Sami Salosen mielipide HS lauantaina 2. helmikuuta, ei voi, kuin olla samaa mieltä:
Väitän, että moottoripyöräilystä on tullut liian turvallista.
Moottoripyöräilijöiden määrä lähti valtavaan nousuun 90-luvun lopulla. Samalla on syntynyt mielikuva, että isot pyörät ovat pahasta ja vaarallisia. Alettiin markkinoida motoristin turvaliivejä, turvapukuja ja pienempiä, järkevämpiä' pyöriä, joissa on moottorinohjauksen kaltaisia turvajärjestelmiä. Moottoripyöräily on nyt 'turvallisempaa' kuin koskaan. EU-normit määrittävät pyörien tehot ja pakokaasupäästöt.
Turvallisuuskehitys ei ole itsessään huono asia tai ongelma. Mutta ongelma on, että turvallisuudesta on tullut mantra, jota hoetaan. Samalla motoristit ovat omaksuneet markkinoinnin hengen ja ympärillä olevan mielipideilmaston. He ovat alistuneet yleiseen vaatimukseen järkevyydestä.
Näin moottoripyöräilyyn on tullut uusi antiviileä, typerysmäinen, nössykkävässykkä tunnelma. Se näkyi viime kesänä rivimotoristien kyllästymisenä ihan perusajamiseen. Pyöräily ei sytytä. Alalla sanotaan, että tästä on
coolius hukassa. Kapinallisesta prätkäilystä on tullut yksi liikkumismuoto muiden joukossa.
Tunnelman muutoksesta olisi helppo syyttää uusia motoristeja. Mutta en usko, että tilanne on heidän vikansa. Uskon, että joka ikinen niistä unelmansa toteuttaneista perheenisistä näki sielunsa silmin olevansa se villi ja vapaa prätkämies.
Perimmiltään moottoripyöräilyyn liittyy mieliukuva Marlon Brandosta nahkarotsissa ja farkuissa, alla Triumph Thunderbird. Moottoripyöräilijän kuuluisi saada arvostusta taidostaan, jolla hän hallitsee lähes väkivaltaisella voimalla syöksyvää mekaanista laitetta. Se säväyttää. Ei tarvitse ajaa helvetin kovaa, mutta pitää ajaa täydellä
sielulla.
Kyse ei ole siitä, että motoristien pitäisi alkaa ajaa kuin hullut, kaahata puutteellisilla varusteilla. Itse olen aina ollut aika nössö liikenteessä. Koheltamisella ei saavuteta kuin onnettomuuksia.
Pitää yksinkertaisesti palata tilanteeseen, jossa itse ajaminen on tärkeintä, ei turvallisuus. Turvallisuushössötyksen vastakohta on se tunnelma, jota näkee moottoripyöränäyttelyssä, kun prätkämiehet touhottavat kynnenaluset likaisina kertomassa uroteoistaan. Puhutaan vaarasta, vauhdista, kivunsiedosta, pyörän ja mielen hallinnasta. Se on terve turvallisuuden vastakohta.
Imago, joka moottoripyöräilyssä on vahva ylläpitävä tekijä, on kärsinyt kauhean kolauksen. Tarvitaan aikaa, jotta usko palaa siihen, että prätkämies on edelleen se, jota mimmit katsovat."
http://www.hs.fi/paivanlehti/#autot/...a1359772348958
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Eiköhän sellaista pientä imagonpalautuskampanjaa ole luvassa, kunhan lumet lähtevät ja superbike on taas kasassa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mulla on vissiin ollu liian kiire harrastaa kun en ole ehtinyt huomaamaan tuollaista turvallisuushysteria ja nössöytymistä. Mutta onhan se hyvä, että valtakunnan ykköslehdessä kerrotaan moottoripyöräilyn olevan nössö harrastus ja liian turvallista. Näillä aseilla on hyvä lähteä taistoon vakuutusyhtiön tekemää liikennevakuutusmaksun yli 100% korotusta vastaan.
Yleensäkin motoristien tai minkä tahansa muun kansanryhmän paketoiminen samoihin kuoriin on suhteellisen hölmöä puuhaa. Meikäläistä ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa, että mitä naapurin Pirkko ajattelee moottoripyöristä. Jos moottoripyöräilyn tavoitteena on olla oman elämänsä Marlon Brandoja niin olkaa sellaisia. Mitä sillä on väliä jos muiden mielestä olet turvallisuushakuinen kukkahattu jos oma fiilis kertoo toista?
Superbike #7
Vanhat yksinkertaiset pyörät kunniaan. Boikotti uusille turvallisuuslaitoksille.. ja mitä enemmän ääntä sen parempi![]()
Rovaniemi
1. Yamaha XV 1100 Virago 1996 (27 tkm)
Kyllä maailmasta löytyyv vielä onneksi pyöriä joiden pääasiallinen olemassaolon tarkoitus ei ole laulaa liito-oraville tuutulaulua ohiajettaessa. Uskoisin että iso syy avauksessa mainittuihin asioihin on myös harrastajajoukon hegemonian muuttuminen jo yksin kustannussyistä, keski-ikäisempään suuntaan.
Itse allekirjoitan aika pitkälle tuon Kenesiksen tekstin. Olen jo pidempään tuskaillut mopomaailman muuttumista crosstourer-suuntaan. Vannotaan mukavuuden nimiin, keskustellaan kulutuksesta, keksitään everybody-tyyppisiä hybridiratkaisuja jotka ovat kuin sodexon ruoka, jokainen voi syödä mutta kukaan ei hihku onnesta. Tuntuu että enää yksi valmistaja uskoo aitoon rähinän tuomaan hyvänolontunteeseen.
Missä on ne fiilikset jotka tulee siitä kun ajaessa haistaa kostean nurmen, lehmänpaskan, märän asfaltin ja puulämmitteisen saunan savut suoraan nenään, ilman mitään hemmetin hiukkassuodattimien tuomaa turvallisuuden tunnetta ? Miksi ei enää uskalleta antaa viiman repiä rintaa ja keulan kevetä kiihdytyksissä, ilman että kaikki kiertopastorit alkaa avata kuskille manalan portteja ja toivottaa hyvää matkaa sinne mihin ei aurinko paista ?
Tässä on yksi syy myös siihen miksi itse pidän mm. alkuperäisestä Bombers ajatuksesta niin paljon. Kapinaa, osaamista, nauttimista laitteen rajoista ja yhteenkuuluvaisuutta sielunveljien kanssa näitä jaettaessa. Joskin sekin alkaa lipsua enemmän ja enemmän honda monkey osastoon ja mopomiitteihin koko touhu, muutamia tyyppejä lukuunottamatta.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 06.02.2013 klo 14:26.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mitä väliä, mitä muut ajattelevat ? liian turvallista, liian turvatonta ?
Minä, pyörä ja maantie....that's what I want !![]()
Live now, regret later!
CVO Limited
Kaikki mikä moottoripyörällä on hauskaa, on laitonta
Viranomaiset kyllä osaavat tästä laskuttaa..
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tiedä sopiiko aiheeseen, mutta tungen kuitenkin kun on lähellä sydäntä ja riipii niin mahottomasti...
ratailukin menee nössöksi, on keulimisen estoja, kiihdytysapureita, pluiston estoja, apseja...jne.jne..
missä AJAMINEN, täh?
*Paljos sulla on kierrosaika Kemoralla....no en mää itestäni tiedä, mut toi mopo vie mua aikaan 1,33333*
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Polkupyörään keksittiin laittaa moottori ja evoluution myötä syntyi laitetta ja toimintaa vähän jokaiseen makuun ja tarkoitukseen.
Kukkahattuilu ja sillä ratsastavat kusettajat on se seuraavaksi uhkaava katastrofi, joka uhkaa aiheuttaa sukupuuttoaallon.
Siinä onkin tulevaisuudessa tutkijat ihmeissään et mihin tää voimissaan ollu homo sapiens hävis kuten dinosaurukset ennen niitä. Epäillään tappavia viruksia, asteroideja ja sotia... mut sit ne löytää EU direktiivit, lait ja asetukset ja printtaa ne - katsellessaan tuota liki Matterhornin kokoista kasaa lakitekstiä tulevat johtopäätökseen: Vitutukseen ne kuoli, eivätkä ihmettele sen enempää.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Mulla ei kyllä ollut pärräämistä aloitellessa mitään visiota minkään Marlon Brandon tms. nahkalakkisen homoidolin olemassaolosta - silmät tapillaan tuli tiirattua kun Joey Dunlopin Honda ujelti kaasut kaakossa pitkin kotikylän raittia ja tulin siihen tulokseen että tuossa on niin oikeaa toimintaa että sitä voisikin tehdä n. koko loppuelämän.
Päätöstä ei ainankaan horjuttanut se kun ensimmäisen kerran pääsi nassikkana crossipyörän selkään.
Elinikäiseen intohimoon ei vaikuta tasan mitään minkään Hyysärin Sanomien koiraslotan leperrys tai turvaliivikukkahattujen uikutus.
Pyöriä nysvätään ja hanaa annetaan kunnes kuolema korjaa, mielellään useamman vuosikymmenen päästä ja sillä siisti.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Aivan liian vaarallista ja hurjaa tämä mopoilu on vieläkin .ORGin kukkahatuille. Aivan kuten koko liikenne ylipäätänsä.
Supermoto
Olen kyllä pitkälti samaa mieltä. Vähän sama kuin selibaatissa elävät päättäisivät, että vain kuun ensimmäinen lauantai on petipäivä, jotta vältytään aktin aiheuttamilta meluhäiriöiltä muina viikon aikoina...no joo...
Itse tietty ajankin 90-luvun alun VFR:llä, josta saa vielä putkesta kuulua vähän ääntä ja kaasareiden saattelemana jokunen hiukkanenkin pääsee ilmoille, mutta ajettavuus on aivan loistava...tulisipa jo kevät![]()
Neljällä renkallaa voi kuljettaa vain kehoa, sielun liikuttamiseen tarvitaan kaksi.
Olettaen, että kukkahattujen vastakohdat ovat kirjoittaneet tekstinsä tosissaan ja täydessä sielun ja ruumiin voimissa, voinen toivottaa heille antoisaa tulevaa ajokautta ja onnea siitä hengissä selviytymiseen.
Käykäähän päästelemässä ne höyrynne ulos radalla, jos se ei onnistu täällä kirjoittamalla.![]()
Oneksi maastamme löytyy muutamia valopilkkujakin:
Valitettavasti saattavat joutua maksamaan aika kovan hinnan noista vedoista.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Niin rätkäilystä tuli jossain vaiheessa trendikästä ja silloinhan se meni "pilalle"
Noo ite harrastanut viistoistavuotiaasta asti, kun eka piikki tuli ajoon. Vaikka on tullu perhettä ja muutaa ohjelmaa
aina on aikaa riittänytNoo mulle tää onkin ollu myös vähän elämäntapa tai jopa sairaus
Noo kohta on kalustoa reilummin myynnissä, kun menetettyä nuoruutta metsästäneet vaarit ja mummot tai perikunta laittaa rojut myyntiin
Toisaalta ihan sama mitä joku on tästä hommasta mieltä, pääasia että ite tykkää ja mies viihtyy...
Viimeksi muokannut: andestone; 06.02.2013 klo 19:42.
Elä ja anna muiden roudata.
Noo noi on kuiteskin aika marginaalia tässäkin lajissa, bombberssit. Suuremman riskin porukkaa taitavat olla nuo menetetyn nuoruuden metsästäjät, puutteellisinineen ajotaitoineen ja terveytenineen...
Tässäkin kylässä, yks sankari kajautti liikkeen ikkunasta pihalle. No ei tainnu ku teloo ittensä.
Elä ja anna muiden roudata.
Eiköhän se ole niin, että nuoret ja taitavat ajavat edelleen virkavaltaa ja kuolemaa uhaten ilman kummempia nössöily syytöksiä. Nykyään on tullut vaan edellä kuvattujen lisäksi muita harrastaja ryhmiä jotka "hieman laimentavat" yleiskuvaa lajista.
Lisäksi taitaa olla sillai, että tuo imagon laimentuminen huolesttuttaa ainoastaan markkinointimiehiä ja osaa noista "muista harrastaja ryhmistä" jotka ovat koittaneet nauttia moottoripyöräilyn hurjasta imagosta.
Ja sitten on niitä valmistajia ja mainosmiehiä, etc jotka pa***t nakkaa kukkailulle
http://m.youtube.com/#/watch?v=dccxS...xS6TJN6o&gl=FI
Viimeksi muokannut: GuessWho; 06.02.2013 klo 20:47.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Kyllähän moottoripyöräily on ollut parin viime vuosikymmenen aikana nössöjen tissiposkien touhua...
Taivas saa odottaa
Snif ja nyyh. Ihan sama juttu oli juoksupuolella tuossa puoli vuosikymmentä sitten, kun mustikkakeittoa Suomen Yhdyspankin numerolappuihin naamoistaan koko ikänsä pyyhkineet wannabe-virenit alkoivat kritisoimaan maratonharrastuksen leviämistä ja kansanomaistumista; Perkele, eihän se maratonin juokseminen ollutkaan enää mikään saavutus, kun jokainen naapurin lyllerökin on käynyt elokuussa kiertämässä Kaivopuistoa ja rohkeimmat jopa uskaltautuneet kesän alussa Tukholmaan saakka.
No, onneksi hekin voivat yhä kehuskella juoksuajoillaan ja sillä, kuinka monta kymmentä kokopitkää ovatkaan juosseet. Moottoripyöräpuolella vastaavat jutut pyörivätkin sitten fuck the police -henkisessä pampersoinnissa, eturenkaan kytkemisessä ilmaan ja hampaita kalisuttavan, mutta ah niin kapinallisen metelin luomisessa keskellä kerrostalolähiötä - ilman näitähän ei voi olla TosiMotoristi(TM), joka avopottansa, nahkaliivinsä ja Ray-baniensa takaa halveksuen katsoo keski-ikäistä Gore-texiin suojautunutta, möhkögessulla kiltisti nopeusrajoitusten mukaisesti ajavaa perheenisää.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Onpa nyt taas jollakin ongelma.. Keula kohti taivasta ja menox jos siltä tuntuu..![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Kylläpä talvi ottaa koville, kun yksi lehtijuttu keittää monelta foorumilaiselta maidot hellalle. Taitaa olla tulossa pitkä kevät.
pakolliset mahdolliset kiukunaiheet vielä perään: tissit, delvac, minivilkut, Busa jne jne..
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Mutta kun noi menetettyä nuoruutta muistelevat vaarit ja mummot ei ole katoava luonnonvara vaan enenevissä määrin lisääntyviä.
Ja sekös pyöräkauppiaita vasta makoisasti naurattaa kun näillä vaareilla on rahaa, toisin kuin ensimmäisestä piikistä isompaan siirtyvällä parikymppisellä nuorella miehellä. Paappa kun maksaa kalliin pyörän käteisellä eikä tarjoa vaihdossa sitä pomperinreuhkaa.
Mutta sehän se on pääasia että kaikki viihtyy. Mahtuuhan meitä monenlaista motoristia tännekin maahan.![]()
Murjaanien kuningas!
Koko homman idea on sen riski. Typerää kuin mikä ja vaarallista myös ja se on koko homman ideakin. Pommittelun koko idea on virkavallan ja kuoleman halveksiminen. Ajakoon ken tykkää ja maksakoon itse harrastuksensa hinnan, kaikki mitä tulee on itse tilattua. Kyllä sitä ihmiset harrastavat basejumpingiakin.