Kyseessä otsikon mukainen Husqvarna WR250 '96, kaksitahtinen enduro siis.
Pyörä on juuri hankittu. Pyörä starttaa ja käy hyvin, ottaa kierroksia ja vaikuttaa kaikin puolin olevan ok.
Ongelma on tyhjäkäynti; Pyörän saa helposti käyntiin, mutta se ei tahdo pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä vaan on pakko koko ajan kaasuttaa vähäsen että kierrokset pysyvät ylhäällä. Jos kierrokset pääsevät liian matalalle niin pyörä sammuu, se tavallaan booaa ja kuolee. Jos säätää tyhjäkäynnin ylemmälle niin kierrokset nousee "itsestään" liian korkealle. Ongelma siis on just tuo "raja", että joko pyörä stumppaa tai sitten se rupee ottaa kierroksia itsestään.
En ole tehnyt pyörälle mitään muuta huoltoa. Joten tarttisin ideoita mistä vianetsintä voisi alkaa.
Ideoita, mielipiteitä?
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Kaasarin putsaus mutta vielä todennäköisemmin kone on vaan väljä. Vähintään uudet männänrenkaat mutta paremman saa kun porauttaa seuraavaan ylikokoon ja uusi mantä renkaineen. Samalla tietysti vaihtuu männän tappi, laakeri ja lukkosokat. Tulee usein samassa paketissa.
kesäaikaan ilmanputsari tulee aina öljytä ja vaihtaa jokaisen ajokerran jälkeen jos hiukankin on pölyä ilmassa. Niitä putsareita kannattaa olla neljä viisi kappaletta koska niiden pesu ja ölyäminen on veemäistä puuhaa. Näin saat samalla sotkulla tehtyä niitä useamman ja säilöt ne vaikka pakastepusseissa. Likainen putsari aikaansaa männänrenkaiden ja männän ennätyksellisen nopeaa kulumista. Kakspuolikkaan wr:n mäntä tai vähintään renkaat tulisi vaihtaa jokaisen kauden jälkeen jos ajoa kertyy paljon. Hyvä 2-t öljy ja puhdas putsari on paras henkivakuutus koneelle.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 25.12.2012 klo 14:29.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mäntä on viime omistajan toimesta vaihdettu. Toki se voi kuitenkin olla väljä, tarkoitan vaan että kannattanee kokeilla muut asiat ensin.
Pystyykö puristusmittarilla testaamaan jos sylinteri on väljä?
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Lämpöisellä kelillä toimi hyvin? Laihan oireita myös tuo kierrosten nousu. Pykälän, pari isompi tyhjäkäynti suutin (pilot jet) voi auttaa myös.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Varmaan voi. Itse en ole koskaan mitannut mittarilla. Yleensä sen havaitsee jo kun painaa kiksiä käsin alas. Tiukassa koneessa sen on melko työläs temppu. Voisiko olla että männänrengas on vaan katkennut?
toisaalta jos sylinteri on riittävän kulunut ei pelkkä mänmänvaihtokaan yksin enää auta vaan se vaatii kyllä porauttamisen ja ylikoon männän. Viimeisin 2-t crossini oli Honda CR500 joka pääsi niinkin väljään tilaan että se piti suoraan porata kaksi pykälää ylikokoon kun seuraavakin mäntä holjahti suoraan läpi
jos ongelma esiintyy vain talviajossa tuo ehdotettu suutintemppu voi olla juurikin oikea ratkaisu.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 25.12.2012 klo 16:07.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
No sen kuluneisuuden näkee pelkällä silmällä, kun irrotat sylinterin. Sylinteri kuluu vaan sinne saakka, minne männänrenkaat yltää, ei sadasosamilliäkään pitemmälle. Ja sen sylinterin yläosaan kuluneen pykälän tosiaan näkee ja tuntee sormella ilman mittalaitteitakin. Tarkempia analyysejä varten tarvitaan toki mittaakin..
Männänrenkaiden kuluneisuuden saat mitattua rakotulkilla. Irrallinen rengas sylinteriin, niin siitä se selviää. Samoin pitäisi menetellä männänrenkaita uusiessa, eli renkaiden pitää mahtua sylinteriin ja renkaiden päiden välissä tulee olla tietty välys, joka ei kuitenkaan saa olla liian suuri. Joku nyrkkisääntö noihin on, mutta enpä enää muista - ehkä joku muu muistaa ja tietää.. Tarkemmat arvot löytyy korjauskäsikirjoista.
Tyhjäkäyntiongelmaa lähtisin kuitenkin ensin etsimään muualta, eli polttoainepuolelta.
Ja minkään koneen poraamisen vaativa ylikokomäntä ei voi huljahtaa kuluneesta sylinteristä suoraan läpi. Se on sula mahdottomuus.
Viimeksi muokannut: J@ck; 26.12.2012 klo 02:44.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Kiitokset vastauksista.
Nyt on kokeiltu niin että peitin noin puolet ilmanottoaukosta kumipalalla (olettaen että pyörä käy liian laihalla). Ei vaikutusta paitsi että pyörä ei ole yhtä pirteä korkeilla kierroksilla. Mutta nyt käytös muuttuu kun ilmaruuvia säätää, ennen silläkään ei ollut minkäänlaista vaikutusta. Alun perin ilmaruuvi oli 1 3/4 kierrosta ulos. Nyt käytös hieman parani kun ilmaruuvi on 1/2 kierros ulos. Kokeilumielessä testasin 3:lla kierroksella ulos ja silloin käytös oli selvästi huonompi.
Kumiläpällä ja ilmaruuvin säädöllä pyörällä on edelleen sama ongelma mutta ei yhtä pahasti kuin ennen.
En ole vielä tarkistanut jos jossain on ilmavuotoja, mutta voiko se aiheuttaa tällaisia oireita?
Viimeksi muokannut: Jätti-Potti; 26.12.2012 klo 15:40.
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Selkeästi nyt kaasutin käteen, pohja auki, isompi pilot jet kiinni, ilmaruuvi siihen asentoon kuin aluksi oli ja sitten kaikki tiiviisti paikalleen takaisin. Kovaa ajoa vain sen jälkeen.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Kaasutin purettu ja vaihdettu yksi askel suurempi tyhjäkäyntisuutin. Ja toimii!
Kiitokset vastauksista!
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.