Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Monenlaista ja erikoista säätyyppiä on jo nähty (..ja tullaan näkemään..), mutta NÄIHIN on aina vaikeampi varautua ..

    Näitä vaaroja sivuttiin mm viimeksi täällä: "-Rekasta-räjähtäneen-renkaan-riekaleet" osiossa mutta mielestäni ansaitsee tämän oman Threadin. Omalle kohdalle (mp:llä) on sattunut muutamat "ladon oven kokoiset" leijat mutta ei onneksi lähelle, edessä samalle kaistalle kylläkin!

    Nämä yhdistelmien katolle muodostuvat jäälaatat irtoavat ajoneuvon liikkuessa ennalta arvaamattomissa tilanteissa, yhdistelmän vauhdista, tärinästä, heilumisesta, kontin / kuorman / peiteen materiaalista & säätyypistä riippuen.
    Tämä vaara pitää vaan tiedostaa, eli vaara on aiheellinen myös kotiloille.....

    En halua mitenkään tässä yhdistelmien kuljettajia syyllistää, mutta olkoon muistutuksena myös heille OK
  2. #2
    Kyllä me ne jäät ja lumet koitamme muualle kuin liikenteeseen pudotella. Uuden jään muodostumista vain ei ole helppo ennakoida saati ajossa havainnoida. Harras toive näin talviaikaan olisikin, liikuittepa millä tahansa ajopelillä, jättäkää raskaalle kalustolle riittävästi tilaa sekä eteen että taakse. Tarvitsemme liukkailla vauhtia ylämäkiin, katoille kertyy jäätä joka saattaa pudota takaa, alustarakenteista putoilee jäätä, alamäessä 60t yhdistelmä ei liukkailla välttämättä usko jarrupoljinta jne.

    Kiitos ja anteeks!

    (Kiitos kaikille kotipoliiseille ja anteeksi kaikilta niiltä joiden odottamat kulutushyödykkeet odottavat mäessä/ojassa/notkon pohjalla ensi kevättä)
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  3. #3
    Mita toi jutaaminen tarkoittaa.poropaimenta vai porokuskia.
    Sei ole nii
  4. #4
    Kuten Hammurab viestissään jo ilmaisi, me koitamme parhaamme mukaan saada lumet ja jäät katolta pois, jos sitä on sinne kertynyt. Aina tähän ei ole mahdollisuutta, siksi on hyvä jättää tosiaan tätä turvaväliä myös tätä varten.
    Nyt kun puhutaan talvesta ja aiheena on me rahtarit... niin en voi olla laittamatta tänne tänään tapahtunutta:
    Ajoin aamulla ruuhkassa hämeenlinnan tietä (tie 3) kohti kehä ykköstä ja siitä edelleen. Joka ikisessä notkelmassa jossa jouduin rauhoittamaan kärryä, joku halusi ohittaa ja tulla suoraan eteen. Viimein kehä ykkösellä se pelko valinnasta oli todella lähellä toteuta, jota en haluasi tehdä: Murskaatko edelle työntyneen vai sivallatko vaunulla sivulla olevan lepikkoon?
    Tämä on tilanne, jota henkilöautoilija ei tule ratin takana kohtaamaan, eikä näin ymmärtämään. Tästä syystä toivoisinkin, että tällaisia asioita tiedostettaisiin herkässä oppimisvaiheessa oleville jo autokoulussa.

    Olen tässä mielessäni ajatellut, että pitäkää meitä vaikka kuumina kiuaskivinä, joita pitää vältellä. Näin homma toimisi turvallisemmin, meille kaikille.
    Ajuri ei sääennusteita kattele!
  5. #5
    En mää jäästä tiedä, mutta kivet ovat tulleet tuulilasiini aina vastaantulevan rekan kuormasta
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  6. #6
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    En mää jäästä tiedä, mutta kivet ovat tulleet tuulilasiini aina vastaantulevan rekan kuormasta
    Tavaran kuljettaja vastaa kuljettamastaan tavarasta, pyöristäen: kotimaan liikenteen osalta.
    Eli, kuorman sidonta ja irtotavaran peitto on oltava kunnossa.
    Siitä tulee toki aina kiistaa, kuka on oikeassa... myös tilanteessa: kuljetusyritys vs. kuljetusyritys
    Ajuri ei sääennusteita kattele!
  7. #7
    Lainaa maakotka kirjoitti Katso viesti
    Mita toi jutaaminen tarkoittaa.poropaimenta vai porokuskia.
    vaeltaja

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Jutaaminen
    Triumph Tiger 800 XRX

  8. #8
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    ....putoilee jäätä, alamäessä 60t yhdistelmä ei liukkailla välttämättä usko jarrupoljinta jne...
    Ja ensi vuonna ajelette sitten SUPER REKKOJA ..muistakaa net matalat sillat kun korkeuttakin tulee lisää
  9. #9
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Ja ensi vuonna ajelette sitten SUPER REKKOJA ..muistakaa net matalat sillat kun korkeuttakin tulee lisää
    toivottavasti noiden rengastuksessakin saa käyttää järkeä, muuten kohta kaikki pikitiet on hajalla.. sitten alkaa matkaenskat yleistymään ja vauhdilla..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  10. #10
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Ja ensi vuonna ajelette sitten SUPER REKKOJA ..muistakaa net matalat sillat kun korkeuttakin tulee lisää
    Ei hyvää päivää !! onhan tämä ihan mieletöntä .
    Puuteollisuuden kustannuksista kuljetukset vain muutaman prossan .
    Metalliteollisuuden ja elintarvikkeidenko kuljetukset sitten tarvitsisivat isompia autoja ???
    Mitenkähän ne kuljetukset tuolla alempana Euroopassa oikeen onnistuu pienemmillä vehkeillä ja eihän monissa maissa saa kai viikonloppuisinkaan raskas liikenne ajaa .
    Suomessa kyllä ajetaan pyhää arkea ja yötäpäivää silmät ristissä että Suomi pysyy pyörillään ja kuskit viettää koiranelämää .
    Asuvat kopissa ja ku.... renkaisiin ja syövät pikaruokaa .

    Antas vaikka yhdistelmien ajaa löpöllä niin jäisi kauppaketjuille enempi tulosta jakaa osinkoja osakkaille koska kyllähän ne sen edun heti imisivät itselleen .
    Triumph Tiger 800 XRX

  11. #11
    Sasse! Ja eikö vasta nuita yhdistelmiä pitäny K A V E N T A A sen 5cm että montakos miljoonaa tuoki kustanti jonka maksamme me, ei net kuljetusyritykset sitä omaan tappiokseen ota!

    Että nyt jos nuita koreja / kontteja aletaan korottamaan sekä pidentämään niin montakohan MILJARDIA se tuollainen operasuuni kustantaa jonka maksamme me, ei net kuljetus...jne..

    Että hyvää EU:n lippupäivää vaan ! (äänestin vastaan juu vaan mitä autto.. )

    ps. ja ettei ihan halvaksi tule niin sokerina pohjala voisi kuvitella että pää,- valta.- ja kantateillä on siltoja vastaavasti korotettava sekä siltoja (jos ei sitten kulkuja rajoiteta) vahvistettava jonka maksamme me, ei se Destia näitä omi..... jne.
  12. #12
    Kyllä ne vanhat sillat ja huonommat tiet painorajoitetaan, siis käytännössä esim. 76 tonnin kokonaispainot tullevat käyttöön vain hyväkuntoisilla väylillä. Ja lisääntyvät akselit painojen alla tasoittavat väylärasitteita. Yksittäisasennuspyörät lienevät suurin ongelma tiestövaurioiden suhteen. Uusi korkeusmitta on ongelmana harvemmin, ainoastaan vanhojen teiden yllä roikkuvat liikenneopasteet on nostettava ja muutamat sillat on kierrettävä uusilla korkeusmitoilla. Juuri tänään istuin neljä tuntia mm. noita asioita käsitelleessä työryhmässä. Niin ja vertailun vuoksi: Ruotsissa ajetaan Kaunisvaaran ja Kirunan välillä 90 tonnin kokonaispainoilla, eikä tuo 130 km pätkä ole kyllä kovin kummoista tietä verrattuna vaikka Suomen tiestöön.
    Viimeksi muokannut: jowin; 06.12.2012 klo 23:51.
  13. #13
    Siinä on jo se 700 kaakkinen Scaniakin kovilla kun kokonaispaino nostetaan tuonne yli 70 tonnin... Alkaa vermeet haistamaan mäet Teiden kulumiseen tuolla ei juuri vaikutusta ole, isommilla painoilla tulee alle enemmän akseleita. Pintapaine pysyy siis melkolailla ennallaan ellei jopa laske. Ja ottaa aikansa ennen kuin nuo "super-rekat" yleisiksi tulee. Kyllä liikennöitsijät ajavat ensin nykyisen kaluston loppuun...
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  14. #14
    Tuossa uutisessa on sitäpaitsi virhe... "Kuljetusyrityksissä ei esimerkiksi vielä tiedetä kuinka paljon tosiasiassa maksaa uusi 76 tonnin 9-akselinen yhdistelmä ja mikä sen hyötykuorma työkuntoisena tulisi olemaan, koska tällaisia yhdistelmiä ei ole rakennettu." Moisia yhdistelmiä on kyllä rakennettu, nykylain mukaan rekisteriotteessa vain seisoo suurimman sallitun kokonaispainon kohdalla 60 tonnia. Rakenteelliselta kantavuudeltaan suurimmat Suomessa liikkuvat yhdistelmät ovat 10-akselisia ja niiden teoreettiset kokonaismassat liikkuvat sadan tonnin pinnassa

    Tässä ei siis ole huomioitu erikoiskuljetuslavetteja joiden massat ovat jo jotain ihan muuta

    Äkkiseltään heittäsin että 10-akselisen täysperä-yhdistelmän rakenteellinen kantavuus on siinä 60-70 tonnia. Joten noilla "super-rekoillakin" pitää edelleen laskea ettei ahnehdi liikaa rautaa jakokuormaan. Käytännön hyötykuorma kun jää sitten siihen 40-50t hujakoille, riippuen kuormankäsittelylaitteista jotka autoon asennetaan.

    Vielä pakko loppuun lisätä:
    Jos yhdistelmien suurinta sallittua kokonaispainoa ei olisi nykyisin rajattu tuohon 60 tonniin niin tuo oma työkalu (3 akselinen veturi + 5 akselinen kärry) olisi rakenteellisesti "kelvollinen" jo 65 tonnin kokonaispainoon... Akseli lisää veturiin ja ollaan jo hyvän matkaa yli 70 tonnin...
    Viimeksi muokannut: Hammurab; 05.12.2012 klo 23:22. Syy: Lisäys 3
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  15. #15
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Tuossa uutisessa on sitäpaitsi virhe... "Kuljetusyrityksissä ei esimerkiksi vielä tiedetä kuinka paljon tosiasiassa maksaa uusi 76 tonnin 9-akselinen yhdistelmä ja mikä sen hyötykuorma työkuntoisena tulisi olemaan, koska tällaisia yhdistelmiä ei ole rakennettu." Moisia yhdistelmiä on kyllä rakennettu, nykylain mukaan rekisteriotteessa vain seisoo suurimman sallitun kokonaispainon kohdalla 60 tonnia. Rakenteelliselta kantavuudeltaan suurimmat Suomessa liikkuvat yhdistelmät ovat 10-akselisia ja niiden teoreettiset kokonaismassat liikkuvat sadan tonnin pinnassa

    Tässä ei siis ole huomioitu erikoiskuljetuslavetteja joiden massat ovat jo jotain ihan muuta

    Äkkiseltään heittäsin että 10-akselisen täysperä-yhdistelmän rakenteellinen kantavuus on siinä 60-70 tonnia. Joten noilla "super-rekoillakin" pitää edelleen laskea ettei ahnehdi liikaa rautaa jakokuormaan. Käytännön hyötykuorma kun jää sitten siihen 40-50t hujakoille, riippuen kuormankäsittelylaitteista jotka autoon asennetaan.

    Vielä pakko loppuun lisätä:
    Jos yhdistelmien suurinta sallittua kokonaispainoa ei olisi nykyisin rajattu tuohon 60 tonniin niin tuo oma työkalu (3 akselinen veturi + 5 akselinen kärry) olisi rakenteellisesti "kelvollinen" jo 65 tonnin kokonaispainoon... Akseli lisää veturiin ja ollaan jo hyvän matkaa yli 70 tonnin...
    Kaverin kanssa oli puhetta tuosta muutoksesta ja se ei todellakaan tule halvaksi. Saa nähdä koska asiakkaat alkavat vaatimaan hinnoittelun perustuvan uusille rajoille. Siinä onkin sitten yrittäjällä tekemistä, että saa homman kannattavaksi. Kalustoa ei uusita ihan tuosta vaan.
    Viimeksi muokannut: -JuhaK-; 06.12.2012 klo 00:28.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  16. #16
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    Kaverin kanssa oli puhetta tuosta muutoksesta ja se ei ole todellakaan tule halvaksi. Saa nähdä koska asiakkaat alkavat vaatimaan hinnoittelun perustuvan uusille rajoille. Siinä onkin sitten yrittäjällä tekemistä, että saa homman kannattavaksi. Kalustoa ei uusita ihan tuosta vaan.
    Sitä epäilen että asiakaspuoli haluaa maksaa tuon painorajan muutosta. Tuo kun ei ainakaan laske €/t hintaa vaikka kaluston saisi uusia ilmaiseksi, kasvava kokonaispaino nostaa polttoaineen kulutusta Itse rautakuormia ajelen ja lähinnä tuosta painorajan nostosta on löydetty se positiivinen puoli että kuorman suunnittelu helpottuu ja yhdellä autolla on mahdollista tehdä hieman enemmän ja hieman fiksummin. Kustannushyötyä tuosta ei ole löytänyt vielä kukaan niistä joiden kanssa olen keskustellut.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  17. #17
    Spekulatiivinen kysymys: mitä uutta on 76 tonnin painoisessa yhdistelmässä metsäteollisuudessa?

    Ei ainakaan 68 tonnin painoissa!
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  18. #18
    Pölliautot ajaa 60t KUORMILLA
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  19. #19
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Pölliautot ajaa 60t KUORMILLA
    Todennäköisesti nykyisin enemmän kuin siihen aikaan, kun tukkeja oikeasti vielä uitettiin
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  20. #20
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Sitä epäilen että asiakaspuoli haluaa maksaa tuon painorajan muutosta. Tuo kun ei ainakaan laske €/t hintaa vaikka kaluston saisi uusia ilmaiseksi, kasvava kokonaispaino nostaa polttoaineen kulutusta Itse rautakuormia ajelen ja lähinnä tuosta painorajan nostosta on löydetty se positiivinen puoli että kuorman suunnittelu helpottuu ja yhdellä autolla on mahdollista tehdä hieman enemmän ja hieman fiksummin. Kustannushyötyä tuosta ei ole löytänyt vielä kukaan niistä joiden kanssa olen keskustellut.
    Ei välttämättä hinta, mutta kun jossain syötetään rahdattavan tavaran määrä uusien rajojen mukaan, niin se meneekin sitten hankalaksi vanhalla kalustolla.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  21. #21
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Sasse! Ja eikö vasta nuita yhdistelmiä pitäny K A V E N T A A sen 5cm että montakos miljoonaa tuoki kustanti jonka maksamme me, ei net kuljetusyritykset sitä omaan tappiokseen ota!

    Että nyt jos nuita koreja / kontteja aletaan korottamaan sekä pidentämään niin montakohan MILJARDIA se tuollainen operasuuni kustantaa jonka maksamme me, ei net kuljetus...jne..

    Että hyvää EU:n lippupäivää vaan ! (äänestin vastaan juu vaan mitä autto.. )

    ps. ja ettei ihan halvaksi tule niin sokerina pohjala voisi kuvitella että pää,- valta.- ja kantateillä on siltoja vastaavasti korotettava sekä siltoja (jos ei sitten kulkuja rajoiteta) vahvistettava jonka maksamme me, ei se Destia näitä omi..... jne.
    Noh..
    Moniko kuljetusyritys sai siirrettyä nämä kustannukset suoraan taksoihin?
    Enpä usko, että monikaan lapa nousee pystyyn.
    .... tästä alkoi kuljetusalan alamäki uusine lakeineen.
    Kunnes häilyvä harmaan häilyvä valopilkku nosti päätään ja salli harmaan talouden tulla markkinoille, valtion siunauksella. Nyt pyörät pyörivät ja kansa saa jerkkua pöytään, kotimaisen kuljetusyrityksen kustannuksella.

    Mä olen niin täynnä jo tätä.

    t. oma lehmä ojassa.
    Ajuri ei sääennusteita kattele!
  22. #22
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    Ei välttämättä hinta, mutta kun jossain syötetään rahdattavan tavaran määrä uusien rajojen mukaan, niin se meneekin sitten hankalaksi vanhalla kalustolla.
    Nykyinen kalusto venyy kyllä lähelle noita uusia painorajoja, osa kalustosta venyisi ylikin... Tuosta linkitetyn uutisen sisällöstä sanoinkin jo että tuolla liikkuu jo kalustoa joissa periaatteessa on kantavuutta lähelle 100 tonnia, laki vain ei salli moisia kuormia. Oma työkalukin sietäisi tosiaan reilusti yli 60t kokonaispainon jos vain laki antaisi myöten.

    10 akselisen yhdistelmän suurin sallittu kokonaispaino nykyisistä akselipainoista laskettuna olisi 93t...
    Viimeksi muokannut: Hammurab; 06.12.2012 klo 01:57. Syy: Laskuvirheen korjaus
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  23. #23
    Tästä jäälohkare threadista tulikin nyt sitten SUPER REKKA threadi mut ei se mitään....tarkkana tuolla väylillä saa olla molempien kanssa -antakaa vaan palaa..


    Lisää...
  24.  
  25. #24
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Tästä jäälohkare threadista tulikin nyt sitten SUPER REKKA threadi mut ei se mitään....tarkkana tuolla väylillä saa olla molempien kanssa -antakaa vaan palaa..


    Lisää...
    Tuo muistutus turvaväleistä on ihan aiheellinen mutta ei juuri auta jos tavaraa tulee vastaantulevan kyydistä
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi