Hyvä kerhon yhteyshenkilö, henkilö- / kannatusjäsen,
tämä tiedote käsittelee viimeisintä tilannetta katsastusasetuksen etenemisestä EU:ssa
Julkinen kuuleminen katsastuksesta Euroopan parlamentissa
Euroopan parlamentin Liikennevaliokunta on aloittanut keskustelut uudesta katsastusasetuksesta (RWT). Kutsutut teollisuuden sidosryhmät esittivät näkemyksensä MEPeille ja useimmat lobbasivat tiukan ja tiheästi toistuvan katsastuksen hyväksi koko Euroopassa. Vain kansainvälinen autoliitto FIA epäili laajennetun katsastuksen (RWT)tehokkuutta. FEMAa ei kutsuttu kuultavaksi. Brysselissä 22. tammikuuta Euroopan parlamentin liikennevaliokunta (TRAN) pyysi sidosryhmiä osallistumaan julkiseen kuulemistilaisuuteen määräaikaisista katsastuksista (RWT).
Kesällä 2012 Euroopan komissio ehdotti uutta katsastusasetusta, johon sisällytettäisiin kaikki kaksipyöräiset moottoriajoneuvot, ja jossa vaadittaisiin vuosikatsastukset kaikkiin yli kuusi vuotta vanhempiin ajoneuvoihin. Useimmat tilaisuuteen kutsutut puhujat olivat teollisuuden edustajia, jotka vaativat eurooppalaisen katsastusasetuksen ulottamista kaikkiin ajoneuvoihin. Federation of European Motorcyclists Associations (FEMA) pyysi, että TRAN:in puheenjohtaja Brian Simpson sekä TRAN:in katsastusasetuksen esittelijä Werner Kuhn tulisi lisätä puhujaluetteloon, mutta järjestö ei saanut pyyntöönsä vastausta.
Kansainvälinen autoliitto FIA esitti ainoana kansalaisia edustavana toimielimenä Euroopan kansalaisten huolenaiheita. Kaikki muut puhujat edustivat autojen ja moottoripyörien valmistajia (ACEA ja ACEM), katsastusteollisuutta (CITA International Motor Vehicle Inspection Committee ja EGEA European Garage Equipment Association) sekä maantieliikenteen kuljetusyrityksiä (IRU International Road Transport Union). ETSC (European Transport Safety Council) esiteltiin "kansalaisjärjestönä", mutta itse asiassa se edustaa kansallisia liikenneturvallisuuden tutkimuslaitoksia sekä testikeskuksia (esim. TÜV).
Testiteollisuus vaatii katsastusasetuksen laajentamista kaikkiin ajoneuvoihin
ETSC oli hyvin tyytyväinen komission ehdotukseen ja väitti, että ” testauksen määrä ei koskaan korvaa laatua". ETSC:n näkemyksen mukaan, testaajat ovat riippumattomia eivätkä tarjoa korjaus- ja huoltopalvelua samalla. ETSC esityksessä väitettiin MEPeille, että 6% kaikista auto-onnettomuuksia voitaisiin välttää, jos komission ehdotus hyväksyttäisiin.
CITA, suurten kaupallisten testikeskusten edustuslaitoksena Euroopassa (kuten DEKRA ja TÜV) esitti, että autot joiden viimeisimmästä katsastuksesta on kulunut yli 12 kuukautta, ovat huomattavasti useammin osallisina onnettomuuksissa kuin myöhemmin katsastetut. Tämä osoittaa CITAn mukaa katsastuksen tehokkuuden ja vuosittaisen katsastustarpeen. Kuten ETSC on aiemmin vaatinut kaikkien moottorikäyttöisten kaksipyöräisten vuosittaisen katsastuksen sisällyttämistä osaksi katsastusasetusta, myös CITA vaati tätä ja esitti diagrammin, joka CITA:n mukaan osoittaa, että moottoripyöräonnettomuudet ovat yleisempiä maissa, joissa moottoripyörillä ei ole vuosikatsastusta. CITA esitti johtopäätöksenään, että auto-onnettomuudet ovat tilastollisesti vähentyneet kun puolestaan moottoripyöräonnettomuudet ovat tilastollisesti pysyneet lähes muuttumattomina. Ero heidän mukaansa johtuu siitä, että joissakin maissa moottoripyörät eivät kuulu katsastusasetuksen piiriin.
EGEA (= testikeskuksien laitetoimittajien organisaatio) tuki ETSC:n ja CITA:n näkemystä, jonka mukaan vain tarkemmat ja tiheämmät katsastukset kaikille ajoneuvoille voisivat parantaa liikenneturvallisuutta Euroopassa.
Ajoneuvojen valmistajat tukevat Katsastusasetusta koska niiden ei tarvitse vastata kuluista
Autonvalmistajat, edustajanaan ACEA, toivottivat laajennetun katsastusasetuksen tervetulleeksi ja vaativat säännöllisiä tarkastuksia sähköisiin turvallisuusjärjestelmiin, kuten ABS ja ESP. ACEM:in Antonio Perlot kehotti europarlamentaarikkoja sisällyttämään moottoroidut kaksipyöräiset osaksi katsastusasetusta. Hän väitti, että katsastus olisi hyväksi ympäristölle ja estäisi samalla moottoripyöräilijöitä tekemästä luvattomia muutoksia ajoneuvoihinsa. Herra Perlot muistutti MEPeille, että ACEMin moottoripyörien onnettomuustutkimuksessa (MAIDS) todettiin, että vain 0,3% kaikista tapauksista ensisijaisena syynä oli tekninen vika. Siitä huolimatta hän näki katsastusasetuksessa mahdollisuuksia parantaa moottoroitujen kaksipyöräisten onnettomuustilastoja. ACEM suositus katsastukselle: minimi tarkastustiheys pitäisi olla lyhyempi kuin joka toinen vuosi.
On tuskin yllättävää, että ajoneuvojen valmistajat tukevat katsastusasetusta, koska kustannukset eivät lankea heidän maksettavakseen. He uskovat yleisen mielipiteen puoltavan katsastusta tehokkaana välineenä tieturvallisuuden ja ympäristönsuojelun kannalta. Samalla he yrittävät näyttäytyä vastuullisena osapuolena pyrkimyksissä kohti vihreämpää ja turvallisempaa liikennettä. Vihreiden MEP Isabelle Durant toi esille muutaman tärkeän kysymyksen: Miten katsastus parantaa ympäristöä käytännössä? Eikö se todellisuudessa aiheuta valtavia kustannusvaikutuksia käyttäjille? Teollisuuden sidosryhmien paneelissa ei keksitty vakuuttavia vastauksia näihin esitettyihin kysymyksiin.
Korkeat kustannukset, kyseenalainen tehokkuus ja epätieteellinen todiste
Ainoa kansalaisten edustaja paneelissa ollut Laurianne Krid FIA:sta totesi, että oli harhaanjohtavaa väittää, että 6% auto-onnettomuuksia voitaisiin ehkäistä tekemällä tarkastuksia useammin. Ms Krid käytti esimerkkinä Sveitsiä, jossa tarkastuskeskukset ovat valtion hoidossa. Huolimatta hallituksen rakkaudesta ohjausjärjestelmiin Sveitsin hallitus on jatkuvasti päättänyt vähentää tarkastustiheyttä, koska tekniset viat eivät ole olleet keskeisessä roolissa onnettomuuksien syitä tarkasteltaessa. Lisäksi hän kertoi, toisin kuin CITA, että FIAn diagrammit eivät viittaa onnettomuuksien todennäköisyyden kasvuun yli 12 kuukautta sitten katsastettujen autojen kohdalla. Hän pyysikin parlamentin jäseniä perustamaan päätöksensä luotettaviin todisteisiin.
FIAn arvio vanhojen kolariautojen yleisyyteen oli yksinkertaisesti se, että useilla nuorilla on varaa ostaa vain vanhoja autoja. Tästä johtuen ne ovat osallisina onnettomuudessa useammin, ei teknisen vian vuoksi , vaan siksi että kuljettajalla ei ole riittävästi liikennekokemusta. Lopuksi Ms Krid muistutti parlamentin jäsenille, että moottoroiduilla kaksipyöräisillä ajetaan yleensä vähemmän kuin autoilla, joten olisi perusteltua jättää ne katsastusasetuksen ulkopuolelle.
Esittelijän näkemykset
Saksan europarlamentaarikko ja asian esittelijä TRAN-komiteassa, Werner Kuhn, tiivistää painopisteet seuraavasti:
Tekniset standardit katsastuksessa tulisi yhdenmukaistaa mahdollisimman korkealla tasolla Tarkastajien on oltava riippumattomia (tarkastajat eivät saa tarjota korjauspalveluja samanaikaisesti) Testaustiheydellä on vähemmän merkitystä. Moottoripyörät olisi sisällytettävä katsastukseen, mutta ehkä ei ole tarvetta mopoille Hänen painotuksensa pohjimmiltaan perustuu Saksan tilanteeseen, jossa tarkistetaan joka toinen vuosi autojen ja moottoripyörien tiekelpoisuus riippumattoman katsastusinsinöörin toimesta. Perävaunut ja mopot eivät kuulu Saksassa katsastuksen piiriin.
FEMAn näkemykset
FEMA on pettynyt siihen, että testausteollisuuden puolueelliset kannat otetaan edelleen huomioon, kun harrastajien näkemykset taas jätetään edelleen huomiotta. Euroopan komissio näyttää pitävän itsestään selvänä CITAn ja sen jäsenien tarkoitushakuisia tutkimuksia ja saatujen tietojen paikkansa pitävyyttä. Euroopan parlamentti on ainoa lainsäädännöllinen toimielin Euroopassa joka suoraan edustaa Euroopan kansalaisia, se ei saa tehdä samaa virhettä. Euroopan valtiot ovat erilaisia. Saksassa on mahdollista ajaa moottoritiellä ilman nopeusrajoitusta, ja moottoripyöräily on Pohjoismaissa mahdollista vain muutamien kuukausien aikana sääolojen vuoksi. Tanskassa, Norjassa ja Hollannissa on paremmat onnettomuustilastot kuin Saksassa - vaikka ne eivät katsasta moottoripyöriä.
FEMA haluaa yhdessä liikennekomission kanssa kääntää käsiteltävän asetusehdotuksen direktiiviksi ja jättää päätösvallan jäsenvaltioille miten usein mopot, skootterit ja moottoripyörät on katsastettava.
Linkki alkuperäiseen, kokonaiseen artikkeliin:
http://www.fema-online.eu/index.php?...t01returnid=15
Mä kun olin siinä käsityksessä että tää oli jo kuopattu mopojen osalta...
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Ei sitä ole missään vaiheessa "kuopattu" on vain esitetty joidenkin jäsenvaltioiden kanta, peruspessimistinä EU:n suhteen olen täysin varma että katastuspakko tulee. Millä aikavälillä ja missä muodossa on arvoitus, tähän on parasta alkaa vähitellen asennoitua, kansallista päätäntävaltaa kun ei ole kuin korkeintaan siltä osin katsastetaanko joka vuosi vai joka toinen.
Kesäkuussa 2014 on taas EU-vaalit ja 2016 tulee voimaan euro4 ja muita moottoripyöriä koskevia , mm. abs, määräyksiä. Joten ajankohta saattaa olla esimerkiksi tämä. Direktiiviä ehkä muokataan vaatimuksiltaan helpommaksi esim. katsastus joka toinen vuosi tms. Ajatuksen takana ovat niin vahvat taloudelliset intressit ja EU:n halu kontrolloida jäsenmaidensa toimia joten asia viedään päätökseen vaikka edessä voi muutaman vuoden suvantovaihe ollakin.
Suomalaisia EU:n väestöstä on noin prosentti ja meidän puheidemme ja vaatimustemme painoarvo on, ainakin tässä asiassa, samaa luokkaa. Jos / kun keski- euroopan suuret valtiot haluavat moottoripyörille vuosikatsastuksen niin vastaava lainsäädäntö on toteutettava meilläkin yhtenä EU:n jäsenvaltioista. Siinä ei itku ja valitus auta.
Viimeksi muokannut: Patukka; 27.01.2013 klo 10:44.
Tuore ajokorttiuudistus ja sitten vielä tämä.
Fantastista! vai miten se ny oli..![]()