Tommonen ilmestyi talliin ropattavaksi ja talven kuntopyöräksi. Piikkikumitkin löytyy![]()
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Ilmeisesti se rautamötikkä mitä koneeksi sanotaan alkaa olla taas valmis takaisin rungon huostaan.
Loppiaisena näyttäis olevan hyvä aika moiseen suoritukseen.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Etsi kuvasta virhe...
DSCN00hh06.jpg
Onko päässyt irtoomaan vai onko kierteet korkannut.
Elämä on onneksi mutkikasta
Syylaria ja öljynlauhdutinta koitin putsailla moskasta. Myös ilmanputsariin suihkin öljyt. Jos huomenna vähän kasailisi ja laittaisi uusia nesteitä sisään. Sitten olisi vielä jarrujen huolto edessä.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Kolmesta nokka-akselipukin kierteet korkannut, joista yksi oli vissiin nostanut sen verran vent.koppaa, että juuri siitä kohdasta se oli alkanut eilen vuotamaan öljyä.
Nyt on kansi pöydällä ja lähtee arkena koneistamoon, jossa tulee kaikki kierteet uusiksi.
Kansirempan tein reilu kaksi vuotta ja reilu 5000km sitten.
Vi**u näihen itäpyörien kanssa.
Jos samalla uudet männänrenkaat, hoonaus.
Onneksi venttiilien säätö on helppo tarkastaa...![]()
Liekkö TT:ssä ja XT:ssä sama pata? Näyttää tutulta ja ennenkaikkea jenkojen yleinen laadukkuus saa kellot (ja korvat) soimaan.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Honda cb 1000r vm.2009 sai uuden alustan.
Keulaan Öhlinsin jouset, pituus 235mm ja jousivakiolla 9,5 N/mm.
Takapamppu vaihdettu Wilbersin 641 erillisellä säiliöllä.
Tänään ajettu ensimmäinen koelenkki n. 200km, ihan Wilbersin perussäädöillä. Näytti toimivan ihan kiitettävästi.
Kyllä alustalla on merkitystä.
Olin rakentanut omiakin takapamppuja, mutta eivät eri syistä voinut asentaa.
Muutama kuva:
IMG_20170110_190255 (2).jpg
wilbers-montiert.jpg
cb1000r-tallipaikka.jpg
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Sen verran pisti nuo mitat silmimin, että yleensä takaiskarin järkevä pituus löytyy runko kohtaiseesti +-2 mm sisältä, joka ei sitten ole sama asia, kuin esijännityksen säätö, vaikka osittain vaikuttavat samaan asiaan. En siis epäile, ettetkö tämä ollut jo selvilläUkonäön takia voi jatkaa keulaa vaikka puoli metriä tai laittaa ESAB:n takaiskarin. Se on sitten asia erikseen..
Aika harva jaksaa rakennella alustaa, mutta laittamalla vanhasta pyörästä ihan perusasiat kuntoon, eli välykset pois keulasta ja takahaarukalta sekä toimivilla iskareilla ja jarruilla saa yleensä vähän eri laitteen. Ei kovin kallista, mutta työlästä verrattuna kilpitelineen ja kahvapainojen vaihtoon.
---
Kyllä Wilbers kauppaa tähän pyörään takapamppuja, jotka vaihtelevat huomattavankin suurissa rajoissa. Tämä 310mm on heidän vakio, verrattuna alkuperäiseen, jonka pituus 305mm. Oma viritys 330mm ei enää mahtunut.
Wilbersillä vakio ( 310 ) + 20mm tai madallettuna jopa -30mm.
Wilbers olisi ollut tilattavissa myös erillisellä pituuden säädöllä.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Mahtuu tai ei, ohjattavuudesta vaan tulee kovin kikkerä ja hätäinen jos perä nousee vaikka sen 6 cm, kun keulan teometria muuttuu. Voi olla jopa vaarallinen viimeistään kun vauhti kasvaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
^Siitä ei ole huolta. Pyörä toimii nytten erittäin loogisesti ja tasapainoisesti. Olen tyytyväinen lopputulokseen. Täällä kun mutkaa riittää, niin tuli sekin asia hyvin selkeesti esille.
Nykypyörät hyvin usein aliohjautuvia. Saa kammeta vastaan ettei mene ojaan. Tosin tähänkin vaikuttaa usein renkaatkin.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
20170111_223534.jpgy
Kansi lähti aukemaan eilen ja tänään jatkuu. Eikös tuo näytä ihan hyvälle? En siis ainakan tajua ,että olis kulunu mikään tossa. Näkee sitten tietty lisää kunhan saa kannen paikaltaan.
Kannentiiviste siis on kokoajan vuotanut pikkuisen ja aattelin vähintään sen vaihtaa. Kamu koneistaa tarvittaessa kantta sekä pyttyjä.
Venttiilien kumitkin ois tossa valmiiks tilattuina. Tilasin ne kun savutti aika paljon. Väheni kyllä paljon, kun sain seokset kohdilleen. Nyt oli kahvinruskeat tulpat.
Ei oo mitään haisua onko tolla ajettu paljon vai vähän ja kai se käy ilmi ,kun näkee männät. Tommonen malli ainakin,ettei kovin suosittu matkapyörä. Siis honda cm 400
Kuvittelenko, vai puuttuuko tuosta nokan käyttöpyörästä kiinnityspultti..?
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Jos kysymys oli minulle, niin puuttuu, kun olin jo avannut sen. Nyt on kansi irti ja pöydällä.
En kauheasti näistä tajua, mutta näyttäs vähän kuluneilta kaikki osat. Ehkä tolla ei lopulta oo ajettu paljoa? Ei oo kyllä mikään matkapyörä muutenkaan. Karstaa on vähän joo.
Näin wheeler dealerissa,että kaatoivat kanteen venttiilien päälle bensaa ja jos vuotaa pitää huoltaa. Testasin eilen ja ei vuotanut ei.
Kantta pitää vielä koneistajakamun kattoa. Näyttäs ettei oo prus metalliviivoittimet oo ihan luotisuoria, kun keskenään vertailtiin. Tihkutti siis toiselta puolelta hiukan, mutta tiiviste oli ehjä.
Mitä sanoo kokeneemmat? Tajuaako kuvasta yleensäkkään tämmösiä...
20170112_203608.jpg
20170112_204014.jpg
Viimeksi muokannut: Tombo Armageddon; 13.01.2017 klo 14:21.
Tuo 2009 CBR on yksi ketterimpiä tonnareita, joita olen ajanut, joten jos sillä on aliohjaaminen ollut ongelmana, alkaisin etsimään vikaa renkaista tahi alustasta. Ja aika harva kyykky muutenkaan aliohjaa kunhan alla on jotkut muut kuin touring renkaat. Niillä kun saa pilattua lähes minkä vaan pyörän ajo-ominaisuudet ihan täysin.
Superbike #7
Jos oikein tarkkaan lukee, niin kyseessä CB 1000R. Mutta, todellakin renkaita ja alustaa rakentamalla aliohjaituvuus jne. poistu ja nyt laitteella ilo ajaa mutkapätkiä.
CBR kyykyissä en ole vastaavaan ongelmaan törmännyt. Ovat toimineet hyvin keulan ja takapampun tuunauksen jälkeen.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Mikäs on sen etujättö vakiona?
Edit: 99 mm?
Mun veikkaus ois ett jos vaihtaa keulaan jäykemmät jouset, niin perää voi aika surutta nostaa jonku 20-30 mm ennen ku alkaa oleen ketterä keula. Veikkaisin ett liian ketteräks menee jollain 50-60 millillä.
Toki tuohonkin voi vaikuttaa sit painaumilla, jos haluu viritellä, niissä kun kummiskin on joku 10 mm varaa per pääty, enne ku alkaa oleen liikaa ulos neutraalilta sektorilta.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."