Onko kellään kokemusta Hyperpron madallusjousien asennuksesta ESA:lla varustettuun RT:hen? Valmistajan sivuston mukaan pyörä madaltuu 25 mm. Säilyvätkö ESA:n säätöominaisuudet entisellään. Entä kuormattavauus. Vaatiiko vaihto jotain erikoistyökaluja, riittääkö iskarin toisen pään irroitus (helpompi purku)?
BF
<p>R1200RT-2008</p>
Olen kysynyt vastaavaa gessuun muutamalta myyjältä, viimeksi messuilta. Uusiin pyöriin ei saa matalaa alustaa ESA:lla. Sama vastaus tuli sekä 1200GS:n ja 700GS:n kohdalla. En tiedä miten tuo madallus tehtalla tehdään, onko se jousen- vai linkun vaihto (onko siellä edes mitään linkkua).
Oma ongelma on jalan heilautus penkin yli, jotenkin se ottaa tuohon leikattuun selkään. Kun sinne satulaan pääsee niin jalat kyllä riittää maahan asti. Toisaalta enskan pitkät joustot olisi ajossa hyvä, ei tarvitsisi jokaisen tulitikun kohdalla nostaa persettä penkistä.
Tuolta http://www.so-products.com/shop/inde...15039_07-.html löytyy jousia ESA:an normi- sekä madallettuja versioita.Itse olen harkitsemassa normaalikorkuisia jousia kunhan varallisuus antaapi myöden.
Sen verran tuosta jousen vaihdost. Mitä hyötyä luulet saavuttavasi vaihtamalla jouset samankorkuisiin eri merkkisiin. Alkuperäinen Showa on kyllä ihan laatu merkki, esim. Honda moto GP käyttämä sitä koko alustassa.
Sitten toi madallus. Eipä noilla maahantuojan myyjillä juurikaan ole tuntemusta tuohon asiaan. Parhaiten asia selviää monttupyörien huollosta. Itse olen madaltanun joitain pyöriä ihan vakio jousilla, myös omani GS.
Toi klinkku vaikuttaa lähinnä joisituksen alkupään pehmeyteen, herkkyyteen, ei sinänsä jousen jäykkyyteen, ja näinollen jousen korkeus ei vaikuta siihen. Ei ole noissa normi R malleissa.
Wilberiltä ainakin löytyy ratkaisu madallukseen ESAn kanssa.
Viimeksi kun asioin pari vuotta sitten, hyvin ja nopeasti hoitui suoraan Saksasta.
pdf-linkki
esim 1200RT sivu 24
Tänne postia vaan
Elikkä toi madallus ei vaikuta itse ESA:n toimintaan mitenkään. Näillä kyseisillä jousilla en ole madaltanut pyörää, vaan alkuperäisillä jousilla muutaman eri merkkisen pyörän. Tuossa ESA:ssa on melko vähän tilaa muuttaa alkuperäisen jousen jalan paikkaa, joten koko jousen vaihtaminen, alkuperäiseen tolppaan
, hieman pehmeämpään tai lyhempään on helppo ja edullinen ratkaisu ja toimii varmasti.
Pelkän takajousen vaihtaminen vaikuttaa hieman ajokäytökseen nekatiivisesti, mutta molempien vaihtaminen ei vaikuta mitenkään, pyörä vain on 2-3 cm alempana.
Vahva uskomus on että kyseiset jouset toimivat oikein madalluksessa??
Tossa wilperssissä joutuu vaihtamaan koko jousituksen mutta lopputulos ei ole juurikaan parempi.
Tosta ESA:sta vielä, sehän ei vaikuta itse JOUSEEN mitenkään vaan on erillinen osa jousen ja rungon välissä, niinkuin kaikki esijännityksen säädöt, joka aina on oikeemmin ilmaistuna painuman- tai korkeuden säätö.