Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
    Kyseinen kapine kiinnostaa. Vähän mietityttää nuo touring ominaisuudet? Oma ajo on tourinkii suurin osa mutta lipallinen kiinnostais kovasti.
    Miten meluisa?
    Vetääkö lippa motarila+ nopeuksissa pahasti?
    Kestävyys/laatu hintaa kun on kuitenkin..
    TEAM CAMPARI
    BMW R1250 GS Adventure

EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,

http://ekoteko76.blogspot.fi
    Uusimmasta mallista ei ole kokemuksia, mutta kahdesta edellisestä kylläkin.

Lippa ei ole haitannut, ainakaan nopeuksissa mihin tuo pikku-adve pystyy, ihan uskaltaa kuikuilla sivuille tai taivaalle ilman pelkoa.

Meteli ei ole reissuilla haitannut kun on ollut tapana ajaa tulpat korvissa.

Mukavan monipuolinen kypärä.
    Nytkin uudemmassa (III) pinlock visiiri paikoillaan ja vanhempi (II) ilman visiiriä aurinkoisia päiviä varten.
    Lainaa Corsair kirjoitti Katso viesti
    Kyseinen kapine kiinnostaa. Vähän mietityttää nuo touring ominaisuudet? Oma ajo on tourinkii suurin osa mutta lipallinen kiinnostais kovasti.
    Miten meluisa?
    Vetääkö lippa motarila+ nopeuksissa pahasti?
    Kestävyys/laatu hintaa kun on kuitenkin..
    Mulla ja vaimolla oli molemmilla Tour X-3.set yhden kauden. Mitenkään yyber radikaalistihan toi ei ole erilainen ku tää X-4, joten rohkenen vastailla muutamilla itse koetuilla pointtereilla:

- Todella paljon meluisampi kuin normaali vaikkapa Arain umpipotta. Jos ajat tulpilla, ei haittaa!
    - Myös paljon vetoisampi
    - Lippa vetää kelistä riippuen välillä ihan helev*tisti ja välillä ei juurikaan. Mut vaikkapa kovalla tuulella, tulee äitiä ikävä motarinopeuksissa
    - Kypärät kesti käyttöä hienosti yhden kauden verran, omistajat sen sijaan ei kestäneet ja vaihdettiin takaisin ns. lipattomiin umpimalleihin.
    - Voisin kuvitella, että tuollanen lipallinen toimii maastoajossa (suht hiljaisilla nopeuksilla) ja metsäteillä missä ei tuuli pääsee hirmuisesti repimään? Mut avonaisempaan tourinkiin... NOUP! Ellei sulla sitten ole oikeen kunnon kokonen pleksi pyörässä? Sen takana lipallisen kanssakin luulisi olevan mukavaa?
    - Tosta Araista ja monesta muustakin saa sen lipan kyllä pois. Mut Arain tapauksessa sekin prosessi on jotenkin liian työläs ja hetken päästä on visiirin / lipan kiinnitysruuvit motarilla / hukassa. Mä kokeilin muutaman kerran ajella ilman lippaa > kyllä se kypärä parani sillä modifikaatiolla todella paljon.
    - Lisäksi muuten, X-3 ainakin oli todella painavan oloinen. En tiedä onko tuota fiilistä saatu kevennettyä X-4.seen?
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
    Itse oon nyt reilun kauden verran (vajaa 10tkm mutkatourinkia) tuolla tour-x4:llä ajellut.

Meluisuus on suhteellista, ja riippuu sekä pyörästä, että siitä käyttääkö lippaa. Tuohan siis toimii myös visiirillisenä umpipottana ilman lippaa, tai vaihtoehtoisesti myös lipalla ja crossilaseilla. Verrokkina on Arain rx7gp umpipotta, ja ajan aina tulpat tai tulppakuulokkeet päässä.

Lipan tuoma tuulenvastus ei itseäni häiritse kuin motarilla tai erityisen tuulisella kelillä. Ja ilman lippaa tuo tuntuu olevan jopa poikkeuksellisen vakaa ja "kevyt" tuulen suhteen. Lippa on ihan ykkönen aurinkoisilla keleillä, mutta esimerkiksi pimeälle kirkasta visiiriä vaihtaessa on tullut vaihdettua myös lippa pois.

Tuuletus on kunnossa, eikä ainakaan omissa pyörissäni ole ollut sen vetoisampi kuin tuo umpipottakaan. Toki tuossa on leualle enemmän tilaa kuin tavis-umpimalleissa, joten rintaan ohjautuva tuuli kyllä helposti pääsee kasvoille.

Laatu on taattua Araita poislukien tuo mainittu lipan kiinnitysruuvihomma, joka on hiukka kömpelö ja ruuvit on helppo rikkoa tai hukata. Toisaalta tuo poskipalojen rakenne tekee siitä todella mukavan istuvuudeltaan, ja sisusta on helppo pestä vaikka useamman kerran kaudessa. Itse ainakin tykkään erittäin paljon edelleen, ja tuo rx7gp on jäänyt hyllyyn pölyttymään.
    Tattista vaan vastauksista.
    Kyllä tuon hommaisin juurikin tuon aurinkolipan vuoksi, eli ei jaksais leikkiä reissussa paljon eri variaatioiden kanssa.
    Vähän vaikuttaa siltä, että päädyn umpipottaan taasen. Aikaisemmat on kaikki olleet Arain pottia, viimeisin RX-7 ja nyt olen väliin ajanut HJC:n RPHA 10:n mikä on mielestäni ollut erittäin hyvä huomoiden sen maltillisen hinnan 280€ mitä siitä maksoin kolme vuotta sitten. Se nyt vaan ei ole yhtä laadukas ja kilometrit on täynnä niin sanotusti.
    Chaser V, sohelin gt-air ( d-lukolla ) sopii myös hyvin päähän tai sitten taas hjc rpha-st aurinkovisiirillä tuntui myös hyvältä kuupassa.. Ettei vaan A tulisi taloon taas..
    Kiitos vielä.
    TEAM CAMPARI
    BMW R1250 GS Adventure

EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,

Itsellä tällä hetkellä seuraavat kypärät:

- Arai RX7 GP
    - Arai Tour X4
    - Airoh Aviator

Kadulle tuo Tour X4, metsään Airoh ja radalle RX7. Itse olen pitänyt tuosta X4:sta ihan julmetusta, omistin jo kerran aiemminkin moisen mutta se putosi vahingossa autosta ja meni kuori rikki, joten hetken olin ilman..

Nyt taasen katupyörä alla ja oli pakko hankkia moinen uudelleen.
    ---------------------------

Mattipoeka

KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

www.mattipoeka.com
    Sen verran vielä kommenttia tuohon HJC:n kohdalla mainitsemaasi "kilometrit tuli täyteen"-asiaan, että Araillehan noin ei voi käydä. Nimittäin noin satkun investoinnillahan saa kaikki sisäosat uusiksi, niin sen puolesta käyttöikää riittää vähintään sen 7v valmistushetkestä minkä itse takaavat kuoren turvalliseksi käyttöiäksi. Ja jos käy niin että posket turpoaa tai laihtuu vuosien myötä, niin ohempia tai paksumpia sisustoja saa myös.
    Mä olen ajellut useamman vuoden TX3:lla, kokemukset ovat vaihtelevia. Puhtaassa ilmavirrassa eli pleksittömällä pyörällä (esim. Sportster ja MM) toimii ja oikeanlaatuisella pleksillä toimii (vaikkapa tuo Road Kinky MRA:n 5" pleksillä ja MRA:n touring-lipalla). Mutta jos pleksi ohjaa ilmavirran "sopivasti", niin lippa tekee ajamisesta suht' epämukavaa, esim. GSA:n orgispleksi tietyssä asennossa ohjasi ilmavirran niin että lippa tärisytti kypärää ja sivulle katsominen oli melkoisen repivää.

Muutoin kypärä on mielestäni toimiva, omaan tarpeeseeni en ole parempaa löytänyt. Keväällä hankin Shoein NXR:n, joka on kyllä hyvä kypärä sekin, mutta useimmiten päähän eksyy "vanha" lippapipo, etenkin pidemmälle lenkille.
    Eka TX tuli hankittua noin 10 vuotta sitten ja sen jälkeen muita ruukkuja ei ole tarvinut sovittaa päähän. On ajettu mönkijöillä, krossilla, enduroilla ja matkaenskoilla ja hyvin on toiminut n.60-70tkm ajan. KTM 1190 Adventurella tuli viime kesänä ajettua eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia lipan kanssa, sama tilanne 660 ja 1200 Teneren kanssa, vaikka välillä oli kyytiä ihan riittävästi.

660 Tenerellä tuli ajettua reilu 12tkm, parilla 690 Endurolla reilu parikymppiä ja tourinki matkavauhdit siinä 90-140kmh. Hyvin pysyi pää paikallaan eikä kypärä riuhtonut lipan takia mihinkään vaikka välillä ajettiin kovemmassa kelissä. Toki lippa tekee kypärästä erilaisen kun lipattomasta mutta en koe lippaa minkäänlaisena ongelmana. Aurinkolippana se toimii loistavasti, samoin hämärällä/pimeällä se leikkaa katuvalojen kirkkautta ja jos joku pässi ajaa pitkillä vastaan niin lipan kanssa saa vähän rajattua vastaantulijan valoja. Jos lippa alkaa ärsyttämään niin sen saa ruuvattua kokonaan pois.

Meteliä siinä on enemmän kun monessa katuruukussa mutta ei ole haitannut vaikka en käytä korvatulppia. Ilmanvaihto on ihan ok, räppäniä on useita ja ne toimii kohtalaisen hyvin. Kylmällä kelillä kasvoille puhaltaa aika paljon viileää ilmaan ja silloin on parempi käyttää kasvot peittävää kypärähuppua. Väriksi kannattaa valita vaalea jos mahdollista, eka TX oli musta ja nykyinen on valkoinen, ero helteellä on selkeä valkoisen hyväksi.

Visiirin kanssa voi käyttää krossilaseja joka on hyvä juttu. Siirtymät ja tourinkit voi ajaa visiirin kanssa ja kun lähtee jumppaamaan niin voi nostaa visiirin ylös ja laittaa krossilasit silmille.

Korvien kohdalla on kohtalaisen hyvin tilaa kuulokkeille jos sellaisia on laittamassa.

Erilaisia visiireitä saa briteistä tarvikkeena, kevyesti tummennettua tulee käytättyä keväästä syksyyn.

Muuta kypärää en osaisi kuvitella omaan käyttöön TX:än toimivuuden ja monipuolisuuden takia. Poika on aika samaa mielipuolta parin kypärän ja parin kevarikesän kokemuksella.

Varmaan on parempia kypäriä tourinkiin mutta TX on mulle hyvä monikäyttöinen kompromissi joka palvelee tourinkista rapakuntokrossiin ja keikkeen siltä väliltä.

Kestävyyden kanssa ei ole ollut ongelmia, eka ruukku oli käytössä 7 vuotta kaikenlaisessa käytössä mönkijöistä moottoripyöriin.
    Kylätason kurapyöräilijä.
    Mikä tuon lipan funtio muuten pitäisi olla? Meinaan mä olen omistanut kaksi lipallista, Uvexin ja ton X-3.sen... Enkä oikeen tajunnu kummankaan kanssa mitä sillä lipalla tekee?
    Jos on aurinkoa varten, niin parempiakin ratkaisuja on. Kuten vaikkapa: http://www.sunax.de/

Mulla on tuollanen Sunax ollu kiinni jokaisessa potassa vissiin jo 5 vuoden ajan, ja on aivan lyömätön tossa auringon yms. häikäisyjen blokkaamisissa. Ei menny kauaa, niin Sunax soviteltiin myös molempiin lipallisiin aivan samoista syistä. Joten mun kokemusten mukaan, lippa on pelkästään ulkonäkö / imagoseikka joka käy jumalattoman rasittavaksi tietyissä olosuhteissa. Mutta hei, eikö tämä edellinen päde koko harrastukseen, laitteiden & varusteiden osalta?
    Viimeksi muokannut: Yamaha1; 08.09.2014 klo 22:54.
    Kyllä se toimii vasta aurinkoon ajaessa varjona, suoja edessä ajavien lennättämältä irtomaalta yms. mitä nyt voi crossipotan lipalta odottaa.

Eihän tuo t-x ole niinkään lipallinen umpikypärä, vaan enempikin visiirillinen crossikypärä, paljon saamaa arain VX:n kanssa.
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se toimii vasta aurinkoon ajaessa varjona, suoja edessä ajavien lennättämältä irtomaalta yms. mitä nyt voi crossipotan lipalta odottaa.

Eihän tuo t-x ole niinkään lipallinen umpikypärä, vaan enempikin visiirillinen crossikypärä, paljon saamaa arain VX:n kanssa.
    Niimpä, se on juuri näin... Eli kun oli tottunu koko "uransa" ajelemaan umpipotalla, niin kyllä vaihto lipalliseen oli pieni shokki. No, koska olen ääliö vaimoni kanssa suunnilleen samassa potenssissa... Niin meiltä vain kesti pari vuotta ja pari eri lippamallia todeta, että ei näistä umpipottien kanssa ole samalle viivalle. Ajateltiin kattos ensin, että jos tuli vaan ostettua "halvalla hyvää". Jonka jälkeen laitettiin tuplamäärä eeroja kiinni Arain lipallisiin valmisteisiin ja todettiin aivan samat ongelmat.

Täysin eri asia lienee kunnon enduro tms. mistä minä tiedän yhtä paljon ku vaikkapa synnyttämisestä. Joten uskon sua kyllä täysin, et jotain plussaa siellä tosta lipasta varmaan on.

P.S: Onko joku saanu näiden Tour-X mallien pinlockeja toimimaan? Me nimittäin ei todellakaan saatu... Vissiin pikkasen haastavan terävä toi visiirin keskiosa? Ja sieltä keskeltä alaosasta valskas pinloc AINA jossain vaiheessa, enemmän tai vähemmän.
    Viimeksi muokannut: Yamaha1; 08.09.2014 klo 23:24.
    Lainaa Yamaha1 kirjoitti Katso viesti
    P.S: Onko joku saanu näiden Tour-X mallien pinlockeja toimimaan? Me nimittäin ei todellakaan saatu... Vissiin pikkasen haastavan terävä toi visiirin keskiosa? Ja sieltä keskeltä alaosasta valskas pinloc AINA jossain vaiheessa, enemmän tai vähemmän.
    Myönnettäköön, että tuo on aika haastava. Itse olen saanut sen melko hyväksi sillä, että pinnien epäkeskot ovat visiirin alareunan puolella, ja lisäksi oikea "asennustekniikka" on erittäin tärkeä. Eli sehän ei todellakaan onnistu niin, että kalvon laittaa paikalleen ja kiristelee epäkeskot sitten. Vaan visiirin joutuu monta kertaa taivuttamaan "suoraksi" pöydän pintaa vasten, ja pikkuhiljaa hakemaan sen kiristyspinnien oikean asennon. Ja sittenkin vielä on merkitystä sillä, että päästääkö visiirin alareunan vai yläreunan palautumaan "ensin". Mahdollisesti myös se on tarpeen, että kalvoa hieman liikauttaa visiirin alareunaa kohti juuri siinä taivutuksesta vapauttaessa.

En nyt uskalla tosiaan väittää, että tulos olisi 100% täydellinen, mutta ajamista haittaavalle korkeudelle asti näkökenttään vuoto ei tule, eikä kalvo kosketa mistään muualta visiiriä kuin silikonireunuksestaan. Mutta tuo tosiaan vaatii muutaman toiston, ja oikean tekniikan. Ainakin ensikertalaiselle tuo visiirin pakottaminen pöytää vasten suoraksi tuntuu aika härskiltä tempulta, mutta melkoista vääntelyä se kestää ilman vaurioita.
    Ihan samantapaisia sulkeisia harrastettiin täällä. Kyllä visiiri taivutusta kestää, yllättävän paljon. Mut noi on taas pikkasen sellasia asioita, että ku 17 kertaa ruuvaat niitä kinder-muovista valmistettuja epäkeskoja kohdilleen niin jossain vaiheessa vain kuuluu jostain NAPS... Ja eikun kauppaan tai vaihtoehtoisesti ryyppäämään.

Täytyy johtua visiirin muodosta, koska normaaleilla umpipotilla toi homma on aivan heittämällä valmis?
    Joo, onhan se riski olemassa että epäkeskonippa katkeaa, olen itsekin yhden vuosien varrella rikkonut. Onneksi sitä pinlockia ei tarvitse tuunata kuin ehkä kerran tai kaksi ajokaudessa.

Mitä tuohon "vaikeuteen" tour-x:ssä tulee, niin kyllä se tosiaan johtuu siitä visiirin muodosta. Se alareunan taitehan on jyrkkyydeltään osastoa "limupullon kaula", monin verroin jyrkempi kuin yläreuna tai normaali umpikypärän visiiri.
    Aika tarkkaan saa pinlockin laittaa että se asettuu kohdalleen. Nippoja en koskaan kiristele asennettuna vaan oikea asento haetaan ilman pinlockia, sen jälkeen taivuttaa visiiriä vähän suoremmanksi ja taivuttaa pinlockin paikalleen. Pinlock on kyllä hyvin pysynyt paikallaan kun sen on siihen saanut, sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Mutta jos vähänkään jää irvistämään niin sadevedet valuu kalvon väliin yläkautta ja jos alhaalta irvistää niin väli on täynnä pölyä. On se aika haasteellinen ja asennuksen onnistumisprosentti on vaihteleva.

Tuli kokeiltua Bob Heathin huurtumatonta visiiriä, toimii aika hyvin niin kauan kunnes kosteusprosentti kasvaa ja lämpötila alenee. Ei kannata ostaa, pinlock on parempi vaikka silläkin saa ikkunan tukkoon.

Tuosta lipallinen vs lipaton kypärä. Mä olen niin kauan ajanut lipallisella kypärällä että olen tottunut siihen, ja vaikka välillä on ollut lipaton kypärä päässä niin en ole muuta huomannut kun lipan puuttumisen outouden Jos tulisi enemmän ajettua kunnollisella lipattomalla kypärällä niin voi hyvinkin olla että mun näkemys lipallisista ruukuista muuttuu aika radikaalisti. Kun ajaa mossella niin mosse on hyvä auto

Lipoista vielä sen verran että aika monessa kypärässä lippa on pelkkä koriste koska ne on laitettu liian ylös, ei toimi häikäisy eikä roiskesuojana. Vaikka lipan vetää alimpaan asentoon niin lipan etureunaa tuskin kunnolla edes näkee. Arai TX lippa taas on oikein suunniteltu ja on toimiva ja saa säädettyä eri asentoihin ajon aikana.

EDIT: Pari typoa korjattu vikassa sarakkeessa.
    Viimeksi muokannut: Koheltaja; 09.09.2014 klo 09:53.
    Kylätason kurapyöräilijä.
    Mä en saanut tehtyä pinlockin asentamisesta taidetta, taivutin visiiriä ja länttäsin paikoilleen. Ei ole huurtunut, testattu välillä Berlevåg-Hanko, kelit sade-helle, lämpötilat 5-30. Taisi sitten kerrankin olla tuuria.

Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Lipoista vielä sen verran että aika monessa kypärässä lippa on pelkkä koriste koska ne on laitettu liian ylös, ei toimi häikäisy eikä roiskesuojana. Vaikka visiirin vetää alimpaan asentoon niin visiirin etureunaa tuskin kunnolla edes näkee. Arai TX lippa taas on oikein suunniteltu ja on toimiva ja saa säädettyä eri asentoihin ajon aikana.
    Tämä pitää 100% paikkansa, oikein suunnitellun lipan huomaa erityisesti näin syksyllä kun iltasella aurinko paistaa suht' matalalta. TX:n lippa toimii, toisin kuin esim. Shoein Hornet, siinä lippä oli pelkkä koriste.
    Viimeksi muokannut: s&s; 09.09.2014 klo 09:50.
  18.  
    "Klousaan" tämän nyt omalta osaltani.
    HJC RPHA-ST tuli hankittua. Voitti Motorradin testin taannoin, kun vertailussa oli erillisellä aurinkosuojalla varustetut potat. Shoei on myös hyvä mun päähän mutta ei näin hyvä.

Tuntuu kyllä oikein laadukkaalta ja hyvältä päässä.
    No Voin sitten raportoida kunhan on päässyt tien päälle uusi ruukku päässä.
    TEAM CAMPARI
    BMW R1250 GS Adventure