Huolto-ohjelmassa http://www.ascycles.com/service_schedules.aspx
Mainitaan että venttilit pitäis säätää 10tkm kohdalla ja sen jälkeen 20tkm:n välein, mikäli oikein tulkitsin R1200RT:n ohjelmaa, mutta tarviiko noita käytännössä oikeesti säätää vai onko kyseessä pikeemminkin välysten tarkistus? Eli käytännön kokemuksia kaivataan. Käykö useasti niin että välykset on spekseissä vai pitääkö lähes aina säätää? Lähinnä kiinnostaa vanhemmat kuin 2010 uusittu venttilikoneisto.
Itelllä on 32tkm mittarissa ja edellinen omistaja on tsekannut 19tkm kohdassa venttilit. En tiiä oliko säätötarvetta. Joo vasta 13tkm mut talvella olis aikaa hommaan mut on vähän huonoja kokemuksia lähteä korjaamaan jotain mikä ei ole rikki. Hyvät ohjeet kyllä löytyy esim "Gessua odotellessa...pitkä kevät" ketjusta.
Jokaikinen moottori on yksilö, joten sillä ei ole mitään väliä onko 99% päässyt pelkällä tarkistuksella. Juuri se sun konees voi tarvita säätöä. Tuo on kuitenkin sen verran tärkee homma, ettei siinä voi eikä pidä säästää!!!
Hajapusanisti
Tarkistuksesta kyse. Jotkut hifistelee ja oikeasti säätää nuo joka tarkistuksen yhteydessä.
Oma GSA vaati ensimmäiset säädöt 63tkm:n kohdalla, siihen saakka 10tkm:n välein tarkistettu kuitenkin ohjelman mukaisesti.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Aika yleinen periaatehan noissa hommissa on se, että tarkistukset tehdään ilmoitetun syklin mukaan.
Kun arvot tarkistuksen yhteydessä ovat toleranssien sisällä, lähdetään siitä, että niillä
mennään seuraavaan tarkistukseen ilman vahinkoriskiä.
Säätötarve tosin on käytännössä paljonkin harvemmin kuin tarkistustiheys.
Kannattaa kuitenkin kerätä/pyytää talteen todelliset välykset jokaisesta tarkistuksesta.
Tällöin voi hyvin "seurata padan sielunelämää" välysten muuttumisen kautta.
Kun sitten säätöjä tehdään, on samoin hyvä ottaa säädetyt arvot taas talteen vertailukohdaksi
tuleviin tarkistuksiin.
Ei kukaan kehoita eikä käske, mutta em. tavalla faktoja ja muutoksia seuraamalla ei tarvitse
välttämättä heti menettää yöuniaan jos joku tsekkausväli venähtää hieman pitkäksi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Niinkuin sanottua, kyseessä tarkastus ja tarvittaessa säätö. Eihän siitä haitaa oo sinne kopanalle valmistajan ohjeen mukaan kurkata. Löytyy mahdolliset muuttujat/kulumat toivottovasti ajoissa. Näin teoreetikoiden aikakaudella, tehdään monasti yksinkertaisesta hommasta saatanallista tiedettä, varsinkin ne joilla ko. hommasta minkäänlaista käytännön kokemusta. Maanläheisempi lähestyminen, olis monasti NS: pienemmän riesan tie...
Elä ja anna muiden roudata.
BTW Tuo aloitusviestissä oleva linkki noihin huolto-ohjelmiin on hieman hämäävä mallien osalta jotka vielä ovat tuotannossa.
Ainakin itse kyllä vaihdan öljyt moottoriin GSA:han 10tkm:n välein vaikka tuo ohjelma tuolla väittääkin että 20tkm:n välein tuo tehtäisiin. Sama pätee venttiilien tarkistuksiin.
Tai sitten BMW on taas mennyt rukkaamaan noita ohjelmia...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
huoltokirja ja haynes on tallilla tällä hetkellä mutta voisin vannoa että kympin välein oli öljyt ja venttiilien tarkistus..
mistähän tuo 20tkm nyt putkahti esille siellä sivuilla..? myös noihin vanhempiin ennen 2010 valmistettuihin..?
kuulostaa oudolta..
kännyllä netissä niin en alkanu laavaamaan alkuperäistä linkkiä kovin hartauksella.....
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Noissa ameriikan poikien pdf:ssä lukee että ensin 10tkm ja sitten jatkossa 20tkm välein mikä ainakin näissä pre 2010 malleissa hieman epäilyttää... Tai sitten ameriikan pojilla on vaan niin paljon pidemmät huoltovälit... Tai sitten tuo toinen kotimainen ei vain taivu tarpeeksi hyvin...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
En tiedä onko tarvetta vai ei, mutta hommana niin yksinkertainen, että onnistuu itsekkin tehdä helposti vaikka kerran vuodessa talven keskellä kesää odotellessa.
Piti oikein lukea amerikanpoikien huolto-ohjelma uudestaan. Mikäli oikein tulkitsin niin 10tkm huolto-ohjelman mukaan mennään 10, 30, 50, 70 jne ja 20tkm huolto-ohjelman mukaan mennään vastaavasti 20, 40, 60, 80 jne eli öljynvaihto ja venttilien säätö/tarkistus on 10 tkm:n välein koska molemmissa ohjelmissa on noi. Meikäläiselle tuli siis ohjelmaa talveksi.
Kiitoksia varsinkin ohjeesta ottaa välyslukemat ylös. Edellinen omistaja ei ollut sitä tehnyt mut tästä eteenpäin lukemat tulee löytymään omistajankäsikirjan takasivulta.
Ottaa silmän käteen ja katsoo:
- BMW Service, initially at 10.000 km, then every 20.000 km
- BMW Inspection, every 20.000 km
Molemmissa on "Adjusting valve clearance". Service tehdään siis 10 tkm, 30 tkm, 50 tkm jne. Inspection 20 tkm, 40 tkm, jne jne. Eli kympin välein menee perusasiat kuten moottoriöljyt, suodattimet, venat ja läppärungot. Muita hommia sitten vähän harvemmin kuten laatikkoljyjä yms.
Miksi nuo sitten on pitänyt latoa eri sykleihin eri huoltoihin kun niistä kuitenkin muodostuu yksi huolto-ohjelma, sitä on kysyttävä Günteriltä.
Mitä sitten tulee oikeaan säätötarpeeseen, niin mun mielestä 1200 bokseri on aina käynyt säädön jälkeen tasaisemmin kuin ennen sitä. Näinollen tykkään siitä että sitä säädetään kympin välein, vaikka se varmaan toimisi ihan hyvin säätämättäkin useita kymmeniä tuhansia kilometrejä.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Niinpä. 10tkm on kuitenkin se perushuoltoväli, ihme hommaa kun on pitänyt tuolleen sekoittaa pakkaa... Huoltorompun versiossa nuo on kuitenkin ihan järkevästi esitettynä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
ei voi olla totta. On pyörä jossa sylinterit törröttää sivuilla ja venttiilintarkistus on helpompi kuin missää muussa vehkeessä, niin sitten siitä säästetään.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050