Jos nollatoleranssia haluaa kunnolla harrastaa, ei vakionopeudensäädin ole siihen hommaan riittävän tarkka ainakaan, jos on tuulenpuuskia tai mäkiä. Muutamassa autossa on jarruttava säädin, mutta ovat vähemmistönä. Paras siis tunnustaa tosiasiat ja ajaa korvakuulolta prätkällä.
Niin: ja mikä sporttinen pyörä? Tämän vuoden ehdokkaat HP4 tai panokalle - niillä matka taittuu.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tuollaiseen käyttöön katselisin juurikin SMT:tä ja Ducatin uutta Hyperstradaa. Puolet vähemmän tehoa kuin tonnisessa kyykyssä, mutta ainakin sen puolet enemmän hauskuutta ja käytännöllisyyttä. Poislukien se 1% ajosta, kun tarvitsee repivää kiihtyvyyttä vielä 140km/h jälkeen, silloin kyykky on parempi.
Silloin myös kannattaa jarruttaa, jos joku tulee vastaan.
Prätkämatkailussa muuten asenne vaikuttaa enemmän kuin pyörä, mikä tietysti oli jo tiedossakin:
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/%...-kuvat/1297391
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Se 690 oli mun makuun taas turhan hengetön ainakin tuon pikkuduken rungossa. Tuhannen kilsaa tullu sellasellakin paukutettua. Mikroauto- tai smotoradalla ihan jees, mutta katuajeluihin toivois kyllä lisää voimaa. Tuossa oli kuitenkin jo Akran täysränni kiinni, joten oli jonkin verran vakiota pirteämpi. Pitäisi päästä kokeilemaan 690 SMC:tä, että olisiko toi motti siinä rungossa yhtään paremman tuntuinen.
Edit. Kyllähän se tonnari kyykky vähän paranee kun vauhtia nostaa, mutta ei siitä hyvää saa kadulle tekemälläkään. Ja kyllähän noita leuhottajia tulee aika usein vastaan, jotka suu vaahdossa kertovat, että mentiin niin ja niin kovaa ja, että on niin hyvä pyörä ajaa kovaa. Sitten kun vilkaisee renkaita, on alla keskeltä loppuun ajetut, mutta reunoilta pränikät Supercorsat. Ja supercorsat pitää olla kun niissä on kuulema paras pito kovaan ajoon...just...
Sais tää perhanan talvi loppua kun rupee näköjään ajatuskin pyörien väärinkäytöstä ottamaan kupoliin.
Superbike #7
690 SMC oli ihan hyvä kaupungilla ajeluun, mutta kuka aikuinen nyt jaksaa/kehtaa ajella pelkästään pitkin kaupunkia sinkki kireällä ...
Täällä hieman pohjoisempana sitten onkin nuo "mutkapätkät" niin suoria ettei tuollaisella SMC:llä tee mitään, jos ei nyt pelkällä soralla sitten aja. (ja silloin esim. 690 enduro on parempi) Tietysti joku 30hv lisää tuohonkaan mottiin ei pahaakaan tekisi.
Kilokyykky alkaakin olemaan juuri hyvä katupeli näille meidän suorille teille.
Supermoto
Käyttötarkoitus sinänsähän on lähes yleinen, eli kaikkea paitsi soraa ja lisäksi sillointällöin vaimoke kyydissä. SMT ja muut vastaavathan olisivat lähes täydellisiä pelejä tuohon ja hyviä ajettavia, mutta tuo seikkailuenska/gessu- habitus mietityttää kyllä suunnattomasti. Jotenkin enemmän herätää omistamisen halua esim. B-King.
Mutta kuten sanoinkin, niin onneksi mulla on aikaa.Jännä kuitenkin, että tuohon käyttötarkoitukseen ei hirveän montaa vaihtoehtoa ole jos suljetaan nuo supermolottimet ja kawasakit pois. Ja sitten tietysti kaikki sirommat/selvästi soolonakut ym. pitää sulkea sillä pois että ei saa sitä kyytiläistä koskaan otettua kyyttihin. Itellä ei tosissaan tuu kuin B-King ja FZ1-S/N mieleen. Ja Kingiäkään ei ikävä kyllä enään edes valmisteta!
SuperDuke. Ehdottomasti paras kompromissi pyörä mitä kadulla (lue: asfaltoitu tie + rata) voi olla![]()
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Varmastikin, ja uskoisinpa että tuleva isompi SD tulee olemaan entistä parempi. Mutta entäs kun vaimoke haluaa kyyttiin?Ja jos ajatellaan, että vaihtoehtona ei olisi sanoa et tuu autolla peräs tms.
![]()
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Jokusen omistaneena päädyin tällä kertaa Honda VFR 800 Crossrunneriin, tietenkin metriäkään koeajamatta. Syksyllä viileässä kelissä sitten sain samanmoisen lainaksi n. 750 km:n viikonloppuajeluun. Jopahan yllätyin. Tiestöllä ja kelillä ei väliä, meni kuin juna ja mutkapätkillä taittui kuin itsestään. Mikä tässä vehkeessä on juuri nyt noin kaupallisesti mielenkiintoista, on se, että myyvät ainakin pk-seudun Bike Worldeissä niitä neljä tonnia halvemmalla kuin markkinoille tullessaan. Ylivuotisia tietenkin, mutta hintaa vain vajaat 12 T€. Taitaa yhden käden sormilla luettava määrä olla myymättä. Kyllä sillä ajattelin ainakin yhden Alppien ylityksen kurvailla ensi kesänä ja ihan ensimmäistä kertaa vehkeellä, johon ei tarvitse sitoa nippua nyssyköitä kiinni. RTG+-pakettikin oli ihan sopuhintainen, luulisin. Välirahahan tuon ratkaisi.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Viimeksi muokannut: GuessWho; 13.02.2013 klo 23:32.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Haha.Hyviä kommentteja kieltämättä. Oon täs kyllä miettiny jo monasti, että kuinka paljon helpompaa olisi jos ei tarvisi tuota kakspäällä ajamista miettiä ollenkaan.
Ristiriitainen homma sinänsä, kun periaatteessa ihan omasta mielestäkin olisi ihan mukava lähteä joskus pienelle reissulle kakspäällä ja vähän irtiottoa arjesta. Mutta toiselta kädeltä tuo pyörävalinta karsiutuu kyllä ehkä vähän liiaksikin...
amaunu: Ihan totta kyllä puhut. Poislukien tietysti SD.
No voi voi.
Meillä kun rouva on semmonen wannabe, vai miksi ne niitä sannoo.
Niin on se mukavoo kun on kaveri matkassa - ja tekköö oikein hyvvöö sille kuuluisalle parisuhteellekin.
Ja sit kun kaksi päällä ajorupemat tehty - niin mikä ajamisen keveys, kun soolona laskettee.
Eikä siitäkään tietäisi mitään, ellei olisi kokemusta tuplana ajamisesta.
Nimim. puolet kilsoista kaksi päällä.
<p>.</p>
Maaliman paras joka paikan höylä on Bemarin Gessu.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Varmastikin, mutta jos SMT kärsi seikkailuadveGS-habituksesta niin entäs sitten se aito ja alkuperäinen gessu?
Toki siis tuo ihan vain heittona, ketjun alkup. tarkoitushan oli juurikin tuo "Mikä sporttinen pyörä mutkateille, radalle ja joskus pidemmälle matkalle" eikä allekirjoittaneelle pyörän keksiminen.![]()
Sillä toin keskusteluun mukaan tuon Hyperstradan, kun ei ole omaan silmään yhtä pahasti katuenskahenkinen kuin vaikka SMT, enemmänkin mototyyppinen +pleksi ja laukut jotka todnäk saa nätisti myös riisuttua. Kannattaa käydä keväällä tekemässä useammat koeajot. Ajossa virneen leviämisen myötä saattaa herätä myös omistamisen halu, itsellä ainakin kävi noin isojen motojen kanssa, vaikka alkuun tuntui aika oudolle kyykyn jälkeen.
^ja radalla.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com