole niitä kaikista teknisorientoituneimpia yksilöitä opiskelijoina. Noh, tupakkipaikalle tuli sitten yksi vähän Michael Monroe -tyylinen kaveri Sachsin Mad Ass -mopolla, joka ei ilmeisesti ollut omansa. Polteltuaan tupakin, kaveri yritti jatkaa mopoparkkiin ilmeisesti kyllä konevoimin, mutta jostain kumman syystä värkki ei ottanut tulille. Polttelin siinä tupakkiani ja katselin kun vuoroin poljettiin, vuoroin koitettiin työntää käyntiin. Kävellessäni ohi päätin sitten vilkaista stongaa, ja totesin, että "Hei kaveri, sulla on tappokytkin päällä". Vastaus tähän oli valistunut "Hä?". Napsautin tappokytkimen soveliaampaan asentoon ja totesin, että "koitapas polkaista ny". Kaverihan polkaisi ja mopo otti tulille välittömästi. Tapauksen viihdearvoa lisäsi hieman se, että kaikessa tiimellyksessä jätkälle oli jäänyt ykkönen päälle, ja mopo meinasi lähteä lapasesta melkein välittömästi käynnistyttyään.
Samaa täältä. Onnea Phexaerille uudesta moposta! Ja hyviä ajokilometrejä, mielellään kumipuoli alaspäin. Sopii myös ilmoitella, jos kaipaa opasta näyttämään mutkateitä Hyvinkäältä päiten, täällä niitä riittää.
Noin yleisesti, niin harjoitellessa toki hitaassa ja väljässä liikenteessä pelaaminen on sekin ihan käypää toimintaa, mutta mutkateille kannattaa suunnata, sillä siellä saa vasta kunnolla tuntumaa sen vekottimen hallintaan vauhdissa.
<p>Purpattava spagetinkeitin</p>
Kiitos kaikille onnitteluista! Vallitsevien sääolosuhteiden takia taidanpa tästä suunnata kohti itää jos sieltä löytyisi helpomman oloiset mutkatiet aamulenkille.
Tuota pyörää kun pesi kuvaa varten niin se meni enemmänkin helläksi veden valutteluksi kun ei oikein ollut varma että millä paineella mistä suunnasta ettei vaan mene vettä väärään paikkaan. Jos joku joskus omaa pyörää putsaa perusteellisemmin niin tulisin mielelläni seuraamaan touhua vierestä...tai no voinhan minä vastapalveluksi olla se joka sitä pyörää hinkkaa. Kuhan jäisi oppeja taskuun enemmän kuin fairyä silmiin niin
.
Bongaillaan, bongaillaan. Enköhän jossain välissä sinnekin eksy.![]()
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
Tänään tarttui minunkin mukaani nakuversio samasta pyörästä ja myös minulla ensimmäinen mopo! Mukava peli ajaa!
Eli samassa liemessä ollaan.Morotellaan!
Honda NC700S
Heei, siistiä. Onneksi olkoon hyvästä sijoituksesta! On ollut hyvän tuntuinen tuo Divi. Tuntumaa pyörään tosin vielä haen mutta tähän asti hyvin totellut (toisin sanoen, tähän asti olen antanut suht sujuvia käskyjä). Pieni pätkä 120 lasis kokeillut ja saattaa kyl olla että tuo etupleksi lähinnä viskoo tuulta naamariin joten saattaisi sujua moottoritie-ajo yhtä hyvin nakullakin omasta puolesta..
Morotellaan!![]()
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
No niin, Divi näyttää hyvältä ja ukolla asenne kohdillaan. Ajokoulutusta ja parit ratapäivät ja avot!
Kesä kun koittaa niin alkusuven aamu-usvassa kun jampilla päästelet, niin pääset kiinni siihen mitä on moottoripyöräily.
Nämä varuste- ja pesu hommat opit itse nopeasti. Paljon turvallisia kilometrejä kesälle!
Morotellaan!
TEAM CAMPARI
BMW R1250 GS Adventure
EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,
http://ekoteko76.blogspot.fi