02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Huolimatta eilisestä kevyestä keiton vetämisestä tuli tänään saaatua jotain aikaankin.
Paronin hihkasin tallille lisäkäsiksi, ja juma kuinka nopiaan yksi swingi ja linkku on kahteen pekkaan purettu. Aikaa oli jauhaa paskaa ja höyrytellä siinä ohessa. Eihän toi tuntunut edes työltä
Muutaman millin klappi linkussa jäljittynee haljenneeseen iskarin alapään pallolaakeriin ja linkuston rungon neulalaakereihin, jotka olivat lakanneet pyörimästä jo hetki sitten. Akseli oli kapoisemmaksi hiottu. Linkun kaksi muuta akselia ja laakeriparia olivat OK.
Seikkailu_R kehotti asentamaan rasvanipan noille rungon puolen neulalaakereille laakereiden välitilaan, jottei sinne putkeen eksy seisova vesi.
Rikki se on. Hö.
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
On sen verran helppo, ja halpa, asennus ettei kannata jättää tekemättä kun akseli ja laakerit on irti...JMH kirjoitti
![]()
Perän mallailua:
20171214_174534pc.jpg
![]()
Taas sai nussittua neljä tuntia parin tunnin homman kanssa. Seikkailu_R pamahti tallille kunnon poranterien, kierretappisarjan, rasvaprässin ja asennusreiskan hoksnokan kanssa. Tallissani on paljon romua, mutta mm. nuo puuttuu. Varsinkin tuo viimeinen. Linkulle sai runkoon nopeasti nipalle reiän ja kierteet. Ropleemaa tuli rungon neulalaakereiden asettelussa. Ehkä siksi, että asennustyökaluina oli noin metrinen kierretanko, fiiatin pari linkun mutteria, jakoavain, pari lenkkiä ja lukkopihdit.
Sekavaa.
Sinne ne sitten meni kuitenkin. Samalla höyryllä taottiin linkkuun pallolaakeri sekä tiivisteet.
Tätä ennen olin vaihtanut piikkirenkaan vanteeseen takarattaan, katkaissut ketjun ja laittanut sen öljykylpyyn. Ketjua pitää lyhentää aluksi ainakin yksi lenkki, kun on syksy vedetty maksimi akselivälillä. Myös swingin laakerit putsasin ja rasvasin pienissä loppiaistunnelmissa, kun laakereiden neuloja alkoi varista lattialle kuin pihalle raahattavasta kuusesta ikään. Sain ne kuitenkin tökittyä takaisin paikalleen ja maailma pelastui.
Sitten odotetaan takaiskaria huollosta.... ja lunta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mikä on pallolaakeri? Swingeissä on joko urakuulalaakeri tai neula-/rullalaakeri. Pallomaisella eli asennoituvalla kehällä saa niin kuula- kuin rullalaakereitakin, vaan niitä swingeissä ei tietääkseni ole. Sinänsä asia on hyvä, ajoin uudella FJR:llä neljä vuotta, 60 tkm ja varoiksi katsoin swingin laakerit.
Kuvassa oikella on se sisäkooli, jossa on pinta tummunut, oikein vikaa siinä ei vielä ole, ei kulumaa, mutta alkanut syöpymä johtuen veden pääsystä laakeriin. Hioin nämä sorvissa kiiltäväksi, laitoin uudet vedenkestävät rasvat ja taas mentiin 30 tkm ennen kuin vaihtui uudempaan. Siksi pitääkin avata swingi ja voidella heti uutena, loppujen lopuksi se on vain parin tunnin työ.
Kuinka moni tietää tai osaa voidella oikein. Mm. se, että säteisakselitiivisteen huulien väli pitää aina täyttää rasvalla asennettaessa jne...
Samassa laitteessa katsoin 30 tkm välein venttiilien välykset. Eivät muuttuneet tuona aikana 90 tkm miksikään, ihan vaan oman mielenrauhani vuoksi.
Seuraavakin laite oli samanlainen, mallia 2015, kolmas tällainen.
Pyörimisen lisäksi se vähän keinuttaa lantiota. Latinolaakeri?
Tässä osa ihan itse.
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joutu laskemaan kameran tason paistinperuna asteelle että kuvaserveri hyväksyi kuvat, tiedä sitten miksi...
Tuommonen tuli tilattua. Pikkasen sitä saa veistää sieltä ja täältä mut eiköhän tuo paikalleen hieroudu. Sit tarvis vielä keksiä mihin sen kiinnittää.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Näpsin höyrypesurilla pakosarjasta ja äänenvaimentajasta pahimmat piet ja suolat pois.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Höyrypesuri on kyl pirun näppärä laitos moneen asiaan. Tänään rekan hyttiä putsasin kun ei millään aineella lähtenyt. Kärsserillä hetki ja taas kiiltää.
Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
Ensi viikolla täytyy putsata syylari.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Skodako tuo on? Naapurin Ocu taisi uskoa jos 1,5m varrella kylmänä. Tosin pilli oli siinä vieressä uhkaamassa.
No nyt noita ympärikaaduttuja gixereitä olis tallissa kaks. Toinen pitäs purkaa atomeiks, että näkee mitä ehjiä osia siinä on. Toinen pitää purkaa atomeiks, että saa rungon vaihdettua. Pientä askartelua talvi-iltoihin.
Superbike #7
Joo superb. Miksi noista yleensä pitää terähdä tollasia perseenreikiä huoltaa noista osista![]()
Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
Ennen vanhaan (-70 luvulla) kun vaihtoi koko pakoröörin, niin aikaa alle tunti ja nyt kun S1000RR Akra kaikkineen
aivan helvatan moinen purku ja Super ahtaat paikat mutterien ym. irrotukseen. Molemmat kun laittaa jonkinlaiseen iskuun kesäksi, niin ei sata tuntia riitä???
BMW S1000RR
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itseasiassa ei oo...se tais olla eka "osa", joka irtos. Ei oikein oo mun pitusella tarvetta tankkipatille. Tänään kuorin "pakkausmuovit irti", huomenna vois raapasta lopun irtonaisen moottorin ympäriltä ja viikonloppuna tiputtaa padan lattialle.
P.S. Jos miettii, että mitä omalle mopolle vois talvihuoltona tehdä niin tiputtakaa ohjauskolmio irti ja rasvatkaa ohjauslaakeri. Tuo oli suht hyvässä rasvassa, mutta silti olis laakerinkuulien jäljet hapettunu alalaakerin ulkokooliin ->vaihtoon.
Superbike #7