Rautalankaa: Läpät aukee, ECU näkee, että läpät on auki -> ECU ymmärtää syöttää ko. kaasunasentoa vastaavan määrän soppaa koneeseen. Eli täysin vastaava tilanne kuin se, että kuski avaisi karvan kaasua, mutta sähköaivon avustamana. Eli sylinterissä on täysin palokelpoinen seos muös moottorijarrussa. Suzukissa on mahdollista vieläpä lennosta vaihtaa kahden eri moottorijarrukartan välillä.
Tässähän on nyt kyse kitti-ECU:sta, jonka ohjelma sallii polttoaineensyötön myös moottorijarrussa. Saastemääräysten takia vakiosoftalla polttoaineensyöttö on katkaistu moottorijarrussa, joten edellä kerrottu ei päde vakiolaitteisiin.
Superbike #7
Kaasuläppä jarruttaa virtausta huomattavasti enemmän kuin sen puristaminen. Se puristettu ilma kun toimii jousena,joten suuri osa puristukseen käytetystä energiasta saadaan takaisin kun mäntä liikkuu alaspäin. Toki kertaluokkaa isompi pehmennya moottorijarruun saadaan kun ilman kaveriksi syötetään bensaa, jolloin palaminen antaa lisää vauhtia männälle.
Superbike #7
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Eihän sitä keskellä olevaa reikäputkea vaan oo hitsattu kiinni siihen päätykappaleeseen?
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Tilasin japanista uudet imu- ja pakoventtiilit Suzukiin.
Seuraavaksi pitäisi irrottaa kansi koneesta ja purkaa vanhat venat pois ja sitten kiikuttaa kansi uusien venojen kanssa Lahden kansityölle, joka poistaa vanhat venttiili-istukat ja pistää uudet holkit tilalle sekä sorvaa ne uusien venojen mukaiseksi. Sitten taas rivikakkonen papattaa iloisesti!![]()
Braaaaap
Ainakin jo mun -95 RF900 "melkein vesikikserikoneessa" ei venoja saa hiomatahnalla pyörittää seeteihin koska venttiilien pinnoite. Mut eihän seetien sorvaus tietty sitä tarkoitakaan, mut kunhan tuli mieleen..![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mutta kun tuo moottorijarru vs. kaasutus ei ole on-off katkaisija vaan moottorijarru pehmenee ennen kuin kaasutus alkaa, kun kaasua avataan vähän. Kovempi jätkähän tekis ton ranteella, mutta tavan tallaajana on kiva kun sähköaivo hoitaa tuon niin voi keskittyä niin sanotusti oleelliseen
Superbike #7
Tossa esimerkki bemarin rck2-ecun moottorijarruasetus MIN lopputuloksesta palmasin jarrussa. Nätisti pysyy koneen kierrokset ylhäällä vaikka takarengas leijuu pätkän ilmassa. Ja pienemmälle vaihtaessa ottaa kierrokset kiinni, vaikka kaasukapula koko ajan nollilla.
Aivan unelma vehje jo tuolla asetuksella/säädöllä.
Ja tosta videosta kuulee aika hyvin miltä myöhäsellä oleva sytytys kuulostaa. Ihan kuin superpallot pyöris äänenvaimentajassa.
https://youtu.be/eEz28ovH8G0?t=78
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
OT: hieno kuvakulma![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
No ei ihan. Ehkä nää kuvat selittää mitä on tarkotus teettää.
Itselläni ei ole koneita, niin tämmöinen homma pitää ulkoistaa.
Mulle ei tule tommosia hienoja beryllium-kuparisia, mitä noissa kuvissa on, vaan ihan tavalliset. Ne sitten sorvataan venttiilien mukaisesti.
https://www.ikh.fi/fi/search/ISTUKKA
Braaaaap
Poijaat on sun kanssas esimerkillisen kärsivällisiä.
Teitin pallottelu on taas kerran oiva esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun johonkin
konkreettiseen tilanteeseen/asiaan liittyy ainakin saman verran muuttujia kuin tikipoksin hankintaan,
ja ne kaikki ovat sellaisenaan varsin yksinkertaisia ja yksiselitteisiä perusasioita.
Nyt vaan jäitä hattuun ja rauhassa palastelemaan norsua nimeltä Dum... eiku moottorijarru.
Ota noista Nitrouksen "kone ei tiedä" ja "kovempi jätkä" koppi. Ne auttaa pysymään ladulla.
Jos helpottaa.... pidä se "minä päätän". Siinä mennään vähän samalla kun
päättäisit onko lasi puoli.... tyhjä vai täysi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Et viitsis antaa vinkkiä mitä myöhäinen sytytys tässä tarkoittaa? Vaikka ennakon suuruusluokka verrattuna täyteen kaasuun tms.
Woolichilta kysyin ja ehdottivat 5-8 asteen myöhäistämistä. Jotenkin tuntuu vähältä muutos 85->80 moottorijarrutuksessa, kun muualla kartassa on suurin arvo noin 50 (keskialueella) ja yleisimmin 35-45. No onhan tuota helppo kokeilla vähän kerrallaan. 4-5 min menee yhdessä flashissä ja kartan muokkaus alle minuutin.
Kaasuasennon tuunaus vaihdekohtaisesti eri kierroksilla moottorijarrussa on kuitenkin se pääasia, aluksi.
mikä siin on ajatuksena että ennakot vedetään noin älyttömiks moottorijarrussa, mä en tajunnu![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Mennääs terveellä järjellä ja kaljapullojen avulla, kuten eräällä professorilla oli tapana havainnollistaa.
"Moottorijarru" sytkän suhteen ei liene sama kuin "tyhjäkäynti"... tai toisaalta hieman vaan läppiä säätäen biteillä ja servoilla "päättää" kuski kahvansa kanssa sitten mitä tahansa.
Olet varmaan kuullut ja törmännytkin säätöhommissa.... vanhaan afrikkalaiseen sanontaan: "Potkii vastaan" ???
Eikä "potki enää vastaan" kun hieman vähennetään ennakkoja..... mutta potkii heti paremmin.
Jos sitten mennään ihan toiseen päähän.... mites noi "rajarit" menee sytkän suhteen ja kuinka pitkälle
noin yleensä???
Sytkähän oli silti kuitenkin vain yksi muuttuja kokonaisuudessa ja lopputulema on aina
tavalla tai toisella kaikkien muuttujien jonkinlainen kombinaatio.
Asia sytkää myöten toki avautuu.... tai oikeastaan jo avattiinkin.... tuolla ketjussa myös "insinöörikielellä."
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuolta löytyy noi mun laittamat taulukot http://www.mprata.fi/index.php?topic=1457.0
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Vielä mielenkiintoisemmaksi homma menee, kun vehkeessä on kellossa olevista kierroksista riippuen
"kaksi" erilaista "moottorijarrua".
Toinen puree kiinni aika nasevasti "pelialueen alapuolella" ja pelialueella taas rullaa paljon kevyemmin.
Ratahomissa tuolla ei liene niinkään kummoista funktiota, mutta tuolla tien päällä sille jotain selitystä taas löytyy.
Onko tuollainen sitten sielläkään "tarpeellista" ????
Nohh... näkökohtia ja perusteluja "kulkuvälineiden" ratkaisuissa on vaikka millaisia.
Paljon on tehty ihan tekemisen ilosta..... usein riesaksikin saakka.
Insinööriporno mainitaan usein noissa yhteyksissä.
Mut joo.... niitä legendaarisia muuttujia ja niiden myötä mahdollisuuksia on vallan mahdottomasti.
Tarpeet ja motiivit ovat sitten toinen juttu.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Eli EMPRO:ssa on vielä tylymmät ennakot ylemmällä moottorijarrun alueella ja alemmalla samaa luokkaa. Kai tuo on sitten järkevää. EMPRO:ssahan on useampi asetus moottorijarrulle, mikähän taulukossa oli?
Noista kartoista voi todeta ennakot missä kohtaa tahansa. Täydellä laululla ennakko alle puolet verrattuna pieniin kaasuihin korkeilla ja keskikierroksilla.
Ymmärtääkseni se Empron moottorijarrukartta vaikuttaa vain kaasuläppään ja kaikissa kartoissa sytkäkartta on sama. Se säätötapahan on siis kierrosluvun mukaan laskeva ramppi ja päätyy nollaan asetuksista riippuen jossain 5-9krpm haarukassa. Tuon kierrosluvun alla moottorijarru on siis käytännössä sama kuin vakiossa. Ja vakiovivustolla kaasuläppää saa max. ~10% auki.
Huom. Tämä siis ulkomuistista, joten voi olla vähän heittoa suuntaan tai toiseen.
Mut tuo sytkäennakko on kyllä jännä...niin jännä, että en ihan suoraan uskalla mennä varmaksi väittämään mitä sillä haetaan, mutta äkkiseltään tosiaan tuntuu, että tuolla kovalla ennakolla moottorijarru on paljon tömäkämpi kuin normaalilla ennakolla. Ja tuo ennakko on niin iso, ettei kone nakuta, koska palotapahtuma ehtii jo todella pitkälle ennen yläkuolokohtaa.
Edit. Eli jos tuota ennakkoa lähtee muuttamaan, kannattaa huomioida, että kone tod. näk. alkaa nakuttelemaan jossain kohtaa kun lähestytään tuota normaalia ennakkoa. Eli kannattaa varmaan kokeilla +-5 astetta tuon nykyisen ympäriltä ja sitten hypätä suoraan tuohon normaaliin karttaan jos haluaa eron selville.
Edit. 2. Sinänsä vähän ristiriitaiset tuo sytkäkartta ja kaasuläpän avaaminen...sytkän perusteella enempi soppaa tarkottas enempi moottorijarrua...pitää varmaan konsultoida vähän viisaampia tämän suhteen.
Superbike #7