Hondaan piikit alle ja pahvia syylärin eteen. Sit ruetaankin muistelemaan, että mites sitä lumella ajettiinkaan.
KTM 990 Adventure
Pitäisi siis, korostetusti PITÄISI ottaa toi turbo-fighteri taas parin vuoden jälkeen työn alle ja yrittää siihen leimaa taas kerran. Mutta kun ei vaan löydy inspiraatiota. 10R ei mennyt kaupaksi ja se vie tilaa tallissa. Kaksi pyörää ja auto samassa tallissa on vaikee yhtälö talvella. Ja kun tietäisi miksi sitä jäännösbensaa sinne turbon moottoriin pääsee kun siitä vaan on leima kiinni. Ei nappaa,ei nappaa vaan....![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Kawasaki Ninja ZX-6R 636b ´03 kokee seuraavaa:
Öljyt (Castrol) + suodatin
NGK Iridium -tulpat
Ilmanputsarin (K&N) pesu ja öljyäminen
Ketjut + rattaat (DID, JT)
Takajarrulevy (hionta koneistamossa) + uudet sintteripalat
Jäähdytinnesteet
Jarrunesteet (Castrol)
PC 3
WP Ohjausiskari
Savu tuplakupla
Sähköliittimien putsaus + suoja-aine
Katteiden pesu + takavanteen vahaus (irrallaan)
Imukurkkujen + läppärunkojen putsaus
Tarrojen poisto
Rääkän korjaus
Start cablen vaihto
Vetoakselin stefan vaihto
Ja keväällä vielä liikkeessä venojen tarkastus, penkitys ja PC 3:n säätö
Onhan siinä sitä, puuhaa ja rahanmenoa, onneks on viä aikaa ens kesään...![]()
Jahka saan syötyä ja koirat kusetettuu, rupiaa tallis tapahtuu sliparien vaihtoa..![]()
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Kuten aiemmin kerroin, pikkuhiljaa rakentuu. Edistyy mutta valmistuminen vaatii vielä monta iltaa.
"En mä mitään ilmaisia sponsseja laittanu. Kyllä mä maksoin niistä?!":
WP_000175.jpg
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Gpz 1100 -84 huollettu. Nyt työnalla kolmevuotta paloina ollu Gpz 900 r-89 visio muhinut valmiiksi, enää tarvii ku tehä. Saa nähä mitä syntyy...
Elä ja anna muiden roudata.
Pari retropyörää ollut osina tallinhyllyllä, ja nyt tänä talvena iski ispiraatio ensimmäisen kasaukseen.
Kaljaa on mennyt paljon jo pelkkään suunnittelu työhön, mutta sillein siitä parasta tulee.
-Josta tulikin mieleen että millä saa hapettumat ja kiinni pinttyneet paskat moottorilohkoista kiillotettua ja putsattua parhaiten/helpoiten? Kromiosat lähti hyväksi mutta noi alumiiniseokset?
Murjaanien kuningas!
Nyt tuli täysin uutta asiaa, eli minkälainen toimenpide soodapuhalluksessa on kyseessä?
Itselläni kävi ensin joku vähän karkeampi karhunkieli tms. jonkun mutta minkä puhdistusaineen kera mielessä noille vähän tasaisimme pinnoille, mutta sitten isompi ihmetys on noi tuuletusrimat yms... minne mekaaninen hankaus ei onnistu.
Ja sitten olis sinertymien ja kiinnipalaneiden paskojen poisto putkista, tai lähinnä alkukäyristä. Pöntöistä sain liat ja pinttymät lähtemään pois kromin kiillotusaineella. Ovat jäänyt suoraan ajosta melko likaisena seisomaan, ja useaksi vuodeksi.
Murjaanien kuningas!
Rälläkkä laulaa ja "kemppi liimaa" laitetaan uuteen peltiin toisessa tallissa kun -68 "raidi mersua" laitetaan hääautoksi huuhtikuun alkuun... viereisessä tallissa prätkät ja pappamopo viettää hyvin ansaittua "talviunta" vierekkäin maaliskuuhun asti, jonka jälkeen ne pääsee keväthuoltoon vuorostaan![]()
Ei kiinnosta pätkääkään
Kotarin korjausta, tosin ei oman tällä kertaa.
Taitaapa kyllä olla sellainen useammalla vialla varustettu tapaus, huomenna täytyy suorittaa perinpohjainen koeajo, josko olisi edes osa ongelmista saatu ratkaistua tänään...
Onneksi on tuossakin piikit alla ja bensaa tankissa...![]()
Morjens. Uus tällä foorumilla joten kannetaan heti korsi kekoon näin alkajaisiksi. Ihmiset ovat täällä kertoneet käynnissä olevista projekteistaan. Tässä voisin hieman valaista omaa projektiani.
Kaikki alkoi kesäkuussa kun mopokärpänen puraisi pahemman kerran, vaikka on ollut häiriköimässä jon tovin aikaa. Rohkaistuneena aloin silmäilemään pyöriä ja sattuikin eteeni mielenkiintoinen kapistus, Kawasaki ZX10R. Kuullut hurjia tarinoita tonnisista, mutta rohkaisin mieleni ja hommasin sellaisen. Vuosimalli oli vielä silmää miellyttävä 2005. Ei voi kyllä katua ostosta. Miltei alkumetreiltä pyörä tuntui kuin se olisi ollut integroituna hanuriini jo kauan aikaa. Tämmöinen laite siis oli kyseessä:
Hieno pyörä kaikinpuolin kunnes huomasin eräänä päivänä fotoja nappaillessa, että tuo rekisterikilven telinehän on kaikessa toimivuudessaan aika muhkea ja suorastaan hirvityksen näköinen.
Siispä pässiä narusta kiinni, tässä tapauksessa mittanauhasta ja hiirestä. Ei muuta kuin mittoja kilvestä, kiinnityspisteistä ja muista tarvittavista. Sitten CADillä piirtämään vain muotoja. Samaan syssyyn tilasin minivilkut, jotta ne koristaisivat uutta tulevaa telinettä. Kun piirros oli valmis, mallailin pahvista raakamallin ja se näytti natsaavan. Siten uskaltauduin teettämään kilven laserleikattuna 1,5mm rosterista ja kantattuna juuri oikeista kohdista oikeisiin kulmiin. Hieman meisselöintiä ja ruuvailua, vanha pois ja uusi näppärästi istuen tilalle. Vau, ensimmäinen tuunaus oli valmis ja näytti oikein hyvälle omaan silmään.
Tällähän tulikin sitten päristeltyä loppukesä fiilistellen. Mittariin pärähti miltei 6500km kesässä, kohtuullisesti.
Vaikka pyörä olikin nätti titaanin sävyisenä, mieli teki jotain muuta. Väri. Vaihdan väriä. Niimpä alkoi värikarttojen silmäily etsien sitä upeaa ja sopivaa sävyä. Tunteja meni Photoshopin kimpussa erilaisia värimaailmoja sommitellen. Sitten töissä törmäsin upeaan siniseen, metallihohtoinen night blue. Vaikutti hyvälle. Normaalisti ihmiset varmaankin suuntaavat tässä vaiheessa Värisilmään tai muuhun maalikauppaan. Minä päätin olla erilainen nuori aikuinen. Minä menin tarrakauppaan, tai no puhelimella hoitelin itseasiassa hommat. Soitto Vinkille ja parin viikon päästä minulla olikin tarvittavat välineet pyörän saattamiseksi uuteen kuosiin. Katteet pois viuh vauh sukkelaan ja niiden paloittelu niin pieniin osiin kuin mahdollista. Sitten pääsin aloittelemaan urakkaa.
Kyseessähän tulisi siis olemaan pyörän yliteippaus. Teipiksi valikoitui Oracalin 970 RA sarjan vinyyli sen ainoan hyvän värinsä ansiosta. 3M 1080 sarjasta ei löytynyt silmää miellyttävää väriä joten se sai jäädä, vaikka helpommin asennettavaa olisikin. Tässäkin lajissa lämpöpuhallin ja puhtaus on avainsanat. Huolella puhdistettuani osat liasta ja rasvasta ei kuin teippirulla auki, lämppäri vierelle ja taiteilemaan. Ensimmäiset pikkuosat antoivat osviittaa tulevasta urakasta. Ei helppoa, mutta ei vaikeatakaan.
Sitä mukaa kun osat valmistuivat kasailin niitä valmiiksi vielä kun muisti toimi. Fiilikset nousi kun teipattavien osien määrä väheni, mutta myös hermot tuntuivat olevan tiukemmalla. Kyllä tästä vielä hyvä tulee...
Vaikeimman osan jätin tietenkin viimeiseksi. Kawan tankki näytti erittäin mielenkiintoiselta teippauksen näkökulmasta. On sinne ja tänne kaartuvaa pintaa, jyrkkää ja loivaa, kuperaa ja koveraa. Mutta rohkeasti vain kimppuun ja parin tunnin työstämisen jälkeen sekin palanen näytti hyvältä. Tässä vaiheessa extra käsipari oli enemmän kuin tervetullut. Tankin teippaamisen jälkeen kaikki loppu olisi kuin lasten leikkiä.
Kyseisestä hommasta löytyy myös pikku videonpätkä http://www.youtube.com/watch?v=RcCTR...eature=mh_lolz
Tässä vaiheessa selasin ebayta ja äkkäsin kirkkaat vilkunlasit eteen, check. Halvalla kun saa nii voi vähän pidempään odotella saapumista, mutta saapuivat kuitenkin. Samaan hengenvetoon ajattelin että kirkas tuulilasi ei vain sovi tulevaan siniseen ulkoasuun. Siispä jälleen selaamista ja bingo. Tyylikäs iridium- lasi tyylikkääseen 22€ hintaan postikuluineen, tämäkin Kiinasta. Tuli nopeasti perille ja oli tosi hieno. Ja jottei leikki tähän loppuisi niin sinkkupenkkikin tuli hommattua, kun tuo parempi puolisko hommasi kans itselleen pyörän. Ja jälleen Kiinan kaverit olivat ystävällisiä ja reiluja. Sitten kun vain muistaisi miten kaikki palaset saa takaisin runkoon kiinni. Yhtään ruuvia ei onneksi kuitenkaan jäänyt yli ja tuulilasikin istui kuin se kuuluisa nyrkki silmään. Halusin vähän originellia lookia pyörään joten tarratekstit tuli kuten alkuperäisessä kuuluukin olla. Jarrunesteiden vaihto katteiden ruuvauksen ohessa ja pyörä jäi odottelemaan kevään lämpösiä kelejä.
Kokonaisuudessaan hyvää ajankäyttöä, jos sattuu suinkaan luppoaikaa olemaan. Ja teippauksella säästää pitkän pennin verrattuna maalamiseen. Yhtään kuplaa ei teippiin jäänyt. Suurimmat epätasaisuudet fiksasin katteista lasikuitukitillä ja hiomapaperilla. Keväällä vain pieni vahaus pintaan ja pyörä on valmis baanalle. Tässä kun kirjoittelee juttua niin koko ajan miettii että mitähän seuraavaksi....niin mitähän olisi tulossa...
P.S. En suosittele vastaavaa teippausurakkaa alottelijoille![]()
Kawasaki ZX10R 2005
Pakko nostaa hattua tuolle 10R-projektille, ei jumalauta!
Todella nättiä jälkeä. Kuinka kestävää tuo käyttämäsi kalvo on? Olen lukenut vertailuja maalaus vs. kalvo ja niissä kalvon huonoksi puoleksi on aina mainittu maalia huonompi kestävyys. Toisaalta yhden maalauksen hinnalla varmaan vaihtaakin useamman kerran kalvon pyörän pintaan. Sääli etten itse pääse kalvottamalla 6R:n kanssa, sillä runkokin kaipaisi maalausta...
Ei vissiin ollu ensimmäinen kerta kun kalvolla olet jotain päälystäny..![]()
Tyylikästä jälkeä.!![]()
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Voi juma että lähti puhtaaksi ja äkkiä! Ja jälki näyttyy just siltä minkälaista pitäis tullakin!
Ilmeisesti on vähän hellävaraisempi touhu kuin perinteinen hiekkapuhallus? Kun ei ollut suojailtu venttiilin ohjurieta ynnä muita vähän arempia paikkoja.
Onkohan suurinpiirtein saman hintaista hommaa kuin hiekkapuhallus?
Murjaanien kuningas!
pikkusen tyyriimpää toi soodanpuhaltelu taitaa olla hiekkaan verrattuna. hyvänä puolena siinä on myös se että ei lähe heti hapettumaan/ruostumaan kun jättää jonkinlaisen kalvon.
zzr1400
Toi on ihan oma juttunsa toi soodapuhallus, vaikka siis periatteessa ihan samanlainen kun hiekkapuhallus. Toi sooda on erityisen hellävarainen, koska se ei pure esimerkiksi kumiin lainkaan. Sen toiminta perustuu siihen, että soodakide "räjähtää" kun se osuu puhallettavaan pintaan. Googlella löytyy enempikin tietoo ja videoa.
Sitten yks pointti on se, että olikohan se nyt motonetti ku sai jonkinlaisen soodapuhalluspistoolin alle satasella. Jotain seittemänkymppiä tms. Sitten säkillinen tuota ruokasoodaa oli kans ihan inhimilisen hintainen. Ainut vaan että ilman pitää olla kuivaa, mutt sehän onnistuu pakkasella jos kompura on kylmässä tai jotenkin sillälailla, koska pakkasella ilma on kuivaa.
Tuo tarra on aika paksua verrattuna normaaleihin merkkauskalvoihin. Ainakin pienet naarmut ym. katteessa silottuivat täysin tuon jälkeen. Liimahan tuossa pitäisi kestää sen 5 vuotta, mutta saa nähä miten sitten vesisateessa ajaminen vaikuttaa ja lämpötilavaihtelut. Tuon vinyylin hinta oli 20€ /m2 eli aika edullinen kaikinpuolin. Veikkailen että joku 5-6 neliöö meni yhteensä ku rosnskilla kädellä laittelin menemään turhia säästelemättä. Pienempiä palasia on vielä tallessa ja rullaakin vielä puolet kutakuinkin jäljellä. Tehtaalta ei saanut kuin 10m rullissa minimissään nii piti sellanen hommata.
Kyllä tuossa vinyylissä on se hyvä puoli että jos sattuu paikoillaan kaatumaan tai tulee kiveniskeymiä tms. hankausta nii ei muuta kuin teippaa palasen uudestaan. Maalaaminen ja lakkaaminen vastaavaan osaan olisi varmastikkin kalliimpaa. Ja pinta tuossa näyttää hyvälle kun teipissä on ohuenohut kirkas laminaatti vielä päällä.
Ja ei ollut eka kerta tarran kanssa leikkiessä. Ehkäpä nykyisestä ammatista on lievästi sanoen hyötyä![]()
Kawasaki ZX10R 2005
Itse ehkä irrottaisin takajalkatapit ja laittaisin exhaust pipe hangerilla sliparin kiinni tuohon 10R:ään. Pikkujuttu, mutta kun on muutettu yksipaikkaiseksi![]()
Kaippa tuo oma vanha sotaratsu pitäis paloa loppuun ja toimittaa runko/takahaarukka maalattavaksi.
Eilen sain tallin täytteeksi ison kasan yhtä sun toista 08' R1:sen osia. Pitäis vaan nyt osata keksiä mitä näillä tekee vai laittaako osan osista kiertoon.
Moottori vaihtuu '08 malliseen. Pitäis tämäkin paloa ja huoltaa hieman syvällisemmin. Pitäis vaan vanha moottori saada ensin niputettua jotta olis jotakin valmiina, eikä kaikki levällään.
Ssardinaattorin 10r on kyllä hyvän näköinen teipitettynä.![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Kiitoksia vinkistä. Pitää käydä ohikulkiessa tuolla motonetissä kyselemässä sitä vehjettä.
Mutta tuli äkkiseltää vielä mieleen että kompura olis varmaan hyvä olla huoneenlämpöisessä ja normaali kosteudessa sisätilassa kun se kondensoi kylmästä imuilmasta sitä vettä? Ja se puhallettava kappale ja puhallus suorittaa siellä erityisen kuivassa tilassa, esim. ulkona pakkasessa?
Viimeksi muokannut: trj; 15.12.2012 klo 17:40.
Murjaanien kuningas!
Toimii kokeiltuani kohtuullisen hyvin pienillä pinta-aloilla. Moottoripyörän osasta maalia poistaessa lopputulos oli hyvä.
Pölyää vietävästi ja kompuran letkussa kannattaa olla vedenerotin, että sooda jaksaa virrata. Ruokasooda lienee lukemani perusteella kidekooltaan erilaista eikä ehkä niin tehokasta puhaltamiseen. Kompurassa saa olla reilustii ilmantuottoa, ettei homma mene näpertelyksi.
Tuota...
Se soodapuhallus.
Ei se ruokasooda toimi. Se on liian pientä ja hentosta.
Ja se homma tarvii sitte jerkkua kompurasta. Mielummin puhutaan tuotoissa kuutioista, kuin litroista.
Ja ei se puhallus teetettynäkään niin kallista ole.
Itte en jaksais nysvätä, enkä säätää. Sillä satkulla teettää jo aika paljon, kun ei se niin mahdottoman kallista ole.
Rässi66 duunaa sitä työkseen. On myös mopomiehiä, tosin ryppykumimiehiä, mutta hinnat on aika "joviaalit".
040-5212368
Soita ja kysy...
Mulle siivos skootterin muovit, niin pääsi tekeen suoraan puhtaalle pinnalle. Mukavaa ja helppoa...
Se oli jo rikki...
Ainakin tämä sooda toimii:
Ja oma kompura on pieni ja pienellä säiliöllä. Puhaltelin kevättalvella hangella, maa oli osin jo sulakin. Käytössä oli sellainen pieni pistepuhalluspistooli, jossa pieni säkki hiekalle. Otin sen pussin pois ja tökkäsin imuputken suoraan soodapurkkiin. Hyvin toimi, alumiinista lähti maali ja hapettumat. Isompiin hommiin olisi kannattanut olla isompi kompura, mutta esim vanteet viimeistelin tuolla setupilla.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
^
No jos jaksaa nysvätä...
Mää en, kaiken pitää olla valmista nyt ja heti...![]()
Se oli jo rikki...
Varsin nopsaan se tuolla lähti. Ei se mitään nysväämistä ollut, sitä mukaa valmista pintaa kun huiskutteli menemään.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
zetoriin tuleepi talven aikana ohjausakselin laakerit, takahaarukan laakerit, tulpat, venttiilisäätö, ajatuksena purkaa kaasarit ja ultraäänipestä ne. biltemasta ostettu laite vartavasten. ja siihen päälle vielä kaikkee pientä...![]()
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.