"Aamulehti: Poliisi voi kohta pysäyttää vähänkin maistelleen kuskin
21.12.2012 9:00
Poliisi voi kohta keskeyttää pysäyttämänsä kuljettajan matkanteon aina, jos se havaitsee kuljettajan käyttäneen vähänkin alkoholia tai muita päihteitä.
Ajaminen voidaan näin kieltää, vaikkei 0,5 promillen raja ylittyisikään. Liikenne- ja viestintäministeriön suunnittelemasta lakimuutoksesta kertoo Aamulehti.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) kertoo lehdelle, että toimintakykyyn vaikuttavat aineet tulevat muutoksen myötä samalle viivalle."
Tämä on oikein hyvä asia, toivottavasti saadaan mahdollisimman moni aamukrapulainen ja lounaalla "kaljan ottanut" jäähylle siihen saakka kuin viimenenkin alkoholitippa on verestä poistuntut. Tästä onkin hyvä jatkaa päihteiden käytön täydelliseen nollatoleranssiin liikenteessä.
Noinhan se maailma pelastuu: jos joku ajaa 4.8 promillen kännissä kolarin, pitää promillerajaa laskea. Jos joku ajaa 248@40, pitää rajoitusta laskea 30:een.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Minusta olisi kaikken selvintä kieltää moottoripyörät ja autot kokonaan. Tällöin loppuisi niiden kohdalla tapahtuneet onnettomuudet kokonaan![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mitäs sitten tehdään, kun kuljettajana on ns. "tonnikeiju" jonka ihrat
vaikeuttavat normaaleja liikeratoja joita tarvitaan ajoneuvon hallinnassa?
Pitääkö poliisi kuskin parkissa siihen asti, että flätäprosentti on pudonnut alle 30:n?
Saattaisi olla aika vakava paikka liikenneministeriössäkin
ps. Mihinköhän tämäkin perustuu sillä muistan, että joskus tehtiin Apparan varikolla
testi jossa testiporukan kuskeille juotettiin brenkkua ja sitten puhallutettiin ja ajatettiin
varikolla olevalla tehtäväradalla.
Parhaat ajosuoritteet saatiin 0,2 promillen maistissa![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Lisää kieltoja vaan niin sillä se maailma pelastuu.
Onko tämä ns. naamakerroin laki?
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
selvin päin ei ajamista seuraa juuri ollenkaan. Yhden lounasjuoman jälkeen sitä skarppaa ja keskittyy ajamiseen.
Lisää sääntöjä, miettikään vähän minkälainen maailma tämä on parinkymmenen vuoden jälkeen. Passi pitää uusia vuoden välein, ja ajokortti kahden vuoden välein. Kurssi pitää käydä tikkaiden käyttöön, tulitikkujen käyttöön ja yleensäkkin vain kävelemiseen. Kaikki kodin ulkopuolella tehtävä aktiviteetti luokitellaan varmasti extream harrastukseksi.
Lakeja ja sääntöjä pitäisi vähentää, ei lisätä.
Tampereen kaupunkihan rupeaa keräämään maksua muuten hulevedestä, eli sadevedestä.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sillä halutaan vaan ilmoittaa noille ammattimaisille humalassa ajeleville että on nolla toleranssi
Ja btw, eihän niillä ns ammattilais kavereilla ole lupa ajaa selvinpäinkään, koska eipä heillä yleensä sitä korttia ole, vaan se on ennestään poliisin hallussa.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Turvallinen meno, kun kerran mittari ei heilahda:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012...84931_uu.shtml
Kaipa tuonkin tapauksen vuoksi nopeusrajoitusta tuossa kohden pienennetään ja perustetaan komitea miettimään, kuinka nollatoleranssia voisi kiristää.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
0,45 promillen kohmelo toimi ainakin kemorassa tosi kivasti. Onneksi siinä pääsuoran varrella ei myyty olutta, olisi muuten varmasti muiden turvallisuus ollut uhattuna ja kierrosajatkin kärsinyt tankkaus pysähdyksistä.
Ehdotankin "vuoden liikenneturvallisuus teko" palkintoa kaikille suomalaisille ratojen pitäjille siitä etteivät myy olutta. vaarallista siellä on muutenkin kun voidaan ajaa ylinopeutta, hyvä ettei kannusteta ajamaan vielä päissäänkin.
Supermoto
JA kohta tarvii käydä pari kurssia siihen että pääsee sille ensimmäiselle kurssille ja pari kurssia lisää jokaiselle seuravalle kurssille ettei vaan tule traumoja.......Vi**u että tää on kurssien luvattu maa.... mitenkähän tää ihmiskunta on selvinnyt tähän asti ilman kursseja?????`??
![]()
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Johtuneeko keskustelu nollatoleranssista alkoholin suhteen siitä, että joillakin on uskomus nykyisen rajan tarkoittavan lupaa ajaa pienessä kännissä oman harkinnan mukaan.![]()
Olen kyllä aika vakaasti sitä mieltä, että nykyään on jo kielletty kaikki se, mitä ylipäänsä on yhtään järkevää kieltää (ja aika hiton paljon sellaista, mistä ei ole yhtään mitään hyötyä). Ylipäänsä kun lähdetään uusia kieltoja ja lakeja tekemään, pitäisi ensin pystyä vastamaan kahteen kysymykseen:
1) Mikä on se ongelma, jota tarkalleen ottaen ollaan tällä lailla/kiellolla ratkaisemassa?
2) Miten tämä ehdotettu toimenpide tarkalleen ottaen tämän ongelman ratkaisee?
Jotenkin pahasti tuntuu, ettei tämänkään ehdotuksen kohdalla kumpaankaan kysymyksen saa mitään tolkullista vastausta.
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
Henk.koht mielipide on, että yksi kielto voitaisiin tehdä. Yli 70v kuljettajien ajokunnon arviominen pelkästään lääkärin tarkastuksen perusteella pitäisi kieltää. Eli uusi ajokoe vaan jos huvittaa vielä liikenteessä pyöriä, kirjallisia nyt tuskin läpäisisi moni nuorempikaan joten jätetään se vaatimus pois kohtuuttomana.
1) Ongelma on hyvin monen iäkkään kuljettajan ajoneuvon käsittely on karmeaa katseltavaa (on huomattavasti nuorempiakin törppöjä ikävä kyllä)
2) Ratkaisee sen, että pahimmat törpöt saadaan pois liikenteestä vaatimuksen kumminkaan ollessa kohtuuton ( inssin läpäisyyn ei todellakaan tarvitse olla Loeb)
Edit. Ehdotus koskee vain ajoneuvoluokkia B--->ylöspäin. MP:llähän ei voi aiheuttaa vaaraa muulle kuin itselle se täällä on jo todistettu ja MP kuljettajat osaavat aina ajaa iästä riippumatta...![]()
Viimeksi muokannut: jamas; 25.12.2012 klo 09:42.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Tuskin ruuan kanssa yksi nautittu olut mitenkään merkittävästi vaikuttaa ajoneuvon hallintaan? En ole itse huomannut yhdellä oluella olevan todellakaan minkäänlaista vaikutusta. Tarkkuus alkometrillä minulla 82 kg:lla näyttää tulevan 0,1 promillea. Ja n. 30 min. on sitten tasan 0.
Mutta samaan hengenvetoon vois kysyä ihan itseltäänkin että jos tekee ruuan kanssa mieli nauttia yhden oluen, niin kai sitä on tarjolla sitä alkoholitontakin?
Eipähän tuolla liikenteessä nämä yhden ruokaoluen juojat ole se ongelma ryhmä, vaan ne ketkä liikkuvat ihan muilla promille lukemilla. Sekä aamukrapulassa ajamaan lähtöä voi itse kukin miettiä jo illalla juodessaan paljonko paranee ottaa, jos on aamulla pakko lähteä liikenteeseen?
Viimeksi muokannut: trj; 25.12.2012 klo 11:15.
Murjaanien kuningas!
Motoristi Jamas ehdottaa kuljetajatutkintoa yli 70 vuotiaille kuljettäjille. Mutta antaisi anteeksi kirjalliset.
Ne ensin ja ehdottomasti. Ajokorttiluokan mukaan. Ja sitten ajokoe. Ei ihan tyhmä ehdotus. Ja Katsastuskonttorit tekisi taas tiliä sikamaisesti, vaikkei tuo homma maksaisi kun muutaman kymmenen €a. Mutta koeajon voisi ajaa omalla autolla ja sen kokeen vastaanottajksi riittäisi autokoulun opettaja.
Tässä meidän kylällä 100 vuotta täyttänyt ajelee päivittäin autolla kaikella kunnialla. Eli kyllä ikäihminenkin voi olla hyvässä kunnossa. Mitä vähemmän sitä motoristien suosimaa kaljaa ja tupakkaa, sitä paremmat edellytykset on saavuttaa korkeakin ikä. Alkakaapas laskemaan sormianne apuna käyttäen, moniko tuttavanne tai tuntemanne henkilö on juonut itsensä hengiltä, niin tulette hämmästymään miten monta muistatte.
Eli motoristit suosikaa vaan Jari-Pekan huoltamoita, liikutte sitten millä ja mihin tahansa.
Viimeksi muokannut: Vempel-Ville; 25.12.2012 klo 14:07.
Kyllä näin, Hannu Mikkolakin on yli 70v ja varmasti ajaa paremmin kun moni nuorempi. Naapurin mummo 80v on esimerkki tästä toisesta ääripäästä ja hänkin "ajelee" päivittäin kylillä nenä lasissa kiinni. Välillä kurttaa autonsa jonkun kupeeseen kun ei mahtunut parkkiruutuun jne. Fyysisesti hän on erinomaisessa kunnossa hiihtää tai lenkkeilee päivittäin.
T:Jamsa
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
taas typerä ehdotus ,montakohan tuntia joutuis oleen jäähyllä 0.45 promillella ,määrätäänkö sitten vaikka kolmeks tuntia istuun abc.lle ,vaikket ole edes rattijuoppo![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Ottamatta kantaa mihinkään promillerajoihin, ihmettelen itse miksi sitä ajoneuvoa on ajettava maistamisen jälkeen? Jos otat et aja, sanoi mainoskin aikoinaan. Siis onko se ruokajuoma, olut, viini, tms. ihan pakollinen, jos tietää ajavansa sen jälkeen? Itsekseni vaan täällä kinkkupäissäni mietin... Hyvää joulua kaikille anyway!
Yamaha TDR 250 -89
Suzuki DR 800 -94
Kawasaki ZRX 1100 -98
Honda VTR 1000 F -98
Yamaha FZS 1000 -03
Yamaha YZF-R1 -10
BMW F800GS -12
KTM 250 EXC-F -13
Yamaha FZS 1000 -05
KTM 990 Supermoto -08
Yamaha MT07 -13
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Ymmärrän tuon pointin, mutta silti ihmetyttää miksi se huurteinen on juotava, jos on autolla tai muulla liikenteessä? Onko se olut niin hyvää? Entäs alkoton tai edes I-olut...
Olen tosin jäävi puhumaan oluen "nauttimisesta". Kun itse otan olutta, kittaan sen min. 10plo ja sitten baariin jatkamaan. Ilman autoa.Eli itse osaan vain "perisuomalaisen juomisen". Ikävä kyllä.
![]()
Yamaha TDR 250 -89
Suzuki DR 800 -94
Kawasaki ZRX 1100 -98
Honda VTR 1000 F -98
Yamaha FZS 1000 -03
Yamaha YZF-R1 -10
BMW F800GS -12
KTM 250 EXC-F -13
Yamaha FZS 1000 -05
KTM 990 Supermoto -08
Yamaha MT07 -13
Ottamatta kantaa, se viisari värähtää, kun syöt vahingossa yhden konvehdin, olet juuri käyttänyt pissapoikaa ennen ratsiaa tai aamulla ennen töihin lähtöä peset hampaat ja purskutat suuvedellä.
On se hienoa kun poliisin täytyy keskeyttää matka, vaikka vaikutus on tasan sama kuin sillä yhdellä-kahdella kaljalla.
Jep, noin olen itse tehnyt vuositolkulla. Se yksi keppanapullo ei pahemmin promilleja nosta. Sillä on myös hyvä terveydellinen vaikutus: kun ne loppuverryttelyt melkosen usein (aina) jää tekemättä niin tuo yksi keppanapullollinen rentouttaa hyvin lihakset. Niin ja turina virkistää mielen. Kivahan siinä on kilistää ja sanoa: Jamas! Jees, hyväs jamas!
Koskaan en ole kuullut kenenkään kotimatkalla ajaneen kolaria ainakaan meidän porukasta.
No juu, voihan sen juoda sitten kotonakin, mutta....
voihan tästä yhdestä keppanastakin tietysti tehdä elämää suuremman moraalikysymyksen, mutta joa pysyy realiteeteissa....
T7
Yamaha TDR 250 -89
Suzuki DR 800 -94
Kawasaki ZRX 1100 -98
Honda VTR 1000 F -98
Yamaha FZS 1000 -03
Yamaha YZF-R1 -10
BMW F800GS -12
KTM 250 EXC-F -13
Yamaha FZS 1000 -05
KTM 990 Supermoto -08
Yamaha MT07 -13
Onhan. Veren alkoholipitoisuuden vaikutusta ajamiseen on joskus oikeasti tutkittukin, minkä perusteella näitä promillerajoja on sitten määritelty.
Uusi ehdotus on ihan paskaa. Täysin eri asia on, mikäli poliisi keskeyttää ajon, jos ajo on yhtä perseilyä. Oli syy sitten mynthon pastilli, yksi olut, taikka dementia, niin tähän virkavallalla pitää olla oikeus, ja niinhän heillä tänä päivänä on.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Suorituksen jälkeen se yksi olut (III) maistuu hyvälle ja koska en usko sen ajokuntoon huonontavaan vaikutukseen en edes harkitse noita muita vaihtoehtoja.
Jos taas ryyppäämään pitää alkaa on kyllä juotava viinaa, ei vaan tuo olut enää uppoa joten tässäkin asiassa olen eri mieltä..Olen tosin jäävi puhumaan oluen "nauttimisesta". Kun itse otan olutta, kittaan sen min. 10plo ja sitten baariin jatkamaan. Ilman autoa.Eli itse osaan vain "perisuomalaisen juomisen". Ikävä kyllä.
![]()
![]()
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Tuli muuten mieleen, että löytyykö netistä mitään tilastoa liikenneonnettomuuksista ja siitä kuinka monessa on ollut alkoholi mukana? Kuitenkin niin, että puhallustulos on ollut alle 0,5 promille? Tietääkö kukaan? Olisi vähän jotain faktaa asiasta, eikä tarvitsi mutuilla.
Yamaha TDR 250 -89
Suzuki DR 800 -94
Kawasaki ZRX 1100 -98
Honda VTR 1000 F -98
Yamaha FZS 1000 -03
Yamaha YZF-R1 -10
BMW F800GS -12
KTM 250 EXC-F -13
Yamaha FZS 1000 -05
KTM 990 Supermoto -08
Yamaha MT07 -13
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.