Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
  1. #1
    Sanokaas minkälainen on mielestänne huonoin vaihtoehtoinen ajokeli? Vesisade jolloin visiiri huurtuu? Vesisade pimeällä jolloin vastaantulevien kotiloiden valot "tuhatkertaistuu" kaikkien pienien pisaroiden ansiosta, vaiko jokin mieletön tuuli, sellainen kun jossain Finnmarkissa jolloin ojienpohjilta lentelee pieniä kiviä visiiriin ja koko ajan joutuu tasapainoilemaan eikä vaihtia uskalla hiljentää yhtään koska muutoin kaatuu ...vaiko mimmonen ?
  2. #2
    Pimeällä vettä tulee kaatamalla.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  3. #3
    Pimeä, märkä tie, paljon kuraa lennättävää liikennettä, ei visiiriä puhdistavaa vesisadetta.
  4. #4
    Lämpöä +/- 0c, vesisade, pimeää, ei lunta ja puuskainen tuuli.
    Ihan järkyttävää, muutaman kerran kokemuksella...
  5. #5
    Lainaa Kiertotiehuvitus kirjoitti Katso viesti
    Pimeä, märkä tie, paljon kuraa lennättävää liikennettä, ei visiiriä puhdistavaa vesisadetta.
    Tämmönen kai se pahin on, tietysti tuohon vielä lisäks kylymä kun joutuu pistämään niin paljon vaatetta että ei pysty liikkumaan.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  6. #6
    Jäätävä tihku joka jäätyy samantien peilikirkkaaksi jääksi.

    Menee näkökyky visiiristä ja pito renkaista. Kaikki muut on vielä siedettäviä kelejä ajaa, mut jäätävä kosteus renkaiden alla on
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  7. #7
    Pakko sanoa että tuo tuuli yhdistettynä sateeseen ja kylmään... Etenkin sitten kun tuuli on myrskylukemien yläpäässä, silloin ei enää auta vauhtikaan ellei halua lentää vauhdilla pöpelikköön.
  8. #8
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Lämpöä +/- 0c, vesisade, pimeää, ei lunta ja puuskainen tuuli.
    Tuohon ei ole lisättävää.

    Edit: Ei tule talvella ajeltua fasun kanssa joten hankiralli on vierasta mopolla.
    Viimeksi muokannut: tate66; 17.11.2012 klo 19:53.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  9. #9
  10. #10
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Tuohon ei ole lisättävää.
    Mutta jos vielä lisätään niitä dyynejä kuitenkin...sen jäätävän visiirin kera..

  11. #11
    Tulee niin nuoruusvuodet mieleen tuosta videopätkästä. Kypäränä avonava ja scottin "ajolasit".

    Tuossahan on ihan hyvä ajokeli, kunhan ei tee mitään äkkinäistä, amatöörit erottuu melko nopiaan tuolta liukkailta keleiltä. Silloin ku kortin ajoin niin oli tuollainen keli.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  12. #12
    Jep, dyynit on pahoja, varsinkin sellaisessa kontrastittomassa "ajetaanpa pingispallon sisällä" kelissä/valaistuksessa...

    Jatkuvaa arpomista sopivan vauhdin suhteen, pääseekö vauhdilla läpi vai vain syvemmälle jumiin...
  13. #13
    Itekin ajelen vielä tolla omalla kusiaisella. Ohan siellä jo liukasta, mutta kieli keskellä suuta mennään. Tulee ainakin kokemusta kelistä kuin kelistä. Turusta ajelin yksi ehtoo melko rankassa vesisateessa vajaa 100km, ei se mielestäni ollut mitään ihmeellistä. Näkyvyys oli kyllä välillä aika huono ja lämpötila ehkä +5 tietämillä. Varmaan tän kuun loppuun mennessä työntelen pyörän talviteloille. Eturengas alkaa olla aika huono jo näille keleille.

    Tuo huurre visiirissä ja paska mikä lentää edellä ajavasta autosta on kyllä aika syvältä. Vielä kun puuttuu se huurteenestokalvo tms. kypärästä. Pitäny se hommata, mutta ei oo ehtiny.
  14. #14
    Ei mikään, jos on varusteet ja renkaat kunnossa sekä sopiva pyörä. Pahinta on ehkä alijäähtynyt vesi, joka jäätyy laseihin tai visiiriin.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
  15. #15
    HarMi:n avatar
    Liittyi Aug 2006
    Ei kopioi toisten avattaria
    Raekuurossa ajaminen on aika tuskaista ja kylmää touhua.
    Routaisten peltojen pehtoori
  16. #16
    Lainaa HarMi kirjoitti Katso viesti
    Raekuurossa ajaminen on aika tuskaista ja kylmää touhua.
    Etenkin avokypärällä.
    Durty Nelly's Boys
  17. #17
    Minulle ja umpikypärälleni hernerokkasumu yössä, jos matkaa esim muutama sata kilometriä.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  18. #18
    Pleksi heittää oravaa pienemmät kyllä sivuun, mutta visiiri auki on ajettava muutoin loppuu näkyväisyys just. Myös lumi-/ räntäsateessa

    Silmiä räpsytellen pysyy jollain lailla kartalla, mutta ei pysty laittaan kokonaan kiinni tuota visiiriä vaikka ei huurrukkaan sisäpuolelta.

    Ja vauhtia en uskalla pitää että pleksi hoitaa vedet kypärän yli. Vähän aikaa sitten kurki lensi tien poikki aivan eturenkaan edestä (helevetin iso lintu) ja joku tiainen (pikkulintu) tunki kaasukäden alta syliin ja sokerina pohjalla ku parvi hevosia laidunsi mutkapätkällä siinä ihan keskellä tietä.

    Ei puutu enään ku karhu...
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  19. #19
    Koskaan ei ole ollut niin huono ajokeli että olisi moottoripyöräilijöitä varoitettu, ainahan sitä ratiostakin kuulee jotta: "Autoilijoita varoitetaan liukkaasta ajokelistä sekä huonosta näkyvyydestä runsaan lumisateen takia Utsjoen-, Enontekijön-, sekä Inarin kunnissa .....KILKETI...vai ootteko kuullu että olisi
  20. #20
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Koskaan ei ole ollut niin huono ajokeli että olisi moottoripyöräilijöitä varoitettu, ainahan sitä ratiostakin kuulee jotta: "Autoilijoita varoitetaan liukkaasta ajokelistä sekä huonosta näkyvyydestä runsaan lumisateen takia Utsjoen-, Enontekijön-, sekä Inarin kunnissa .....KILKETI...vai ootteko kuullu että olisi
    sivuttain tulevassa vesisateessa,vastaantulevat kotilot heittää kunnon vedet päälle,pimeetä,mutkanen kapee tie,siinä sitten nautiskelee ajamisen ihanuudesta.
    mc huurre"syvä kumarrus"tosta epsanjan reissutas kyselen,missäs siellä kannatas ajella,oon nyt lähössä tonne alicanteen viikoks "mopoilee"lupas jotain 19-23 lämpöä,pistäs hyviä reittejä kehiin "syväää kumarrus"
    ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
  21. #21
    Lainaa kawa97 kirjoitti Katso viesti
    sivuttain tulevassa vesisateessa,vastaantulevat kotilot heittää kunnon vedet päälle,pimeetä,mutkanen kapee tie,siinä sitten nautiskelee ajamisen ihanuudesta.
    mc huurre"syvä kumarrus"tosta epsanjan reissutas kyselen,missäs siellä kannatas ajella,oon nyt lähössä tonne alicanteen viikoks "mopoilee"lupas jotain 19-23 lämpöä,pistäs hyviä reittejä kehiin "syväää kumarrus"
    Grazias, suotta kumartelet kuules, ei se ole ku jutailet vuoristoon! Ei tolla suunnalla tosin hirmuiset korkeuserot ole mutta ainaskin tämmönen kandee tsiigata, (CV 715) + (CV 700) ja sitten tuo rantaviiva N 332. Autovialla vaan kuivaa kainalot -ei muuta

    JOS poikkeat Málagassa asti niin ehdottomasti sitten A7000, tosin hankala tuon lähtö Málagan suunnalta löytää, pohjoisesta helpompi mutta lystimpi ajaa juurikin Málagasta Colmenariin.
    Lystit jutailut sulle

    Edit: Paakko sää ek@ kans tähän sopivia siivuja vinkiksi ko oot kuitenki näilläkin tienoin pörräilly...
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 20.11.2012 klo 12:34.
  22. #22
    No en minä tuolla Alicanten nurkilla ole juuri ajellut - mitä nyt muutaman kerran pakollista siirtymää. Taitaa olla sen verran tasaista maastoa, ettei siellä aivan ihmeellisiä pätkiä liene. Jos innostuu, niin melkein parempi olisi ajella muutamaksi päiväksi Sierra Nevadan eteläpuolelle vuorille ja Rondan ympäristöön.
    Dixi et animam levavi
  23. #23
    Huomiseksi luvattu etelä-suomeen huonoa ajokeliä mut en usko! Aina luvataan lunta mut ei sitä edes tänne keski-suomeen saada ei sitten millään....aiemminki jo luvattiin vaan ei`? Pitäskö soitella johonnii ilmatieteen laitokselle tms. Onko niillä joku kuluttajapalaute numero tai linja?

    Vai onko ilmastointivoimien juttuja? Eikös niilläkin ole säähemmoja jne. luotainpalloja tai jotain mitä vois alkaa lähettelemään stratosfääriin ja sinne....Kuka tietää...

    Tässäkään muuten ei ollu mikhän huono ajokeli mut noi tuulettimet vähän meinas haitata kaarreajossa
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 29.11.2012 klo 20:57.
  24. #24
    kaikki mikä ei mahdu +20 - +25 väliin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  25. #25
    Yleensä keväisin kun lupaavat muutamaa plusastetta ja vesisadetta, mutta kun se muuttukin yllättäen rännäksi..... PRKL! Tai sitten lokakuussa kun alkaakin kosteat tiet yllättäen jäätyä....
    Ei ole kiva silloin suvitennareilla ajella - mopolla!
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  26. #26
    Näihin talviajoihin en ota kantaa, kaikkinensa täysin omassa sarjassaan suvikeleihin verrattuna. En aja talvella.
    Kaksi eri ajokokemusta, jolloin keliolosuhteista johtuen oli oikeasti todella vaarallista.
    1. reissu pohjoiseen heinäkuussa ja tavoitteena aamuksi kahville Oulun torille 4-tie. Aamuyön kirkkaassa kelissä ajoa vasten kirkasta nousevaa aurinkoa = tihrustamista valopalloa vasten, tuleeko sieltä kotiloita - vai ei.
    Pohjoisen kesälläkin kylmä aamuyö nostatti sumua ja aiheutti visiirin huurtumista, jolloin ajonopeus oli korkeintaan juoksunopeutta. Sitten, kotiloillahan ei kylmyys ja sumu juuri haittaa jolloin ajonopeus heillä kuta kuinkin rajoituksen mukainen. Et näe juurikaan eteesi = hiljainen ajonopeus ja sumusta johtuen kotilot havaitsevat perävalosi liian myöhään = yliajetuksi tulemisen riski. Seurauksena ajamisen lopettaminen välittömästä liian vaarallisissa olosuhteissa ja odottelua ilman lämpenemiseksi -> sumun hälvenemiseksi, kuten myös auringon valopallon nousemista korkeammalla taivaalle häikäisyn loppumiseksi. Siis kylmässä sumuisessa säässä ajaminen on eräs vaarallisimmista jutuista.
    2. on ajaminen älyttömässä ukkossadekuurossa pimeällä Alppimaisemassa, siis vettä tulee niin ettei härmässä koskaan, visiirin kiinnipitäminen täysin mahdotonta, ja ajonopeus korkeintaa kävelyvauhtia, ja tieolosuhteista johtuen välitön pysäyttäminen mahdotonta -> on erittäin vaarallinen juttu.

    Mitä sitten voi tehdä edesauttaakseen turvallisuuttaan moisissa olosuhteissa ja muissakin ketjussa mainituissa.
    Valtaosassa näistä vaarallisuus aiheutuu huonosta näkemisestä.
    Ratkaisevasti parantaa omaa selviytymismahdollisuuttaan kun, jos on silmälasit, hankkiutuu silmalasiriippuvuudesta eroon pienellä näppärällä kirurgisella toimenpiteella, tai käyttää piilareita.
    Hankkii laadukkaan kypärän jossa on hyvä visiirituuletus ja käyttää kirkasta visiiriä, ja kypärässä on sisäänrakennettu visiirin takana oleva aurinkovisiiri.

    Edit, lisäys. Minusta tämä on hyvä threadi, kun vaan meikäläiset peruspertsamotoristit laittaisivat omia kokemuksiaan, ja myös mietteitä, että miten parantaa omaa selvitymismahdollisuuttaan.

    Voipi olla arvokasta tietoa taipalettaan aloitteleville motorstivesoille...
    Viimeksi muokannut: M58; 30.11.2012 klo 09:55.
    <p>.</p>
  27. #27
    Pahin ajokeli ei ole vielä tullut vastaan,vielä on päästy eteenpäin......
    Toistaiseksi pahin oli muutama vuosi sitten kun joutusin vaimo kyydissä kunnon ukkosmyrskyyn,vettä tuli että sattui,tuuli kaatoi puita edessä ja takana ja oli niin voimakasta puuskissa että menin melkein tahallaan ojaan jos siin pääsis helpommin eteenpäin.
    En kummiskaan kokeillut ojaajoa kun oli kiire päästä suojaan kaatuilevist puist ja lentävist risuist,löysin aakkosasemaa puolvahingossa kun aakkostolppaa ei näkynyt vaikka olin 5 metrin päässä
    Kurvailtiin tankkauskatoksen alle suojaan,sinne oli ennestään mennyt muutama auto suojaan ja koko seutu oli pimeä sähkökatkosten takia,kotimatkalla piti sitten vaihtaa reittiä muutaman otteeseen kun puut lojuivat tien yli ettei päässyt eteenpäin.
  28. #28
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Huonoin on mulla kyllä ollu ylivuotinen tapaus kun syksyllä lähdin aamulla kohti Helsinkiä nollakelissä. Ruohot oli kuurassa maassa ja silleen. Valkeakoskella jysähti 50 metrin matkalla kaikki lasi- ja muovipinnat tiukkaan huuruun. Ihan kun tosta noin vaan. Peilit ummessa, mittarit ummessa pinlock-visiiri ummessa. Sitten alkoi olla sumua, sellaista megakokoista pisaraa mikä kuitenkaan ei satanut. Ja hernerokkasumutyyliin. Ajaa pystyi kun oli visiiri ylhäällä, mutta se sumu pisaroitui noin ehkä kai sadan metrin aikana silmälaseille läpinäkymättömäksi pisarakerokseksi. Ja lämpöä se nolla. Alkoi ihan naurattaa kun ei kertakaikkiaan nähnyt mitään ja visiiri pinlockkeineen syvähuurteessa. Peileistä ja muista pinnoista vaan vesipisaraa valui kun se paksu sumu tiivistyi joka pintaan. Ja maa oli kuurassa.
  29. #29
    Lainaa Adve kirjoitti Katso viesti
    Pahin ajokeli ei ole vielä tullut vastaan,vielä on päästy eteenpäin......
    .
    Tuli mieleen tästä Adven kommentista ja varsinkin nyt äsken kun tulin ajelemasta..(tulee paljon uutta lunta..), että 2 -kertaa on tullut toppi eteen:
    Joskus 4- 5 talvea sitten, tai keväthän se jo oli mutta Bödö:hön olin menossa ja säätiedotus lupasi lumisateita pohjoiseen, eli Haaparannasta, ennen pilvenreunaa oli tarkoitus päästellä Bodenin kautta länteen mutta kun tulin Kokkolan 8- ja 4-tien risteykseen ( se Limingan liikenneympyrä ), alkoi tulemaan jokseenkin reippaasti lunta. No siinä sitten tuoreella lumella (-asteita, ei vaan sulanut) jatkoin kunnes lumisade tiheni ja lopulta LT:n ohjaustanko alkoi kummasti vääntämään etupyörää ja siten koko LT:tä kaartoliikkeeseen Zeppeliinin Shellin pihamaalle. No siinä sitä sitten piti sen yli 2 tuntia ootella että selkeneekö se kuten säätiedotus antoi ymmärtää koska vain ylhäällä piti sadella....ei auttanut -eikä loppunut ja sitten vaan alas takaisin JKL:ään, viikon eväät ja kaikki telttakamppeet, jne. mukana
    Ei siinä mitään, jos olisi ollut joku muu mopo niin sitä olisi voinut kokeilla vielä Kemiin mutta kun oli LT ja se on sellainen että ei sitä luikaspinnoilla yksin saa sivutuelle vängettyä jos alkaapi huilaamaan...

    http://s29.beta.photobucket.com/user...08585.jpg.html

    http://s29.beta.photobucket.com/user...08584.jpg.html

    http://s29.beta.photobucket.com/user...08584.jpg.html

    Ja toisen kerran kun tulin Transalpilla maaliskuussa Hardstad:ista, yötä olin Haaparannassa ja yön aikana sateli uutta tuoretta lunta sen 3-4 cm. Keli sinällään hyvä, eli lakkasi satamasta lähdön aikoihin mutta kun tulin Kemiin alkoi pärrä suorallakin tiellä kulkea vinoon, eli tarjosi peräpäätään puolelta jos toiselle, tasakaasulla vaikka ei mitään ohjausliikkeitä tehnyt? Sama toistui sitten lähempänä Ii:tä eli olin tulossa laajaan isoon mutkaan jossa 4-tie lähtee kääntymään oikealle (1km:n säde ?) niin eikö taas alppi tarjonnut perää vasemmalle (juu, ei ollut nastoi). No silloin mää päätin että: "nyt tää ei ole enää mukavaa" ja varoen päästelin Merihelmeen parkkiin ja kysyin omistajalta josko voisi alpin jättää viikoksi johonnii talliin niin tulen sitten seuraavana viikonloppuna hakemaan sen pois. No siitä leirintäalueelta hän näytti vajan jonne sen sain työntää ja liftillä JKL:ään...

    Seuraavan viikonloppuna sitten liftillä taas ylös (kerta vedolla muuten !) ja ajelin sen sitten kotia alas.
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 14.12.2012 klo 16:24.
  30.  
  31. #30
    No on polte kova, kun talavella on tien päälle päästävä.
    <p>.</p>
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen