Joo mulla oli kans takasen rebound exc:n iskarista jumissa.
Ainakin ex zx-9r:ssä oli nippa takahaarukan akselille, sillä vaan mietin. Ja tietty laiskuuttani kun ei viittis haarukaa ruveta päästämään irti
Edit. Jos ei 60tkm oo mennyt miksikään niin en taida ruveta avaamaan. Exc:stä tuon joskus aukaisin ja laakereista helisi neulat pitkin lattiaa kun yritin putsata eli menköön linjalla "don't fix it if it's not broken".
Viimeksi muokannut: tomppan; 12.03.2019 klo 11:16.
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Ryöstönetistä täys laatta, palat hinkkasin käsipelillä. Ei tullu ihan 100% mut tarpeeks hyvä tuommoseen käyttöön.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Omassa tallissa ei ole paljoa perus huoltoa kummoisempaa tapahtanut pyörän osalta, mutta työskentelyvalaistus on parantunut
Lahjaksi saatu kirkasvalolamppu sai viimeinkin kunnon käyttöä ja nyt se viettää aikaansa tallin lattialla odotellen tilanteita kun tarvitsee vähän lisää valoa sivusta. Piristysvaikutustakin on tuntunut nyt, tai sitten se on vaan pyörän ansiota.
Startti kasaan.
Nuukana miehenä en ostanut uutta starttia (119€+rahti), vaan tilasin korjaussarjan (60€ Hiilisilta, laakeri, hela tiivisteet).
Sen verran, että kun testaa osia, niin vika ei välttämättä ole testattavassa osassa, vaan muualla.
Ihmettelin, kun startti ei toimi, vaikka sähköä syötettään isosta akusta.
No hetki pähkäilyä ja mittaus, kas kuinka ollakkaan vuoden 1984 apuvirtakaapeleissa ei sähkö kulje. Ei siinä mitä, kokeillaan tuoreemmilla apuvirtakaapeleilla ja kas, startti toimii...
DSCN0vv05.jpg
DSCN0vv006.jpg
Sähkö on kuluttanut kuparit pois eristeen sisältä, iso virta kuluttaa kuparin tosi nopeasti.lario;6608461
No hetki pähkäilyä ja mittaus, kas kuinka ollakkaan vuoden 1984 apuvirtakaapeleissa ei sähkö kulje. Ei siinä mitä, kokeillaan tuoreemmilla apuvirtakaapeleilla ja kas, startti toimii...:thumbup:
[ATTACH=CONFIG kirjoitti
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Miula kävi samanlainen homma 23 vuotta vanhassa Tuksussa.
Starttirele napsahti ja jännitemittarin mukaan startin napaan tuli vajaa puoli volttia alle akkujänitteen verran jännitettä.
Sitten kokeilin suoralla piuhalla ja startti toimi.
Vika oli releen ja startin väilsessä kaapelissa. Se näytti hyvältä ja ei siinä oomejakaan ollut liikaa, mutta sähkö ei vaan kulkenut.
Vaihdoin uuden piuhan starttireleen ja startin väliin ja hyvin toimi...
Näköjään sähkö vaatii toimivan piuhan.
Erottamalla mittajännite ja testivirta toisistaan saadaan poistettua mittajohdoista riippuvaa epävarmuutta, kyllä, mutta tässä tapauksessa väittäisin, että mittaustarkkuus itsessään ei välttämättä ole se ratkaiseva tekijä.
Vastaavalla tavalla mittaa myös tyypillinen digitaalinen yleismittari, siinä tapauksessa neljänä erillisenä johtimena nuo eivät vain hyvin pitkää matkaa kulje. Jos tuo mittausepätarkkuus jätetään sikseen, niin ero tuleekin käytetystä virrasta. Esimerkiksi tyyppillinen kontaktiresistanssin mittaamiseen tarkoitettu laite käyttää isoa testivirtaa, 100~200A tai ylikin (vrt. virran suurusluokka starttimoottoriin, mittalaitteen tapauksessa tosin jännitteen osalta puhutaan mikrovolteista), kun yleismittarissa se on maksimissaan luokkaa 1mA. Voi olla, ettei itse mitattu absoluuttinen arvo 1mA testivirralla muuttuisi merkittävästi, oli käytössä yleismittari tai vaikkapa varsinainen resitanssimittari.
Resistanssin mittaaminenhan tapahtuu siis yksinkertaisimmillaan seuraavasti: Mitattavan kohteen läpi johdetaan tunnettu testivirta ja samaan aikaan kohteesta mitataan jännite sen yli. R = U / I ja nythän sekä I että U tunnetaan. Noin pähkinänkuoressa pienille resistanssiarvoille, ihan koko totuus ei ole tuossa ja muitakin tapoja on.
Liitos voi näyttää hyvältä, kun sita mittailee pienellä testivirralla, mutta pettää sitten, kun sen läpi ajetaan isompia virtoja. Juuri tähän tarkoitukseen noita oikeita kontaktiresitanssia mittaavia laitteita käytetään. Olisi ikävää, jos esimerkiksi krimpattu maapiuha ei toimisikaan tositilanteessa.
Tuota mittaustapaa voi myös soveltaa. Tyypillinen yleismittari mittaa pari dekadia (tai etenkin jos löytyy erillinen mV alue) tarkemmin jännitettä kuin "suoraan" resistanssia. Johtaa vain mitattavaan kohteeseen jonkin tunnetun virran ja mittaa sen yli kulkevan jännitteen. Esimerkin tapauksessa olisi voinut mitata akun plus-navan ja startin välistä, tällöin yleismittari olisi lienee näyttänyt jotain 12V suuntaan, jos täysi akku on n. 12,5V ja maan ja startin välillä oli enää n. 0,5V jännite-ero. Jollain ilveellä olisi pitänyt vielä selvittää myös virta, mutta kuten totesin, se absoluuttinen kvantitatiivinen arvo ei välttämättä ole järin mielenkiintoinen, kun lopputuloksen voi päätellä: Vaikka (testi)virta olisi ainoastaan 1A (100A), niin johdon ollessa kunnossa (arvaan n. 5~25mΩ) mittajännitteen olisi täytänyt olla 5~25mV (0.5~2.5V).
Toki täysin samaan lopputulokseen pääsee kuten alunpitäen yllä on tehty, paljon vähämmällä vaivalla, ja tuossakin menetelmässä mitataan todellista tilannetta.
Väsyttää ja ei huvita.
Korjasin Tuksun startin, kun oli hiilet loppuunkuluneet.
Laiton korjatun startin paikoilleen, muuten hyvä, mutta vaikka startti pyörittää, niin kampiakseli ei pyöri...
Mie en nyt vaan jaksa ja ja minnuu ei huvita...
vähän samoilla fiiliksillä..
nyt sentäs sain tilattua maailmalta hirmuisen kasan huoltopalikkaa ja uusia työkaluja ja aurinkokin paistelee lupaavasti, ni eiköhän tää tästä taas lähe
öljyäkin löyty lopulta puolvahingossa todella sopivasti
tavoite ois että neljä ois tänäkesänä käyttökunnossa, niin että napista käyntiin ja paanalle..
eli Gixxuun bensahanan korjaussarja ,kaasarien tiivisteet ja neulaventtiilit ,puhdistus ja säätö.
uus peräkotelo ja penkki, uudet kumit alle ja valojen päivitys, uudet öljyt ja suodattimet, ym. pikkuhommaa
Vifferiin jarrut ,öljyt, tulpat ja suodattimet, vähän pesua ja rassausta, näkee sitten mikä se on kun pääsee ajelemaan.
r1 ei tarvi muutaku pestä ja uudet öljyt , se on muuten ihan jees.
v-max ei tarvis periaattees mitään mutta taidan vaihtaa öljyt ja takarenkaan kuitenkin, siihenhän tehtiin viime keväänä iso huolto.
bonuksena jos jaksaa ja ehtii vois koittaa trumppaa käyntiin ja jos se onnistuu niin siihen sitten cafe kit kiiinni, mutta se on sellanen iäisyysprojekti..
ohhoh..![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Pumppasin yksipyöräisen kumin ja kävin pihalla testaamassa. Ei ollut enää lunta eikä jäätä. Hiekotushiekasta huolimatta kahdeksikot onnistui yllättävän hyvin.
Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla
<p>-</p>
Viikonlopun aikana pyörä kasattu taas huoltojen jäljiltä kasaan ja pesaistu talven pölyt yltä. Vielä vahat niskaan niin on valmis ajoon.
xL4RRdMl.jpg
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Tripleen tuli vaihdettua ilmansuodatin, sytytystulpat, kaasuläppien puhdistus, jarrunesteet eteen ja taakse.
Mittarissa nyt 17 600 km. Onko millaisia kokemuksia Triplen/Daytonan venttiilien säädöstä? onko näissä ollut yleensä tarvetta? 20 000 km jälkeen pitäisi vissiin tarkistaa. Kaasuläpät tuntuvat olevan vielä hyvin synkassa ainakin tyhjäkäynnin perusteella.
20190323_124704.jpg
20190323_141131.jpg
20181019_171402.jpg
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Pientä flunssaa, niin tehdään varoen.
Nappasin sateisten etusesta (Korvannolta hommattu SL Falcon vanteet) laakerit pihalle.
Ilokseni löysin josku vuonna 2013 Wemotolta ostetut pyörän laakerit kaapista. Kiinalainen Kyoto, mut eipä vanteella paljon ajoa tuu. Löin laakerit pakkaseen.
Wemotolta tulleet takapyörän laakerit olivatkin vetopakkaan. No, onpa sellaisetkin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Org jäsenyys tosiaan kannattaa. Alennuksilla eurobikerilta sumomoton ständi adaptereineen alle 190€![]()
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Samaa katselin jo ennen kuin huomautitte, että sen 40€ lahjakortin verran saisi pois. Muut edut ei oikein iske, mutta ehkä foorumiuudistus tulisi nopeammin. Tänne tosiaan tarvittaisiin se "ilmoitukset" josta näkee lainaukset, tykkäykset ja uudet vastaukset seurattuihin.
Voihan vittu, että ne takapyörän laakerit oli tiukassa. Liukuvasaralla ei saanut kuin rakkoja käteen. Oikeasti. Oli kuumaa, oli kylmää. Oli myös hiki.
Sovitepää paikalleen, vanne korotettuna lattialle ja putkella & lekalla väärältä puolelta moukaroiden tuli laakerit helvetinmoisen väsytyksen jälkeen pihalle.
Uudet laakerit eteen tipahti kyllä mukavasti paikalleen, jos haetaan posia.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ihan oikeesti rupee vituttamaa. Talven jäljiltä otin naapurinpojan skootterin työn alle, sähköstartti ei toiminu ja käynnistyspolkimen rattaat on poljettu sileeks. Nyt on 3 ratas menossa ja sekään ei vittu ole oikea. Itse pojin ei käy siihen. Yhden millin heittoja.
Sähköstartti on vaihdettu uuteen ja variaattorin kopan kun pistää kiinni niin jää jotenki puristuksiin ja ei enää pyöri.
Senverran tuo tumpelo omistaja ite sorvannu niitä että varmaa puolet osistakin puuttuu! Kiukuttelua pitää jatkaa toisessa postauksessa![]()
Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s