Kuinka pitkään Erkki kestää? Kokemuksia? Joko 50 tkm ajettu on käytännössä tiensä päässä vaiko vasta puolivälissä?
Etsin ensimmäistä harjoittelupyörää enkä halua heti sijoittaa useita tonneja sen hankintaan, koska ainahan aloittelijalle voi vahinkoja sattua. Nyt olisi myynnissä parilla tonnilla Wikakasa ER-5 -98 uusilla renkailla, juuri huollettuna ja siistikuntoisena, mutta jo melkein 50 tkm ajettuna. Tuollainen olisi todennäköisesti hyvä opettelupyörä ennen isomman ja hienomman hankintaa, mutta noi kilometrit... onko niitä liikaa? Onko pari tonnia ok hinta tuollaisesta?
Ja jos tekniikka kestää niin voihan viissatku mopo riittää pariksikin vuodeksi meikäläisen ajoihin, koska ei ole tarkoitus lähteä heti radalle. Tai sitten ei riitä ja haluan radalle jo ekana kesänä. Sen näkee sitten...
Niin ja ei tartte vastata, että osta suoraan vähintään tonninen kyykky... en osta. Haluan kevyehkön ja helpon pyörän, jolla pääsee alkuun.
Honda NC700S
Kyllä noi on ihan hienosti kestäneet. Tokihan osia joutuu aina joskus vaihtamaan
Ehkä yksi legendaarisimmista "tyyppi"-vioista on jalan tappokytkimen likaantuminen... Starttaa kyllä, mutta ei lähde käyntiin, nimin kokemusta on. Kyllä siinä nöyrtyy mies ku heti neuvotaan putsaaman ko kytkin huolella ja katos ku se lähtikin nätisti taas käyntiin![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Ei pitäis koneen puolesta olla ongelmia. Kunhan nyt jarrut ja alusta jotensakin kuosissa, niin kaupoille vain ja tiukkaa tinkimistä. Pääsee siitä eroonkin, ja tappiot lasketaan korkeintaan satasissa.
Niille, jotka miettivät noiden koneiden kestoa, niin alla hieman osviittaa, mitä ne kestää huollettuna ja normiajossa. Huoltoon tietty lasketaa pikku konerempat, mut sellaista se on.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itse ostin toissa kesänä vähän vajaa 40tkm ajetun -97 er5:n ihan samoilla perusteilla. Ekaksi pyöräksi mulle passeli, nyt vaan kaipaisin jo vähän isompaa, mutta oikeastaan vaan sen takia, että olis kiva lähteä vaimon kanssa vähän pidemmälle reissulle. Tekniikka on toiminut ilman ongelmia, tosin olen rullannut vaan muutaman tuhat km. Sivutuen tappokytkin on ilmeisesti mulla poistettu kokonaan (olisikohan siinä ollut joskus liikaa ongelmia), koska kerran säikähdin pahemman kerran, kun otti kurvissa sivutuki maahan kiinni. Oman kokemukseni mukaan kuitenkin 2tonnia on tosta pyörästä liikaa, vaikka hyvä vasta-alkajan pyörä onkin!
Taitaa tuo tappokytkimen likaantuminen olla ihan ominaisuus eikä vika, sillä melkein jokainen omistaja on sen kanssa joutunut painimaan, myös minä. Ensimmäisellä kerralla se pelläästytti, kun mopo ei lähdekään käymään.
https://reissu.org
Mitähän tekemistä CBR:n kestävyydellä on erkin kanssa?
Aikanaan luin ER-5 kestotestin (en muista kuinka pitkä testi) ja testin lopussa kun kone purettiin niin siellä oli huomattavaa kulumaa, enemmän kuin testaajat odottivat. Ei sillä että kone olisi loppu ollut mutta kulunut kuitenkin. Jos aiot pyörää pitää kauemmin niin tutustu ihmeessä aiheeseen enemmän.
Pikaisella haulla löyty ainakin tommonen http://www.cyclechaos.com/wiki/Kawasaki_ER-5
Siellä siis sanotaan että koneet yleensä kestää ~90tkm. Aika surkea luku kaksmukiselle koneelle mun mielestä...
Mutta kun tosiaan muutamasta vuodesta puhut niin tuskin siinä ajassa mitään täystuhoa tulee.
Hyvää iltaa hyvät katsojat ja tervetuloa valintojen maailmaan...
Pegaso IE
Komppaan kyllä edellisiä, tod.näk. kestää vielä pitkään eikä siinä korkealta putoa jos jotain tuleekin. Kahta tonnia en kyllä maksaisi! Minulla oli tuommoinen eikä ollut kyllä mitään murhetta.. akku kun oli täynnä niin aina lähti! Oli mielestäni herkkä akun latauksesta, pyöritti kyllä hyvin "vajaallakin" mutta ei edes luvannut, alkuun meinasi tulla harmaita hiuksia kun en tiennyt mistä on kyse.
ex ER 5
ex GS 500
ex GSXF 750
ex ZR-7
ex XJR1300
ex Aprilia SL Falco
ex Kawa ZZR-1200
ex FZ1-S
Moto Guzzi Griso 1200 8v
Jos ton hintaluokan mopo ei kestä enään kuin 40 tkm niin pääomatappiot jäävät kyllä todella vähäisiksi kilometriä kohden.Itselläni ne ovat olleet rykkösessä noin. 33 senttiä per kilometri kahden viimevuoden aikana
Eli suunnilleen tuollaisen erkin hankintahinnan
Sit kun lasketaan kaikki vakuutuskulut ja huoltokulut, niin sillä hinnalla olisin saanut jo monta erkkiä
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kyllä sillä erkillä ehtii vielä harjoitella moni ukko ja akka ennenkuin se hajoaa.
Miten olis Suzuki GS500E? Mulla oli tuollainen Suzuki vuosimallia -98. Myin viime heinäkuussa pois ja oli ajettu
siihen mennessä reilut 80 000. 5 vuotta mulla tuo oli, eikä suurempia vikoja ollut. Öljyä söi vaihtovälillä alle 0,5 litraa. Bensaa tuo vie varmaan noin litran vähemmän satasella kuin erkki.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mitä plussaa se levyjarru takana on? Eihän sitä käytetä edes ER:ssä. Etujarru riitti ainakin vaimon silloisessa pyörässä hyvin pysäyttämään myös kaksi päällä ajaessa.
Ei liene sen suurempaa väliä, ottaako Honda CB:n, ER:n tai Suzukin GS:n, kaikki vienevät perille vielä pitkän aikaa. Mainioita pelejä, miettinyt välillä josko ostais itselle nurkkapyöräksi Er:n.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Ei siinä levyjarrussa ole muuta kuin että tekniikan mailma haukkui aikoinaan er-5:n rumpujarrun vanhanaikaiseksi tekniikaksi
Tuo mainitsemasi Hontan CB500 on se kolmas vaihtoehto. Kuten sanottu noista kolmesta kannattaa ottaa se joka tulee ekana hyväkuntoisena ja sopivaan hintaan vastaan. On ihan turha spekuloida tuossa pyöräluokassa noiden paremmuutta, koska se pyörän kunto ratkaisee eniten siihen ajettavuuden.
Mutta kehotan aloittajan ottamaan minkä tahansa pyörän noista, kuhan se on kawa![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tuo parintonnin hinnan valittaminen on aika surkeeta. Ainakin jos vertaa miten surkean perus 50cc mopon saisi samalla rahalla ja kuitenkin jo painitaan eri sarjassa tulevien kilometrejen, nopeuden ja turvallisuuden suhteen.
Oma vanha er-5 on säilössä omille lapsille kun ei kannata sillä parilla tonnilla myydä.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
ex ER 5
ex GS 500
ex GSXF 750
ex ZR-7
ex XJR1300
ex Aprilia SL Falco
ex Kawa ZZR-1200
ex FZ1-S
Moto Guzzi Griso 1200 8v
ekan pyörän osto tässä itselläkin edessä ja er-5 houkuttas osto ja ylläpito kulujensa takia.
olis tutun tutulla tarjolla 13 vuotta vanha ja yli 60 tkm ajettu vehjes,venttiilit juuri säädetty ja kuvissa näytti siistille muuten ei kunnosta tietoa vielä.
paljonko tuommosesta sitten kannattaisi maksaa(riippuen kunnosta)?
jossain tonnin ja kahden välissähän se hinta elää.
noita kun katsellut niin osassa on pensamittari ja osassa ei,riippuuko sen olemassa olo vuosimallista vai jostain varustelutasosta?onkohan millanen projekti lisätä jälkikäteen ellei sitä ole?
Omassa erkissäni ei ole pensamittaria, ja kävin motoliikkeessä kyselemässä kuinka monimutkainen projekti on. Eivät suositelleet jälkiasennusta, ilmeisesti melkoisen hankala homma saavutettuun hyötyyn nähden. Tietysti jos joku on päinvastaista mieltä, niin olisi mukava tietää, kun olen itsekin erkkiin sitä mittaria kaivannut. Taitaa mittari liittyä varustelutasoon.noita kun katsellut niin osassa on pensamittari ja osassa ei,riippuuko sen olemassa olo vuosimallista vai jostain varustelutasosta?onkohan millanen projekti lisätä jälkikäteen ellei sitä ole?
Haynesin mukaan bensamittari tuli mukaan vuosimallista "joku" alkaen.
Ei sillä, että sillä mitään juuri tekisi. Jos trippimittarin nollaa tankatessa ja tankkaa täyteen niin aikalailla samoilla kilsoilla saa kääntää varatankille.
ai siinä on oikeen varatankkikin,ilmeisesti ei edes mitään "opiskelijavaloa"?
viimesimmässä mopossa(50cc) jo ehdin tottua ettei hanaa tartte käännellä kun seuraa vaan koska valo syttyy.
kyllä se pensamittari ihan mukava olis olla.itse ainakin unohtasin aina nollata tripin kun kiireessä ajohuumassa tankkailee![]()
samalla pyörällä ajelee sillon tällöin sukulaiset joten niiden jäljiltä pitäs aina kurkistella tankkiin ja heilutella pyörää,ihan kuin mopo aikoina("kyllä tällä vielä pari kylän rinkiä ajaa..").
paljonkos tämmösessä on pensankulutus 100km,tuommosessa rauhallisessa maalaistie kurvailussa?
minkälaiset huoltovälit näissä on(x km?)?
itehän se tulis huollettua mutta ettei tulis ostettua yksilöä jossa iso huolto heti edessä.
jakopää on ilmeisesti ketjulla,tarviiko sen olemassa oloa huomioida vaihdon merkeissä alle 100tkm?
paljon kysymyksiä ja lisää vaan tulee mitä enemmän saa selville![]()
ER5:n bensamittari oli muistaakseni jotenkin hassu, se mittasi suoraan bensan tason korkeutta eikä niinkään määrää. Eli ensimmäisen 150km aikana bensamittari ei hievahdakkaan ja lopun 100km aikana se valuu 0:aan. Eli jos mittari näyttää "puolta tankkia", on todellisuudessa jo 70% bensasta kulutettu.
Sama käytäntö on varmaan monessa muussakin vanhemmassa mopossa.
https://reissu.org
Rauhallisesta tiedä, viitisen litraa menee sadalle.
Huoltovälejä voipi ihmetellä vaikka tuolta:
http://er5.atw.hu/letoltesek/Kawasak...Manual_ENG.pdf
Tässä olisi kohtuuhalpa Erkki-5 täältä lahden toiselta puolelta vähän ajettu mutta näyttää että olis käynyt kyljellään siis pientä viksausta mutta eipä ole hinnalla pilattu ja ei taida olla tuontivero montaa satasta.
Näkyy että pyörällä on ajettu 18620km ja kuristettu 25kw mutta eiköhän sen voi muuttaa normaaliks ja pyörä on ollut autokoulun käytössä.http://www.blocket.se/eslov/Kawasaki....htm?ca=21&w=3
"Elä täysillä ja kuole onnellisesti"
Kestävyydetä en osaa sanoa, siitähän se on kiinni paljolti miten edellinen omistaja on huoltanut. Mutta jotain kokemuksia
Käyttökokemuksia
Hyviä Puolia
Näppärä käsitellä, kevyt ja ketterä
Jopa liiankin kevyt käyttöiset hallintalaitteet
Ajaton malli, näyttää oikealta moottoripyörältä
Ajo-ominaisuudet varauksella, ketterä vietävä kaikenlaisilla teillä
Ajo-asento, ei jalat edellä eikä italialaistyyppinen paskahuussi
Tilaa kahdelle, kohtuullisesti, paremmin kuin Zephyrissä, niin ihmeelliseltä kuin se tuntuukin
Kohtuullinen polttoaineen kulutus, kaikki on tietysti suhteellista
Tarpeeksi matala persjalkaiselle kuskille
Huonoja Puolia
Hankala huollettava (esimerkiksi moottorista on laskettava jäähdytysneste pois venttiilejä säädettäessä, ja tulppien vaihtokaan ei tapahdu hetkessä)
Pehmeän tuntuinen etujarru, auttaisikohan teräspunosletku? Kaksi ja kamat päällä jarru on tosi heikon tuntuinen, tulee mieleen vanha juttu kolmesta maailman turhimmasta asiasta: Paavin pallit, nunnan nännit ja Jawan jarrut, voisipa vaihtaa tuon Jawan tilalle Kawan ER mallin
Omia kokemuksia
Pyörä on yllättävän ketterä ajettava ja toisaalta uskomattoman vakaa ajettava.
Polttoaineen kulutus näyttää asettuvan jonnekin 4 - 5 l /100km kieppeille: normaalissa matka-ajossa n. 4,5l /100, kaksipäällä muutama desi lisää. Tällä hetkellä kulutusennätys 7,8 l /100 joka vaati jo jonkinverran reippaampaa menoa.
Pyörässä olevasta polttoainemittarista ei ole niin kovin paljon iloa: siinä vaiheessa kun mittari näyttää täysin tyhjää voi pikkuhiljaa harkita varatankille siirtymistä, paitsi kerran sattui että mittarin mukaan piti olla soppaa niin varoillehan se meni.
Yllättävä asia oli se, ettei ensimmäisessä huollossa tarvinnut säätää venttiilejä eli huolloksi riitti öljyn ja suodattimen vaihto ja mutterien kireyden tarkastus, joka olisi kannattanut tehdä huolella - nyt yksi oikeanpuoleisen jalkatappi paketin kiinnityspultti ravisteli itsensä irti ja hukkui jonnekin huitsun Nevadaan. No sen sai korjattua laittamalle tilalle normaalin tiheäkierteisen kuusiokantapultin.
Alkuperäinen takarengas näyttää häipyvän kuin viidakon sananlasku: pyörällä on nyt (heinäkuun loppu 1999) ajettu n.4000 tkm ja takarengas alkaa olla niin lopussa ettei tee mieli kovin kauas lähteä. Loppujen lopuksi se kesti koko loppusyksyn eli noin 1000 km. (voi kun jää vähiin nuo nykyiset ajokilometrit). No nyt tulla odottaa uusi Bridgestone alle pääsyä kunhan vain kerkeäisi vaihtaa. Bridgestone kesti vähän paremmin, harmi että pyörässä on niinkin eksoottinen (130/70 x 17) rengas (niinpä!) ettei kaikilta tehtailta löydy edes malleja.
Maalipinta näyttää nykytyyliin olevan erittäin helposti naarmuuntuvaa tyyppiä eli kontaktimuoville löytyy käyttöä. Ja vahaamista saa harrastaa ahkeraan.
Miellyttävä yllätys oli pyörän kohtuullinen soveltuvuus matkakakäyttöön kaksi päällä, satulassa on tilaa, jalkatapit sopivan alhaalla ja ihme kyllä jousituskin toimii siedettävästi kaksi päällä (jopa paremmin kuin yksipäällä jolloin sopivan jäykkyyden löytäminen oli hankalampaa)
Nopeutta ER kelaa mittariin kaksi ja kamat päällä 170 km/h ja yksin kamat päällä 180 km/h, en ole vielä kerennyt kokeilla sileällä pyörällä mutta veikkaisin jotain 185-195 lukemaa. No se näytti jäävän 185 paikkeille.
Huoltaminen osoittautui sitten todella hilpeäksi, jos haluaa vaihtaa tulpat ja tarkastaa venttiilin välykset niin:
- irroita tankki (ja bensahana) ja sivuposket
- poista nesteet moottorista
- irroita ylävesiletku/termostaattipaketti, yllätys, yllätys: puolia ei tarvitse irroittaa.
- tässä vaiheessa on helppo vaihtaa tulpat se tosin onnistuu jo tankinkin irroituksen jälkeen
- irroita venttiilikopan kansi, sen paikaltaan saamiseen joutuukin harrastamaan sorminäppäryyttä, (hurjin huhu kertoo että kone pitää irrottaa ja pudottaa alaspäin, mutta se on onneksi vain huhua) GPZ 500:ssa ja EN 500:ssa kansi lähtee huomattavasti helpommin.
- säädä venttiilit, et tarvitse mitään erikoistyökaluja, vain sopiva ruuvimeisseli, liuskamitat (jos satit omistamaan liuskasarjan joka on kahden satasen välein ole tyytyväinen) ja 10 mm. lenkkiavain.
- ja sitten palikat takaisin paikalleen, kannattaa varmistaa huolella ettei ylävesiletkut rupea vuotamaan: puhdistetaan huolella ja kasataan vaseliinin kanssa. Niin ja venttiilikoppa on tasan yhtä hankala paikalleen pujotettava kuin irroitettavakin.
Varustelusta
Omaan Kawani olen laittanut Kapan 600 sarjan tuulisuojan, varsinkin kylmällä kelillä tuulisuojasta on apua. Tosin tuulisuoja saa aikaan pyörteitä jotka aiheuttavat helvetillisen metelin kypärään eli joutuu koko ajan käyttämään korvatulppia. Eikä asiaan paljoa auttanut kokeilu pleksin eri asennoilla, ainoa toimiva konsti taitaisi olla leikata 10 cm. pois yläreunasta. Mutta ko. pleksimalli on tarpeeksi pienikokoinen ettei tarvitse pelätä ns.wobling ilmiötä. Mielenkiintoisena piirteinä löytyi sellainen ominaisuus että tuulisuoja toimii sateessa kohtalaisen hyvin = Ei pyörrettä joka työntäisi vettä kypärän sisäpuolelle leukasuojan alta mutta visiirin yläreunan on syytä olla kyllä tiivis.
Laukkuina minulla on Giwin laukut, 3x36 l. Giwin valualumiinitelineessä. Telineen kiinnityksessä joutui tekemään vähän ylimääräistä työtä kun ER:n takarunko ei näyttänyt tukevimmalta mahdolliselta, nyt paketti on kohtuullisen tukevasti kiinni. Talviajan ohjelmana olisi tarkoitus rakentaa vieläkin tukevammat kiinnikkeet. No ne nyt on sitten rakennettu ja tukevammathan niistä tuli eikä laukkupaketti heilu enää niin paljon. Asennusta hankaloittaa myös turhan ylös vedetty äänenvaimennin jonka takia ko. laukkupaketin joutuu asentamaan turhan ylös. Joka tapauksessa matkakäytössä (kyllä, viissatasella voi tehdä aivan sujuvasti matkaa) kannattaa käyttää tankkilaukkua että saa siirrettyä painopistettä eteenpäin.
Satulan alla oleva työkalukotelo on kiitettävän iso, sinne sopii paljon työkaluja ja tarvikkeita joilla voi sitten auttaa pulaan joutuneita muita motoristeja. Vahinko että koteloon ei sovi paikkaspray ja ketjurasva (ainakaan tuollainen iso pullo).
Taivas saa odottaa
Oma kokemus erkistä on myös hyvin positiivinen. Tekniikka pelaa, itsellä ei muita vikoja kuin käyntiinlähtemättömyys. Koko tappokytkimen vajaa(tai liika-)toiminta on itselle aivan uutta. Sattui olemaan autokoulun maikka mukana ja osasi käskeä renkslaamaan avainta hieman edestakaisin, siinä kuulemma joskus ollut häikkää koulunkin pyörässä.
Meikäläiseltä löytyy myös ER5 jollekkin onnelliselle omistajalle pyöräksi. Itse kaipaan jo isompaa...
http://www.nettimoto.com/kawasaki/er-5/1445701 Kilometrejä ei ole kuin vajaat 37 tuhatta. Bensamittari löytyy ja ilmeisesti viimeinen vuosimalli, josta löytyy myös manuaalinen valinta valolle. Uusi putki ja kytkin. Tarjota kannattaa aina!
Itsellä kulutus pyörinyt normaaliajossa siinä vitosen paikkeilla. Hyvin voi ajella kahdesta kolmeensataan kilometria yhdella tankilla. Kerran kävin Ahvenistolla ajamassa, kulutus nousi kuuteen litraan satasella (motari helsinki->ahvenisto +rata)
Mikähän mahtaa olla erkissäni vikana? Ostin sen juuri ja sillä on ajettu noin 31000km, pyörä on vm 98. Venttiilit yms säädetty noin 500 km sitten edellisen omistajan teettämänä.
Ajelin pyörällä noin 20 km kotiin päin ja ei mitään ongelmaa. Nyt kun pyörää yrittää startata kuuluu vain naksaus ja mitään ei tapahtu. Startti kyllä yrittää pyörittää mutta tuntuu että moottori ei vain pyöri. Ei kai tuo nyt ole lämpöleikannut tai vastaavaa? Mitään valoja ei palanut matkalla kotiin.
Tulisiko moottorin pyöriä kuinka kevyesti vaihe päällä? Pyörä seisoo keskituella ja olen koittanut pyörittää takarenkaasta pienimmällä ja suurimmalla vaihteella mutta ei pyöri. Silloin tällöin startti jaksaa pyörittää hyvin lyhyen ajan, ehkä noin 1/4 - 1 kierroksen kampiakselia. Mistähän näkisi helpoiten onko kone leikannut kiinni vai onko startissa jotain vikaa ja nyt se jarruttaisi moottoria kun sitä yrittää käsin pyörittää?
Akun jännite oli noin 12,2v, latasin sitä muutamia tunteja jonka jälkeen ctekki näytti akun olevan täynnä. Jännitettä tuolloin oli 13,3 volttia.
Viimeksi muokannut: BlackCat; 01.06.2013 klo 21:01.
Taivas saa odottaa