Jee
Hipit säätää lisää lakeja joita kukaan ei pysty valvomaan
Jääkö poliisi heittää läppää tunnix ja uudelleen puhallutuksen jälkeen saa taas ajella? Ja milloinkas ne puhalluttais kun äijiä ei riitä edes oikeiden rikosten selvittämiseen!
Suosittelen kaikkia harkitsemaan seuraavissa vaaleissa ketä oikeasti haluaa äänestää...![]()
Viimeksi muokannut: Diesel; 25.12.2012 klo 15:50.
Yksi näkökulma tuossa voi olla myös se, ettei tiedä, onko se 0,4 nosussa vai laskussa...
No, jokatapauksessa en haluaisi, että joudun pidätetetyksi kulkiessani huppari päällä pankin ohi...
T7
Vaikka kuinka tätä kelaan, ajatus tästä arveluttaa. En kyllä tiedä ymmärsinkö tämän ihan oikein mutta kenenkään ei tulisi tehdä mutu-tuntumalta kansalaisten oikeuksia rajoittavia päätöksiä. Jos on oikea tarve, eli kaveri on oikeasti vaaraksi muulle liikenteelle, niin se tulee saada pois liikenteestä, mutta siihen tulisi sitten olla oikeat kriteerit ja raja-arvot määriteltynä.
no, raja-arvohan on juuri tuo laissa määritelty 0,5 prom.
se on rajaksi määritelty, ja sen faktan kanssa elellään, kunnes se raja muuksi määritellään.
muu on joutavaa roskaa ja länkytystä.
samaisessa lehtisadussa tulikin jo ilmi, että nollapromilleraja-asia ei ole edennyt. ja kuinkas oliskaan, kun nykyinen on hyvä, ja turhat 'hälytykset' seulotaan pois.
mullakin poliisin mittarin viisari taannoin nollasta karvan verran heilahti, vaikka viikkoon en ollut mitään alkoo juonu. tovi sitä poliisin kanssa oikein ihmeteltiin, että jo on hyvät vehkeet niillä, ja sitten eteenpäin.
tämä merja ei tuota asiaa mihinkään muuta, niin kauan kun Suomessa tiellä puhallan alle tuon rajan, ajan.
emme sentään vielä elä poliisivaltiossa, jossa merjan kaltaiset mututtajat ja elämästä vieraantunut lehdistö asioista päättää.
L
Se minkä poliisi tarvitsisi liikenteen valvontaa on "vireysmetri", eli laite jolla mitataan kuljettajan tajunnan taso. Väittävät edelleen että väsyneenä ajo olisi yhtä vaarallista kuin humalassa ajo. Niin, humalassa en aja, mutta väsyneenä voin ajaa, koska ei ole sitä vireysmetriä. Käytännössä laskennut vireys todetaan vasta sitten kun olet nukahtanut rattiin ja toivon mukaan olet siellä ojanpohjalla, eikä vastaantulevan auton keulassa.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Poliisilta puuttuu myös "lääkemetri" ikävä kyllä. Tänä päivänä keskeshermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on kai yleisempää kun koskaan ja sekaan mahtuu ikävän suuri joukko myös väärinkäyttäjiä. Esimerkiksi "pienessä" xanoreissa ajo on varmasti myös rinnastettavissa humalaan/väsymykseen..
Edit. Lääkkeistähän laki sanoo näin--> Nollarajaa ei sovelleta huumausaineiksi luokiteltaviin lääkevalmisteisiin kuten uni- ja masennuslääkkeisiin, jos ne ovat lääkärin määräämiä. Tällaisten lääkkeiden vaikutuksen alaisena ajaminen on kuitenkin nykyiseen tapaan rangaistavaa, jos niiden käyttö heikentää ajokykyä... Eli jos ajo sujuu eikun nappia naamaan..![]()
Viimeksi muokannut: jamas; 25.12.2012 klo 23:46.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Paljonko on "pieni" annos xanoria?
Ihan vinkkinä, Xanoria on myös depottina, jonka huippuvaikutus on vasta n. 5-6 h kuluttua nauttimisesta. Eli aika hidas nousuhumala. Ja oikein käytettynä se nimenomaan pitää huolen, että kuski on hyvässä ajokunnossa. Päin vastoin joitakin kuskeja pitäisi rangaista siitä, ettei he käytä oikeita lääkkeitä ajessaan.
Jos lääkäri määrää lääkkeen ja on sitä mieltä, että voit ajaa, niin silloin se ei ole kiellettyä. Tietysti voi kannattaa pyytää lausunto etukäteen, eikä sitten vasta kun on jotain tapahtunut...
Viime kädessä kuskilla on aina vastuu omasta ajokunnostaan. Lääkkeiden vaikutus on erittäin yksilöllistä. Joku ei tunne yhtään mitään kun ottaa jonkun napin ja toisella taas se humahtaa päähän jonkin ajan kuluttua.
Nolla raja lääkkeille on vielä ääliömäisempi idea kuin nollaraja alkoholille. Pitäisikö kaveri laittaa vaikka kahden vuoden sairaslomalle sen takia, että hänen tarvitsee ajaa työkseen ja hänen käyttämänsä lääke voi ehkä aiheuttaa joillekin ihmisille ongelmia, mutta sillä ei ole todettu olevan haittavaikutuksia ko henkilölle? Lääkkeitä syödään, jotta ihmiset saataisiin takaisin työkuntoon ja terveeksi. Poliiseilla on jo oikeus pysäyttää kenet tahansa ja kirjoittaa sakot liikenteen vaarantamisesta. He voivat jopa viedä moposta kilvet sen takia, että mökäpönttö on laiton. Eli mitä lisäoikeuksia he vielä tarvitsevat lisää?![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Jotenkin tulee delvac keskustelu mieleen....
Heitän tähän soppaan myös valvontatiheysasian... vaarallisia iäkkäitä kuskeja on ... samoin "tunnekuohuissa" ajavia... Koskaan ei saada tieltä kaikkia vaaralisia kuljettaja pois.
Valvonnan (ratsia) lisääminen seuloo osan pois. Lähinnä siis ppointtina on se että mitä virkaa millään asetuksilla jos virkavaltaa supistellaan pois koko ajan..
Ite ajan aika paljon. Päivttäin kotilolla ja kesäisin 2 ja 4 pyöräislillä päivittän.En edes muista koska viimeksi pysäytettiin tai puhallutettiin .... vähintään 2 vuotta sitten ellei kauemmin...
Kävi jo mielessä josain vaiheessa alkaa tankkaamaan tuohon dieseliin punasta menovettä ku ei mitään ratsioita missään ole...
-vk-
Viimeksi muokannut: gaagamel; 25.12.2012 klo 23:44.
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
Tarkoitin väärinkäyttäjiä jos se ei tekstistäni tullut ilmi ja vinkkinä, että depot xanorin nimi on "mutteri" väärinkäyttäjien keskuudessa normi on "telaketju", että tiedän. Jos lääkäri määrää lääkkeen esim 2mg xanor/vkr ja vedetään 5x2mg aamukahvin kanssa (jota kyllä tapahtuu) mielestäni kuljettajalla ei ole mitää asiaa rattiin oli resepti tai. Eli turha näissä tapauksissa jauhaa mitää paskaa mistään lääkkeen "parantavasta" vaikutuksesta.
Edit. editoin edellisen viestini pääkohdan ettei tulee lisää väärinkäyttäji..eikun ymmärtäjiä.
Viimeksi muokannut: jamas; 25.12.2012 klo 23:48.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Onneksi tienvarsilla ei ole apteekkeja. Olisi muuten pirusti narkkeja liikenteessä.
Supermoto
Noi lääkejutut on hankalia, eli niiden suhteen tuo uusi käytäntö voisikin olla hyvä. Joku lääke vaikuttaa jonkun ajamiseen ja jonkun toisen ajamiseen sitten taas ei. Kerran poliisit mulle soittaneet ja kysyneet, että voiko henkilöä X syyttää rattijuopumuksesta, kun on käyttänyt lääkettä X. Siihen vaan pakko tuumata, että yksilölliset vaikutukset ja käyttäkää omaa harkintaa jne.
Mutta pitäis puuttua varmaan sitten väsyneisiinkin kuljettajiin yms. Joskus valvonut töissä yli vkr:n ja ajanut sen jälkeen autoa n. 100km, niin varmasti ollut heikommassa kunnossa kuin parin keppanan jälkeen...
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Katos, äijähän on ammattilainenEi oo näköjään väärinkäyttäjillä yhtään ylimäärästä mielikuvitusta, kun ovat moiset nimet keksineet. 10 mg kertaannos on jo aika iso, jos maksimi vuorokausiannos on luokkaa 6 mg (3x2mg).
Valitettavasti siellä ministeriössä ei ymmärretä väärinkäytön ja hoitokäytön eroa... Lakeja säätämällä ei haitata millään muotoa väärinkäyttäjiä, vaan ja ainoastaan niitä, jotka käyttävät hoitokäytössä lääkärin ohjeen mukaan. Täältäkin foorumilta löytyneen paljon niitä, jotka käyttävät esim. selkävaivojen takia todella kovia lääkeyhdistelmiä. Jos semmoset vetäsis kylmiltään, niin ketä tahansa ois niillä annoksilla tajukankaalla ja vaikutukset saattaisivat olla ihan kylmiltään hengityslaman aiheuttavat. Mutta nää kaverit vetää näitä lääkkeitä kuin "karkkia" eikä hirveästi nupissa tunnu kun on toleranssit kasvaneet... No verikokeet paljastavat heti, että on kiskottu hyvä määrä ns kolmiolääkkeitä. No ei nääkään kaverit lähde rattiin, jos eivät ole ajokunnossa. Itsekin tunnen henkilökohtaisesti yhden tälläsen henkilön.
Asiahan on niin, että lääkäri voi ymmärtääkseni ottaa ajokortin pois sairauden takia(?). Sitä en tiedä käykö syyksi lääkkeiden väärinkäyttö. Mutta ei se lääkäri pysty estämään kuitenkaan huumautuneena ajamista. Joten joku konstihan siinä pitäisi olla millä näitä kavereita saadaan seulottua pois liikenteestä.
Sinänsä verikokeet eivät kerro välttämättä mitään jos on resepti lääkkeelle. Siksi ehdotinkin jotain reaktio ja koordinaatiokykytestiä jolla voitaisiin todeta kuljettajan alentunut ajokyky ilman mitään promille, lääke, huume tms testejä ja rajoja. Tämä paljastaisi ne väsymyshumalassa ajavatkin. Mutta tämähän on teoriaa ja kaukana käytännöstä.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Ymmärtääkseni lääkärin tehtävä on yhdessä potilaan kanssa selvittää lääkkeiden sopivuus ja mahdolliset haittavaikutukset potilaalle. Tämän perusteella voidaan potilaalle kertoa milloin hän saa ajaa ja milloin ei.
Minä olen myös ymmärtänyt, että tänäpäivänä lääkeyhtiöt lykkäävät jokatoiseen lääkepurkkiin sen kolmionkin vain siksi etteivät joudu vastaamaan, jos joku koheltaa työssä tai liikenteessä. Eli mikään kolmiomerkintä tai teksti lääkepurkissa "saattaa aiheuttaa jollekin" ole mikään todellinen järkevä rajanveto.
Kuten täällä mainittiin, niin aina silloin tällöin joku v*ttuuntuu liikenteessä ja näiden tuntemusten takia syntyy myös ruumiita. Eli pitäisikö inssin ja kirjallisien kokeiden lisäksi lisätä ajokorttivaatimukseen psykologinen tressin-, paineen- ja provokaation sietotesti?
Ja ei, minä en käytä xanoria, diapamia, tramadolia tms. Joskus satunnaisesti otan yhden zopitinin.Siitäkin väitetään että vaikutus kestää jopa 6-8 h. Mutta ei se vaikuta tälläseen satakiloseen mieheen kuin n. 3h. Ja jos aamulla on huonossa ajokunnossa, niin se ei johdu zopitinista vaan huonosti nukutusta yöstä.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Lääkkeiden kanssa on muuten ihan sama asia kun alkoholinkin.
tämmönen 100 kg äijä vs 45 kg muikki....Jos kumpikin kiskoo vaikka kylmiltään 10 mg diapamia, niin todennäköisesti ollaan ihan eri stratosvääreissä. Lieneen turha kysyäkään kumpi todennäköisesti palaa nopeammin maan pintaan
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Poliisillahan opioideihin ja bentsoihin pika testerit. Jos normaali kansalainen ottaa xanorinsa esim. Nukahtamiseen illalla reseptin määräämällä tavalla niin asia on merkitykseton liikenne turvallisuuden kannalta.
Ja jos ns. Potilas on mielentilaltaan siinä hapessa, että bentsoja menee pitkin päivää ja siihen vähän muuta mieltä tasaavaa niin silloin voisi kyseenalaistaa koko ajokortin hallussa pitämisen...
Ne pikku piripäät, jotka vetää kaikkea mitä milloinkin sattuu saamaan, eivät 99,9% ole ajokortin haltijoita syystä, että poliisi setä on sen pois ottanut tai sitten se kamoissa oleminen on kiinnostanut autokoulua enemmän sijoituksena. Kaikkihan tietää, ettei sitä autoa tai mopoa kortilla ajeta...
Yritän vain sanoa, että lääkkeiden väärinkäyttäjät ovat samaa sarjaa rattijuoppojen kanssa. Poliisi käyttänee sekavasti käyttäytyvän, nolla promillea puhaltavan jannun, hospitaalissa huumeseulassa ja syyte napsahtaa jos jotain löytyy.
Mitä tämä änkkäys nyt on?! Ei promillerajaa olla laskemassa.
Onko pakko dokata edellisiltana niin paljon, että kankkusessa joutuu ajamaan? Onko pakko juoda kepua ruuan kanssa? Onko mitään järkeä mennä baariin juomaan se yksi tai kaksi, jos lähtee ajamaan - miksi ei kahvia tai kokista? Jos on, niin sitten pitäisi kysyä siltä kaverilta peilissä, että pysyykö sillä homma muuten ylipäätään hanskassa.
Itse en lähtisi enää parin keppanapullon jälkeen ajamaan, koska vajaan puolikkaan promillenkin huomaan liian selvästi. Toisille taas kolmekin kaljaa voi olla ihan ok, mutta koska se ei kaikille ole, niin raja on johonkin pistettävä. Jos ajaisi laillisessa 0,4 promillen maistissa liikennesääntöjen mukaan, jäisi varmasti koko loppuiäksi mieltä syyllisyys painamaan, jos itselle, läheisille tai sivullisille tapahtuisi jotain pysyvää.
Jos mä lähtisin parin kepun jälkeen ajamaan, niin olisi ihan oikein pistää jäähylle vaikka saman verran juonut kaveri voisi jatkaa ajamista.
Toki jos pieleen menee, niin tuo lisää v-mäisten konstien mielivaltaa...
T: Kukkahattusetämies
En minä ainakaan ole kahden kaljan jälkeen lähdössä ajamaan, ellei kokonaisaikaa kulu vähintään paria tuntia. Mutta kun siitä yhdestä ei ole mitään haittaa, niin mitä se kenellekään kuuluu, minkä takia joku muu sen juo, ja minkä ihmeen takia tällaisen mitättömän asian vatvomiseen pitää käyttää energiaa?
Joo, niin varmaan jäisi. Ihan samalla tavalla kuin 0 promillea veressä.Jos ajaisi laillisessa 0,4 promillen maistissa liikennesääntöjen mukaan, jäisi varmasti koko loppuiäksi mieltä syyllisyys painamaan, jos itselle, läheisille tai sivullisille tapahtuisi jotain pysyvää.
Minä vaan jotenkin tykkään, kun asiat perustellaan faktoilla. Tälle pienenkin viisarin värähtämisen kyttäämiselle ei vaan faktaperusteita oikein tunnu löytyvän.
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
EVA on julkaissut aiheesta oikein tutkimuksen "Holhouksenalaiset":
http://www.eva.fi/wp-content/uploads...en-alaiset.pdf
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tämä ehdotus ei tule koskaan etenemään päätökseen asti.
Seuraava askel on rajan laskeminen 0.2-0.3 promilleen.
Arvioitu ajankohta 2015-2016.
Yleisesti olen sitä mieltä ettei alkoholi ja liikenne kuulu yhteen. Kuitenkaan en kannata mitään 0,0%o tai 0,2%o rajaa, koska silloin tällöin haluan nauttia kavereideni kanssa se yhden oluen terassilla kauniina kesäiltana. Samoin esimerkiksi perjantaina nautitun 3h lounaan kanssa kului 2x12cl viiniä. Graavikala vain huusi rieslingiä ja karitsa kaipasi punaviinin kyytipojakseen. Olisi ollut synti syödä hyvät ruuat ilman asiaankuuluvia viinejä.
Satavarmaa on, että nuo kaksi lasia eivät 125kg ruhooni puolta promillea tuottaneet, eivätkä vaikuttaneet mitenkään ajokykyyni siinä vaiheessa kun lähdin takaisin työpaikalle, mutta noi ois ollut pakko jättää pois jos raja olisi se 0%o.
Esimerkkini kerroin siksi, että vastustan tuota samasta syystä kuin vastustan muutakin kukkahattutätihömpötystä, kuten talvinopeusrajoituksia, keulimiskieltoa, keuhkokuvia tupakka-askeihin ja suomalaista holhoavaa alkoholipolitiikkaa. Suomessa jos yhtä pelottaa, säädetään laki tuon yhden pelkojen perusteella. Jos Jepellä ei pysy juominen lapasessa yhden lasin jälkeen, niin eikö silloin Jeppeä pitäisi rangaista, eikä kieltää lasillisen nauttiminen meiltä muiltakin?
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
On, olisiko ollut liikennevakuutuskeskuksen tai tilastokeskuksen tuotoksia, joissa moista on tutkittu - ihan googlella löytyy. Tuossa taannoin sitä selailin ja hämmästelin, ja kyseisen tilaston mukaan näyttäisi siltä, että onnettomuusriski kasvaa selvästi vasta toiselle promillelle siirryttäessä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ja itse aiheeseen, kun siihen nyt pikaisesti perehdyin, onhan se nyt helvetin huolestuttavaa, että ministeristason mätisäkki ihan vakavissaan on puuhaamassa poliisille oikeutta puuttua yksilön toimintaan mielivaltaan perustuen. Kyllähän se nyt perkele pitää sillä tavalla olla, että jos lain kirjain täytyy, niin sitten ei ole nokan koputtamista. Mitä seuraavaksi? Jos alla on vaikka kilopyörä, voidaan poliisin harkinnan mukaan ottaa samantien kortti pois vuodeksi ja napsauttaa 80 päiväsakkoa, vaikka kuljettaja ajaisi nopeusrajoituksen mukaan?
Missähän rinnakkaistodellisuudessa tuo ämmä elää? Millä me päästään siitä eroon?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Vaikka politiikka ei tänne kuulukkaan niin sanonpa vain. Äänestäkää seuraavissa vaaleissa "oikein" ;)
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tuo mielivalta mp harrastajia kohtaan vaan odottaa oikeaa hetkeä. Ensin kerätään luvalliset aseet pois erinäisin verukkein.
http://nra.fi/arkisto/121124-pjllaonasiaa.html
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*