Jotenkin kyllä tuntuu ett Ei Motoristit vihaavat myös prätkissä polttomoottoria ja ovat puoltamassa suureen ääneen sähköisiä 2-pyöräisiä ihan kuin ne olisivat myös turvallisempiakin?!
Ei Motoristit vihaavat perinteisten ääntä eivätkä tajua sen kuuluvan kevyen liikenteen turvaamiseen sillä hiljainen sähköpyörä saattaa yllättää fillaristit ja jalankulkijat pahemman kerran
Itseä ärsyttää että takapyörä jarruttaa automaattisesti samaan aikaan kun haluan jarruttaa vain etujarrulla - miks hitossa, mitä hyötyä? Turvallisuuden maksimointiin?
Suzuki Gsxr 1000cc
Honda CBF 1000cc
Honda CBF 600 N
Kawasaki 500 EN
Yamaha 250 Virago
Suzuki GS 500
Kawasaki 250, vm 1972 3-cylinder
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin."
Alkaakohan Päätoimittaja Samillakin kiristämään tämä talven pimeys ja kylmyys, kun tuollaisia kirjottelee?
Onhan meitä motoristejakin niin monenlaisia, kun joku haluaa posottaa matkaa ja toinen rämpii soramontulla, yks kurvailee mutkateitä tai räppää kadulla. Turvallisuuteenkin voi vaikuttaa aika paljon omilla pyörä- ja varustevalinnoillaan puhumattakaan ajotaidoista ja tavasta. Omasta mielestä se mopolla ajelu on ihan yhtä kivaa ellei kivempaa, kuin ennenkin.
..vai että marlon brandon..![]()
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Joo,70 luvun lopulla tuli vedettyä jäykkäperäisellä pitkäkeulaisella t-risteyksestä kanttarin yli seinään.
Kyllä se pamahtaa pakaroihin ihan miehekkäästi kun jysähtää siihen kanttarin kulmaan
Brittipyörässä oli vielä kiksit eri puolilla; ei oikein jarru toiminnu....niin ja eipä ollut kuin farkut ja teepaita. Ikävästihän tuo pääkin jysähti apehangerin puolikkaaseen...että älkää ihmetelkö
Onhan nuo takajousitukset vähän nössöt, mutta jeesaa vähän routa-yms montuisa ja pateissa.![]()
T7
Imagon vuoksi olen tätä hommaa tehnyt liki parikymmentä vuotta, muttei mimmejä ole näkynyt, vaikka erilaisia pyöriä on ollut alla. Pitäisikö alkaa pomperoimaan tai laittaa jamekset jalkaan ja nahkarotsi päälle, jotta mimmit ymmärtäisivät paremmin kuinka lainsuojaton ja kuolemaa uhmaava henkilö olen? On tää kovaa hommaa - luulin jo että respektiä saisi, kun vaihdoin gorehanskat nahkaisiin ja touringsaappaat solkimalleihin, mutta ei.
Viimeksi muokannut: Nomad; 06.02.2013 klo 23:48.
Ei nyt ihan noinkaan, nämä vaarit kun ovat hyvin marginaalinen asiakasryhmä... Ei näitä mopotaloja huvikseen suljeta vaan oikeasti kysynnän puutteen vuoksi. Ajat kun ovat mitä ovat, tosin näinä päivinä kun "normaalit" osamaksu-käytettyjen ostajat katoavat niin papat "näyttää" lisääntyvän.
Sitten itse aiheeseen. Moottoripyörien uusituleminen kun alkoi tosiaan 90 luvulla, on siitä jo parikymmentä vuotta aikaa joten on selvää, että siinä ajassa on mikä tahansa laji, harrastus tai muu asia kokenut inflaation. Onneksi tänne kuitenkin mahtuu niin nippusiteillä kasassa olevia bomber-raatoja kuin homosohva tourerejakin.
Jos menet nukkumaan kutiavalla perseellä, heräät aamulla haisevilla sormilla.
Kaikkihan on niin heleeeewetin suhteellista.
"Faarao-Cup" vaiheen porraskivellä voi jo hymyssä suin muistella menneitä ilman
sen kummempia hypetyksiä.... tai pelkoa että asiat päätyisivät "tutkintaan".
"Kapina-aspekti" ei koskaan ole ollut mitenkään liikkeellä pitävä voima.
Siitä huolimatta.... ja kuitenkin.
13v. alkaen rakenneltiin PK-seudulla ihan oikeasti kulkevia mopoja... ja niillä myös
ajettiin.... pelkillä paisareilla, aivan infernaalisen metelin saattelemana.
16v - ajeltiin iltoja &viikonloppuja "kortitta" isojen poikien isoilla pyörillä ( 250-750cc )
systeemillä, että ne veti viinaa..... ja ajettiin niiden vehkeillä & rotsilla+kypärällä.
Kun ajeli suht ihmisiksi, paskalakit ei ihan hokannu, että ei siinä vetänytkään "tuttu kaveri".....
vaan ihan joku muu.... tutulla pelillä tutuissa tamineissa..... ja elämä oli ihanaa!
Siinä vaiheessa kun "laittomuudet" muuttuivat lähtökohtaisesti lailliseksi (ajo-oikeudet),
alkoikin varsin mielenkiintoiset kissa-hiiri leikit..... osittain laitteiden "lainmukaisuuden" ja
osittain...... sanotaan nyt..... melko innovatiivisen ja liberaalin liikennekäyttäytymisen muodossa.
Aika aikaansa.... ja aikansa kutakin!
Kokemus tuo varmuutta... ja harjoittelemalla paljon..... tyhmempikin oppii.
Asia on sitten konkretisoitunut viimeiset 20v. siten, että ei ihan ehdoin tahdoin "kaiva verta nenästä"......
mutta nauttii estoitta kun paikka ja aika on "otollinen".
Vitut minäkään mistään "kapinasta.... valtavista palleista ja niiden esittelystä" tiedä yhtään mitään.
Välillä vaan on pidettävä "omaa hauskaa" vaikka syän märkänis.
Tällä on menty.... mopolla.... autolla.... isolla mopolla.... ja mennään niin kauan kun
ratti pysyy kädessä ja jalka nousee satulan yli.
Jotenkin säälittäväksi menee asia kuin asia... jos sitä "toisille tehdään", eikä itselle.....
siis "näissä puitteissa". Asialliset hommathan on sitten ihan oma lajinsa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Liikuttavaa huolenpitoa. Laita ensin vaikkapa kaikki autoilijat koppiin - he sentään tappavat sivullisia joka viikko. Jopa polkupyörällä on tapettu jalankulkija, samoin mopolla. Laita nekin koppiin.
Jos oikeasti haluat vakuuttaa itsesi lisäksi myös muut jonkun toiminnan sivullisille aiheuttamasta vaarasta, kannattaa pelkkien mielikuvien lisäksi kehittää jotain faktaakin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mutta mihin jäi jännitys, seikkailu ja romantiikka.
Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan.
Se on vähän miten sitä katsoo. Tässä on nyt joinain lumisateisina aamuna tuntunu että aika usealta autoilijalta on järjen valo sammunu ja on otettu auto alle ja lähdetty tosissaan vaarantamaan sivullisia sen sijaan että olisi mennyt vaikka taksilla. Mutta eihän siitä edes jakseta uutisoida kun joku sitten heittää sivullisen kylmäksi, eikä varsinkaan liitetä mitään negatiivisia mielikuvia. Sitten jos joku asiansa osaava kuski nauttii pyörästään täysin siemuksin niin se on sitten sen luokan kriminaali että linnaan pitää laittaa. Ihan sama vedetäänkö hytti pystyssä, nakki savuten luisussa tai muuten vaan 3markkaa lasissa. Mä en nää tässä mitään vaarantamista jos homma on lapasessa. Se on valitettavaa että tuohon joukkoon mahtuu noita samaisia autoilijoita, jolloin sen pyörän kanssa pitäisi vaan pysyä siellä Ikean parkkiksella. Prosentuaalisesti osuus on autoilijoihin verrattuna pienen pieni, huomio arvo heittää sitten häränpyllyä, kunnolla.
En voi sille mitään, mutta kun nämä jampat tulee ohi nakki savuten niin kyllä pistää hymyilemään. Olispa jo![]()
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Mä oonkin vähän miettinyt pyörän pois myyntiä, koska se on nykysin niin nössö touhua![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Hyvä ja Raikas aloitus! Monet aloituksen aiheet on tosia.
Ennen muinoin Anatoolin nuoruudessa moottoripyöräily oli nuorten ja huimapäisten miesten laji. Ei ollut lihavia, keski-ikäisiä setiä ahdettuna makkarankuoreen, viimesenpäälle tehokkaan kyykkypyörän päällä. Hah! Jos joku "vanha" mies ajoi, niin korkeintaan BMW:llä. Tai sitten oli poliisi...
Muistikuviini on piirtynyt, että moottoripyöräily pääsääntöisesti lopetettiin perheen perustamisen aikoihin, eikä harrastukseen sen jälkeen juuri palattu. Johtui varmaan pääsääntöisesti rahanpuutteesta.
On jotenkin epäily, että nykyisin myydystä pyöräkannasta ja etenkin euroina mitattuna menisi >80% uusiomotoristeille TAI vapaudenkaipuun puraisemille aloittajanössöille. Nykynuoriso on menetetty tietokonepeleille ja pilvenpoltolle.
Normaali ikääntyminen tekee siis keskustelun aiheista typeriä kun arvomaailmaan ei ole kasvettu. Henkilökohtaisesti olen suuresti huvittunut jos joku argumentoi välinevalintojaan jo aiemmin mainitulla kulutuksella. Niin kuin sillä olis mitään väliä... Ainakaan vakuutusmaksujen jälkeen.
Kunnon moottoripyöräilyyn mielestäni kuuluu ylinopeus, kaahaaminen, keuliminen, mustat viivat ja yleinen perseily keskisormen näyttämisineen. Ajamisen jälkeen BMW-paita päälle ja baariin!
Mielestäni aloittaja on oikealla asialla! Juuri tuon kaltaista syvällistä filosofiaa kovasta moottoripyöräilyn ytimestä tarvitaan. Ehkä jos sitä rummutettaisiin 20% liikenneturvamantrasta, olisi harrastukseni oikein arvostettu.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Racin`with the wind....
Freedom !
[QUOTE=Kawa-kalle;6138518]Ei nyt ihan noinkaan, nämä vaarit kun ovat hyvin marginaalinen asiakasryhmä... Ei näitä mopotaloja huvikseen suljeta vaan oikeasti kysynnän puutteen vuoksi. Ajat kun ovat mitä ovat, tosin näinä päivinä kun "normaalit" osamaksu-käytettyjen ostajat katoavat niin papat "näyttää" lisääntyvän.
Sitten itse aiheeseen. Moottoripyörien uusituleminen kun alkoi tosiaan 90 luvulla, on siitä jo parikymmentä vuotta aikaa joten on selvää, että siinä ajassa on mikä tahansa laji, harrastus tai muu asia kokenut inflaation. Onneksi tänne kuitenkin mahtuu niin nippusiteillä kasassa olevia bomber-raatoja kuin homosohva tourerejakin.[/Q
Aika kultaa muistot. Aikaisempi "kultaika" olikin sitten Jawojen ja muiden vastaavien hyötykäytössä olevien mp:n valtaikaa. Näistä kaikki kynnellekykenevät siirtyivät sitten auton rattiin.
Ennen buumia 90 luvulla pyöriä oli about 30 tuhatta ja huonoin myyntivousi taisi olla laman aikana alle 1000 kpl/v. Ei nyt ole tilastoja käsillä mutta about näin se menee.
Tottakai 200.000 uutta pyörää on muuttanut lajin luonnetta.
Itse ainakin olen ihan pääasiallisesti tyytyväinen kehitykseen; en kaipaa Jawoja, vanhan ajan engelsmanneja tai edes widowmakereita. Olen tullut sellaiseksi nössöksi, etten enään ajaisi ilman kypärää ja suojavarusteetkin on ihan hyvä juttu. Farkuissa ja Tpaidassa saa tosi ajaa edelleenkin.
Ja hienointa kaikesta on se, että nyt voin ostaa melko järkevään hintaan pyörän joka on valmis suoraan radalle. On kunnon jarrut, alustat, luotettavat koneet jne
Ei ollut 70 luvulla; kilpapyörä oli harvojen tosikalliita herkkuja ja niillä ei kadulle ollut asiaa. Vasta 80 luvulla alko markkinoille tulemaan ajettavia pyöriä ja sitä kautta edellytykset laajemalle huvikäytölle.
Itse en ole huomannut mitään tällaista ilmapiirin muutosta ainakaan omien ajokavereiden keskuudessa.
Mutta jos Marlon Brandon 60 luvun leffakuvat on ollut syynä pyörän hankintaan, en yhtään ihmettele jos kilometrit jää vähiin.
pengis
[QUOTE=pengis;6138564]Toi on niin totta.... niin totta!
90-luvun lopulla.... viimeistään.... asiat lompsahtivat sille tolalle, että
kaupasta alkoi saamaan pelejä, joiden ominaisuudet ylittivät "normihessun" kyvyt.... Punkt!
70-luvulla ja vielä 80-luvun alussa tilanne oli se, että kaupasta saatavan kaluston "tehot" ei loppunut
kesken..... koska ajo-ominaisuudet olivat... mistä sattuivat olemaan..... ja jos haluttiin mennä
oikeasti "isoa kovaa".... yx lysti... radalla tai kadulla.... piti olaa potentiaalia rakentaa peli "turvalliseksi"
ajaa "isoo-kovvoo".
Ajat muuttuu... vaikka se tahtoo välillä unohtua!
50-60-70-luvuilla "taiteilijat" oli paljon muuta kuin "taiteilijoita pilotteina",
Tuon aijanjakson jälkeen.... kaikkien kaupasta saatavana oleva "tekniikka" ei ole ollut mitenkään
"luovuutta rajoittava" asia![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
Onneksi on ittellä Kotari, jolla saa karistettua ittestä kaiken nössöyden pois jo käynnistämisen aikana... ku eihän sitä nössöt käyntihin saa vaikka haluais.![]()
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Tuossa tekstissä puhutaan järkevyydestä; eli siis kaikesta tekemisestä vaaditaan nykyään järkevyyttä.
Päätänkin illan omalta osaltani illan mietelauseeseen:
"Ovatko ihmiset, jotka elävät järkevästi tässä järkevässä maailmassa järkeviä, vai olemmeko me järjettömät, jotka elävät tässä järjettömässä maailmassa järjettömästi järkeviä"
Öh, jotakuinkin noin....hyvää ötyä![]()
T7
Hyvä kirjoitus hesarissa. Olen ehdottomasti samaa mieltä. Tätäkin foorumia lueskellessa nuo hesarin tekstin jutut tulee esiin joka kerta, että miksi tämän kaiken pitää olla niin helvetin turvallista. Se kaikki turvallisuus on jokaisen kuskin omassa päässä, joka välittää käskyt kaasu- ja jarrukahvoille. Konetta voi toki rajoittaa jos jollain teknisellä vempaimella, joista säädetään tulevaisuudessa oikein direktiivillä koskien uusia pyöriä. Kaikki tuollainen kanaemomainen huolehtiminen motoristin turvallisuudesta tuntuu olevan pelkkää bisnestä isosta maailmasta. Jokainen huolehtii itsestään ja tekee valintansa pyörän päällä. Minä en ainakaan halua sellaista pyörää itselleni joka tekee ratkaisut kuskin puolesta ja antaa kuskille valheellisen kuvan kuolemattomuudesta liikenteessä. Mukavuus on toinen juttu, mutta ajonhallintajärjestelmä - ja seurantalaitteet tekevät moottoripyöräilystä juurikin sitä mitä automaailma on tänäpäivänä ja mitä se voi pahimmillaan tulevaisuudessa olla. Eikä luokkansa turvallisimmat nykyautotkaan aina henkiä pelasta vaikka turvallisuudesta on huolehdittu, ja sillä markkinoitu kansalaisten alitajuntaan.
Vahva mielikuva tuosta turvallisuudella ja motoristien huolehtimisella ratsastamisesta ja rahastamisesta on, että kohta kukaan ei osta enää semmosta persoonatonta tulevaisuuden pyörää joka huolehtii kuskinsa pääsystä työpaikalle ja kotiin turvallisesti.
Ajan farkuissa ja joskus t-paidassa, olen kapinallinen ja ihan vaan hiljaisesti vittuillakseni näille jotka ottaa tämän mukavan ja rennon harrastuksen, tai elämäntavan niin tosissaan että helteellä pitää hiki tirskuen vittuilla sieltä nahkapuvun suojista meille hipeille puutteellisista ajovarusteista ja muutenkin epäillyttävän näköisestä pyörästä jolla ei toisten mielestä voi ajaa kuin tallilta torille ja takaisin. Jäykkäperä ja kickstart only, katkojan kärjet ja työkalut & varaosat mukana. Tällä setillä mennään seuraavat 10 vuotta jos selviän hengissä niin kauan.![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
[QUOTE=BadToThe Bone;6138567]Älä ny viitti. Ihan varmasti tilanne on ollut aina se että mopot ovat kulkeneet lujempaa kuin normihessun ajotaidot ovat sallineet. Sanoit että ajoominaisuudet oli mitä oli, niin tais tietkin olla mitä oli
Ja jos on kyse suoraan ja lujaa ajosta, niin kuka tahansa ajaa busalla kolmee markkaaToista se oli kuulemma vetää aikoinaan appiukon piikillä täysiä
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
[QUOTE=sky;6138574]Nohhhh.... Itee en ainakaan kärsinyt hiekkateistä.... pellonpientareista puhumattakaan.....
edes 70-luvun alkupuolella.
Alla oli ihan pelikelpoista "päällystettä"..... ja pelit oli mitä oli.....
Eli.... Ei kukaan täyspäinen lähde vääntämään että esim.
Kawan 500... tai myöhemmät 750:set oli mitenkään "ajopelejä".
Kyllä se (valitettavasti) Man o man o.... tai miten se asia nyt akateemisesti ilmaistaankaan.....
Kawa versus Man.... Sou Not!..... Paitsi.... Töljänperän hevonvitun humpan.... pohjilla
......
Ne tiet meinaan
..........ja meinaan myös ja edelleen:
Ajelen nykyään.... vaikka nenää kaivellen... ja (raskain mielin vaikka toisen käden sormi perseessä)
samoja latuja.... mutta 1400 GSX:llä.... joka ei ole mikään mutkateiden balleriina.....
lähes tuplavauhteja.... verraten noihin 500-750 / 70-luvun puolivälin kalustoihin..... rennosti.
Näin se vaan valitettavasti menee.... ja jos ei pallit riitä moista hahmottamaan/hyväksymään.....
vittuako sille tekee.... että jollain on realiteetit ihan hukassa.
Jos ette usko.... kysykää vaikka Sikivikiltä..... vaikka se vielä nykyäänkin ajelee Rexerillä.
Viimeksi muokannut: Bone; 07.02.2013 klo 02:54.
Racin`with the wind....
Freedom !
Itse asiassa ihan aiheellinen huoli. Mielestäni tämän uhkakuvan voisi välttää ja lukuisien lasten hengen pelastaa jos laaditaan laki joka vaatii keltaisen heijastinköyden joka tulee aina olla kiinnitetty koneeseen ja säädetty siten että hyppääjän putoaminen pysähtyy 10 metriä ennen maanpintaa. Tämän lisäksi laskuvarjohyppääminen tulisi sallia vain sille osoitetulla alueella ja kieltää niissä EU-maissa joissa on lapsia. Ei pitäisi olla liikaa vaadittu.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Muo ottaa nuppiin se, että jos laitteet on sellaisia että niitä ei voi itse korjata, siis tyyliin että huoltokohteessa on sinetöinti, koska tietokone tilttaa… Ja sitten ottaa nuppiin, että joku helevetin iso organisaatio jossain rysselissä vääntää vuodesta toiseen kalliilla rahalla pystyyn jumalattoman isoa hässäkkää minkä tarkoituksena on kattoa mopon renkaista urasyvyys kerran kahdessa vuodessa.Nää on ne mun kapinat. Kyllä se rysseli hyvä homma on ja sama valuutta ihan jees ja varsinkin yritysten touhut sisärajojen ylittävissä raha-asioissa, mutta siinä vaiheessa kun se verkkokaupan alvi on sama kun kivijalkaliikkeessä ja viisaudessaan laittavat pystyyn rysselin "elämisenarvon korjaustasokertoimen" jolla "balansoidaan" kyproslaisen rengasliikkeen hinnat suomalaiseen graniittiin perustetun mp-rengasliikkeen hintoihin. Niin ne ilot alkaa olla sitten siinä. Hitto.
Aiempaan vastaukseeni lisäten, en itse mitenkään ihannoi tai välttämättä edes enää tietyssä pisteessä hyväksy liikenteen seassa hölmöilyä, MUTTA ajan tosin itsekin käytännössä aina hieman ylinopeutta sekä autolla että prätkällä ja kyllä, väännän kaasua reilusti auki lähes aina kaarteesta tai edes liikenneympyrästä poistuessani.
Mitä itse olen ajanut ja omistanut uudempia autoja ja mopoja, olen vahvasti sitä mieltä, että kaikki laitteet ovat vain muuttuneet liian "kliinisiksi" kaikkine normeineen. Ja eritoten moottoripyörän ollessa itselle harrastus- ja nautintoväline en tällaista hyväksy, vaan ajan mielummin vanhemmalla pyörällä.
Auto on itselle kompromissi, koska se on pääasiassa kuljetusväline, mutta ei tämänkään totaalisen tylsä tarvitse olla, en varmasti muuten ajaisi 200+ heppaista autoa
Kokeilin tosin tuossa jokunen vuosi sitten kaverin vanhaa 635:sta bemaria (kaasaripeli) ja totesin, että jos harrastaisin autoja, en ajaisi tämän vuosituhannen pelillä...
Neljällä renkallaa voi kuljettaa vain kehoa, sielun liikuttamiseen tarvitaan kaksi.
Mitä itse olen ajanut ja omistanut uudempia autoja ja mopoja, olen vahvasti sitä mieltä, että kaikki laitteet ovat vain muuttuneet liian "kliinisiksi" kaikkine normeineen. Ja eritoten moottoripyörän ollessa itselle harrastus- ja nautintoväline en tällaista hyväksy, vaan ajan mielummin vanhemmalla pyörällä.
Juuri tuohon viitaten olen nyt menettänyt sydämeni tälle.
.Talviajeluunsiis,onko tämä nyt nössö vai ei
http://www.betamotor.com/it/alp/bikes/alp-40-2012
Viimeksi muokannut: gixxerman; 07.02.2013 klo 11:53.