Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Ketjun tarkoitus on palvella pyörien rakentelijoita.

    Aloittajalla tietenkin on oma lehmä ojassa.

    En ole löytänyt mistään mitään selkokielistä faktatietoa siitä, että miten nämä erilaiset säännökset ja rajoitukset menevät suhteessa moottoripyörän ikään. Oletan, että loogisesti kaikki uudet säännökset ja lait koskevat vain laissa mainittuna hetkenä käyttöönotettuja pyöriä tai sitä uudempia - esim. e-hyväksynnät valoissa tai äänenvaimentimissa jne. En kuitenkaan ole tästä aivan varma - siis meneekö jokainen sääntö ja laki näin. Mikäli menee, niin löytyykö faktaan perustuvaa selkokielistä linkkiä siitä mitä säädöksiä on tullut voimaan minäkin aikana.

    Akuutti ongelma on rekisterikilven sijoitus vuoden 1986 pyörässä. Olen lukenut, että tarkat säännökset ja asetukset kilven paikasta koskevat 1995 ja uudempia pyöriä - eli tätä vanhemmissa kilven sijaintia ja kulmia yms. ei määritellä tarkasti - vain se että kilven on oltava pyörän takana. Ei vain ole hajuakaan siitä onko tuo faktaa vai ei. Pitäisi laittaa kilpi kiinni sivulle, mutta askarruttaa sen laillisuus.

    Ketjussa siis voi kysyä mitä vain vastaavaa asiaa, yleensä foorumeilta tietoa löytyy yllättävänkin paljon.
    Retired
  2. #2
    Lainaa kopterilaki kirjoitti
    20 §
    Takarekisterikilven sijainti

    1. Ajoneuvon rekisterikilpi pohjalevyineen on kiinnitettävä ajoneuvon taakse siten, että mikään osa kilvestä ei ole sivuttaissuunnassa ajoneuvon ulommaisin osa.

    2. Rekisterikilven on kokonaisuudessaan sijaittava vähintään 20 cm ja enintään 150 cm maanpinnan yläpuolella.

    3. Rekisterikilven kallistuskulma pystytasoon nähden saa olla enintään 30 astetta alareunasta ulospäin tai 15 astetta alareunasta sisäänpäin.

    4. Rekisterikilven sivuttaissuuntaisten näkyvyyskulmien on oltava vähintään 30 astetta kummallekin sivulle.

    5. Rekisterikilvestä säädetään lisäksi ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun valtioneuvoston asetuksen (893/2007) 6 luvussa.
    Lainaa asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä kirjoitti
    22 §
    Rekisterikilpien kiinnitys
    [...]
    Rekisterikilvet on kiinnitettävä [...] muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30 astetta alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.

    Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.
    http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=558.0
    Viimeksi muokannut: PoS; 05.02.2013 klo 04:46.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  3. #3
    Nuo löysin toki itsekin. Ei vaan vastaa minun kysymykseeni tuo. Esim. tällaisenkin löysin:

    "01.11.1995 tai sen jälkeen käyttöön otettu moottoripyörä, mopo sekä L5-luokan ajoneuvo:
    -takarekisterinkilven kiinnityspaikan tulee vastata 93/94ETY vaatimuksia."

    http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1816.15

    Tuo 93/94ETY on sittemmin korvattu vielä uudemmalla säännöksellä.

    Saman ketjun 1 sivulta:

    "1980 vuoden paukutinta koske säädökset niin, että:
    - rekkarivaloa ei tarvita
    - E-hyväksyttyä takavaloa ei tarvita
    - parittoman lampun voi asentaa sivulle, vaikka kilpi tulee lokarin jatkeeksi"

    Jos siis 1980 vuotisessa ei tarvitse olla valoakaan, mutta uudemmissa (mistä alkaen sitten lieneekin) täytyy olla, niin on selvää että ainakin osa säädöksistä määräytyy pyörän iän mukaan. Suurin kysymys onkin, että onko näin jokaisen säädöksen kohdalla ja onko jossain kattava lista eri aikakauden pyörien vaatimuksista? yhtenä esimerkkinä paljon keskustelua herättänyt desibeliasia. Mitä vanhempi pyörä, sen enemmän saa lähteä ääntä.

    Olisi mukava tietää tarkalleen mitä tuolle vanhukselle saa laillisesti tehdä ja olisi kiva jos pystyisi ne mahdollisessa ratsiassa myös kertomaan.

    Edit: Alanpa tutkimaan tätä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=872.0

    "Pyörän vuosimallilla on suuri merkitys sille mitä voit määrätyille komponenteille tehdä. Tällaisia ovat erityisesti valot ja vilkut, nopeusmittari sekä moottorin osat. Ehkä tärkein päivämäärä on 1.1.1991 - ennen sitä ensirekisteröityjä moottoripyöriä ei koske päästövaatimukset, niinpä niihin voi tehdä laillisesti muutoksia moottoriin ja pakoputkistoon."
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 05.02.2013 klo 05:35.
    Retired
  4. #4
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  5. #5
    Tuolla olisi valmiiksi pureskeltuna noita kysymyksiä:
    finnbikers.fi
    ja sieltä rakentelun pykälät
  6. #6
    Rakentamisessa kannattaa noudattaa fysiikanlakeja - suojatyöläisten, arkistorottien ja byrokraattien laeista ei niin väliä. Jos oikein pelottaa, niin pyörään kannattaa jättää joku helposti korjattava ja näkyvä täky, johon saavat tarvittaessa puuttua jos ahdistus iskee.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #7
    Simppeli kysymys:

    Saanko muuttaa -97 suzuki marauderin kilven sivulle (siten, että nuo säännöt täyttyy) ja laittaa takavalon siihen yhteyteen sekä lyhentää takalokarista ylimääräisen pituuden pois?
  8. #8
    97 malliseen ei minun tietojeni mukaan saa laittaa takavaloa sivulle, ellei toiselle puolelle laita identtiseen paikkaan myös takavaloa. Pelkän rekisterikilven valoineen sen sijaan saa laittaa sivulle - kunhan nuo näkyvyysehdot täyttyvät.

    Lukemani perusteella lokasuojia ei tarvitse olla lainkaan moottoripyörässä tänä päivänä.

    Linkkejä:
    http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=385.0
    ja
    http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1704.0
    ja vielä
    http://www.mmaf.fi/arkisto1999.html
    Retired
  9. #9
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Rakentamisessa kannattaa noudattaa fysiikanlakeja - suojatyöläisten, arkistorottien ja byrokraattien laeista ei niin väliä. Jos oikein pelottaa, niin pyörään kannattaa jättää joku helposti korjattava ja näkyvä täky, johon saavat tarvittaessa puuttua jos ahdistus iskee.
    Sinällään olen samaa mieltä, mutta on tarkoitus tehdä tuolla härpäkkeellä viikon reissu kesällä ja saattaa harmittaa jos menettää kilvet jossain hevon kuusessa..
    Retired
  10. #10
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Kiitos linkistä. Olen tainnut tavata tuota muussa yhteydessä ja sieltä sivulta 38 löytyy vastaus.

    Ainoat lokakuussa 1995 tai sitä ennen käyttöönotetun pyörän kilven vaatimukset ovat:
    Sijoitus: kilvelle varatulle paikalle / ajoneuvon rakenne tai varuste ei saa peittää osittainkaan

    Ei siis näkyväisyysvaatimuksia tai mitään muutakaan estoa sivukilvelle. Hienoa!

    Tuota katsurin opasta kun selaa niin tulee huomanneeksi, että mikäli haluaa suht vapaasti rakentaa, kannattaa aihioksi ottaa 1983 käyttöönotettu tai vanhempi pyörä.

    Sieltä selviää myös, että omassa pyörässäni nopeusmittari on pakollinen, mutta siitä ei määrätä mitään muuta (kuten sitä, että sen tulisi ottaa virta pyörästä tai että pitäisi olla valo).

    Toisaalta tuolla puhutaan edelleen lokasuojavaatimuksista ilman mainintaa niiden kumoamisesta ja tuo kumoaminen on siis faktatietoa. Ihan täysin ei siis voi tuohonkaan luottaa. Ilmeisesti täydellistä kattavaa ja ajantasaista ohjeistusta on mahdotonta tehdä..
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 06.02.2013 klo 00:23.
    Retired
  11. #11
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Ilmeisesti täydellistä kattavaa ja ajantasaista ohjeistusta on mahdotonta tehdä..
    Siitä tulisi melko monimutkainen...


    Asiaa voisi lähestyä tällä tavalla:

    Moottoripyörän tulee täyttää ne vaatimukset,

    1. jotka olivat voimassa sen ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana,

    TAI

    2. käyttöönottoajankohdan vaatimuksia uudemmat vaatimukset,

    TAI

    3. muutettua moottoripyörää koskevat erikseen säädetyt vaatimukset, joista säädetään ns. Kopterilaissa,

    TAI

    4. yhdistelmä kohdista 1-3.

    Esimerkki:

    Kohdasta 1. seuraa, että vuonna 1975 käyttöönotetussa moottoripyörässä ei tarvitse edelleenkään olla vilkkuja tai nopeusmittaria. Kohdasta 2. puolestaan seuraa, että samaisessa vuonna 1975 käyttöönotetussa moottoripyörässä ei tarvitse olla myöskään lokasuojia, koska lokasuojavaatimus on myöhemmin poistettu. Kohdasta 3. taasen seuraa, että kyseisestä moottoripyörästä voidaan sahata vaikkapa jäykkäperäkopteri ja muutoskatsastaa se noudattaen Kopterilain vaatimuksia. Pyörän laillinen kunto ja varustetaso on siis yhdistelmä kohdista 1-3.

    Lainmukaisen vaatimustason selvittäminen on näin ollen tehtävä tapauskohtaisesti ja se edellyttää tutustumista aikoina voimassa olleisiin yleisesti sovellettaviin vaatimuksiin sekä muutettuja motskareita koskeviin erityisvaatimuksiin.
    High Stuck Are Wit To
  12. #12
    Löysin tuohon epäsymmetriseen sijoitteluun liittyen moisen finlexistä. Kyseessä on seuraava asetus/laki/mikänytonkaan: 1078/2009. Laki L-luokan ajoneuvojen muuttamisesta. Onko tämä se kopterilaki? Tuosta tulkitsen, että epäsymmetrinen sijoitus on sallittu ja vuosimallirajoituksia ei ole...

    18 §

    Valaisinlaitteet ja niiden asennus

    1. Ajoneuvon valaisinlaitteisiin ja niiden asennukseen sovelletaan 2―5 momentissa säädetyin poikkeuksin L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 vaatimuksia. Poikkeukset asennusvaatimuksista koskevat vain moottoripyörää.

    2. Takaheijastin voidaan ryhmittää epäsymmetrisesti moottoripyörän vasemmalle sivulle rekisterikilven ja sen valaisimen kanssa, jos ne täyttävät vähintään 20 §:n rekisterikilven asennusta koskevat etäisyys- ja näkyvyysvaatimukset. Rekisterikilven valaisimen ja takaheijastimen hyväksyntämerkkiä ei vaadita, jos ne on tarkoitettu käytettäväksi liikenteessä kyseisessä tarkoituksessa, niiden väri vastaa vaatimuksia, takaheijastin ei ole kolmion muotoinen ja rekisterikilven valaisin valaisee kilvelle varatun tilan, eikä valoa kohdistu suoraan taaksepäin.

    3. Takavalaisin ja jarruvalaisin voidaan asentaa ryhmitettynä epäsymmetrisesti moottoripyörän vasemmalle sivulle rekisterikilven välittömään yhteyteen edellyttäen, että ne ovat sivuttaissuunnassa ajoneuvon äärilinjojen sisäpuolella, täyttävät taka- ja jarruvalaisimen etäisyysvaatimukset sekä vähintään jarruvalaisimen näkyvyyttä sivulle koskevat vaatimukset.

    4. Katsastustoimipaikka voi muutoskatsastuksessa hyväksyä takasuuntavalaisinten vähimmäisetäisyydeksi maasta 280 mm, jos ne muutoin täyttävät etäisyys- ja näkyvyysvaatimukset.

    5. Ajoneuvoon sallitaan kyseiselle ajoneuvoluokalle tarkoitettu EY- tai E-hyväksytty kaasupurkausvalaisin ilman automaattista korkeudensäätölaitetta, jos valaisin on asennettu siten, että valokeila on näkemän kannalta hyväksytyn mukainen ja valaisin ei tavanomaisissa ajo- ja kuormitustilanteissa häikäise vastaantulijoita.
  13.  
  14. #13
    Vasemmalle sivulle heitin omassakin kilven nyt. mcmiehelle kiitos vastauksesta. Kaipa sitä voi sitten katsastusmiehen tai poliisin kanssa keskustella laillisuusasioista jos seuraavaksi jos niin sattuu käymään. Pyörä oli jo valmis, mutta nyt tulikin vielä pari muutosta.
    Retired