Sitiurbaanijuntti Helsingistä kysyy neuvoa prätkän pidempiaikaiseen seisottamiseen. Ajatuksena, että Honda Mangani, vm-95, 24 000km, (oranssi, kaunis) seisoisi lämpimässä, lukitussa autotallissa 5-10 vuotta (outo ajatus, mutta se ei ole rahallisesti myymisen väärti).
Vienkö vain kilven konttorille, jolloin lakkautan vakuutuksen-ei kuluja? Entä seisottamisen turva? Palo, ilki (kimppatalli), varkaus..
Akku irti, säilöntäaine tankkiin, crc:tä hemmetisti. Mitä muuta?
Neuvoista, nikseistä ja kokemuksien jakamisesta kiitollinen
Maija
Ei ne bensan säilöntäaineet taida ihan vuositolkulla kestää? Parhaimmassa kunnossa mp:t, ja muutkin moottori vehkeet pysyy sillä keinolla että käyttää moottoria lämpöiseksi semmosilla alle puoli vuotta vanhoilla bensoilla, ja ihan tasaisin väliajoin. Tai mielummin ajaa pikku lenkki laakereiden ynnä muiden liikuvien osien takia.
Valmis pienkone bensa taitaa kuulema säilyä kaiken parhaiten?
Liuotinpesua ennen säilytystä en oikein suosittelisi kun se liuotinaine tuppaa viemään kaiken suojaavan rasvakerroksen pois kaikilta metallipinnoilta, eli alkaa ruostumaan. Mielummin vaikka pyyhkiä jollain säämiskällä hyvin pieni öljykerros kaikkien kumi ja metalliosien päälle? Käyttää myös kaikkia sähkövehkeitä, äänimerkkiä, vilkkuja yms..., ettei releet jumitu ja käyttökytkimet ruostu/hapetu. Sekä jarruja olis myös hyvä polkea ja käyttää tasaisin väliajoin ettei niiden männät jumitu.
Öljyjäkin olis hyvä vaihtaa välillä jos se säilytys paikka on sellainen missä tulee lämpötilan vaihteluita. Vaihtelevissa lämpötiloissa moottoriin kerääntyy kondensiovettä.
Liikenteestä poisto.
Juu ja se akku pois. Eipä se akku taida kestää mitenkään 5-10 vuoden säilytystä vaikka sille tekis mitä.
Viimeksi muokannut: trj; 17.11.2012 klo 14:02.
Murjaanien kuningas!
Miksi seisottamaan pyörää maailman tappiin saakka?
Nää vehkeet on tehty ajettaviksi eikä pumpuliin käärittäviksi.
Myy se vaikka sitten pikkurahalla tuommoista tarvitsevalle ja sellaiselle joka sillä ajelee ja pitää huolta...
Voit sijoittaa rahat vaikka Nokian tai Talvivaaran osakkeisiin, saat sitten 5-10 vuoden päästä just niin hienon pärrän kuin haluat...![]()
Viimeksi muokannut: collikka; 17.11.2012 klo 18:48.
juuri nyt pyörätön
Eipä tuommosta "tusinapyörää" kannata pistää seisoskelemaan ainaskaan arvonsäilytyksen takia,myyntiin vaan ja uusi alle kun aika tulee.....
säilöntäaine tankkiin? kyllä tuollaisessa säilytyksessä se on moottoriöljy eli tankki tyhjäks ja desi öljyä tankkiin, mielellään vielä levitettynä ympäri tankkia, sama homma muuhunkin bensalinjastoon, bensa pois...
Akku luonnollisesti irti ja uudenhan joudut joka tapauksessa vuosien seisotuksen jälkeen hommaamaan
huolellinen pesu / vahaus / uudet öljyt koneeseen
öljyäisin myös etuteleskoopit, lukot....
renkaat irti betonilattialta tai sit suosiolla uudet alle ku ajo jatkuu
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Ei noita myyntipuheita kannata kuunnella.
Jos haluat pyörän pitää itsellä, niin pidä. Ei se juurikaan ruokaa pyydä.
+1 tälle. Mekaanisia osia tuskin voi liikaa rasvailla.Tilkka öljyä tulpanreijästä tekee tuskin pahaa ja peite tiiviisti päälle naftaliinin ajaksi, nii ja istuin kannattaa mahdollisesti käsitellä, ettei ala halkeilla/rapistua jos on vaikka lämpötilan vaihtelua.. Kannattaako esim kaasariin päästää öljyä, vai olisiko parempi puhdistaa vaan kunnolla ja antaa öljyn olla tankin puolella?? Ja mitä noihin muutamaan joutavaan vastaukseen tulee, ni jotkin ihmiset vaan haluavat mahdollisesti säilyttää ajoneuvoja joilla on tunnearvoa tai tms.. Itseä ainakin sapettaa vieläkin kun en aikoinaan omaa mankia tai pv:tä säilöny, olis vaa nii mukava käydä vaikka postilaatikolla, tai tuossa omalla kylällä asioimassa.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Otat pyörällesi vanhan "perinteisen" vakuutuksen seisonta-ajalla ja laitat seisomaan.
Jos palautat kilven konttorille, niin et saa välttämättä enää samaa rekisterinumeroa pyörään, joten siitä tulee kaksikilpinen. Seisontavakuutuksessa on voimassa myöskin palo-/varkausturva.
Akku irti ja kierrätykseen, eipä se todennäköisesti enää toimi kun otat pyörän käyttöön.
Tankki ja kaasarit tyhjäksi. Bensa ei kestä noin pitkää säilöntää. Öljykalvo tankkiin. Prätkä säilöön viileään ja kuivaan paikkaan. Paikkaan missä lämpötila ei heilu pakkasen ja lämpimän välillä.
Vaikkakaan se ei leipää pyydä, niin silti siitä menee hiukan kuluja. Vakuutukset maksavat seisoessakin vähän ja käyttöönotettaessa tulee kuluja. Tietty arvoa voi laskea myöskin ennakkovalmistelulle
Myy se. Helpoin vaihtoehto.
Vaikka pyörä on hieno ja vähän ajettu, niin ei se silti mikään harvinaisuus ole, joka pitäisi säilöä jälkipolville.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Ei kumpaakaan, vaan http://www.trafi.fi/tieliikenne/reki...kaytostapoisto
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Sillä ei ole kyllä tuon ikäisen pyörään vaikutusta onko se kaksi-tai yksikilpinen,varsinkin kun tietää miksi.Seisonta maksaa liikennekäytöstä poistettuna jonkun 14-15 euroa vuosi kilvet päällä ainakin autossa.Jos viet kilvet pois saat ne ainakin tämänhetkisen säännön mukaan takaisin vain tekemällä vakuutuksen ja haet ne konttorilta,katsastusta ei tarvita.Tosin kukaan ei osanne ennustaa mikä on tilanne viiden vuoden päästä.Palo- ja varkausvakuutuksesta seisonnan ajalta kannattaa kysyä tuossa tapauksessa yhtiöltä.
En ymmärrä muutenkaan tuota kaksikilpisyyden pelkoa,pyörä voi olla pahastikin mällätty ja korjattu ja silti se voi olla yksikilpinen.En välitä siitä.Mun moottorikelkka menee joka vuosi uusiin kilpiin koska otan sen aina ajokauden päättyessä pois kilvistä ja haen uudet jos lunta sattuu tulemaan riittävästi.
Kiitos vastaustuksistanne ja neuvoistanne!
Totta, koneet on tehty liikkumaan. Mutta; mullaki oli pikkusena Manki. Sit reilu parinkymmenen vuoden ajelun ja sen seitsemän MP:n jälkeen hankin tän ko. Mangan- "Järki ja tunteet".
Voisin kaiketi etsiä sille "sijoituskotia", jotta pääsis liikkeessä olemaan.
Maija