Rälläkällä vanhat poikki, sammutuspeitettä vähän suojaks kipinöitä vastaan... Uudet niitannu ilman mitään speciaalityökaluja, jos ei niiksi luokitella moskaa, vasaraa,tuurna...
Elä ja anna muiden roudata.
[QUOTE=andestone;6130498]Rälläkällä vanhat poikki, sammutuspeitettä vähän suojaks kipinöitä vastaan...
tuosta tuli sellanen vaan mieleen jos en kovin väärin muista niin tarvii sit olla tulityökortti mikäli lähteekiin talli palamaan, jos meinaa vakuutuksista saada korvauksia vahinkosta
nykyään edes muista mitä kaikkee saa tehä ilman mitään ihme korttei ku, eu lisää jatkuvasti rahastus keinoja![]()
<p>filhos da puta </p>
Näkyy olevan niin monta tapaa kuin on tekijää... hauska ketju
Laitetaan vielä yksi tapa:
Pikkurälläkkään ohut katkaisulaikka jolla katkaistaan ketjun sivulevy niittien kohdalta kolmeen osaan, tässä vaiheessa sivulevyn laitimmaiset osat jo irtoaa, sitten jäljelle jääneet niitinpäät raapaistaan tasaiseksi jolloin keskimmäinenkin osa irtoaa ja se siinä.
Jos ketjuja on tarkoitus käyttää jatkossa voipi jäähdyttää vaikka paineilmalla (jolla on samalla kätevä ohjata kuumat kipinät muualle kuin vanteeseen).![]()
juuri nyt pyörätön
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Rälläkällä raa-asti poikki ketju vaan, kestää alle 5 sekunttia. tätä tapa minäkin olen käyttänyt jo pitkän aikaa.
Moni muukin näköjään käyttää rälläkkää, joten siihen liittyen varoitus OT:na:
Ei sitten kannata käyttää rälläkkää ilman laikkasuojaa vaikka se mukavemmalta tuntuukin. Mikäli käytät rälläkkää ilman laikkasuojaa niin asetat itsesi todelliseen hengenvaaraan. Vauhdissa posahtaneen laikan lentävissä palasissa on niin paljon voimaa että ne voivat helposti jopa tappaa sinut. Ihmisiä on oikeasti loukkaantunut, jopa kuollut tällaisissa onnetomuuksissa joissa rälläkän laikka posahti palasiksi vauhdissa ja laikan palaset osuivat käyttäjäänsä.
Itselläni posahti rälläkästä laikka pari kk sitten. Tilanne tapahtui yhdessä silmänräpäyksessä: Laikka posahti yllättäen lähes täydessä vauhdissa, samalla tunsin kunnon tärähdyksen(johtui siitä että laikka posahti samalla pysäyttäen rälläkän välittömästi), ihan kun olisin ampunut järeällä käsiaseella. Yllättyneenä rupesin tutkimaan tilannetta:
Yhden pultin varassa(pultti oli tiukasti kiinni ennen homman aloittamista) ollut laikkasuoja irtosi paikaltaan, ei kuitenkaan tippunut maahan koska yksi laikan palasista jäi rälläkän akselin ja laikansuojan väliin jumiin. Laikansuoja vääntyi aavistuksen verran. Rupesin etsimään loppuja laikan palasia: toinen laikan palanen löytyi metrin päästä nurmikolta puoliksi nurmikkoon/maahan kaivautuneena. Kolmatta tai useampaa laikan palasta ei löytynyt, joten todennäköisesti on loput laikan palaset lentäneet naapurin pihan puolelle, yli 20 metriä ainakin ovat lentäneet.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Noo kortit löytyy aikas moneen lajiin... Tietysti jos on enemmä näppis tyyppiä, kandee rälläkät varmaan unohtaa... Mut tavan käsityöläiselle ei pitäs olla ongelma... Meille ainaskin jo peruskoulussa moisen "hirmukoneen" käyttö opetettiin ja joutuuhan sitä tosin duunissakin päivittäin käyttämään. Ite ainakin niin köyhä, ettei varaa joka hommaan varaa "satasen" lelua ostaa, varsinkin ku ilmankin pärjää... Juu ja kerran tollasta proo ketjutyökaluakin kokeillu, ei tullu välitöntä omistamisen halua...
Elä ja anna muiden roudata.
[QUOTE=•tomppa•;6130502][QUOTE=andestone;6130498]Rälläkällä vanhat poikki, sammutuspeitettä vähän suojaks kipinöitä vastaan...
tuosta tuli sellanen vaan mieleen jos en kovin väärin muista niin tarvii sit olla tulityökortti mikäli lähteekiin talli palamaan, jos meinaa vakuutuksista saada korvauksia vahinkosta
nykyään edes muista mitä kaikkee saa tehä ilman mitään ihme korttei ku, eu lisää jatkuvasti rahastus keinoja[/QUOTE
Tuossa jotain muistin virkistykseksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tulity%C3%B6
Monellakos muuten se vähintään 12+ 6+6 =yhteensä 24 kg sammuttimia on aina siinä lähettyvillä rälläköidessä?
Vahingon sattuessa nuokin saattaa vaikuttaa korvauksien määrään.
[QUOTE=avanoma;6130576][QUOTE=•tomppa•;6130502]Kai suurin osa ymmärtää, ettei tuo tulityökortti koske perus siviiliä joka satunnaisesti rälläkkää kotonaan käyttää... Jos taas tulityöt kuluu tulon hankintaan niin sitten korttia vaaditaan,etenkin jos teet toiselle tulitöitä rahaa vastaan. Kyseessä siis pitää olla palkka työhön liittyvää toimintaa. Lukeeko se jossain? No ei. Itsenikin on joskus kusetettu tulityö kurssille rahanhimoisen kusettaja kouluttajan toimesta.
Jos jollain uudempaa tietoa aiheesta niin otetaan vastaan![]()
Jos sulla on se kortti ja teet tulitöitä omassa tallissa ja EI ole sammuttitimia saatavilla saattaa vakuutusyhtiö kieltäytyä korvaamasta, jos taas korttia ei ole niin ethän sä ole voinut tietää... Ja yhtiö maksaa sulle korvaukset tallin poltosta.
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
Toisaalta jos on varaa talliin ja pyörään, on luultavasti varaa pariin sammuttimeen ja sammutuspeitteeseen.
Niitähän ei tarvitse tarkastaa, mutta kerran vuodessa kannattaa kääntää ympäri, ja kopauttaa muutama kerta sammuttimen pohjaan kumivasaralla, jotta mömmöt irtoavat. Näin joku minua neuvoi. Jos omistaa veneen tai asuntovaunun, niin niistä voi kierrättää, kun ostaa veneeseen uuden tarkastuksen sijaan.
Kawasaki W650
Tästäpä tulikin hyvää keskustelua.
Yksinkertaisesta mopon ketjun katkaisusta on päästy jo tulityölupiin ja sammuttimiin.
Mielenkiinnolla odottelemme jatkoa.![]()
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
[QUOTE=avanoma;6130576][QUOTE=•tomppa•;6130502]Mistä tuon 24 kg revit, aikoinaan se oli muistaakseni 6+6 =12 kg, mikäli en ihan väärin muista.
Rehellisyyden nimissä täytyy todeta, että jos autotallissa ei 6 kg riitä sammuttamiseen, niin suosittelen vetäytymistä, koska savukaasuja on varmasti niin paljon, että henki voi lähteä. Ulkona voi toki tyhjentää vaikka koko korttelin sammuttimet palokohteeseen. Jossain raskaankaluston korjaamossa tilanne voi olla vähän toinen...
Palavan öljytynnyrin saa sammutettua kahdessa sekunnissa. Toki palavan kohteen vaikea muoto tekee sammuttamisesta helposti vaikeamman, mutta sitä suuremmalla syyllä palo on saatava sammutettua sekuneissa.![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Itse olen katkonut ketjut Dremelin tapaisella pienoisporalla käyttäen
katkaisulaikkaa. Kestää vähän kauemmin katkaista kuin oikealla rälläkällä,
mutta on huomattavasti turvallisempaa, eikä tarvitse varoa niin paljon kipinöitä.
Tossa kattelinkun eräs vanhempi henkilö veti rälläkällä poikki rautaa. Muutaman metrin sisällä oli mm. avonainen hiilivetypullo (tärpätti+bensa+tinneri+asetoni+öljyjalika) johon se kerää kaikkea jämää ja jolla se sitten sytyttelee pannunpesää. Taustalla toistakymmentälitraa öljyjä ja bensaa kanistereissä ja tölkeissä. Ja sitten kaikkea kangastavaraa ja… No… Ei se sinnepäin…
Ketjun aloittaja sai vastauksen kysymykseen ja nyt hiomme ketjun vaihtamisen taidon täydellisyyteen joka kantilta katsottuna. Toisin sanoen virheetön viestiketju ketjun katkaisemisesta![]()
Ja mitä pahaa siinä on jos joku kanssa motoristi ei halua, että joku vahingossa polttaa moponsa ja tallinsa![]()
[QUOTE=sky;6130744][QUOTE=avanoma;6130576]TULITYÖT
2
· alkusammutuskalustoa on oltava viranomaisen lupapäätöksessä edellyttämä määrä, kuitenkin
vähintään kaksi 43A 183BC –teholuokkaa vastaavaa käsisammutinta (2 kpl 12 kg A-BIII-
· E), joista toisen käsisammuttimen voi korvata kahdella 27A 144BC –teholuokkaa vastaavalla
käsisammuttimella (2 kpl 6 kg A-BIII-E)
· työtilassa ei saa olla työhön kuulumatonta palavaa tavaraa tai jätettä
· työtilassa ei saa käsitellä tai säilyttää palavia nesteitä, eikä tila saa olla yhteydessä sellaiseen
tilaan, jossa voi olla palavia kaasuja
· vakituisella tulityöpaikalla on noudatettava tilapäiselle tulityöpaikalle annettuja vaatimuksia,
jos tulityön kohde oleellisesti lisää palovaaraa
6. Tilapäinen tulityöpaikka
Tilapäinen tulityöpaikka on työpaikka, joka ei täytä vakituisen tulityöpaikan vaatimuksia ja jossa
tulityötä saa tehdä vain silloin, kun sitä ei voida tehdä vakituisella tulityöpaikalla.
Tulityön tekemiseen tilapäisellä tulityöpaikalla vaaditaan aina kirjallinen tulityölupa, jonka myöntää
valvontasuunnitelmassa nimetty henkilö.
6.1 Tulityölupa
Tulityöluvassa ja katto- ja vedeneristystöiden tulityöluvassa määrätään turvallisuustoimenpiteet,
joita on noudatettava ennen tulityön aloittamista, tulityön aikana ja sen jälkeen.
6.1.1 Alkusammutuskalusto
Tulityöluvan myöntäjä määrää valvontasuunnitelmassa mainitun tarvittavan alkusammutuskaluston.
Jos tulityöluvassa ei ole toisin määrätty, on tulityöpaikalla oltava vähintään:
· kaksi 43A 183BC –teholuokkaa vastaavaa käsisammutinta (2 kpl 12 kg A-BIII-E)
· toinen edellä mainituista käsisammuttimista voidaan korvata kahdella 27A 144BC –teholuokkaa
vastaavalla käsisammuttimella (2 kpl 6 kg A-BIII-E) tai pikapalopostilla
· kattotulityömaalla on oltava raivauskalustoa, jolla palon syttyessä saadaan kattoon aukko
sammutusta varten; vähintään pistosaha, kirves ja sorkkarauta.
Alkusammutuskalusto on oltava tulityöpaikalla koko tulityön ja tulityön jälkivartioinnin ajan.
Perkules! Seuraava ketjunvaihto kun tulee eteen, täytyykin suhauttaa vanhat poikki plasmaleikkurilla![]()
Elä ja anna muiden roudata.
Niin ja muistakaa että sen tulityöluvan kanssa se ja sama jos talli ei ole luokiteltu tuotanto tms tilaksi. Autotallissahan ei saa remontoida. Saati sit tehdä tulitöitäjos korttia ei ole niin voi sentään yrittää vedota tietämättömyyteen vahingon sattuessa
Kysäskääpäs vakuutusyhtiöltänne minkälaiset sammuttimet tarvii autotalliin et voi tehdä tulitöitä![]()
www.trackpunkracing.com
Jotenkin taas autuaasti sekoitetaan harraste- ja ammattimainen (rahasta!) puuhastelu. Vakuutusyhtiöltä ei yleensäkään kannata mitään kysyä, koska silloin olet ja vahingon sattuessa leimaantunut, tai kaikki on varmuuden vuoksi kiellettyä.
Tulityökortista on oman tallin poltossa vain haittaa, koska silloin vakuutusyhtiö voi kääntää asian törkeäksi tuottamukseksi (olemassa olevan tiedon vuoksi). Ilman korttia voi aina vedota maalaisen tietämättömyyteen, satunnaiseen osaamattomuuteen ja vahinkoon. Kohta varmaan rälläkät ja pikku hitsauslaitteet laitetaan em. syistä luvanvaraisiksiVanha sanonta "hyvin vakuutettu on puoliksi poltettu" pätenee tässäkin.
![]()
Pannaan nyt vielä, ennenkuin kaikki ketjut helähtää poikki, jotta tulityöohjeistus on VAKUUTUKSEN OTTAJAN ja vakuutusyhtiön välinen asia. Eli siis vakuutuksenottaja voi myös olla eiammatinharjoittaja luonnollinen henkilö.
Finanssialan keskusliiton ohjeistus on viitteellinen, jota kaikki vakuutusyhtiöt voivat soveltaa omiin vakuutusehtoihinsa.
Mut enpä näin monimutkaseks ole pikku rälläköintiä tiennyOnks kukaan vielä ehdottanut, että muija leipoo kakun ja piilottaa siihen .........
T7
Jep, ketjut tuli katkottua ja uudet niitattua. Nyt on vaan niin monta uutta tapaa tohon ketjuhommaan, että oikein harmittaa kun heti lauantaina kävin heittämässä vanhat vitjat metallinkeräykseen. Olis saanut motorisiten talviolumpialaisiin yhdeksi lajiksi ketjunkatkaisun - tyyli ja välineet vapaa, lisäpisteitä palovahingoista ja otsassa töröttävistä laikanpalasista.
Ei vaan jannut - meillä kaikilla taitaa olla tylsää ajaokautta odotellessa.
V.
P.S. Voiko Delvacilla rasvata ketjut???
CBR1100XX & Triumph Tiger 1200