Noo ammatimies pärjää vähän vaatimattomallakin laitteella, varsinkin jos on itsetunto kunnossa.
Itekkin monta suvee ja talvellakin tuli divarilla päästeltyä, monella reissulla isommilla/uudemmilla ajavat ihmetteli, että pääsee sitä näköjään tollakin. Juu ja on tullu kokeiltua uusiakin ja tehokkataita pyöriä, eivät oo koskaan sytyttäneet, eli makuasioita...
No nykyään tallista löytyvätkään ei mitään superpyöriä oo, mutta monta reissua on tullu heitettyä kauemmaksikin, joukon jatkona ja keulillakin....
Elä ja anna muiden roudata.
Varusterumba on sellaisessa vaiheessa että:
Kypärä: sovitustapaamisen ajankohtaa selvitellään
Ajotakki/-housut: melkeinpä vaan maksua vailla
Kengät: sama tilanne kuin kypärällä
Hanskat: kypärän kanssa samalla keikalla
Nämä ovat ne kamat joissa koko on se vaikuttava tekijä. Kypärälle ja hanskoille on vielä toiset vaihtoehdot jos ensimmäiset eivät sovi.
Näiden lisäksi on työn alla:
Selkäpanssari: toimitusta/noutoa vailla
Kypärähuput: postin kautta tulossa
Windstopper kauluri: postissa
Että pikkuhiljaa rupeaa luonnistumaan. Eilen matkatessa keskustan läpi otaniemeen niin huomas että tiethän ovat sulat sielläpäin. Tosin lähinnä suolan voimin mutta sulahan sekin..
E: lisäsin tuon kaulurin
http://www.nettimoto.com/yamaha/xj/1448080
Tämmöinen pyörä olisi joutilaana. Hinta ei ole kiveen kirjoitettu, joten tarjota kannattaa.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tuossa mietityttää sit lähinnä se moottorin tilavuus. Käsittääkseni ne ajamisen perustaidot omaksuu helpommin mitä tehottomampi/kevyempi pyörä on. Tapauskohtaistahan sekin mutta ei se matkapyörä ensimmäiseksi pyöräksi ole ehkä fiksuin vaihtoehto mun kohdalla (ei juurikaan kakspyöräisistä muuta kokemusta kuin mitä mp-koulussa)Hieno pyörä kumminkin, kätsyä myös kun kuljetustilaa tavaralle on. Tästähän saa mietteitä toki taas jakaa!
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Onhan noita jotka ovat ensi kosketuksen ottanut MP:llä, joka painaa norsun verran ja kääntyy kuin känninen virtahepo, mutta ei varmastikkaan ole se helpoin tapa.
Kevyt pyörä antaa paljon anteeksi, kun virheitä tekee.
Sinulla on kokemusta kertynyt niin paljon eri pyörillä pitkältä aikaa, että tuskin muistat kaikkea mitä silloin joskus olisi voinut sattua. plää, plää, plää...
Nöyrä asenne ja kunnioitus MP:n tehoon ja painoon saattaa pidentää ikää.
Tai sitten tylsistyttää.
8. kausi alkoi enkä vieläkään uskalla kokeilla tehokasta pyörää.
Loppujen lopuksi on aivan sama millä ne ensimmäiset kilometrit ajaa, kun se on kuitenkin niin ziiztiii"
1. Kamat päälle.
2. Pyörä alle.
3. Tankki täyteen ja menox.
4. ?
5. Profit!
Edit:
-06 joka oli yksi hienoimmista kesistä (eka kausi), tein jotain mitä en sen jälkeen ole harrastanut.
Himassa istuin ja huomasin kunnon sateen alkaneen. Äkkiä kamat päälle ja baanalle.![]()
Ajamisen harjoittelua helpottaa paljon pelkästään se että hallintalaitteet toimivat kunnolla. Joitakin kertoja on kursseilla joutunut ihmettelemään kun kurssilaisen tekeminen ei näytä edistyvät mihinkään, ja syy on selvinnyt kun on käynyt itse kokeilemassa kyseistä mopoa. Jotkut laitteet ovat olleet aivan kamalia ajaa, kaasu on raskas ja jumittaa, jarrut ei toimi kunnolla, kytkin on raskas ja takertelee eikä sen toiminnassa ole muutenkaan selvää johdonmukaisuutta vaan tuntuu purevan aina vähän eri tavalla, tankoa enemmän käännettäessä kädet ottaa kiinni pyörän rakenteisiin jne. jne. Nämä kannattaa katsoa että ovat kunnossa tai korjattavissa.
Paino haittaa sitä enemmän mitä ylempänä painopiste on. Poikkeuksena kustomit, jotka haittaavat ajamista kaikenkokoisina. Tehon vaikutuksesta on vaikea sanoa, sen ja painon vaikutus riippuu aika paljon kuskistakin. Joillekin oikeastaan kaikki menee ja toisille ei voi rehellisesti suositella mitään 50 cc mopoa suurempaa ennen kuin perus koreografia alkaa olemaan tikissä.
1000
tämä on varmasti pitkälti totta. Lähinnä jos vertaa tässä ketjussa vaihtoehtoina olevia pyöriä niin itse en lähtisi avauksessa mainitulla budjettirajalla tekemään sitä virhettä että tappaa loistavaa ja käsinkosketeltissa olevaa innostusta sillä, että vaihtokuume pasahtaa päälle ensimmäisen kahden tuhannen kilasan päätteksi. Tämä kun on tunnetusti harrastus jossa nälkä kasvaa syödessä, tavalla jota kiivaampaa se on vain venelyn parissa
Eli keveyden ja tehottomuuden sijaan komppaan selvästi enemmän Hannulan teesejä tässä. Tehoton ja kevyt pyörä huonoin hallintaedellytyksin on taatusti huonompi vaihtoehto kuin päinvastainen hyvin toimivilla vastaavilla.
Niin, voin kokemuksesta sanoa, että keveys on valttia kun harrastusta aloittelee. Olipa pyörätyyppi mikä tahansa.
Itse vetelin pari kesää SV 650 S:llä, n. 178kg ja huimat n. 75hv tms. Eli tehopainosuhde oli vähintääkin riittävä aluksi.
Nyt on menty neljä vuotta busalla, matkalla rouvan kanssa pitkin poikin eurooppaa ja ratakäytössä. Voimaa on mutta saisi olla enemmänkin.
Lopulta on kyse siitä mitä siellä korvien välissä liikkuu..
Nyt olet valitsemassa katupeliä, voi olla että sitten parin kesän jälkeen olet vannotunut Gessumies tai custom-äijä tai ajat italialaisella cafe-racerilla, tai tiukalla kyykyllä.. Ei ole yhtä oikeaa tapaa harrastaa, on vain sinun tapasi harrastaa.
Parasta on, että pyöriä on joka makuun.
Hieno harrastus, malttia keväällä ja turvallista aloitusta!.
ps. Osallistu ratapäiville ja EAK koulutuksiin tms. ruosteenpoistoihin aina kun mahdollista.
Nää menee nyt vahvasti OT:ksi.
TEAM CAMPARI
BMW R1250 GS Adventure
EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,
http://ekoteko76.blogspot.fi
Paitsi että vaihdoin teho/painosuhteeltaan täysin vastaavaan mutta erityisesti käsiteltävyydeltään Huimasti parempaan, joka sekin vaihtuu markkinatilanteen niin salliessa uudempaan vastaavaan mutta em. Arvoiltaan selvästi tehokkaampaan
Mutta tästä historiallisen hienosta ketjusta ei toivottavasti tarvitse tehdä mitään juupas/eipäs tarinaa. Se oli ja on edelleen minun kantani asiaan, ja se perustuu omakohtaiseen kokemukseen
Ps. Sen verran pyörrän sanomaani kyllä että paino on iso tekijä mutta tehon määrä enemmänkin tuo kuin vie turvallisuutta, kunhan sen vastuullinen käyttö on takaraivossa.
Ymmärtääkseni tässä oli kyse 1-2K€ käyttöpyörästä, eikä 30K€ tuliterästä homosohvasta
Jos jälkimmäisen näistä kippaa, niin eniten ketuttaa kalliit vahingot ja tuliterän pyörän naarmuttaminen, kun taas näissä em mainituissa pyörissä taitaa monessa selvitä muutaman satkun vahingolla. Esim katkenneella jarrukahvalla. Tällöin suurin vahinko on oman egon kärsinä kolaus
Joten tuon hintaluokan pyörissä se ei se painokaan haittaa, kuhan pyörä ei ole malliltaan sellanen et ottaa jokaisesta parkkipaikkakaadosta hirveet vahingot. Tehoa ei ole koskaan liikaa, on vain liikaa tyhjiä pääkoppia
No okei, en suosittele kuitenkaan turbobusaa ekaksi pyöräksi![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
En tiedä sitten onko vika minussa vai maailmassa, mutta pyörän massa on loppujen lopuksi itselle ollut ongelma / mainittava tekijä vain tallissa käännettäessä. Kyllähän sen joissain tilanteissa huomaa ajossakin, mutta merkitys on katuajossa aika olematon. Kokemusta on alle 200kg kyykyïstä yli 350kg kustomeihin ja kaikesta siltä väliltä. Tehojen puolesta kuivalla kelillä sanoisin, että mikä vain normaali alle 130hv/160Nm laite on suhteellisen helppo hallita kenen vain. Sateella tai liukkaalla voi ongelmia tulla jos kaasukäsi on vähemmän herkkä.
Omistamieni (allekirjoitus kertoo) lisäksi olen tässä vuosien aikana koeajanut puolensataa pyörää ja vain yhden kerran on pyörä ollut niin huono, että ajaminen on ollut vaikeaa. Tuolloinkin kyse saattoi olla esim. renkaiden ilmanpaineista tms. (90 luvun GSX-R tmv.). Nykyisen pyörän yleinen lempinimi on Flying Brick ja tuo toki on aika kankea ja raskaskin, mutta ihan hyvä silläkin on ajaa vaikka on vuodelta 1986. Matala painopiste auttanee asiassa.
Itselläni ei myöskään nälkä sinällään ole kasvanut syödessä - joten ei niin kaikilla käy - paremminkin olen hakenut "sitä oikeaa" - tosin veikkaan, että haen sitä loputtomasti, koska kiinnostuksen kohteet ja toiveet pyörältä muuttuvat kausittain.![]()
Retired
Ensimmäisen pyörän teho, paino yms määreet riippunee myös paljon siitä mitä moottoripyöräilyltä oikeen hakee.
Itse olen tosi iloinen (nyt jälkikäteen ainakin) että mun ekat pyörät oli vanhoja tehottomia pommeja. Niillä oppi harrastamaan ihan eri tavalla. Jos halus pysyä muiden perässä mutkateillä niin tehoero oli kirittävä umpeen mutkissa. Sladeihin ei tehot kuivalla asfaltilla tietenkään riittäny ni harrastus siirtyi osittain sateeseen ja hiekkateille vaikka katupyörä olikin kyseessä. Mutaisissa ojissakin se liikkui ihan mukavasti kun "vähän" jaksoi työntämällä auttaa. Halvalla pyörällä on kiva hakea rajoja, ei paljon itketä kun rytisee. Ja sitten kun taas kolisi ja rytisi niin kotiin vaan oikomaan välttämättömimmät vauriot ja lisää hanaa.![]()
Eipä olisi kyllä tommosia tullu jollain satojen kilojen möykyllä tehtyä. Ja toisaalta, päässä oli kyllä semmonen reikä että jos tehoa ois ollu reilusti niin vois hyvin olla että pötköttelisin tällä hetkellä 6 feet under.
Täytyy kyllä todeta että itse en koskaan käynyt mitään ajokurssia joka olisi varmasti säästänyt monet kantapään kautta opitut läksyt. Suosittelen siis ehdottomasti EAK:ia. Jos vielä omistaisin pyörän voisin itsekin mennä moiseen mukaan. Sivusta oon seurannut muutaman kerran meininkiä ku oon ollu auttamassa järjestelyissä.
Koneen sielunelämäänkin pääsi tutustumaan kun ei ne koneet aina jaksanu nipussa pysyä. Ja kun pyörä hajosi (joskus ulkomaillakin) niin pääsi kokemaan muiden motoristien avunantoa. Toki sillon junnuna oli aina takaraivossa semmonen pieni häpeä siitä kun se oma mopo on niin vanha ja ruma ja tehoton... mutta ei niitä kukaan koskaan ainakaan päin naamaa haukkunut![]()
Pegaso IE
Aikoinaan kun olin vasta kortin saanut 16-kesäinen, opetin isälleni (vaikka isäänsä ei saisikaan opettaa n--simaan) päristimenkäsittelytaitoja. Hän kun oli saanut samalla kun minä ajoin korttia jotenkin äitini tahdon murrettua ja ostettua prätkän itselleenkin. Noh, pitihän se sitten kokeilla käsittelyharjoituksia sillä Hondan VT750C Shadowlla, jonka hän oli omiin tarpeisiinsa hankkinut. Eikä se nyt mitenkään kovin hurjan tuntuinen laite silloinkaan ollut; kääntyi toki hieman hankalammin, kuin mitä oma kevarini, mutta oli toisaalta paljon vakaampi käsiteltävä. Enemmän minua silloinkin pelotti ajaa erinäisillä 15-vuotiaille myönnettävillä 50cc -laitteilla, joita moposkoottereiksikin kutsutaan.
Kun sitten kortti joskus nousi isompiin luokkiin, oli seuraava kosketukseni pidemmillä matkoilla faijani Honda Pan European, joka nyt on matkamursu pahimmasta päästä. 25 kilowatin rajoitus tuossa välissä hieman vähensi mahdollisuuksia ajaa millään käsilläolevalla, ja 18-20 vuoden iässähän ei ihmisellä yleensä ole kyhnyä juuri mihinkään, ja vaikka olisikin, ne menevät tavalla tai toisella naisiin kuitenkin.
Onhan se totta, että joku aiemminkin jo mainittu Pan European ei ole mikään helpoin mahdollinen harjoittelupeli, mutta toisaalta matkapyörien koneet ovat viritetyt yleensä lähinnä hyvän väännön eikä huipputehon ehdoilla, joten sitä iskutilavuutta ei kannata peljästyä. Ongelmia voi tulla mahdollisesti siitä, että massa on yksinkertaisesti liikaa aloittelijalle. Ja siihenkin tottuu ja oppii. BMW K1200GT tuntui aluksi aivan käsittämättömän raskaalta laitteelta, mutta kyllä sitäkin vaan oppi käsittelemään. Ja pikkuvauhdeissahan tuo massa lähinnä hankaluutta tuottaa. Ajovauhdeissa nämä mursutkin yleensä käyttäytyvät suhteellisen sulavasti.
Noin sivuhuomautuksena, tuo mainittu XJ900 on aikalailla samaa kamaa, kuin se Diversionikin... Hyvinkin läheistä sukuhaaraa.
<p>Purpattava spagetinkeitin</p>
Tää on mahtava ketju! Tuli hyvä mieli pitkäksi aikaa, kun lukaisi läpi! Tämmöistä yhteishenkeä ei monelta foorumilta löydy, hienoa
Itse ehdin juuri diilata kaikki wanhat kamat pikkuveljelle, joka on myös ostamassa 1. pyörää. Mutta jos sulle tulee "uuden" pärrän kanssa murheita, niin laita YV:tä. On tullut ropattua kaikenlaisia moottoripelejä koko ikänsä, niin voidaan ihmetellä porukalla
Jos ton shyhanderin wanhan ostat, niin se on tuttu peli, ollut monta kertaa Turkumiitin letkoissa. Hyvin on pysynyt menossa mukana! Varmasti on hinta-laatu kohdillaan
Tervetuloa porukkaan mukaan!
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Mikään ei tapa fiilistä niin tehokkaasti, kun siitä viimeisillä fyrkilla ostetusta kilosesta loppuu takarengas 3tkm jälkeen ja ketjutkin pitäs vaihtaa. Tehokkaalla pyörällä ajaminen maksaa paljon enemmän. Kokemusta löytyy takavuosilta. Tehokkaammat pyörät tykkää myös useammin levitä pahemmin, kun puhutaan halvoista pommeista.
Kiitos!
Vastausten perusteella niin ei nyt suoraan suljeta pois niitä 'isompiakin' vaihtoehtoja, sitten jos ilmestyvät.
Kävin tuon Akivan linkittämän yammun istumassa tänään ihan kokeilumielessä katsomassa miten koivet pyörään taittui. Oli vaan hieman hankalaa saada hyvä kuva siitä kun toinen jalka maassa koko ajan (ei kai sivutuki kestä päällä istumista..?) eikä henkilökunnasta oikein pitämään pyörästä kii. Päräytinpä käyntiinkin. Bensaa näköjään kone syö, hajun persuteella. En minä paljon muuta siitä yksilöstä tai pyöristä yleensäkään pysty sanomaan. Elämää kyllä nähnyt. Ehkä hieman tiukkaa oli vaihteiden käyttö mutta niin tuntuikin olevan koulun kawa er-6n:n kanssa ja siihen kyllä tottui. Lyhyemmillä jaloilla saisi hieman paremman otteen tankista mutta en mitään hälyttävää ongelmaa ajoasennon suhteen huomannut.
Päällimmäiseksi tunteeksi tosin jäi pieni pelko sen suhteen että MITEN TÄTÄ VEKOTINTA AJETAAN. Kun nyt pyörää pääsi käsittelemään ensimmäistä kertaa n. vuoteen. Muistutti mp-koulun päivistä. Onneksi on tiedossa erinomainen harjoittelualue missä kelpaa käsittelyharjoituksia väntää vaikka loputtomiin. Niille kyllä tarvetta olis vaikka olisi kortin ajanut viime viikolla. Sen näköistä touhua oli se käsittelykoe...
Kamoja rupee hiljalleen kertymään. Kunhan koko setin saan kasaan nii laitan jonkun kuvasen että minkänäköistä veijaria liikenteestä sitten etsitään. Kiitän vielä kaikesta tuesta!
-Phexaer
Kiitos itsellesi kun analyyttisellä ja fiksulla avauksellasi annoit hyvän pohjan muille näyttää mistä heidät lopulta on tehty. Avasit samalla tietämättäsi tilaisuuden ORGgilaisille, -talven turhautumisen keskellä kiivaiksikin käyneiden ketjujen sekaan- mahdollisuuden vilauttaa sitä mistä MotOrg ry:ssä pohjimmillaan on kyse![]()
Itte olin samassa tilanteessa ku topicin alottaja mutta pystyin silti ostamaan kelpo prätkän. Fz6-n 30tkm ajettuna.
Prätkän ostin nimenomaan viime vuoden lopputalvella selattuani nettimotoa koko talven ajan. Sitte osui soppelihintainen prätkä kiikariin. Pyörän hintaan vielä, se ei oo tyhmä joka pyytää paljo vaan se joka maksaa, siis tingi. Ite huollan niin säästän.
Pätäkkää tosiaan palaa jumalattomasti (köyhälle AMK-opiskelijalle kaikki kallista) 1000e saat varata että saat HYVÄT perusajovarusteet (kypärä, hanskat, ajoasu, saappaat). Keväisin/lopputalvisin on kyllä mp-liikkeissä sopuhintaan myynnissä edellisajokauden mallit uusien tilalta pois. Ole siis kärppänä.
Vakuutuksista sen verran että kysy tarjoukset jokaisesta vakuutusliikkeestä minkä tiedät, se kannattaa. Itte säästän 1000e/vuosi kun en ottanut ensimmäisen vakuutusyhtiön tarjousta.
Itsekin rahoitan harrastustani olemalla kaikki lomat töissä ja keikkahommia teen opiskeluajalla, tiukkaa tekee mutta pystyypä sitä keskiviikot silti viettää viihteellä, ja kesäsin vielä mopoaki ajamaan![]()
Ei pyörän kanssa kannata ujostella. Juttujen perusteella löytyy nöyryyttä ja asennetta aloitella rauhassa ja pyörä kuin pyörä tulee nopeasti tutuksi. Ihmisethän niitä isojakin mopoja ajelee. Hommaat sellasen pelin kesäksi kun hyvältä tuntuu ja budjetti sallii, niin pääset ajamaan.
Myöhemmin voi koeajojen perusteella säästellä sellaiseen mopoon kun sitten tuntuu hyvältä.
Itse pääsin alussa kiinni 500cc muoviluotiin, sitten pikku-customi ja siitä isoon customiin.
Tuttu tunne. Itsellä taisi vierähtää sen 18 vuotta ilman kaksipyöräistä kunnes toissa kesänä mopokuume oli jo niin paha että oli pakko tarttua toimeen. Toisaalta hirvitti lähteä pitkästä aikaa ajamaan ja tuntuihan se mopo alkuun vieraalta... Vaan muutaman kilometrin aikana sitä vaan jotenkin löysi yhteisen sävelen
Varmasti olisi itsellenikin ollut pienet käsittelyharjoitukset tai ruosteenpoistokurssi poikaa ennen ajoon lähtöä mutta kyllä se näinkin onnistui. Ja tulihan sitä sitten ajettuakin![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Minulla meni huomattavasti pidempi aika ilman prätkää, tietyistä syistä. Sitten hommasin XJR:n ja luulin, että hommahan on hanskassa, kun nuorukaisenakin tuli prätkäiltyä.
. Kunnes hommasin VFR:n ja kehtasin hakeutua radoille - ja viimein viime suvena kunnon EAK-juttuihin todella osaavaan arviointiin. Ja nyt onkin paikallaan kerrata oppeja ja edelleen mennä hidastelemaan radoille.
Anteeksi nopeat.
Edit, lisäys: Tähän selvennyksenä, että kun siitä kortin ajamisesta on iät ja ajat ja vanhemmasta kaartista osalla kortti on tullut autokortin ajamisen myöden, niin itse katsoin/katson asialliseksi ikään kuin, käydä auditoittamassa ajotaitoa.
Viimeksi muokannut: M58; 21.02.2013 klo 15:13.
<p>.</p>
Herätelläänpäs ketjua sen verran että ostamani nahka asu ei sitten sopinutkaan, joten YV:tä jos asu (ketjussa aiemmassa postissa mainittu, kuvia näkee esim. sieltä) ketään kiinnostaa.
Mulla olis ollu vaikka lahjottaa sun pituista nahka-asua, mutta ei taida olla oikein hyötyä. Olen nimittäin 188cm pitkä, punttia touhuava +115 kiloinen, niin taidat hukkua noihin kamoihin. Hartia- ja rinnanleveys varmaan olisi riittänyt![]()
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Taitaa tosiaan olla 'hitusen' liian tilava. Ilmoittelen sitten kun massankeräyskauteni on parin vuosisadan päästä päättynyt. Saanut sellaista neuvoa että Daineset/Alpinestarsit napakamman oloiset joten sellaisen ehkä jos bongaisi esim. ebayltä halvalla ('halvalla' kun kyse näistä merkeistä).
Allrightin Outletissa kannattaa käydä myös tutkimassa varustevalikoimaa, siellä on talo täynnä edullista tavaraa ja 6. huhtikuuta vielä lisäalet ry:n jäsenille.
Jokos sulla se kypärä oli hommattuna?
-nomen est omen-
-nomen est omen-