Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
    Kyl mää oon niin kauhiast hämmästynyt kun pitkän seisokin(siis pyörän) jälkeen latasin akun täyteen ja käytin lämpimäksi. Ajoin sitten tallissa muutaman metrin ja menin ihan ymmälle....nimittäin: olen kokeillut Castrolia ja nyt sitten Motulia öljynä ja sama rutina laatikosta liikenteeseen lähtiessä kun laittaa eka kerran vaihteen silmään , olen kokeillut kaikkia juttuja mitä täällä on ollut(ensin kakkoselle ja sitten ykköselle esim.) mutta ilman mainittavaa vaikutusta. Nyt sitten kun lämpimäksi käytön jälkeen pistin pykälän sisään niin ei mitään rutinoita, nätti naksahdus kun pykälä meni päälle. Ei ymmärrä....
    ex. varadero xl 125
    ex. cbr 1000f
    nyt fjr 1300

http://meltorautahanuri.blogspot.fi/

Ajan minne haluan, minulla on vaimon lupa sanoa niin.
    tutustuppas hiukan tarkemmin vaihteiston rakenteeseen niin alkaa toi kylmänä rusahtaminen aukenemaan...

ei oo mitään synkronirenkaita jotka jarruttais rattaita ,kun polkimesta painat ja jos kaikki ei pyöri samaan tahtiin niin kyllä se kytkentähetkellä kolahtaa kun menee tappi reikään ,tollasessa "suorakytkentä" laatikossa...

koitappas niin että vaan nopealla polkaisulla pamautat vaihteen päälle, etkä pikkuhiljaa painamalla, silloin ihan varmasti rusahtaa vaikka ois D öljynä...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kunnes toisin opetetaan, niin rutina johtuu vaihdevivun hellästä painannasta, ja on omiaan kuluttamaan/tuhoamaan ne rattaat – ja loppujen lopuksi pykälät ei enää pysy päällä rajummassa kiihdytyksessä. Määrätietoinen (ei voimakas) painallus yhdellä kolauksella on vaihteistolle paras ja vaaraton, koska silloin rattaiden kyljissä olevat pykälä–kolo -parit yhtyy kerralla eikä toisiaan "fiilaten ja höyläten" (=rutina).
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Kunnes toisin opetetaan, niin rutina johtuu vaihdevivun hellästä painannasta, ja on omiaan kuluttamaan/tuhoamaan ne rattaat – ja loppujen lopuksi pykälät ei enää pysy päällä rajummassa kiihdytyksessä. Määrätietoinen (ei voimakas) painallus yhdellä kolauksella on vaihteistolle paras ja vaaraton, koska silloin rattaiden kyljissä olevat pykälä–kolo -parit yhtyy kerralla eikä toisiaan "fiilaten ja höyläten" (=rutina).
    näin olen toiminutkin...jos sillleen ''nätisti' koettaa kytkeä niin rutisee ja olen alkanutkin menemään kakkosen kautta ensimmäisen pykälän päälle laiton, kerralla mutta ei mitään runttaamalla . Nyt tuntuma oli vaan ihan eri kuin viime kesänä kun enemmän ajelin.
    ex. varadero xl 125
    ex. cbr 1000f
    nyt fjr 1300

http://meltorautahanuri.blogspot.fi/

Ajan minne haluan, minulla on vaimon lupa sanoa niin.
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joo en mä näistä oikeesti mitään tiedä, mutta suunnilleen jotenkin näin noin jne. silti menee…
    Lainaa road runner kirjoitti Katso viesti
    olen alkanutkin menemään kakkosen kautta ensimmäisen pykälän päälle laiton
    Turhaa, niin turhaa...
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Niin ja henkisesti helpottaa paljon kun hahmottaa sen, että ne ei ole rattaiden hampaat mitkä paukahtaa tai rutisee, vaan rattaan sivussa olevat sormenpään paksuiset tapit ja niihin sopivat kolot kun osuvat pyöriessään paikoillensa.
    Yleensähän nuo rikotaan täyslähdössä vajaalla vaihdolla 1-->2 kun pykälä ei menekään perille. Tappien ja kolojen kulmat muuttuvat viistoiksi ja kakkonen ei enää pysy kaasua lisättäessä päällä. Tuskin noihin merkittävää kulumaa saa aikaiseksi tyhjäkäynnillä vaikka kuinka paukkuis, on vähän erilailla voimaa takana kun kaasu avataan ja veto päällä.
    Öljylläkin on vaikutuksensa ensimmäisen vaihdon pamaukseen, joka johtuu toisiinsa liimautuneista kytkinlevyistä. Niitä voi tietenkin yrittää irrotella työntelemällä pyörää yms, mutta kuten aiemmin todettu, turhaa. Ykkönen kertapamauksella sisään ja kovaa ajoa. En muista koskaan kuulleeni hajonneesta ykkösestä, aina ne on isompia vaihteita. Tuo kakkosen kautta meneminenkin kuluttaa turhaan kakkosen tappeja, jotka iän myötä todennäköisemmin antautuvat jossakin vaiheessa.
    Lainaa jmhonka3 kirjoitti Katso viesti
    Öljylläkin on vaikutuksensa ensimmäisen vaihdon pamaukseen, joka johtuu toisiinsa liimautuneista kytkinlevyistä. Niitä voi tietenkin yrittää irrotella työntelemällä pyörää yms, mutta kuten aiemmin todettu, turhaa. Ykkönen kertapamauksella sisään ja kovaa ajoa. En muista koskaan kuulleeni hajonneesta ykkösestä, aina ne on isompia vaihteita. Tuo kakkosen kautta meneminenkin kuluttaa turhaan kakkosen tappeja, jotka iän myötä todennäköisemmin antautuvat jossakin vaiheessa.
    Minun pyörästä (FJR) meni laatikko silleen että jo pienestäkin kaasun avauksesta löi 1,2,3 ja nelonen ylitte. Piti pahaa rutinaa eikä kiihtynyt. Toi tuli ihan yllättäen tankkaamsta lähtiessä ykkösellä hiljaa kiihdyttäessä.

Mitään ennakkovaroitusta ei tuo vika antanut ja vaihde mennyt aina samanlaisella pienellä kolahduksella sisään.

Ihme kyllä että tuo kesti vielä kotiin asti jonkun yli 3000 km ajoa, kunnolla pelasi ainoastaan 5. vaihde Korjaus tulis sen verran kalliiksi että ostin tuohon vaihtokoneen Englannista alle tonnilla. tollakin ajettu ilmoituksen mukaan 92tkm mutta onhan se vahemmän kuin alkuperäisen koneen 198tkm
    ZX10R -08
    S1000RR -11

Kerro ihmeessä mitä sieltä meni, niin opitaan uutta. Noilla kilometreillä ei kyllä voi valittaa enää huonosta lootastakaan, kesti varmasti sen, mitä suunniteltu.
    Lainaa jmhonka3 kirjoitti Katso viesti
    No minä laitan käyntiin pyörän kytkin irotettuna ja siitä samalla suoraan ykköselle ja matkaan, pääasiassa hyvin menee.
    Mutta mitäpä teette valoihin pysähdyttäessä jne pysähtelevä ruuhka-ajo. Vapaalla odotus ja lähdettäessä ykköstä sisään jne, vai ykkönen sisässä ja kytkin irti / kahva pohjassa?
    <p>.</p>
    190 000 ajettu fjr ja kytkin/vaihteisto rikki kuulostaa hassulta.

Onkohan kenellekään muulle tullut moista eteen?

Voisin ymmärtää tuon ongelman jossain 700 000 km kohdalla, mutta ...

No itsellä on vasta 40 000 ajettu FJR, joten on pitkä matka vielä tuohon ongelmaan.

Itse käynnistän pyörän vaihde vapaalla ja kytkin painettuna. Sitten kun pyörä käy, päästän kytkimen hetkeksi ylös. Hetken päästä sitten liikkeelle (tai jos on kiire niin sitten vaan vaihde silmään ja menoksi).

Liikenne valoissa vaihde on päällä ja kytkin painettuna.

Normaalisti vaihdan rauhallisesti vaihteen eli en survo enkä hidastele. Kytkin luonnollisesti painettuna. Vaikka olen tainnut kyllä vaihtaa joskus ilman kytkintäkin, eikä pyörä ollut siitäkään millänsäkään.

Mut rauhallisesti vaihtaen luulisi osien(kytkin, vaihteisto, perä, yms) kestävän hieman paremmin.

Mut kerron sitten uudestaan kun saan noita kilometrejä enemmän eli jos vanha tahti pitää paikkansa niin kolmen vuoden päästä olisi jo yli 100 000 km ja sittenhän FJR on vasta sisäänajettu.
    * * * * * * * * * * *

Tää on allekirjoitus!

* * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  14.  
    Liikenne valoissa vaihde on päällä ja kytkin painettuna.
    Mitä tuosta sitten kytkin oikein tykkää? Ainakin autossa se ajanolon pistää painelaakerin rallattamaan. Joskus ne punaiset saattavat palaa tuskastuttavan kauan