Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Moi,

    Hankin keskiviikkona uuden pärrän talliin - Ducati Streetfighter 1098S on nyt kiilloituksen alla.

    Purkaessa huomasin hiukan erikoisen jarrupalojen asennuksen. Pyörässä on Brembot. Paloissa on kaksi erillistä kulutuspinta-aluetta, mutta palat eivät ole symmetriset. Toinen "tassu" on selkeästi isompi kuin toinen. Minä laittaisin palat siten, että pienempi tyyny olisi ylempänä (jättö). Nyt palat olivat siten, että aina vasemmassa palassa pienempi tyyny oli alhaalla ja oikea ylhäällä! Ja näin molemmissa satuloissa eli ei edes peilikuvana vasemmassa ja oikeassa.

    En tiedä saiko selityksestäni mitään selvää, mutta palojen järjestys tuntui siis aika satunnaiselta.

    Kysymykset ovat siis, että mikähän olisi oikea tapa? Pienet tassut jättöpuolelle, kuten luulen. Toinen on, että voiko paloja enää kääntää?

    T: Jannu
    Harrikka
  2. #2

    Tässä otos tehdasuusista Monoblockeista, eli "tutulta kuulostaa".
    ...
  3. #3
    Lainaa jannu kirjoitti Katso viesti
    Moi,

    Hankin keskiviikkona uuden pärrän talliin - Ducati Streetfighter 1098S on nyt kiilloituksen alla.

    Purkaessa huomasin hiukan erikoisen jarrupalojen asennuksen. Pyörässä on Brembot. Paloissa on kaksi erillistä kulutuspinta-aluetta, mutta palat eivät ole symmetriset. Toinen "tassu" on selkeästi isompi kuin toinen. Minä laittaisin palat siten, että pienempi tyyny olisi ylempänä (jättö). Nyt palat olivat siten, että aina vasemmassa palassa pienempi tyyny oli alhaalla ja oikea ylhäällä! Ja näin molemmissa satuloissa eli ei edes peilikuvana vasemmassa ja oikeassa.

    En tiedä saiko selityksestäni mitään selvää, mutta palojen järjestys tuntui siis aika satunnaiselta.

    Kysymykset ovat siis, että mikähän olisi oikea tapa? Pienet tassut jättöpuolelle, kuten luulen. Toinen on, että voiko paloja enää kääntää?

    T: Jannu

    Eipä ne taida tuon kuvan mukaan kääntämällä paljoa muuttua, jos palan metallitausta ei ole täysin symmetrinen suorakaide, että pystyisi kääntämään vaan toisen palan paikallaan.
  4. #4
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Aika mielenkiintoista, mihin tuo asettelu mahtaa perustua?
  5. #5
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Aika mielenkiintoista, mihin tuo asettelu mahtaa perustua?
    Ehkä siihen että on melko mahdotonta asentaa paloja väärin.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  6. #6
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Aika mielenkiintoista, mihin tuo asettelu mahtaa perustua?
    Ei tarvitse valmistaa kuin yhdenlaista jarrupalaa = tuotantomäärä tuplaantuu = halvempi tuote = parempi kate.
    Superbike #7
  7. #7
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Niinno, on se varmaan vähän niinkinvai…

    …eiku sitä, että miks toinen kitkapinta on isompi kuin toinen ja asettelu epäsymmetrinen.
  8. #8
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Eikun niin tietty joo kun pala kääntyy niin se on "eripäin" jos se on samanlainenkun toispuolelle. Mut miks silti erikokonen kitkapinta. Luulis että olis 1:1 kokoset-
  9. #9
    Joo, ei ollut palat symmetriset. Tuntuu kyllä aika hölmöltä, jos tuo on joku kustannuskysymys. Palat ovat vielä Brembon omat. Olen lähes varma, että R1:ssä (tai Firebladissä) oli samalla tavalla eri kokoiset palat, mutta molemmilla puolin oli pienempi ylhäällä. Eli joko symmetrinen pala tai sitten kahdenlaista palaa. En muista.

    No, kysymykseeni vastaten. Kääntämistä ei tarvinne miettiä ja kerrankin oli oikeasti tyhmä kysymys .
    Harrikka
  10. #10
    Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Pitää vaan kysyä riittävän viisaalta.
    Siis Mp-messuille ja kysymään lisää.
    Minua alkoi kyllä kiinnostaa kun tuo on kuitenkin 'jarrun merkkinen' tuote.
    Asialle saattaa siis olla jokin syy joka mahdollisesti liittyy ko. tuotteen toimintaan.
    Täytyy selvittää.

    Muoks. Esim. 'Minun' pyörän vakio Nissin "jarruissa"? on yhteensä 4+4kpl samanlaisia paloja?
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  11. #11
    Kai tuolla palojen epäsymmetrisyydellä on saatu jotain värinöitä ja sitä kautta vinkumisia pois. Tuohon että palat asettuvat juuri noin lienee syynä kuitenkin tuotantotekniikka, tehdään vain yhdenlaisia paloja ja säästetään kuluissa.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  12. #12
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jannu kirjoitti Katso viesti
    Joo, ei ollut palat symmetriset. Tuntuu kyllä aika hölmöltä, jos tuo on joku kustannuskysymys.
    Tuo kustannus ei varmasti ole se ainut syy, mutta vaikuttanee osaltaan. Varmasti jotain värinän vaimennusta tai palan pintapaineen tasaisempaa jakaumaa tuolla haetaan. Kysymys oli kyllä hyvä, olisin varmaan itekin ruvennu pyörittelemään paloja, että mites nää tälläset on. Onneks ei oo varaa noin hipo-hipo vehkeisiin niin ei tule tälläsiä ongelmia.
    Superbike #7
  13.  
  14. #13
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Jos palat ei toimi, niin voihan valmistaja/toimittaja aina sanoa, että väärin asennettu!

    Mitään järkisyytä en usko olevan.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?