Tervehdys
Aloitetaan vaikka kommentilla "ei ole tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä kysyjiä"![]()
Olen melkoinen noviisi radan kiertämisessä joten kysyisin kokeneemmilta tekniikkaneuvoja kytkimen käyttöön jarruissa. Olenkin melkolailla päästänyt kahvan auki pienemmälle vaihdettaessa ja yrittänyt vaan sovittaa vauhdin ja pyörän asennon sillä lailla, ettei perä alkaisi hirveästi pompottamaan.Vähän kuitenkin semmonen käsitys, että pitäisi hiukan luistattaa, mutta kuinka paljon? Kumminkin luistatus vain jarrun alkuvaiheessa eikä ainakaan kauhean kyljellään?
Omasta sähellyksestä/kokemuksen puutteesta/tyhmyydestä yms...yhdet lipat viime kesänä. En vieläkään ihan varma mistä johtui??? Jarruissa keula alta. Ainakin aluksi tuntui siltä, mutta voihan se peräkin lipsahtaa alta juurikin tuon moottorijarrun/pompotuksen takia. Olin juuri ennen tuota säätänyt takapampun esijännitystä vähän tiukemmalle ja pari mutkaa aikaisemmin lievä tankslapperi keskellä mutkaa.
tiedä sitten oliko tuolla vaikutusta?
Laitetaan kuskin piikkiin, koska olisi vähän vammasta syyttää alustan säätöjä tai renkaita(jotka kylläkin normi pirelli diablot, ei vättämättä ihan paras tuohon käyttöön)
Mulla kun ei ole luistokytkintä, niin annan alas vaihtaessa pienen välikaasun ja päästän kytkimen sen kummemmin luistattamatta. Vaati hieman totuttelua, jottei tule muutoksia jarrupaineeseen, mutta ei sen opetteluun kauaa mennyt.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ensimmäisenä tarkennuksena haluan kysyä, että mitä vauhteja ajelet? Yksi tapa ongelman korjaamiseksi voisi olla kokeilla vaihtaa pikkaisen aiemmin tai myöhemmin kuin nyt. Alkaako tuo pomppiminen muuten heti kun nostat kytkimen vai vasta vähän sen jälkeen ja kuinka pitkään tuo pomppiminen jatkuu? Onko se vain yksittäinen heilahdus vai pidempi sarja pompotusta?
Tuohon kytkimen käyttöön lienee parikin eri koulukuntaa, mutta tässä on meikäläisen tapa:
Pyörä pystyssä jarruttaessa jonkin verran jarrutuksen aloituksen jälkeen neppaan nopeasti kytkintä samalla kun vaihdan pienemmälle. Kytkimen päästään siis kerralla ylös ilman luistatteluja, ja nostan kytkimen jokaisen vaihteen välissä, jolloin moottorijarru pysyy tasaisempana. Tällä tavalla ajaessa perä kyllä luikertaa jonkin verran aina kun nostaa kytkimen, mutta kyllä se sieltä perästä tulee samaan suuntaan kuin etunenkin. Välikaasun käyttöön meikäläisen koordinatio ei ihan pienellä harjoittelulla taipunut, joten luovuin siitä kokonaan.
Jos jarrutetaan ns. polvi maassa, kytkimen noston kanssa pitää olla huomattavasti varovaisempi ja luistattaa jonkin verran, koska perän luisto tuossa vaiheessa aiheuttaa vähän enemmän ohjelmaa tai on ainakin vaikeampi hallita kuin pystyssä.
Koska sanoit, että perä pompottaa, oletan, että puhut pystyssä jarruttamisesta. Se perimmäinen syy takasen pomppimiseen ei ole minullekaan ihan selvä, mutta ainakin takaiskarin säädöt, painon siirtyminen etuselle ja takasen jarruvoima vaikuttaa siihen aika paljon. Yleensä tilanne on vielä sellainen, että jos pomppiminen alkaa, on sitä vaikea saada kuriin kesken jarrun.
Oman kokemuksen perusteella perä pomppii helpommin jos takaselle jää jarrussa liikaa painoa ja/tai takanen jarruttaa liian vähän. Kun takanen on riittävän kevyt ja (moottori)jarrua tarpeeksi, ei se pompi vaan luistaa tasaisesti. Jousituksen säätöjä en edes lähde tässä arvailemaan, koska jos säädöillä yrittää poistaa pomppimista, menee varmasti joku muu osa-alue ketuiksi.
Superbike #7
Jos pomputtaa niin painaa vähän kytkintä. Sillä tasottuu aineskin...
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Asiasta mitään sen enempää tietämättömänä huomasin itse joskus, että jos ketjut ovat "järjettömästi" liian löysällä, aiheuttaa se helposti takapään hyppimistä jarruissa.
Viestistä ei ainakaan minulle suoraan auennut mikä pyörä on kyseessä ja onko luistokytkintä. Sekin vaikuttaa jonkinverran siihen millä pomppimista saa hallintaan.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tosiaan melko monella alueella kehittämistä omassa tekemisessä esim. ajoasento liian pysty yms sätkiminen mopon päälläTulee välillä unohdettua perusasiat ja sitten alkaa linjat levenemään yms ohjelmat pyörän kanssa...
Mopona yamaha trx 850, ei luistokytkintä, vauhti keskiryhmää ja kokemusta vain ahvenistolta 7 kertaa![]()
Tosiaan pitää kokeilla näpäyttää vaihde alas heti jarrun alussa. Varmaan säikähtäny turhaan pientä luistoa/pompotusta ja päästänyt kytkintä vasta jarrun lopussa jolloin paino on jo siirtynyt pois keulalta ja mopo hiukan kallellaantakajarrun käyttökin saattaisi hillitä perberin liikkeitä?
käyttääkö moni takajarrua?
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eihän tuo ryskääminen liity mitenkään erityisesti ratahommiin, saahan tuon kevyesti
aikaiseksi ihan kansanhiihtoladuillakin kun, a)ketjut ovat tosiaan reilusti löysillä,
b) kämmää sopivan vaihteen ja kykän kanssa c) perän esijännityksen/vaimennusten suhteet ovat
huolella eriparisia.
Ketjujen löysyys todella kertaa potenssiin b ja/tai c kohtien saldot.
Alkuveryttelyissä tapaa usein tuoksinassa jäädä se pykälä liian isolle jarrun jälk. vauhdille tai/ja
takajarrua tulee liikaa kykän taas ottaessa kiinni..... ryskäähän se ja ketjun löysyys kertaa asian.
Jos/kun perä on ihan "irti", hetekamallinen ja kuntoinen bulkkipumppu on ääriasennossa
aika "toimeton" kapistus.
Aika montaa kautta ja monenlaisella "kämmillä" tuon saa tosiaan aikaiseksi.
Alusta/ketjut erityisesti sitten vaikuttavat lopputuloksen tasoon merkittävästi.
Eipä tuossa sen enempää mystiikkaa.... etenkään harrastelijatasolla ja vehkeillä.
Ja tulihan tuolla pääosin kaikki asiat jo aikaisemmin esiin hieman eri tavoin ilmaistuina.
Rytmihäiriö, siinä se kai tiivistettynä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Toi saa sen kyllä kuulostamaan aika vammaseltamutta juurikin tuolla lailla. Eli jarru ja kytkin pohjaan samaan aikaan ja polkaisu pienemmälle... Sitten vauhdin vähän laskettua kytkin ylös
kierrokset ei kumminkaan kerkeä ihan lounaaseen laskea, mutta vähän kumminkin. Joo pitänee lopettaa nynnyily ja perä luisussa jarruun!
![]()
Lisää "tyhmien kysymysten" sarjaan. Onko se sitten niin, että ylöspäin vaihdettaessa ei "kukaan" käytä kytkintä, eikä ainakaan radalla?
Nimim. aloittelija joka on tähän asti joka vaihdossa käyttänyt kytkintä eikä vielä ole ollut radalla.
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Se miksi intouduin kysymään on kun juuri joku kommentoi juutubevideota, että miksi käytän kytkintä ylöspäin vaihdoissa ja sitten kun nopeasti googlasin niin löytyi esim. tällainen artikkeli:
http://www.sportrider.com/riding_tip...g/viewall.html
Ja muutenkin jotain juttuja jostain olen lukenut, että sitä kytkintä ei välttämättä tarvita, mutta mikä lienee sitten paras tai nopein tapa![]()
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Vaatii multa aika paljon otsaa tulla ketään neuvomaan, mutta sitä pinta-alaa sattumalta löytyy. Joo, kuulostaa vammaiselta. Kai perusjantterin jarrutus menee niin, että painetaan sitä etujarrua, ei kytkintä, ei takajarrua, ja vaihdetaan pienemmälle ennen kuin pyöra alkaa puskea (kierrokset liian alhalla, eikä moottorijarrua tarpeeks), mutta ennen mutkaa kuitenkin. Välillä pienempää ei tartte. Ei se sen kummempaa.
Välillä voi moottorijarru takasta ulvotuttaa, muttei se suoralla haittaa. Enemmän hirvittää mennä ilman vetoa mutkaan, jos alaspäin vaihdettaessa sössii huonolla vaihtamisella vapaalle vaihteiden väliin.
Se moottorijarru on ihan tarpeellinen, eikä sun mopossa, vaikka twini onkin, varmaankaa mikään suoritusta haittaava.
Meehän ens kesänä Orgin, MP-Tuen tai muun vastaavan järjestämään koulutukseen, niin kyllä se siitä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Välillä olen kyllä ääneenkin ihmetellyt luistokytkimen tarvetta esimerkiksi VTR:ssä, mutta kai se johtunee aika paljon kuskista ja tavoista, kuten tästäkin ketjusta voi päätellä. Isolla rivikoneella en ole sitten lujaa ajanutkaan. Saa olla aika liukas asfaltti että jarrussa saan perän vahingossakaan lukkoon, tai sitten ketjut on tosi löysällä. Enemmän hirvittää, jos löytyy välivapaa juuri ennen mutkaa. Mulla on kehittynyt jostain syystä krooninen välikaasu pienemmälle polkiessa ja ylöspäin menee kaasua helläämällä nätisti ilman kytkintä kadulla ja vähäisillä rata-ajoilla. Jarruissa ja alaspäin vaihdettaessa pelaan kyllä sitten aika paljonkin kytkimen kanssa, en siis päästä heti ylös, vaan "houkuttelen" koneen takaisin mukaan. Nopealla kytkimen nostolla ainakin saan sen perän irtoamisen aikaan.
Ei, en ole ammattilainen enkä aja radallakaan lujaa. Ehkä sitten vauhdin lisääntyessä ongelmiakin alkaisi tulemaan.
Ajatusta tähän voi katsoa tuosta. Eihän tuo ole kuin 3 ja 4 vaihteella ajelemista, mutta tukee tekstiä.
lukematta tuota artikkelia, ei tarvita kytkintä välttämättä. laiskasti vaihtamalla saa aikaan vaihdemissejä molemmilla tavoilla. vaihteen kytkeytyminen vaatiin vedon katkaisun, sillä ei ole merkitystä tekeekö sen kytkimellä vai ilman kunhan se on sopivan mittainen. kadulla se ja sama. fiiliksen mukaan.
kannattaa sitä ainakin opetella: veto päällä nostaa reippaasti vipua hetken ennen kuin tekee sopivan "blippauksen" kaasulla.
"väärästä" vaihtamisesta, teki sen miten vaan, voi olla seurauksena se, ettei vaihde aina kytkeydy kunnolla ja hyppää pois (kuten itselleni on käynyt joitain kertoja
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Siinä vaiheessa kun alkaa tehdä mieli radalle ja lähin tuttavuus radan kiertämiseen on race cafe' ja varikolla katsominen, niin parasta olis aloittaa homma ihan perusasioista.
Radalle hitaaseen ryhmään, keskittymällä ajolinjojen löytämiseen, käyttämällä ainoastaan moottorijarrua mutkiin tultaessa ja pyörästä riippuen yhtä tai korkeintaan kahta vaihdetta. Pelkästään näillä eväillä pääsee jo ihan mukavaan vauhtiin.
Kun kokemusta ja radalla kiertämisen taitokin paranee, niin sitten käyttöön jarrutus pystyssä ja mutkiin kallistuneena.
Vaihtamisen ja välikaasujen käytön jättäisin tässä vaiheessa pohdinta asteelle, kunnes nopeus ja taidot sellaisella tasolla, että siitä jotain hyötyäkin olisi.
Suomen radoilla kun olen Pelle Pelottomia seurannut vuosien varrella, niin melko suurella varmuudella voi jo muutamn kierroksen nähtynä sanoa, että kohta se lippa tulee ja tuleehan se sieltä!
Selityksiä on vaikka minkä verran. Nykyrenkaatkin antaa "normikuljettajalle" hyvin paljon anteeksi pidon suhteen. Suurin osa kaadoista suoranaisia ajovirheitä.
Pari kesää sitten tein Kemoran radalla videon, miten rataa voi kiertää ihan yhtä vaihdetta käyttämällä.
http://www.youtube.com/watch?v=23wZvLyHNrA
Viimeksi muokannut: finn; 05.01.2013 klo 11:28.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
^Tuossapa yllä tulikin oikeastaan ne kaikki asiat, mitkä oli tarkoitus lisätä tänne topiciin, kun topicin aloittajan kokemus selvisi. Suosittelen tosiaan jättämään sen vaihteiden räpläämisen vielä toistaiseksi kokonaan pois kuvioista, koska yhdellä tai kahdellakin vaihteella pääsee ihan riittävästi.
Itse ajelin toissa kesänä omaa kovaa Kemorassa muistaakseni jotain 1:15-kieppeillä olevia aikoja ja kytkimen työsylinterin hajottua kesken setin päästelin yhdellä vaihteella 0,5-1s hitaammin. Normaalilla kierroksella tuli käytettyä vaihteita 2-3-4-5 ja pelkästään nelosella rataa kiertäessa oli vaikutus kierrosaikaan alle sekunnin. Tuossa tuli huomattua itsekin se, että muutamassa paikkaa vaihtamisen pois jääminen antoi aikaa keskittyä paremmin kaikkeen muuhun tekemiseen.
Superbike #7
Eikun jätät sen vaihteiden vaihtamisen vähemmälle ja opettelet ajamisen perusasiat ensin kuntoon ennen kuin edes kuvittelet jarruttavasi mutkaan kovaa sisään. Suosittelen myös hakeutumaan jollekin rata-ajokurssille, koska kurssin hinnalla säästää pirusti aikaa ja rahaa kun jää paljon turhia virheitä pois. Yksi kaato syö helposti useamman satasen vaikka mitään isoa ei hajoaisikaan, joten siitä voi laskeskella kurssin hinnalle hyötysuhdetta.
Superbike #7
Oikeastaan ainut syy olla käyttämättä kytkintä ylöspäin vaihtaessa rata-ajossa on se, että kytkin kuluu tällä tavalla vähemmän eikä pyörän alusta ehdi reagoimaan vaihtamiseen niin paljon. Shifteri on tietenkin sitten asia erikseen, sen kanssa pystyy vaihtamaan myös kesken mutkan aika kivuttomasti ilman, että pyörän alusta häiriintyy vaihtamisesta.
Aloittelijana ei tosiaan kannata noista vaihteista murehtia vaan tulla esim. orgin Ajotaito II kurssille ensi kesänä laittamaan perusasiat kuntoon kouluttajien opastuksella.
Superbike #7
Ja tässä vielä videota viime kesältä Alastarosta. http://www.youtube.com/watch?v=VgFrk...dnynvQ&index=2
Tuosta voi katsella kuinka pyörä elää jarruissa / avauksissa. Ekat nelisen minuuttia tuossa ajellaan enempi vähempi letkassa Kallion Veskun perässä ja sen jälkeen omaa ajoa. Eniten jarruissa heiluttelee palmasiin mennessä 12:50 kohdalla. Vauhtina tuossa on jotain 1:25-1:27 huitteilla. Tuolta samalta kanavalta löytyy pari muutakin pätkää tuolta samalta päivältä ja aiemmista ratailuista.
Superbike #7
Tietämättömyys ja vaihteilla räplääminen voi joskus saada hupaiseviakin piirteitä.
Ahvenistolla kaveri uudenkarheella Ducatilla halusi väkisin tarjota varikkojälkeiseen ylämäkeen ykköstä. Vaikka kuinka yritettiin varovaisesti vihjaista, et miten olis ajaa ylämäkeä hieman isommalla vaihteella. Mutta, ei mennyt ohjeet jakeluun. No, ei siinä montaa kierrosta mennyt, niin Ducati tuotiinkin kärryllä "rusinana" radalta.
Voi niitä renkaita kun lipsuu.......seli, seli!
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Itse ahvenistolla olen kayttänyt vain 3 ja 4 vaihdetta ja 4 vain maalisuoralla joten ei tuossa montaa vaihtoa tule kierroksen aikanaKerran kokeilin takalenkillä 2:ta, mutta sekoitti vaan ajoa. Yrittänyt itse kyllä pikkuhiljaa lisätä vauhtia järjen kanssa opetellen. Ratakurssi voisi kyllä olla poikaa
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi