https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13
Eli kyseisessä osoitteessa voit kannattaa aloitetta joka menee eduskunnan käsittelyyn kunhan 50000 kannattajaa on kerätty 6 kk sisällä, mielellään kuitenkin mahdollisimman paljon enemmän ja nopeasti jotta kansanedustajat heräisivät huomaamaan äänestäjiensä todellisen tahdon.
Kunhan aloite saadaan eduskunnan äänestettäväksi, näemme äänestystuloksesta kuka edustajista kannattaa ja kuka vastustaa aloitetta, siitä voimme katsoa ketä haluamme jatkossa äänestää eduskuntaan
Mitä luultavimmin aloite torpataan kuitenkin viimeistään eduskunnassa, mutta aloitteen kannattaminen ei maksa mitään muuta kuin hetken aikaasi tietokoneella ja haaveilemallahan mitään ei muutenkaan ole koskaan saatu aikaan, koitetaan nyt laittaa porukalla jotain haluamaamme suuntaan!
Linkkiä saa (ja pitää) levittää myös muille foorumeille, auto ja mp-harrastajien keskuudessa laki olisi varmasti toivotuimpia lakia vuosikymmeniin, toki vaikuttaa positiivisesti jokaiseen talouteen joka joutuu olosuhteiden pakosta ajamaan omalla autolla.
Jos joku postaa muille forumeille linkin olisin kiitollinen jos siitä ilmotettaisiin niin tiedetään millä ryhmillä on jo tieto, kiitoksia etukäteen kovasti.
Myös joku toinen oli hieman myöhemmin tehnyt aiheesta aloitteen, sitäkin voi kannattaa, näkevätpä ainakin eduskunnassa että tarvetta autoverolain hävittämiselle on. Siinä aloitteessa tosin ei oltu lakitekstiä kirjoitettu mikä oli lakiehdotuksena olevan aloitteen muotovaatimuksena, mutta tuleepa asialle näkyvyyttä ainakin!
Toisen aloitteen linkki on https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/23
Ja yhteystiedot löytyvät tuolta aloitteesta, minä en sitä ole tehnyt mutta kannatan ja levitän viestiä![]()
Muuten kiva, mutta esityksessä ei kerrota mitenkä valtion taloudessa korvattaisiin tämä autoveron menetys.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Varmaan se otettais bensan hinnassa takaisin. Kaunis ajatus, mutta uppoava eurooppa tarvitsee rahaa ja ministerien palkat ovat liian pieniä ja ja ja..
Tyyli ennen tarkoitusta.
Mulla on jo halpa auto. En kaipaa kalliimpaa polttoainetta tilalle.
Kävin kannattamassa.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Hyvä aloite ja juuri näitä tarvitaan.
Sääli, että jotkut ryhtyvät samantein ampumaan alas näitä, kun uudistuksia todella tarvitaan taistelussa sitä pirua vastaan, että autoilijoilta/moottoripyöräilijöiltä kerätään monet miljardit kaikenlaisilla veloituksilla, joista miljardeista sitten palautuu alle yksi esim. tiestön kunnossapitoon / kehittämiseen.
Meidän taloudessa kun väistämättä on oltava kaksi kotiloa, kun on tuo talvikin, ja ainakaan moottoripyöräilystä en kuitenkaan luovu - ei voisi kuvitellakaan.
Kannatin ja vien eteenpäin. Pienistä puroista ne virrat syntyvät.
Viimeksi muokannut: M58; 13.12.2012 klo 08:34.
<p>.</p>
Kannatin. Uudistuva autokanta on ympäristöystävällisempää kulutuksen ja päästöjen puolesta.
Itse vaihtaisin 12 v vanhan ritsan mielelläni uudempaan, mutta eipä tee mieli juurikin siitä syystä, että uusien/uudehkojen hinnat ovat niin kovat.
Ehkä joissain tilanteissa kannattaa olla ihan hys hys, siis ihan varmansti ne otetaan jossain takasin mikä menetetään autoverossa. Nyt vielä pitää nauttia kun jostain harrastuksesta ei tarvitse maksaa käyttöveroa![]()
Viimeksi muokannut: Husky510; 13.12.2012 klo 13:09.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Minä laitoin nimeni tähän aloitteeseen.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/6
Valta kansalle. Ei poliitikoille.
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
No, eikö se ole relevantti kysymys, että mistä menetetyt tulot saadaan takaisin? Sen ymmärrän että veroa voitaisiin ehkä laskea sopivasti, jolloin uusia autoja ostettaisiin enemmän ja useammin, jolloin se ainakin osittain kompensoisi menetykset.
En tiedä mutta olisi ihan mielenkiintoista nähdä mitä esimerkiksi alkoholiveron muutokset ovat vaikuttaneet alkoholiveron tuottoon. Eli onko kenties kerätyn veron määrä pysynyt ennallaan, vaikka veroa on tiputettu?
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Autokauppa romahti 22,2% kun muu kauppa kasvoi 1,4%
Jaksaisikohan vaikka Sky asiasta kiinnostuneena (itse en jaksa) ottaa ihan faktoista selvää ja laittaa tähän ketjuun, että paljonko niitä uusia autoja ja moottoripyöriä on vuosittain myyty ja kuinka paljon valtio on menettänyt verotuloja esimerkiksi kaupan romahtamisen takia tänä vuonna? Minua kyllä kiinnostaisi ihan euromäärät ja kuinka suuri prosenttiosuus verotuloista on autoverotuksesta, ennen kuin aletaan maalailla piruja seinille menetettyjen verotulojen takia.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Aika pitkän päivätyön aikanaan auto- ja siinä sivussa mopokaupassa tehneenä lisäisin tähän vielä rinnakkaistulojen putoamisen joka johtuu konekaupan hiljenemisestä aiheutuvien konkurssien ja irtisanomisten tuomista veromenetyksistä. Silti autoveron poistaminen tai edes puolittaminen kertaheitolla, aiheuttaisi vertaansa vailla olevia massiivisia ongelmia alan toimijoille. Näiden taseeseen kun jäisi jälleen kerran vähintään 30% uusia pyyntihintoja kalliimpi varasto. Sen sijaan jatkuva osaamaton pelleily tuontiautojen verotuksen kanssa on jo lainlaatijoilta kompetenssin puutteen huippu. Niin ikään autoedun verotusarvon lasku käytettyjen autojen osalta olisi vähintään loistava tapa parantaa autokantaa, lisätä verotuloja sekä piristää konekauppaa yleensä. Pikkuruisen uuden huyndain hinnalla saa jo selvästi turvallisemman ja paremmin varustellun käytetyn käytetyn, jonka hankintaa haittaa vain suhteettoman suuri autoedun verotuskäytäntö. Tämän käytännön muuttaminen toisi myös autoedun yhtenä palkanosana huomattavasti suurempien kansanosien ulottuville. Verotusarvoon kun vaikuttaa uutena määrätty verotusarvo. Co2 päästöihin perustuva verotus on se kaikkein suurin keisarin uusi vaate.
kokonaan toinen aspekti on siinä että esim virolaisten siirtotyöläisten kilpailukyky maamme työmarkkinoilla on kokolailla eriarvoinen kun heidän tulotasonsa lasketaan täkäläisen tessin mukaan mutta menorakenne tuleekin lahden toiselta puolen. Autokalusto on tässä yksi suurimpia yksittäisiä tekijöitä.
asia ei ole suuntaan eikä toiseen ihan niin yksioikoinen.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Minä näistä mitään ymmärrä, mutta tällainen kommentti on dnsf.orgissa aiheesta.
Autovero on suuruusluokaltaan ALVin prosenttiyksiköä karkeasti vastaava, ei siis todellakaan mikään elämän ja kuoleman kysymys. Vajaus olisi ihan hyvin katettavissa maltillisilla käyttömaksujen korotuksilla, eikä pidä unohtaa, että se lisäisi autokauppaa todennäköisesti aika reilusti. Pelkät myynnin lisääntymisestä kasvavat ALV tulot paikkaavat aika isolta osalta vajetta, eikä ihan pieni merkitys ole työllisyysvaikutuksellakaan. Ja vielä ei ole edes päästy siihen, että koko autovero Bresnevin ajan muinaisjäänne, jolla on kätevästi jaettu sopivasti maksaville suvuille "lisenssit" autobisnekseen.
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
![]()
![]()
Mä tunnustan antaneeni ääneni Kikelle. Olisin halunnut siitä ulkoministerin. Mikä hienompaa, kuin Kike kättelemässä Obamaa. (perustelut tästä vaadittaessa)
Ehkä aika ei ole kypsä vielä tai se ei ole kypsä koskaan vastuun siirtämiseksi enemmä kansalle, mutta nykypoliitikon asenne äänestäjään on hieman joulupukki- ja lapsiakselilla. Pahoja satuja ei kerrota, ja sepitetään pukin kontissa olevista lahjoista.
Ihmiset keskimäärin ovat enemmän perillä yhteiskunnan rakenteista kuin kaksyt vuotta sitten, joten yllä mainittu skeidan jauhaminen saa joillakin hieman kiukkua pintaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tää vähän uhkaa nyt lipsahtamaan, mutta menkööt.
Ongelmahan on meidän vääristyneessä yhteiskunnassa. Joskus edustuksellisen demokratian alkuaikoina kansan keskuudesta vanhimmat, kokeneimmat ja viisaimmat valittiin päättämään asioista. Sama periaate toimi itseasiassa vielä ei-niin-kovin-kauan-sitten. Nyt koko valintaprosessi on joku perverssi suositummuuskilpailu ja edustajina (ja ministereinä!) on jääkiekkoilijoita, missejä, laulajia ja tv-juontajia. Ja toinen ongelmaryhmä on nämä ammattipoliitikot, jotka eivät ole koskaan olleet ns. oikean elämän kanssa tekemisissä, vaan pienestä pitäen puolueen hommissa. Ministerinäkin meillä on aika monta tällaista juuri nyt.
Mun polttopullot on jo repussa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ääni annettu. Oon haaveillu autoverojen poistosta jo ennen kuin sain kortinOn se vaan niin väärin...
xz6r-636->gsxr1000k6->KTM SM 950->Gsx-r 1000K7->Bmw f800r"tuned"
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nää tulee ulkomuistista, joten voi olla jotain pieniä virheitä...
Autovero tuottaa vuosittain noin miljardin. Parhaina vuosina tuotto oli noin 1,3 miljardia, huonoimpina alle miljardin.
Valtion talousarviossa tulopuolella lukee noin 45 miljardia. Autoveron osuus tästä on näin ollen noin 2 prosenttia.
Muita liikenteeseen kohdistuvia veroja ovat ajoneuvovero (kansankielellä käyttömaksu), polttoainevero sekä siihen kohdistuva arvonlisävero. Kaikkiaan tosta tulee öpaut kuus miljardia. Aika paljon liikenteestä siis rokotetaan.
Vuoden 2013 talousarvio on vaivaiset seittemän miljardia euroa miinuksella. Miljardin miinus lisää - ei tunnu missään?
Tästäkin huolimatta olen sitä mieltä, että autovero joutaa veromuseoon. Tilalle maltillinen korotus polttoaineveroon ja ehkä johonkin muuhunkin, kuitenkin siten että koko tuota miljardin menetystä ei staattisesti laskettuna edes tavoitella. Kassaan tulee kyllä rahaa piristyvän kaupan myötä monesta eri lähteestä. Autokauppa maksaa esimerkiksi aika isosti tulo- ja arvonlisäveroja. Ja tulee siitäki jotain kun kaikki nää vitun vanhat paskat voi kiikuttaa Kuusakoskelle tai laivata Nigeriaan...
Jossain määrin käytettyjen autojen kauppiaille tulee ongelmia, koska varaston arvo laskee. Kun asiaa takavuosina tutkittiin, todettiin kuitenkin, että suurin osa selviää siitä kyllä - jonkin aikaa on nihkeetä, mutta piristyy se käytettyjen kauppakin kun hintataso laskee, jolloin kaikista vanhimmat rutkut vaihdetaan uudempiin.
High Stuck Are Wit To
^^tuossa on tilastoa aiheesta. Joku voisi yrittää laskea tuosta paljonko polttoaineen hinnan pitäisi nousta, jotta sillä saataisiin kompensoitua menetykset.
Pitää myös muistaa että jos 1Miljardi katoaa autoveron myötä, niin silloin katoaa myös yli 200 M€ alvia, eli kokonaismenetys on yli 1.2 Miljard.€.![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
No joo, onhan se relevanttia - ja ao. kysymyksen voi aina esittää kun jostain veroja ryhdytään nipistämään.
Minä vaan en jaksa sulattaa tätä ikuista lypsylehmää eli monilta kantilta lujasti verottua liikennöimistä. Ja kaikki toimenpiteet oikeudenmukaistamiseksi ovat tervetulleita.
Hiljan nostettiin esim. diesel-polttoaineen veroa, sitten hiukkasen alentamalla käyttövoimaveroa - ja siihen sekin taisi jäädä. Tuli mieleen kun justiinsa tuli diesel-kotilon käyttömaksu, joka sekin piti jäädä väliaikaiseksi kauan sitten, niin ompa nätti raha taas menossa valtiolle.
Hetkessä, ehdotan esim liikenteen verotuksen alentamisen vuoksi syntyvää verotuksen pienenemistä
kompensoimaan ylisuurien (>4000 €/kk) työeläkkeiden leikkuria.
Suomi on muuten yksi harvoja Euroopan maita, joissa jättieläkkeitä maksetaan. Ja eläkepuolella >4000 € alkaa olemaan jättiluokkaa.
Vai kuka? on semmoiset työsaavutukset tehnyt, että valtion pitäisi moisia eläkkeitä maksaa, kun ao. henkilöt eivät aikanaan työelämässä ollessaan niitä ole valtiolle kokonaan säästänyt / maksanut.
Siinäpä oiva kansalaisaloitteen paikka. Eläkeleikkuri ylisuurille eläkkeille, muun Euroopan tapaan.
<p>.</p>
Minä tykkään kyllä sikäli autoverosta, että rikkaat maksavat sitä enemmän kuin köyhät. Ja jos rikkaat eivät itse maksa, niin ainakin heidän yhtiönsä maksaa![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Meinas mennä kuppi nurin, mut ei sit mennytkään
Teen pian kansalaisaloitteen, että kaikki verotetaan yhtä köyhiksi. Sen lisäksi minua ahdistaa, kun jotkut ovat pidempiä kuin minä. Ehdotan siksi myös, että sirpillä leikataan kaikki suurin piirtein saman mittaisiksi ja vasaralla taputellaan sitten jiiriin.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tämä lakialoite on taas kuollut jo ennen kuin pääsee edes liikkeelle.
Suomi Oy:ssä tapahtuu niin suuria tulonsiirtoja, ettei veroa tulla koskaan laskemaan tai poistamaan. Sossukulut kattavat valtion verotuksesta vuonna 2013 43,8%. Muutaman vuoden päästä 50%. Valtion budjetti on jotain 54 miljardin euron luokkaa ja pakkasella todella paljon. Eli lähes puolella maksamistasi veroista et saa mitään näkyvää takaisin, se menee työttömän tms. pussiin.
Verojen lasku tarkoittaisi samalla sosiaalisten tulonsiirtojen leikkausta ja sehän ei ole tämän hallituksen suunta. Verotukseen tarvittaisiin niin iso remontti, ettei tällä tai tulevilla hallituksilla ole kykyä tehdä sitä. Hallitukset jatkavat samalla linjalla, koska se on tuttu ja turvallinen, ja muutokset pieniä ja hallittavia.
PS. Ajoneuvovero nousee ensi vuonna sen 50 euroa.
https://reissu.org
Eräs hallitus totesi, että perintövero tuottaa niin vähän, että sitä voi hyvin leikata lisääVeikkaisin itse että seuraavan kolmenkymmenen vuoden aikana perintöverolla voisi saada hyvinkin paikattua sossumaksuja. Mitä tolkkua on esim. siinä että asuntoja omistetaan (=ei enään yhtään velkaa) enemmän kuin yksi perhettä kohden? Peruseläkeläispariskunta voi hyvin omistaa esim. 4 kiinteistöä.
Kannatan myös tuota eläkeleikkuria... Itse laittaisin sen kyllä vielä alemmaksi, koska jos on 4K€ eläke, niin usein on sitä omaisuuttakin ihan reilusti...
Ja jos joku pitää minua kommarina, niin en ole vaan mielestäni ongelma on siinä, että yhteiskunta eriarvoistuu liikaa kun on liian suuret tuloerot. Siitä syntyy sellainen ongelma, että osa ihmisistä on tuomittu olemaan ikuisesti köyhiä. Tästä taas syntyy lisää väkivaltaa ja muuta rikollisuutta, sekä yhteiskunnalle hyvin kalliita sosiaalisia ongelmia![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Eli rajoitetaan vaurastumista sen sijaan, että sille luotaisiin edellytyksiä. Joopa joo...
Tuloeroista sen verran, että tässä viimeksi kun rytisi, niin tuloerot pienenivät Suomessa huomattavasti. Eikö ollutkin ihanaa. Lisäksi Pohjois-Koreassa ei kuulemma tuloerot ole valtavat, mitä nyt muutama diriga elelee leveämmin.
Ihmistä vie eteenpäin toivo paremmasta, ja sellaista voi olla, jos uskoo, että omilla toimillaan voi vaikuttaa tulevaisuuteensa. Verottamalla kaikki köyhäksi ei paljon näköalat parane. Yksi näistä veroista on Suomen ylisuuri autovero, ja varsinkin mopojen autovero.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.