No niinpä! Tyypillinen kompromissi, eli nippu huonoja vaihtoehtoja.
Tekninen lista voisi näyttää tältä:
- paino 170...180 kg
- teho 70...100 hv
- 2-syl moottori
- istuinkork. max 850
- mahdollisuus (katu)endurorenkaisiin
- moottoritieajoon ja sadekeliin sopivat katteet
- mahdollisuus ajaa noin 150 km/h koko päivän (autobaanat)
- ei liian kyykky
- hinta muutama tonni
- luotettavaksi tunnettu tekniikka
Tämä tieto on osin ihan kokemusperäistä. Nykyinen pyöräni on (kuivapaino) 195 kg ja se on aika raskas käsitellä esim. maastossa, vaikka painopiste on hyvin alhaalla. En ole sitä kaatanut, mutta otaksuisin että yli 200 kiloinen alkaa olla hankala nostettava yksin, ainakin minun selällä. Ja noita maasto-osuuksia aina hieman tulee, kun etsii leiripaikkaa teiden ulkopuolelta.
Samoin se on hieman alitehoinen (50hv), mutta 2-sylinterisen koneen luonne on erittäin mukava. Alavääntö ja suhteellisen pysty ajoasento ovat hyviä ominaisuuksia pienistä teistä kiinnostuneelle. Nakupyörä ei ole hyvä matkapyörä, vaikka on ehdoton nakkikioskilla.
Istuinkorkeus on noin 800mm ja siitä voisi vielä hieman nostaa, esim. pidemmän joustovaran vuoksi. Olen koeistunut paria noin 900 mm pyörää ja ovat kyllä minulle liian korkeita. Jos vain varpaat ylettyvät maahan, on pyörä nutullaan ennemmin tai myöhemmin.
Tässä kun kaikenlaisia pyöriä on tuulut katseltua, niin kyllä tuo uusi bemu (F800GS) parhaiten nämä täyttäisivät. Ongelma sen kanssa on lähinnä hinta. On vielä liian kallis meikäläisen makuun.