Tuo diversion on tosi herkkä likaantumaan. Jossai vilahtaa vesilätäkkö, niin moottori, takahaarukka ja äänenvaimentajat on heti kurassa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Likainen auto... so what, eiku menoks
Likaisella pyörällä ei kehtaa lähteä ajamaan..![]()
Jokos ketjun aloittajalla on tuikitarpeellinen Buffi? Sponssaan ihan uuden, jossa on vieläpä mopon kuvia.![]()
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Kun jonkun esineen hommaa niin siihen saa kaupan päälle sen huolto'oikeuden'mihin kuuluu myös puhtaanapito. Ainakin tähdätään siihen että pysyy omat tavarat kuosissa senkin puolesta.
Miltecin vastaava mallia buff-kopio löytyy. En ole tosin ajaessa käyttänyt vaan tähän asti pyöräillyt kauluri+kypärähuppu-setillä. Käyttääkö porukka buffia huppuna vai kaulurina vai molempina? Tuon miltecin eroa originaliin tiedä en. Jos hyödyksi on niin YV:tä kehiin
. Kiitos kumminkin tarjouksesta!
![]()
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
Lahjoituksena tuli TappisMC:ltä heijastinvyö/rähinäremmi. Kiitokset sinne! Hieman stailimpi kuin lepattavan liivin kanssa ajelu. Pidetään kumminkin mielessä se ettei liivit/muut näkyvyyden lisääjät korvaa sitä 'olen näkymätön'-asennetta liikenteessä. Mutta ei tosiaan ole haitaksikaan!
Ensimmäiset 500 kilsaa kohta ajettu ja hyvältä tuntuu!![]()
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
Kuis tää homma on rokannut? Foorumi vaatii palautetta!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kappas vaan, ketju elää. Just eilen ennen nukahtamista ajattelin että tänne on pakko päivittää viimeistään sitten ensi vuoden ystävänpäivänä
.
Opiskelukiireiden takia ei ole vähän aikaan tullut foorumilla käytyä. Kirjoitanpa vähän kattavamman selostuksen menneestä kaudesta jahka ehdin. Sen verran voin päivittää että vajaat 3,5tkm alla muistaakseni ja pyörä tällä hetkellä tallissa odottelemassa etujarrun ilmausta ('ilmausta'...yhden jumittuneen ruuvin takia jouduin tyhjentämään jarrunesteet jotta pääsisin vaihtamaan etujarrupaloja...jotka olivatkin täysin kondiksessa... eli puhutaan enemmänkin täytöstä).
I'll be baklava![]()
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
Pahoittelen että kesti näin pitkään saada tekstiä postattua!
Avauskauden ajot rupevat olemaan takana. Ajoin pari kolme viikkoa sitten talliin, mielessäni että nyt menee pyörä talviteloille. Lämpesihän sää sitten siitä mutta olin ehtinyt kamatkin jos pestä ja pakata pois.. Tuntuu nyt hitusen hätäiseltä päätökseltä.. Ainakin pesua varten pääsen tuota vielä käynnistämään. Edessä olisi sitten pientuunailu, vahaus, kaasuttimien tyhjentäminen, stabilisaattorit tankkiin ja akku lataukseen niin herää pyöräkulta eloon ensi keväänä. Olihan se vähän haikeeta jättää se tuonne notkumaan...
Mitä nyt kertoisi menneistä kilometreistä? Niitä kertyi yhteensä 3885 km mikä selviää huolella exceliin raapustetusta ajopäiväkirjasta. Lähinnä hyötyajoa duuniin, kauppoihin ja keskustaan. Minusta oli varsin selvää alusta lähtien että kun nyt pyörä on niin sillä ajetaan. Julkiset jäi laajalti käyttämättä kevään ja kesän aikana. Tämän myötä opin aika hyvin mistä Pk-seudulta löytyy ilmaisia prätkäparkkiksia ja olenkin näitä hyödyntänyt lähes poikkeuksetta kun on ollut asiaa keskustaan; maksullisia paikkoja käyttänyt lähinnä hätätilanteissa. Julkiset tulleet nyt taas käyttöön kun sää silloin hetkellisesti kylmeni huomattavasti, jaa niillä mennään ensi kauden alkuun.
Olen kauden aikana kokenut että motolla liikkuu varsin jouhevasti keskustaan ja pois, ruuhkaaikoja poislukien (no riipuu...) mutta että siellä liikkuu mieluiten 'siiviilivaatetuksessa'. Niinpä kävin syysaleista ostamassa 'kevlarfarkut' (Sweep), joita luonnehtisin lähinnä kevlarVAHVISTEISIKSI farkuiksi, niissä kun on kevlaria vain taktisissa kohdissa. Ne kuitenkin mahdollistavat keskustassa liikkumisen mukavana, täysiin tix-texeihin verrattuna. Nämä päällä tosin vieroksun >80km/h teitä.
Muutenkin olen pari viimeistä viikkoa funtsinut riskejä tarkemmin kun läheinen joutui pari viikkoa sitten onnettomuuteen kokemattoman kotilokuskin käännyttyä vasemmalle kaverin päälle. Ei onneksi käynyt pahemmin, mitä nyt toinen jalkan turvoksissa ja pintanaarmuja (pyörä vähän huonommassa kunnossa..), mutta päätin nyt että investoidaanpas tuohon hehkutettuun Forcefieldin rinta-/selkäpanssariin ja käyn vähän kamoja läpi että mitä voisi päivittää ensi kaudelle. Nyt kun kevään ahkerointikin palkittiin opiskelupaikalla voi vähän letkeemmin budgetoida harrastuksiinkin.
Pyörä on kestänyt hyvin, mitä nyt vähän väliä joutunut väsäämään. Öljyt vaihdettu, tulpanhattuja, tulppia, jarrupaloja taakse ja nesteet eteen ja taakse. Noi jarrunesteet meni vaihtoon vähän pakon edestä kun takajarrua huoltaessani päästiin ilmaa järjestelmään ja etujarrujen letkuun on mahdotonta saada liikkumavaraa ilman tyhjennystä kun letkua ohjaavan pidikkeen ruuvi on juuttunut/pyöristynyt niin että en saa sitä enää pois...(tähän kaipaisin jotain kikkoja jos löytyy, lienee rälläkällä poistettava?).
Nyt pitää vaan löytää aikaa tuohon talviseisontavalmisteluun ja olenkin huomannut että aika on kortilla uusien opintojen myötä. Eihän siinä mitään huonoa mutta vaikeeta löytää aikaa mennä roplaamaan pyörää; senkin takia on tämäkin postaus venynyt viikkoja vaikka pääosa tekstistäkin lojunut valmiina lokakuun puolella. Mielestäni pyörän roplaus kuuluu osin moottoripyöräilyyn ja siihen 'biker'-asenteeseen ja olemiseen. Tai no, sanotaan että se on minulla se klassinen näkemys moottoripyöräilijästä. Ja meitähän on moneksi enkä todellakaan väitä etteikö pyöränsä merkkihuoltoon vievä olisi sen vähempää moottoripyöräilijä! Omasta puolestani vaan pahoitan hieman mieltä kun en tahdo löytää aikaa aina edes pieniin toimenpiteisiin. Yhtälailla painaa ajatus siitä että tekee pyörälle hallaa jos ei ole jokin osa tarkistettu/kondiksessa pyörää käyttäessä. Jos palkka sen sitten joskus sallii niin siirryn varmasti itsekin niitten joukkoon jotka käyttävät pyörää huollossa ja saa omat roplaamiset sitten olla niitä mielekkäämpiä ja inspiroivia projekteja joiden parissa sitten viettää sitä 'omaa aikaa'.
Moni ORG!:lainen palaa moottoripyöräilyn edestä. Pelkäsin aluksi että sovinkohan joukkoon kun se pyöräily ei ole minulla se pääpointti vaan se on omasta puolesta yksinkertaisesti toimiva siirtymismuoto. Tämäkin mielipide on osin muuttunut kauden aikana. Mielestäni löytyy joukkoliikenteelle (mikä ollut pääasiallinen kuljetusmuoto ennen moton hankkimista) oma paikkansa, etenkin ruuhka aikoina. Kouluun kulun olen huomannut sujuvan joskus verkkaisemmin bussilla, joskus pyörällä. Keskustassa liikkuminen on kirkkaasti helpointa joukkoliikenteellä. Sitten taas, monena iltana kun päivä on venynyt pitkäksi olen hinkunut pyörän perään. Parhaita muistoja ovatkin olleet yömyöhäiset ajelut pitkin Helsingin katuja, valomaailmaa ihailtaessa ja tyhjistä kaduista nauttiessa. Se on se tunne. Motoilu on myös tarjonnut monta mukavaa hetkeä gimman kanssa ja pyörällä ajamisesta on tullut yhteinen juttu.
ORG!:n toimintaan olen tutustunut jonkun verran. Keväällä jäi Ajotaito I kokematta valintakoelukemisen takia. Onnekseni minulle tarjottiin paikka Räyskälän kurssilla josta en voinut jäädä paitsi ja jonka opit ovatkin pääpiirteittäin pysyneet mukana ajokaudella. Ajotaitoon osallistun toivottavasti ensi vuonna. Ajokurssin käyminen on mielestäni ensisijaisen tärkeää aloittelevalle kuljettajalle, siinä opit taotaan edes hetkellisesti lihasmuistiin ja ne kumpuavat esiin sen jälkeen aina ajaessa. Ja vaikkei kurssille osallistuisi niin menee sitten omin päin harjoittelemaan jollekkin suljetulle(mmalle) alueelle ne pari tuntia per ilta viikon ajan. Letka-ajoa ei ole tullut muuten harjoiteltua kuin ajaessa Räyskälään, ja Alastaroon Summermeetingiin. Koen että letkailu ei ole minun heiniäni mutta pitää kokeilla ensi kaudella hidasta letkaa ennen kuin asian tyrmää. Ensiapukurssi tuli myös käytyä ja oli mielestäni erittäin hyödyllinen, niin ikään motoristin ensiapupakkaus jota osallistuneille jaettiin. Se kulkee nykyään aina mukana penkin alla.
Mitäs nyt muuta..? Olen ORG!:lle isosti velkaa. Ilman teitä en olisi päässyt kokemaan mennyttä kevättä ja kesää. On ollut suuri ilo päästä tutustumaan ORGilaisiin tapahtumissa ja tarjottujen jeesien ja tavaroiden kautta. Hyvä pistetään kiertämään!
Vielä kerran, kiitos!
Tulevaa ajokautta odotellessa,
Phexaer
P.S. Jos jokin askarruttaa niin kysykää pois!
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
Vuosi mennyt ja ilolla muistelen.
Kiitos.
P.S. Hyvää huomista ystävänpäivää![]()
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93
Ei muuta ku turvallisia kilometrejä lisää tulevalla kaudella!![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tämän vuoden ystävänpäivä meni niukasti ohi mutta on korkea aika päivitellä kuulumisia.
Yhteinen taival Divin kanssa on tulossa päätökseen ja pyörä on nyt myynnissä (http://www.moottoripyora.org/keskust...-hinta-600%80). Opintojen ohella ei aika enää riittänyt pyörän huoltoon ja neidolla kun on hieman ikää niin vaatii myös sitä rakkautta hieman enemmän kuin vain öljyjen vaihdot ja ketjujen rasvaus. Aika paljon on tässä tullut opittua mitäkin mutteria väännetään mihin ongelmaan, josseikaan ihan venttiilien välyksiä ja muuta moottorin sisuskaluja päässyt säätämään. Pomminvarma kone edelleen, jammun ilmajäähdytteinen rivinelari vaan jaksaa vetää. Siitä on ollut mahdottoman paljon iloa nämä kaksi vuotta mitkä se on minulla ollut, vaikka lähinnä hyötyajossa käytetty. On tullut koettua Räyskälää, Porkkalaa, Spjutsundintietä, Summermeetingiä ym. Mahtui se pannutuskin mukaan kun viime elokuussa tuli vedettyä n. 25km/h lipat märästä kaivonkannesta liikenneympyrässä (etupää vei ja kuski ja takapää seurasivat tunnollisesti perässä). Jäi tuo Summermeeting 2014 sitten kokematta haavoja nuollessa...
Mites sit jatko? Seuraava oma pyörä hankitaan alle luultavasti sitten 'aikuisena', eli joidenkin vuosien päästä kun rupeaa olemaan duunia ja palkkatuloja. Tällä hetkellä kiinnostavat nuo sähköpyörät kovasti, niinpä niistä koeajoja odotellessa. Perinteisistä pyöristä ehkä tuo kawan zzr-1400 pituutensa puolesta myös virunut mielessä, niinkuin busakin. Avovaimon kanssa, se tyttöystävä jota aikoinaan pääsin kyysäämään divin lintulaudalla, jäädään kaipaamaan yhteisiä ajohetkiä ja pyritäänkin kerran pari tulevina 'välikesinä' vuokraamaan päiväksi pyörän niin ettei ajotaidot ruostu eivätkä ajokamppeet turhaan kökötä varastossa. Tuota pyörän suomaa vapautta liikkumiseen tulen kaipaamaan ja eilen illalla kävellessä loskasateessa ruokakauppaan tuli kyllä kova hinku istua pyörän päällä valoja odotellen, autojen seassa (vaikkei nuo meikän tämänhetkiset housut liiemmin kosteutta kestäkään...).
Eli pyörä myyntiin ja halvalla kuhan löytyy joku tarvitseva aloittelija tai vähävaraisempi harrastaja. Kiitos vielä .ORG!:lle! Oli huima reissu ja jatkoa tulee. Nyt laitetaan hyvä kiertämään.
- Phexaer
-This is rock 'n' roll.-
2013-2015: Yamaha XJ600S Diversion -93