Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Moro,

    Ensimmäinen keppivetoinen tuli taloon ja tiukka mietintä oli RT Bemarin ja Jammun välillä.
    No onneksi kävi näin, että FJR tuli taloon ja olen kyllä tosi paljon tykännyt tällä ajaa! Pariin viikkoon on tainnut jo sen pari tuhatta tulla.

    Pari kysymystä mieleen tullut:

    Perä menee reippaassa ajossa niin että sitä voi jo kuvailla kuumaksi. Kärsi toki koskettaa mutta polttaa kättä hieman jos pidemmän aikaa siinä kättä yrittää pitää. Luin täältä foorumilta että se olisi jotenkin tarkoituksessa suunniteltu rouheammaksi jotta sieltä haihtuu kaikki kosteus jne. mutta en tiedä onko todella näin?! Ilmeisesti näitten periin ei liity mitään sellaisia ongelmia kuin bemuihin jossa pitää se iso laakeri noin 70tkm välein vaihtaa tai se koko mötikkä kajahtaa kuten naapurillanikin ja lasku on 1500e. Onko näiden kestävyydessä ollut mitään ongelmaa hyvin huollettuna?

    Toinen sitten virtalukosta. Kun avaimen tökkää sisään ja laittaa virtoja päälle, se täytyy tieyllä tavalla tehdä että menee normaalin kevyesti. Heilauttaa avainta hieman sen pitkittäissuunnassa samalla kun kääntää. Tähän tuskin mitään muuta lääkettä on kuin herkistely ja kova käyttö vaan Koska eipä tuo sinällään mitään haittaa. Lähinnä kiinnostaa että onko tämä ominaisuus näissä kun kilometrejä tulee?
    Tällä yksilöllä niitä takanan noin 80tkm.

    Kiitos jo etukäteen vastauksista ja vinkeistä. Jos jotain muuta tähän malliin liittyvää tulee niin laittakaahan!
    Tämä on kuudes prätkä minulla ja ehdottomasti kyllä se mieluisin!

    Elämäntapa motoristi.
  2. #2
    Kyllä se perä lämpiää ihan normaalisti. Ei se ole kuuma, jos kestää käsin pidellä. Avaimen kanssa on ihan normaali kuvio. Vähiin päin kaikki Yamahan virtalukot vanhemmiten toimivat juuri kuvailemallasi tavalla.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  3. #3
    Perä lämpeää ja on normaalia. Oman 05-mallisen myin eteenpäin 140 tkm ajettuna, eikä mitään ongelmia koskaan perän kanssa. Peräöljyt tuli vaihdeltua 5 tkm välein, kun on viiden minuutin homma. Suositus taisi olla 10 tkm.
    Virtalukko ei kyllä mitään kikkoja tarvinnut, ihan jouhevasti avain kääntyi, kunhan sen vain ensin sai pohjaan työnnettyä. Aseöljyä joskus laitoin virtalukkoon. Mutta vain muutaman tipan.
    Kaikenkaikkiaan FJR oli/on todella laadukkaasti tehty ajopeli.
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  4. #4
    Lainaa Sami@Vespa kirjoitti Katso viesti
    Perä lämpeää ja on normaalia. Oman 05-mallisen myin eteenpäin 140 tkm ajettuna, eikä mitään ongelmia koskaan perän kanssa. Peräöljyt tuli vaihdeltua 5 tkm välein, kun on viiden minuutin homma. Suositus taisi olla 10 tkm.
    Virtalukko ei kyllä mitään kikkoja tarvinnut, ihan jouhevasti avain kääntyi, kunhan sen vain ensin sai pohjaan työnnettyä. Aseöljyä joskus laitoin virtalukkoon. Mutta vain muutaman tipan.
    Kaikenkaikkiaan FJR oli/on todella laadukkaasti tehty ajopeli.
    Olikohan niin että 2004-mallissa on vielä ilman ajonestoa oleva virtalukko. Otan sanojani takaisin eli nimenomaan se vanhan mallin virtalukko alkaa oireilemaan.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  5. #5
    Tässä on jo se uudemman mallin lukko koska ajonesto löytyy. Hyvät kommentit, kiitos!
    Tänään tarkistin peräöljyt ja niitä oli juuri oikea määrä, kun tarkistuspropun otti.

    Pyörä tuntuu aivan älyttömän hyvältä ja omaan käteen sopivalta! Nyt enää täytyy hommata takalaukku kun kuulema kyytiläinen sellaisen haluaa niinkuin entisessäkin oli. Onhan se toki hyvä kun voi vähän nojata eikä heilu siellä kokoaikaa..
    Elämäntapa motoristi.
  6. #6
    Onnittelut hyvästä valinnasta!
    Itsellä Jammu ollut nelisen vuotta ja on se vaan jännä peli kun tuntuu ettei siihen
    kyllästy ollenkaan vaan kokoajan paranee! Reissulle taas kohta pääsis, siellä se on
    parhaimmillaan
  7. #7
    Lainaa jleino kirjoitti Katso viesti
    Perä menee reippaassa ajossa niin että sitä voi jo kuvailla kuumaksi. Kärsi toki koskettaa mutta polttaa kättä hieman jos pidemmän aikaa siinä kättä yrittää pitää. Luin täältä foorumilta että se olisi jotenkin tarkoituksessa suunniteltu rouheammaksi jotta sieltä haihtuu kaikki kosteus jne. mutta en tiedä onko todella näin?!
    Ei todellakaan ole, kenen lie brein fart. Jos voisi tehda peran joka ei lampene, kaikki tekisivat sellaisen. Lampo = kitka joka on energian hukkaa ja kulumista.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  8. #8
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa GoSpel kirjoitti Katso viesti
    Ei todellakaan ole, kenen lie brein fart. Jos voisi tehda peran joka ei lampene, kaikki tekisivat sellaisen. Lampo = kitka joka on energian hukkaa ja kulumista.
    Kun perä on enemmän tai vähemmän täynnä (?) öljyä, niin niin kauan kuin se öljy siellä ei ole paikallaan niin syntyy lämpöä. Se öljy lämpenee sisäisen kitkansa (ts. viskositeettins) takia vaikka käsivatkaimella sitä sekottaisi, sitten jos teoreettisesti ei olis ollenkaan viskositeettia, niin silloin se kai ei sitten lämpenis.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Perää lämmittää neljä asiaa
    -Kulmavaihteen kitka
    -laakerien kitka
    -jarrulevyn kitka
    -ympäristön lämpö

    Kitkalämmön kerääntymistä ja lämmön haihtumiseen vaikuttaa sitten ajonopeus

    Normilämpö terveellä perällä on 5-40 astetta ympäristön lämpötilan yläpuolella
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
  10. #10
    Näin se varmasti on. Öljyä myös juuri oikea määrä kun tarkistin.
    Onkohan väärin kystästä tässä samassa ketjussa että onko normaalia tyhjäkäynnillä sellainen erittäin pieni rapina mikä kuuluu oletettavasti nokkaketjusta? Kannattaakohan sinne kuin usein kiristäjää vaihtaa ja millainen homma lie? Toki tuon kanssa saattais joskus käydä asiantuntevan huoltomiehen luona joka kuuntelee.
    Nyt kun on näin hiljanen peli entisen V-2 -moottorin jälkeen niin tuntuu että kaikki äänet kuuluu niin selvästi omaan korvaan

    Ja kiitos onnitteluista! Kyllä tekee mieli taas reissuun päästä vaikka luulin Norjan tuplarautaperse-loman tätä menohalua hieman jo hillitsevän, mutta turhaan..
    Elämäntapa motoristi.
  11. #11
    Lainaa jleino kirjoitti Katso viesti
    Näin se varmasti on. Öljyä myös juuri oikea määrä kun tarkistin.
    Onkohan väärin kystästä tässä samassa ketjussa että onko normaalia tyhjäkäynnillä sellainen erittäin pieni rapina mikä kuuluu oletettavasti nokkaketjusta? Kannattaakohan sinne kuin usein kiristäjää vaihtaa ja millainen homma lie? Toki tuon kanssa saattais joskus käydä asiantuntevan huoltomiehen luona joka kuuntelee.
    Nyt kun on näin hiljanen peli entisen V-2 -moottorin jälkeen niin tuntuu että kaikki äänet kuuluu niin selvästi omaan korvaan

    Ja kiitos onnitteluista! Kyllä tekee mieli taas reissuun päästä vaikka luulin Norjan tuplarautaperse-loman tätä menohalua hieman jo hillitsevän, mutta turhaan..
    Ensimmäisen mallisarjan 01-05 pyörissä on ilmennyt satunnaisesti pakoventtiiliohjureiden epänormaalia kulumista joka voi aiheuttaa rapinaa tai sen kaltaista ääntä. Tiedän että ohjurivikaisia pyöriä on korjattu takuuseen vanhemmissakin ja paljon ajetuissa moottoreissa. Mutta enpä oikein usko että tuossa on siitä kyse, olisi varmaan joa aiemmilla kilometreillä ruvennut ääntämään. Nokkaketjun kiristin voi olla vaihtoiässä ja rapinan todennäköinen aiheuttaja.
  12. #12
    Ok. Kun ääni on todellakin niin pieni niin en itse näe tätä sellaisena, että se pitää nyt kesken ajokauden purkaa. Kysynkin siis Tiimeli sinulta; onko näissä pyörissä sellaista ominaisuutta kuin joissakin Hondissa että kiristin kilahtaa kerrasta ja se on sitten kaput! Vai voiko pistellä huoletta kauden loppuun menemään ja odotella talvea jotta saa harrastaa huoltojen parissa..
    Elämäntapa motoristi.
  13. #13
    Lainaa jleino kirjoitti Katso viesti
    Ok. Kun ääni on todellakin niin pieni niin en itse näe tätä sellaisena, että se pitää nyt kesken ajokauden purkaa. Kysynkin siis Tiimeli sinulta; onko näissä pyörissä sellaista ominaisuutta kuin joissakin Hondissa että kiristin kilahtaa kerrasta ja se on sitten kaput! Vai voiko pistellä huoletta kauden loppuun menemään ja odotella talvea jotta saa harrastaa huoltojen parissa..
    Kyllä se kiristimen ääntäminen kovenee sitten selvästi kun on vaihdon aika. En ole varma mitä tapahtuu sitten kun kiristimen säätövarat on lopussa, kai se ketjun rollatus vaan käy niin voimakkaasti ettei sitä viitsi kuunnella ja vaihto tehtävä.
  14.  
  15. #14
    Kiitos.
    Elämäntapa motoristi.