Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Nakujoukkoihin minäkin yhdyn. Tommosta max 500km lenkkiä lyhyillä tauoilla tuli viime kesänä ajeltua. En tiedä johtuuko siitä, että olen jonkinasteinen hongankolistaja (188cm), mutta nakulla ilmavirta tuntuu mielyttävämmältä vähemmän kypärään kohdistuvan pyörteisyyden takia. Ajelin yhden viikonlopun Kawan -09 Versyksellä viime kesänä ja miellyttävämpää tolla CB1000R:llä oli motarilla painella kun ei pyörteet heiluta samalla tavalla päätä. Kunnollisten korvatulppien kanssa uskaltaisin kyllä 400-600km/päivämatkareissulle nakulla lähteä. Kannattaa vaikka viikonlopuksi vuokrata joku naku ja painella menemään niin eiköhän se mielipide siitä muodostu.
Honda CB1000R
ei nakupyörissä ole mitään ongelmaa matka-ajossa, jos vauhti on sitä satasta tai noin 120 motarilla.
Tietysti vähän tottumuskysymys, mutta esim monissa nakuissa meteli on pienempi ja pyörteitä vähemmän kuin katepyörissä. Jos on joku tuulilippa joka ottaa vähän rintapainetta pois, niin kypärän onkin parasta olla puhtaassa ilmavirrassa. tietysti kypärän pitää olla sopiva ja takki ei saa olla purje.
Itse mitä speed triplellä ajanut matkaa, niin ei ikinä käy mielessä, että tuuli hämää. Lähinnä perseen puutuminen yms. Tietän että hämäisi jos ajaisin 150km/h:ssa, mutta kun nämä rajoitukset... Parempi pyörä jolla on mukava ajaa alle 120, kuin pyörä, jolla ottaa päästä ajaa alle 120.
Moni kyykky on ihan hyvä matkapyörä, poislukien paskat ohjaustangot, ostaa jotkut helibarssit, niin on jo paljon parempi. Se on kumma, että moni nakupyörän omistaja vaihtelee ohjaustankoa löytääkseen sopivan ajoasennon, mutta kyykkypyörissä one size fits all, eli kaikilla on muka samat tangot käyttötarkoituksesta riippumatta ok. Ja radalle tehty asento jos ei toimi maantiellä, niin pyörä on huono. Vaihda tangot! Siis moni pyörä paranee 100%:a jos vaihtaa clip-onit. Esim itsellä oli TL suzuki, joka on aivan hanurista matkantekoon, pitkä vanhanajan kyykkyetunoja, siihen helibarssit, niin se on täysin touring laite, hyvä satula, kate suojaa ja ajoasento on täydellinen matkanopeuteen.
moni nakupyörä on itse asiassa matka-ajoon jo vähän liian pysty asennoltaan, kun joutuu roikkumaan tangoissa. Eli maantiellä saisi olla vähän matalampi tanko, että ajoasento olisi siinä kelluntakohdassa, jossa käsillä ei tarvitse roikkua, eikä niihin tarvi nojata. Pitää vain löysästi tangon päällä.
hyvä keino huomata, että tangot on sinulle väärät, on se, että:
- ajat jatkuvasti yhdellä kädellä
- ajat kaasukäsi hämärästi olkapää pois paikaltaan edessä.
-roikut tangoissa
- nojaat tankoihin ja ottaa päästä.
- sormet puutuu ja pistelee
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kannattaa käydä itse kokeilemassa esimerkiksi nuo kaikki tuon testin pyörät. Itseltä on jäänyt vain Kawikasaki kokeilematta. Se vastaa varmaan hyvinkin samankaltaisiin tarpeisiin kuin FZ1. Aika isolla hintahaitarilla liikutaan ja sillä on tosiaan tässä tapauksessa testin yhteenvedossakin mainittu cash-efekti tuloksissa. Jokaisessa testissähän on kyllä ilmoitettu hinnat ja jokainen voi omalla kohdallaan todeta sen merkityksen omaan valintaansa.
Kaikenlaisia pyöriä myydään ja halvimpia yleensä eniten. Tunne ratkaisee myös paljon. Ja oma tunne sen asian pitäisi ratkaistakin. Aivan vieras ajatus että itse ostaisin pyörän nettipalstan huutoäänestyksellä. Päätökselle olisi kyllä enemmistön hyväksyntä, mutta sou wat?
Oma lähtökohtani on 198 cm joten lähestynen asiaa hieman eri perspektiivistä kuin suurin osa (siitä kuuluisasta lintuperspektiivistä kai).
Mutta esim KTM 990 SMT jossa oli omituinen muutaman sentin liusake hajottamassa ilmaa, toimi suorastaan loistavasti myös motariajossa. B-King hieman korotetulla after market ohjurilla toimi nippa nappa 140 km/h saakka. Mutta nykyisessä KTM SuperDuke R:ssä ajoviiman paine työntää päätä taakse hyvinkin voimallisesti jo 120 jälkeen. Tosin tuulen sunnalla on huima vaikutus. Myötäiseen ajettaessa tuska puoliintuu oitis. Kovaan vastaiseen ajaessa tekisi mieli pystyttää leiri motarin kupeeseen ja odottaa tyynempi kelejä.
Siltikään ei kyllä tulisi pieneen mieleenkään vaihtaa tätä nykyistä laitetta mihinkään muuhun markkinoilta tällä hetkellä saatavilla olevaan kikottimeen. Eli siis sen sijaan että foorumille tyypillisesti mainostaisin omaa valintaani maailman parhaaksi, ajan takaa sitä että kaikessa on lopulta kyse kokonaisuudesta. Jos joku asia häiritsee mutta kaikki sata muuta seikkaa saa naaman virneeseen jokaisella millimetrillä kun sen kanssa etenet, voisin sanoa valinnan osuneen kohdilleen.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
GW antaa tuossa mainion esimerkin valintaperusteista! Ei tainnut ratkaista hinta, testitulos, eikä se mitä muut olisivat suositelleet. Veikkaisin sitä omaa tunnetta. Ja lopputulos vaikuttaa pääosin onnistuneelta...![]()
SMT:llä vaan sadomasokistismiä harrastamaan.
Syntisen mukavan törkeen toimiva mutta hauska peli.
Pientä säätöä vaan stongan/plexin kanssa jos tarpeen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Teoriassa monella pyörällä pystyisi tekemään molemmat. Mikään ei varmaan estä kisaamasta Yamaha Super Teneree:llä asfaltti-radalla. Tai kiinnittämästä KTM SuperDuke:n sivulaukut köysillä (!) Kuinka paljon siitä nauttii se on sitten toinen asia![]()
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Suosittelen KTM 990 smr:ää aivan loistava jokapaikan pyörä. Käy mainiosti matkaan,loistavasti mutkaan ja voi vedellä äärimmäisyyksiin radalla helposti. Illaksi sit muiden ihailtavaksi vaikka mutterille kahvitteleen ja kyllä siellä silmät pyörii sit.![]()
Ultrafast KTM machine .
Jo on mielenkiintoinen ketju. Ajellut XX:llä, nakulla ja tonnisilla kyykyillä, kaikki merkit paitsi Kawa. Rautaperse mukaanlukien yli kymmenen alppireissua noilla kyykyillä. Yli 1000 päiväsiivuja. Ei mitään ongelmia. Pituutta karvan yli 180, joten en ole mikään hongankolistaja enkä pygmikään. :-)
XX:ään verrattuna noi on kevyitä ja ketteriä, ei ihan yhtä nopeita saksan baanalla. Kiva vetää yli 200 nopeuksia, kiva vetää syheröä, kiva vetää raralla, mitä muuta hyvältä allroundpyörältä voi vaatia.
Jyrki
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Polkupyörällä on ajettu 1041 km päivässä. Jos omassa menopelissä on vähemmän tehoja, se on tietysti hyvä syy väittää, ettei voi noin paljon ajaa. Muussa tapauksessa pullonkaulana on mies eikä ajopeli.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Superbike #7
Heh, joo rouva oli tuolla samalla pensaimurilla aikaisemmin kesällä myös pohjoisessa.
Jossakin tauolla oli joku ukko todennu, et: "toi ei kyllä ole oikeen matkapyörä..."
Muija siihen et "millähän mää pääsen sitte kotiin kun sinne on yli 1tkm".
Mutta vaihtoehtoja ja tyylejä on onneksi kaikille, varaa valita! Tulis jo kesä![]()
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Kysehän ei ole siitä, että pystyykö. Monihan ajaa esim etu- ja takavedoilla talvella.![]()
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
kesällä katselin kun joku tuuppasi kaksi päällä kuluneet mp varusteet päällä CB500:sella kohti pohjoista. Varusteista näkyi, että ilmeisesti lähteneet pitemmälle reissulle. Kyllähän sitä ajaa, varsinkin tommoset kaksipyttyiset on aika lepposia, pysyttelee pienemmillä teillä, niin hyvin menee.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Minusta tuo oma on ollut hyvä kompromissi (VFR1200). Ajoasento kiva matkan päällä, menee kaksi päällä hyvin ja taittuu nöyrästi mutkiin.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Kiitos tarjouksistaUuteen VFR:ään ei oo vieläkään silmä oikeen tottunut ja taitaa jäädä väliin. Bandit... hmm.... voishan sitä miettiä ja testailla. Jotenki nyt alkaa oleen semmonen olo et ens kesänä nakupyörä alle ja katotaan mitä siitä syntyy.
![]()
![]()
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Nykyisellä Street Triple R:llä olen ajanut noita kaikkea otsikon juttuja. Pisin päivämatka toistatuhatta kilometriä, tosin seuraavana päivänä ei tehnyt mieli lähtä ajamaan..
Radalla mennyt .org:in päivillä keskiryhmässä, lujempaakin pääsis pyörän puolesta jos vain osais. Mutkateillehän tuo triple on omiaan.
Vinkvink, olen myymässä omaani pois...![]()
Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
Suosittelen aloittajaa hankkimaan kolme eri pyörää. Eli jokaista käyttötarkoitusta varten omansa. Kompromissit sukkaa![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Lähinnä kommentillani hain sitä että ei nuo R6 ja R1 niin kaukana toisistaan ole... Ja samalla koitan itselleni todistaa etten R1:stä tarvitse... Ihan kuten en tuota R6:stakaan tarvinnutNyt kun on YZF-R makuun päässyt niin... Lottovoittoa odotellessa... YZF-M1 olis kai se kaikkein kiukkuisin
![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78