Hei,
Olen ajellut viime kesästä lähtien vanhalla 1997 ZX6R:llä, ja nyt talvella KTM:n krossilla. Olen tykännyt 6R:stä, mutta onhan sillä vekottimella toki hieman jo kieltämättä ikää kertynyt ja se ei ole ihan niin stylen näköinenkään kuin uudemmat sportit olisivat. Kesäkatupyörä olisi hieman uudempana kiva mutta en ole ihan varma mikä olisi paras vaihtoehto. Tarkoitus on sillä ajaa siis kadulla sekä radalla, ja Kawaan alunperin johti kilpailijoiden vastaavia pyöriä keskimääräisesti hieman matalampi hinta sekä se että sitä sai vihreänä.
Olen pohtimassa mahdollisuutta päivittää vanhempi 1997 pyörän uudempaan kawaan ja budjettiraamit voisi olla luokassa 2003/2004, 2005/2006 tai 2007/2008. 2007/2008 menee budjetissa yläkanttiin siitä mitä olen suunnitellut, mutta olkoon mukana. Olen jo lukenut useampia arvosteluja eri vuosimalleista eri lähteistä (mm. Fast Bikes), lisäksi olen kuullut muutamia mielipiteitä jo valmiiksi eri vuosimalleilla ajaneilta, mutta ei ole vielä syntynyt täysin selvää kuvaa siitä että mihin suuntaan viisari osoittaa koska mielipiteet tuntuvat olevan aika biasoituneita eikä niinkään objektiivisia. Omista mieltymyksistä tokii tietysti pyörän ulkonäköpreferenssi on selvä, jossa 2007/2008 voittaa em. vaihtoehdoista helposti ja minun silmään 2003/2004 on rumin näistä vaihtoehdoista ja muistuttaa eniten tuota vanhaa mallia joka minulla jo on. 2005 tai uudempaa mallia puoltaa se että haluaisin seuraavaksi pyörän jossa on slipper clutch.
Minkälaisia mielipiteitä teillä on eri vuosimallien suhteen:
- Kannattaisiko mielestäsi ostaa seuraavaksi 2003/2004 vai 2005/2006 (vai jotain muuta) ja miksi?
- Vai kannattaako mieluummin säästää hieman 2007/2008 (tai johonkin muuhun) ja ostaa se, ja miksi?
- Vai pitäisikö tarkastaa kilpailijamerkki (esim. Honda, Yamaha), ja jos pitäisi, niin miksi?
- Vai pitäisikö säästää hieman pidempään (esim. siirtää päivitys seuraavaan kauteen) että saisi kerralla vielä uudemman? Ja miksi niin pitäisi tehdä?
- Onko sinun mielestä ohjausiskunvaimennin välttämätön varuste suosittelemassasi vuosimallissa?
Olen myös pohtinut 2004 ZX10R:ää, koska se ehkä mahtuisi juuri ja juuri budjettiraameihin, mutta pidän todennäköisenä että se jää vaihtoehdoista ulos tällä kertaa, riippuen muista kuin budjettisyistä - arvostelujen mukaan 2004 10R on käyttäytymisen ja ominaisuuksiensa mukaan suurin piirtein vähiten sopiva ensimmäiseksi 1000-kuutioiseksi pyöräksi. Tai ainakin näin olen tulkinnut erinäisiä tekstejä.
Kokemuksia/mielipiteitä/varoituksia/suosituksia, eli minkä valitsisi ja minkä vuoksi ja ehkä mitä ei ja miksi? Yksi vaihtoehto toki on olla tämä kausi ostamatta mitään ja ajella edelleen tyytyväisenä 97-mallilla.
t: Karoliina
Viimeksi muokannut: karoliinasalmin; 25.01.2013 klo 17:24.
ZX6R & KTM Enduro
Viime kesä kului 08-mallilla ajellessa ja ei kyllä mitään pahaa sanottavaa pyörästä. Oon myös 05/06-mallia koittanut ja hyvin samantapanen käyttäytymiseltään mitä nyt mielestäni rumempi
Budjetti varmaan sulla se ratkasevin tekijä ton vuosimallin suhteen, mutta neuvoisin ostamaan vähintään vm05. Mitä nyt oon nettimotoa selaillu niin vaikuttaa siltä, että kawalla saat parhaiten rahalle vastinetta. 08:sta voin kertoa, ettei ohjausiskari oo todellakaan välttämätön vaan pyörä on kovassakin ajossa ja yllättävissä tilanteissa pysynyt hanskassa. Ite oon tuota 30tkm ajettua 08:sia myymässä keväällä ja hinta asettuu sinne kuuden tonnin suunnille, siitä sulle potentiaalinen
Itse ostin syksyllä just C-mallin 10R:n ja lyhyen ajon jälkeen sitäkin voisin suositella. Tehokäyräähän voit säätämällä tasotella ja ohjausiskari rauhottaa kyytiä. Yritä vaan löytää pyörä mihin ihastut ja lompakko kestää![]()
ZX-10R 2004
Kiitos neuvoista. Pitää harkita mikä voisi olla upgrade-kohde. Kuulostaakin siltä että taitaa olla 3-4 vaihtoehtoa yhä mukana 05/06/07/08 6R tai RR tai 04 10R.
Niin mikä ero 05 ZX6RR:llä on muuta kuin pienempi ja hieman tehottomampi moottori? Onko siinä jousituksessakin tms. eroja?
En ole radalla vielä kerennyt käydä, paitsi tietenkin krossiradalla, joten ei ole asfalttiratakokemusta toistaiseksi sen ymmärtämiseen kunnolla että mikä ominaisuus on (asfaltti)radalla toivottua ja mikä tekee 6RRstä paremman ratakäyttöön kuin 05 636. Joskohan voisin saada tähän hieman tarkennusta?
ZX6R & KTM Enduro
Olikos sulla paljonkin kokemusta crossi-radalta? Eli oletko sitä harrastusta varten säätänyt pyörääsi? Jos olet niin pääset nopeasti säätöön kiinni myös asfaltilla.
Toinen kysymys on se, että mikä on tavoitteesi radalla? Aiotko käydä siellä useammin kuin kaksi kertaa kesässä? Eli aitko ottaa asettaa jotain tavoitteita radalla itsellesi?
Kolmas kysymys on, että jos aiot ottaa ratahommat astetta vakavammin, kuin sunnuntairatailija, niin hyvä kysymys on, että minkä hintaisen pyörän kärsit pistää radalla kokonaan pirstaleiksi? Tällä en tarkoita, että ottaisit niin tosissaan, että hakemalla hakisit kaatoa, vaan sitä että jos aiot kehittyä, niin sinun on uskallettava yrittää ja siihen sisätyy aina riski. Riskin suuruuden tosin määrittää yrittämisen määrä. Tarvitaan vain pikkuvipa ja pyöräsi on pahimmillaan korjauskelvoton.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
2005 on kyllä tilavalla ajoasennolla. Osa tonnisista on ahtaampia.
Ajo-ominaisuudet ovat hyvät, mutta kone on aika hanurista.mutta niinhän ne kaikki 600:set on. Ei väännä ja koko ajan hirveet kierrokset. Itsellä meni hermot siihen aika nopeasti. Jos ajaisi vain radalla, niin ei haittaisi, mutta kun ajaa 80
iä, niin siellä on kutosella varmaan 7000rpm taulussa.
mutta kun olet ajanut paljon 600:silla, niin olet varmaan tottunut. Mutta toisaalta voisihan sitä ajatella, että 600:set on nyt nähty ja voisi kokeilla jotain muuta.
en suosittele sitä zx10r:ääkään kyllä.
Jos on pakko ostaa kyykkä, niin joku GSX-R750 voisi olla sopiva. 2007?
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eka kausi krossipyöräilyä menossa (eka talvi) eli ei kovin paljoa.
Olen kyllä säätänyt jousituksen preloadia niin että vastaa valmistajan suosituksia muiden huoltotoimenpiteiden lisäksi. Tuntuvin muutos oli että yltää paremmin jalat maahan kovalla alustalla, mopo oli säädetty supermotoksi edellisen omistajan toimesta ja konvertoin enskaksi takaisin. Enskaspoorissa tuli huomattua hankalaksi kun jalat ei meinaa mahtua uran reunoille, olisi sittenkin saanut olla korkeammalla asetuksella. Löysemmälläkään säädöllä ei pohjaa pompuissa. Varsinaista hyppimistä en ole harrastanut, lähinnä pieniä (juuri ja juuri käy ilmassa) pomppuja. Mutta aloittelija olen sekä ajo että säätöpuuhissa. Kaatunutkin olen vasta n. 10 kertaa.
Ekat ratapäivät katupyörällä vasta ensi kesänä. Ei ole tarkoitus kilpailla vaan ajella radalla huvin vuoksi ja kehittää omia (vajavaisia) ajotaitoja toivottavasti parempaan suuntaan ilman että tarvitsee riskeerata puun runkoon littiöksi joutumista tai setä sinisen valoja takapuskurissa![]()
Viimeksi muokannut: karoliinasalmin; 27.01.2013 klo 22:01.
ZX6R & KTM Enduro
Hienoa, tuosta on hyvä jatkaa eteenpäin. Se että olet edes koskenut säätöihin, on jo huomattavasti keskivertoa enemmän tällä foorumillaRohkeuttakin varmaan riittää tarvittavan verran.
Scuubaa kiteytti ehkä hyvin tuon R ja RR:n eron tässä vaiheessa. Ehkä kannattaa ostaa aluks peli joka tuntuu itelle hyvältä ja sit kun on kesän kaks kiertänyt radoilla ja hurahtaa siihen, niin kannattaa vaihtaa mopo ja ostaa joltain semmonen peli johon edellinen omistaja on upottanut rahaa ratailumielessä. Voin kertoa että se on halvin tapa saada parempaa ratakalustoa. Kallein on taas ostaa yksitellen omaan vanhaan mopoon uusia komponentteja. Ai mistä tiedän sen?
Voin myös vakuuttaa että Scuuba tietää noista ratajutuista. Huomattavasti enempi kuin allerkitjoittanut wannabe racer!
Ps. Oot näköjään omankylän likkoja. Ei muuta ku mukaan joukkoon hurjaan![]()
Enskailusta (krossiradalla ei ole moista uraa, se on siinä mielessä ihan eri juttu): Enskaspoorissa menee jalat maahan liian hyvin siksi että minulla on pitkät jalat plus pyörä kyntää erittäin syvällä vaossa ja jalat on sitten siinä mikä istumakorkeudesta jää jäjelle jalkojen laahaaman uran ja pyörän kyntämän uran välille. Pyörä menee välillä hyvinkin syvällä, paljon syvemmällä kuin jalat. Näinollen kun painuma on suosituksen mukainen minun painolla, jää jaloille vähemmän tilaa kuin niillä on pituutta.
Kiitos toivotuksista. Hurjasta/rohkeasta nyt en tiedä, otan melkeimpä ainoastaan laskelmoituja riskejä ja pyrin minimoimaan riskejä. Mutta onpa tullut tehtyä kaikenlaista muutakin erikoista kuin mopoilu (katupyörä tai enska) - esim. lentelyä valtameren yli - 4-paikkaisella koneella pilottina, ei matkustajana, pohjoista reittiä yli Diamondilla vuonna 2009, ks. Ilmailulehti 1/2011. Moottoripyörän ajaminen on paljon helpompaa kuin lentokone pahassa kelissä.
ZX6R & KTM Enduro
Ajattelin vaan mainita, että jousivakio ei ole vakio, paitsi fysiikan kirjassaEli jouset väsyvät yllättävän nopeasti moottoripyörässä. Ilmeisesti teit kuitenkin esijännityksen säädön mittaamalla painumat ohjeiden mukaisesti ja niistä laskemalla säädöt?
Ainakin asenne vaikuttaisi olevan hyvä. Se yleensä auttaa pitämään kaluston pitempään ehjänä. Ja kun painat mieleen, että moottoripyörää ohjataan koko kroppaa liikuttelemalla, niin vältät ne ensimmäiset kaadot radalla aivan varmasti
Mulla oli aikoinaan ajokaveri, joka ei uskonut, että radalla pitäis heti alusta alkaen opetella pikkuhiljaa painon siirtoja. Lopputulos oli pikainen kaato ja kaveri ei enään ikinä suostunut lähteä radalle ajamaan kun tuli liian kalliiks![]()
Viimeksi muokannut: sky; 29.01.2013 klo 00:31.
Mitenkä nuo pyörien mitat suhteutuu keskenään:
Mp-messuilla kävin istumassa 2013 mallien päällä, mm. ZX10R ja ZX6R ja kilpailijoiden vehkeet myös. Niin ja taisin istahtaa myös Z1000nkin päälle ja siinä oli tanko mahdottoman korkealla, hmm. melkein chopperi...
2013 mallit 6/10R ainakin tuntui hyvin sopivilta ja kompakteilta ja ergonomialtaan miellyttäviltä - tankkiin on lisäksi helppo tukea etukenoa niin että paino ei ole käsien varassa (toisin kuin esim. Yamahassa). Kotona vertasin 97-malliin, aikamoinen laiva se vanha kawa on verrattuna näihin uusiin, melkeimpä tuli enemmän ZZR1400 jotenkin mieleen etupään massiivisuudesta huonossa mielessä vs. 2013 6/10R.
Eli noiden vanhempien koot vrt. istumani mallit?
Onko 2004 ZX10R ergonomialtaan kuinka vastaava uuden kanssa? Entä 2005-2008 ZX6Rt vs. nykyinen malli, en ole sattunut 2005/2006 mallia näkemään luonnossa, mutta 2007 mallin kerran bongasin parkkipaikalla ja se näytti paljon kompaktimmalta kuin oma 97.
Pärjäisiköhän tuon 04 10Rn kanssa jos ostaa ohjausiskarilla varustetun mallin? Ainakin messuilla istutun 10Rn perusteella, jos se on yhtään vastaava kuin 2013 (vaikkakin epäilemättä edistystä tapahtunut kymmenessä vuodessa), voisi olla ainakin kokonsa ja eronomian puitteissa ok. Tiedä sitten miltä tuo tehohyppäys sitten tuntuu ja pärjäisikö sen kanssa radalla hitaat/aloittelijat sarjassa niin että kuski vie pyörää eikä pyörä kuskia.
Viimeksi muokannut: karoliinasalmin; 02.02.2013 klo 22:21.
ZX6R & KTM Enduro
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Voiko tuossa säätää ecun parametreja tehohuippujen tasoittamiseksi? Tarvitseeko noin tehdäkseen vaihtaa ecu vai voiko alkuperäiseen asettaa uudet parametrit dynotuksessa? Kertoisitko tästä lisää.
C-malli 10R kiinnostaa siksi että sattuisin saamaan sellaisen edukkaasti.
Työkaverin HD:ssa on tällainen custom map ecussa. Josko sellaisen saisi kawaankin. Power Commander käsittääkseni huijaa lambda-sensorin arvoja siitä voi seurata muutosta tehoon ainoastaan niin että kyseisellä kierrosluvulla ajetaan joko liian rikkaalla tai liian laihalla eikä seos ole stoikiometrinen. Liian laihalla iso teho rikkoo moottorin ja liian rikkaalla moottorista tulee bensajäähdytteinen. Voin toki olla myös täysin väärässä powercommanderin suhteen, ei ole siitä minkäänlaisia kokemuksia tai parempaa tietoa.
Viimeksi muokannut: karoliinasalmin; 03.02.2013 klo 13:13.
ZX6R & KTM Enduro
Power Commander mulkkaa ECU:lta ruiskusuuttimelle tulevaa signaali. Tuo mainitsemasi lambadan huijaus, eli O2 eliminaattori tarvitaan joihinkin malleihin, että ECU saadaan luulemaan seoksen olevan täydellinen, jolloin ECU ei yritä säätää seosta rikkaammalle tai laihemmalle. Uudemmissa kawoissa on tosin ollut ongelmia saada mopo toimimaan O2 eliminaattorin kanssa, koska ECU on niin fiksu, että se testaa lambdan toimintaa säätämällä seosta rikkaalta laihalle ja takaisin. Jos lambdan arvo ei muutu, olettaa ECU lambdan olevan rikki.
Liian laihalla seoksella kulutus on hieman pienempi, mutta palotapahtuma kuumempi. Korkeampi lämpötila voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa vaurioita koneelle. Karvan liian rikkaalla seoksella saadaan hieman stoikiometrista seosta suurempi teho ja kone käy karvan viileämpänä suuremman kulutuksen kustannuksella. Lambdaa huijaamalla noista kumpaankaan lopputulokseen ei käytännössä päästä, koska säätövara on niin kapea ja vaikuttaa käytännössä vain closed loop-alueella, eli pienellä kaasulla ja kierroksilla. Tämän takia seosten säätämiseksi pitää päästä muuttamaan joko ECU:n omia karttoja tai mulkata ECUlta tulevaa signaalia jollain lisäpurkille (Esim. Commander).
Superbike #7
Uusi mopo on jo kotona, kiitos kaikille vastanneille. Päädyin sittenkin 05 6R:ään 10R:n sijaan.
Nyt tulisi 97 ZX6R (vihreä) myyntiin (~70000 km ajettu) jos joku haluaisi siitä erittäin edullisen pyörän jossa on halvat vakuutukset ja helppo ajaa vaikka aloittelijan. En ole vielä raapustanut myynti-ilmoituksia kun siinä on huolto kesken, mm. uusi vetokumi on odottamassa asennusta mutta jos joku tällaista sattumoisin kaipailisi, voi pistää privaviestiä.
ZX6R & KTM Enduro