Pistelin tänne osioon kun uskon että saisin enemmän vianetsintä-vinkkejä täältä. Modet saa siirtää jos siltä tuntuu : )
Mutta tosiaan, vuoden 86 GSX eikä virrat mee päälle avaimesta kääntämällä.
Vähän pohjustusta: ajelin syksyllä ja yhtäkkiä kauhea savu penkin alta - jännitteensäätimessä jumalaton reikä. Lähti vielä käyntiin ja pysty ajeemaan kerran, pari. Sitten sen jälkeen virrat ei lähteny päälle.
Ostin uuden säätimen (vanha oli jostaki muusta mallista, paljon pienempi eikä yhtään originaalin näköinen), mutta virrat eivät menneet päälle, johtojen pitäs olla oikein.
Syksyllä kokeilin vielä akun latausta, ettei siitä ois kiinni. Ei muutosta.
Virtalukossa ollu vähä häikkää, avaimen sai ON-asennosta pois ja kone käynnissä.
Vääntelin aseöljyn kanssa lukkoa eikä muutosta.
Mistä kantsis lähtee liikkeelle? Joku johto katkennu? Virtalukko paskana? Tuskin toi säädin..
Ja miten vikaa kantsis lähtee etsimään? Netistä löyty heikohkot guidet. Aika epäselvä kytkentäkaavio..
Oletko kokeillut toisella akulla? Tuo jännitteensäätimen rikkoontuminen on saattanut tuhota akun ylijännitteellä.
Tuo kuullostaa siltä että kaikki, toistan kaikki, paikat on tarkastettava, virtalukko, johtosarjat, eristykset yms.
Etsi palo/sulamisjälkiä johtosarjoista, tarkista virtalukonpohjan toimivuus jne...
juuri nyt pyörätön
Hitto kun justii syksyllä ostin uuden akun.. toivottavasti se ei oo tullu tiensä päähän. Miten voin testata sen jännitemittarilla? Laitoin akun yöksi latinkiin: pitää aloittaa aamu virtalukon pohjan testaamisella yms.
Kiitos vinkeistä jo nyt! Nopeasti vastattu!
Päivitystä: testailin startin relettä ja lukemien perusteella ei toimi. Uusi ei paljoa maksa.
Mutta voiko tästä osasta johtua ettei koko sähkösysteemi wörki? Akusta yksi johto menee suoraan tähän, että jos sähkö ei kulje tästä eteenpäin niin ehkä sitten..
Viimeksi muokannut: Joey_; 13.01.2013 klo 13:19.
Ei pitäisi startin releen kyllä koko pyörää pimentää. Vikaa on siis muuallakin...
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Miten mittasit starttireleen toimimattomuuden? Ajattelin vaan, kun akun jännitteen mittaukseen kaipasit ohjeita, ja toi rele on numeroa hankalampi mitata.
Villejä arvauksia viasta:
1. Akun maakaapeli ei saa kontaktia runkoon /hapettunut/irti), tappaa tehokkaasti laturin ja säätimen.
2. Akun pluskaapeli irti/hapettunut/hankautunut puhki ja maissa, tappaa tehokkaasti laturin, säätimen ja akun
3. Akku finaalissa/oikarissa, tappaa tehokkaasti laturin ja säätimen.
Eli jos varmasti ehjällä akullakaan ei toimi, kannattaa etsiä niitä katkoksia/oikosulkuja johdotuksista välillä akku/maa ja akun plus/laturi/muu sähköjärjestelmä.