Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Moi,

    mulla ei ole kokemusta enduroista. Katupyöristä sitäkin enemmän.

    Täällä meilläpäin on täysi kaaos autojen keskellä heti kun tulee pari lumihiutaletta taivaalta.
    Normaalisti kulkisin polkupyörällä mutta polvihangessa pyöräily ei vaan ota luistaakseeni.

    Mikähän olisi sopiva ketterä enduro millä voisi päästä muutaman kilometrin työpaikalle katuja pitkin säästä riippumatta? Eli kuivasta asfaltista jäiseen keliin ja parikytsenttiseen lumeen. Olisko se vaikka joku 4-tahtinen 50, 125, 250 vai 500 kuutioinen?

    Kiitos paljon vinkeistä.
  2. #2
    Lainaa anttir- kirjoitti Katso viesti
    Moi,

    mulla ei ole kokemusta enduroista. Katupyöristä sitäkin enemmän.

    Täällä meilläpäin on täysi kaaos autojen keskellä heti kun tulee pari lumihiutaletta taivaalta.
    Normaalisti kulkisin polkupyörällä mutta polvihangessa pyöräily ei vaan ota luistaakseeni.

    Mikähän olisi sopiva ketterä enduro millä voisi päästä muutaman kilometrin työpaikalle katuja pitkin säästä riippumatta? Eli kuivasta asfaltista jäiseen keliin ja parikytsenttiseen lumeen. Olisko se vaikka joku 4-tahtinen 50, 125, 250 vai 500 kuutioinen?

    Kiitos paljon vinkeistä.
    Ite hommasin juuri samanlaisen pelin talvipyöräksi, joka mulla oli 20 vuotta sitten. Kawan KLX 250 -81. Tossa on pelkkä kiksikäynnistys, joten lähtee pakkasellakin tulille. Painoa alle 120 kg, joten helppo käsitellä. Renkaat pitää olla crossirenkaat nastoilla, jotta peli etenee, kaivonkansilla ja ratikkakiskoilla niillä taas ei ole pitoa yhtään.
    Ajovehkeissä pitää ottaa kelit huomioon, huurtumisen takia katukypärät ei ihan toimi.
    Ajotyylihän poikkeaa katupyörän käsittelystä täysin, eli mutkat edetään kahva edellä, mutta sitäkin ripeämmin.
    Ajokissa yksinkertaisuus on yleensä toimivin, akut hyytyy pakkasella ja jäätyvä lumi aiheuttaa omat ongelmansa jäätyessään jarruissa, levyjarruissa on hyvä olla suojaa ympärillä. Kovin painavaa pyörää on hankala käsitellä. Jos vesijäähdytteinen kone, niin pakkaskestävyys pitää olla kunnossa
    Suzuki DR, Yamaha XT, Honda XL linjalla löytynee soveliaat 4-t vaihtoehdot.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  3. #3
    Mä ajattelin itse 2t-piikkiä, mutta täysitehoisena. Sellaisessa olisi varmaan tehopainosuhde juurikin sopivalla tasolla.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  4. #4
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Mä ajattelin itse 2t-piikkiä, mutta täysitehoisena. Sellaisessa olisi varmaan tehopainosuhde juurikin sopivalla tasolla.
    Tuossa on ajatusta, koska itselle olisi kaupunkipyörässä keveys yksi tärkeimmistä kriteereistä.
  5. #5
    2T:t toiminu itelläki parhaiten noissa hommissa. Kaasarin suojaksi kannattaa viritellä pipoa, pääläriä tai muuta suojaa koska sinne pöllyävä lumi yhdessä syliterin lämmön kanssa saattaa tehdä kaasarista yhden hemmetin ison jääpallon.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  6. #6
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Mä ajattelin itse 2t-piikkiä, mutta täysitehoisena. Sellaisessa olisi varmaan tehopainosuhde juurikin sopivalla tasolla.
    Hieman tuosta vielä edelleen jalostettuna .

    Hauskanpitoon ja räyhäämiseen täysitehoinen piikki on varsin virkistävä ja
    riittävän kevyt/eloisa.

    No, täysitehoinen ja täysitehoinen..... mitä se sitten tarkoittaa.....
    Crossaripohjainen täysitehoinen pata alkaa kaupunki-taajama-liikenne hommissa
    ennen pitkää (todennäköisesti) tuntumaan turhan vaativalta siinä mielessä, että
    sitä joutuu aika lailla "ajamaan" koko aika. Erityisesti olosuhteiden "vaativuuden"
    kasvaessa tarkkaavaisuuden ja keskittymisen tarve lähtee nousemaan potenssiin.

    Aavistus ehkä paukkua pois & "pitempää ja loivempaa" putkea peliin.
    Löylyä riittää siltikin arkiliikennöintiin, mutta suht pienillä ja sopivasti mitoitetuilla
    "säätöhommilla" saadaan piikin ominaista suolaisuutta pois sen verran, ettei
    arkiajo ala käymään liian intensiiviseksi..... varsinkaan huonoilla keleillä.

    Tahtoo tuo "hyötyliikennöinti yleisillä teillä" olla laji, jossa pitemmän päälle
    laitteen "nöyryys" nousee merkittäväksi tekijäksi.
    Nöyryyden ei välttämättä tarvitse tuossa yhteydessä olla tylsyyden synonyymi.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  7. #7
    Helvetin hyvä pointti. Mulla oli ton 2t-piikin takana kantava ajatus se, että niitä on pilvin pimein tarjolla sopivaan hintaan, mutta on totta, että se voi olla vähän turhan temperamenttinen peli. Jos kukkaro on kunnossa niin varmaan tuollainen moderni kakspuolikas nelari olisi luonteeltaan aika optimi eikä juuri piikkiä raskaampi.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  8. #8
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Helvetin hyvä pointti. Mulla oli ton 2t-piikin takana kantava ajatus se, että niitä on pilvin pimein tarjolla sopivaan hintaan, mutta on totta, että se voi olla vähän turhan temperamenttinen peli. Jos kukkaro on kunnossa niin varmaan tuollainen moderni kakspuolikas nelari olisi luonteeltaan aika optimi eikä juuri piikkiä raskaampi.
    Lompakko on aika usein se "päättävä" elin, ellei huushollissa lisäksi ole
    ylintä ja kyseenalaistamatonta valtaa käyttävää "hallintoelintä" .

    Hyvin pelittävässä kaksitahtisessa (vanhanliiton rasitteista välimättä ), on kuitenkin edelleen
    sitä selittämätöntä tenhoa ja järjellisissä puitteissa (hinnankin osalta) ylittämätöntä
    Fun-fuck..toryä, jota nelareista alkaa mopopuolella löytymään vain ja vasta ison luokan
    tuotantokilpureista asvaltilla. Kusiainenkin on armottoman hieno ja nopea laite, mutta vasta
    kiloluokan raaka ja osin hallitsematon voiman määrä tuo mukanaan "jotain" sellaista,
    jota jo "linnanmäki- luokan" kaksitahtari tarjoaa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  9. #9
    Tolla 2-tahtisella saa myös katu-uskottavan tuoksun vaatteisiin
  10. #10
    Lainaa petebandit kirjoitti Katso viesti
    Tolla 2-tahtisella saa myös katu-uskottavan tuoksun vaatteisiin
    Tuoksujen merkitys on, onneksi tai valitettavasti, ihan eri potensissa kuin yleisesti ymmärretään.
    Juu-ei, nyt ei mennä tuolle "sokea käveli kalakaupan ohi ja sanoi: Huomenta tytöt" tielle .

    Kaikilla on kuitenkin aikojen saatossa "palanut" johonkin syövereihin asioita, jotka joskus
    kiusallisen voimakkaasti pamahtavat pintaan määrätyistä ärsykkeistä.

    Kesken duunipäivän..... liikekiinteistökompleksin väestösuoja......
    Äkkiä tulee aivan uskomaton "pöhinä" päähän ja miellyttävällä tavalla levoton olo.
    Mitä-mitä-mitä ?

    Seuraavaksi tiedostaa aivan tilanteeseen ja ympäristöön kuulumattoman asian.

    "KOPTERIBENSAA!"

    Jossain helvetin pommisuojan syövereissä .

    Joo.... Selvisi myöhemmin, että Mediheli oli käynyt viereiseltä kääntöpaikalta
    hakemassa pokan kyytiin.

    ???

    70- luku ja 80-luvun alkupuoli....
    Köyhien kisabensa ja prätkäpuolen kisakiimat .

    Nykyisin myös harvinaiseksi käynyt risiininkatku aiheuttaa
    samanlaista "nostetta" .

    Kaksitahtisen käry ja katu-uskottavuus... ?

    No, maiilma muuttuu ja kai se enimmäkseen on hyvä asia .

    Tosi "ennenvanhaan" ei ollut edes mies jos ei haissut hevoselle ja tupakalle
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  11. #11
    Lainaa Jim Goose kirjoitti Katso viesti
    Renkaat pitää olla crossirenkaat nastoilla, jotta peli etenee, kaivonkansilla ja ratikkakiskoilla niillä taas ei ole pitoa yhtään.
    Turha tuollaisia on jauhaa kaupungissa pilalle, ihan enska rengas johon ns. välikelin nastat, toimii sekavassa ajossa ihan mainiosti, eikä ole kovalla pinnalla läheskään niin levoton kuin pitkillä piikeillä oleva rengas.
  12. #12
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Sitten ihan perus mopedi olis mun mielestä ihan relevantti vaihtoehto jos ei ihan kaupungista tarvi poistua JA JOS on etua siitä, että laitteen saa pysäköidä laillisesti käytännössä minne tahansa. JA tosiaan pelkkä hyötyajo mielessä... Mutt kyl se tietty joku laite millä voi itse päättää kulkunopeuden… on pikkasen mukavampi. Toisaalta jos matka on VAAn se parikolme kilsaa... Tietty mopon voi virittää, jolloin kiinnijäädessä ei saa ainakaan kortitta ajosta sakkoa, vaikka muuten jotain saiski…
  13. #13
    ^


    Hell-Kama Raisu jostain, sitte kahvassa, valkonen varsilenkkari maata viistäen ja lumella täyttyen...

    Kunnon menoa ja meinikiä, ja se noin 50km/h riittää vallan hyvin... Nykypäivänä.
    Se oli jo rikki...
  14. #14
    Lainaa janite2 kirjoitti Katso viesti
    ^


    Hell-Kama Raisu jostain, sitte kahvassa, valkonen varsilenkkari maata viistäen ja lumella täyttyen...

    Kunnon menoa ja meinikiä, ja se noin 50km/h riittää vallan hyvin... Nykypäivänä.
    Höh... PV:hen vaan surutta vanhan RM 80:n pata, karvakypärä sarvilla ja
    täysmittaset lätkäpolvarit jeesusteipillä pöksyjen päälle.

    Ei kippaa korkeelta... tai ei varsinaisesti kippaa ollenkaan.... kun aina on "suksi vastassa".

    Kannattaa kuitenkin varoa niitä korkeampia kaivonkansia .
    Sellaisen jälkeen ottaa taas aikansa ennenkuin "pojasta polvi paranee"
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  15. #15
    Joku 250-300 2-t enduropyörähän olisi ripeä työmatkaan.
  16. #16
    Jos ei kestä normaalia 2t käryä, niin häätyy laittaa mansikanhajusta Iponea
    Oikotietä ei ole.
  17. #17
    Lainaa Tuulitukka84 kirjoitti Katso viesti
    Jos ei kestä normaalia 2t käryä, niin häätyy laittaa mansikanhajusta Iponea
    ..josta taasen jää palaneen Hubbabubban haju vaatteisiin.

    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  18. #18
    eilen joku ajeli tampereella honda XR125:sella, hyvin näytti kulkevan talvikelissä. nythän Hondalta on tullut CFR250L, joka voisi olla hyvä kanssa. maksaa alle 6tonnia uus. ja sillä voi ajella kuntoenskaakin kesällä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  19. #19
    Sellaisenaan CRF250L ei taivu kuntoenskaan, siihen hommaan vaatii 1500-2000€ satsauksen alustaan ja tehoihin. Varsinkin alustan ominaisuudet loppuu hyvin nopeasti, takakepissä ei ole kovin kummoisia vaimennuksia kumpaankaan suuntaan ja keula on myös aika pehmeä. Sopiva pyörä makkaranpaisto reissuille mutta sellaisenaan ei sovi kuntoenskaan.

    Talvipyöräksi ja yleiskäyttöön ostaisin mielummin 2009-> Kawa KLX250S:än, niitä löytää käytettynä välillä alle neljällä tonnilla. Kestävä peruspyörä, säädettävä ja toimiva alusta vakiona, onhan sekin vähän laiska mutta pienillä muutoksilla saa muutaman hepan lisää.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  20. #20
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    eilen joku ajeli tampereella honda XR125:sella, hyvin näytti kulkevan talvikelissä. nythän Hondalta on tullut CFR250L, joka voisi olla hyvä kanssa. maksaa alle 6tonnia uus. ja sillä voi ajella kuntoenskaakin kesällä.
    Oiskohan ollu sama kun näin Paasikiventiellä. Mopoksi liian nopee mutta ääneltään kelpaamaton isoks moottoripyöräks...
  21. #21
    Mä ajoin puolitoista talvea tällä:
    Nyt toista talvea tällä:.Hyvin on riittänyt ja hauskaa ollut.
  22. #22
    Harrikka on hyvä matala painopiste jäykkä perä risukeula ei pakkanen riko iskareita ja mieluiten lättäpää ite oon ajanut 1200 mut ehkä 750 WLA ois paras Britit menee kanssa hyvin talvella ja mankku kone lähtee aina käyntiin.
    oon ajanut 500 daytona Triumpilla, 500 Arielilla, 650 Triumpilla , 1000 Arielilla talvella myös Jawan 350 ja K 750 itäkoneilla kaikilla on matka taittunut kovassakin pakkasessa nastoilla ja ilman.

    Sota Zyndapin haluaisin talviajoon se ois paras vetävä vaunu kaksi taakse ja 8 eteen vaihteita, lukko perä vivusta tarvittaessa, lämpö kahvat pakokaasu lämmitys moottori saha tyyliin lataus ja akku vain valoille koneen sytkälle Noris mankku ja riittävän kallis että perseaukiset kattelee se on yksi tärkeä talvipyörän ominaisuus.
    <p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937&nbsp;Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
  23.  
  24. #23
    [ riittävän kallis että perseaukiset kattelee se on yksi tärkeä talvipyörän ominaisuus.[/QUOTE]

    Voi,pahus,nämä molemmat ovat 2-3 tonnin välillä hintahaarukassa,ei näillä persaukisiin vaikutusta tehty,kauppaan lähdettävä taas