Kävin vaihdattamassa skoboon nastapyörät alle. Rengastyöt jätin toistaiseksi vielä ammattilaisille, enkä alkanu ite kampeamaan renkaita vanteille. Etupäätä joutui hieman virittelemään, ettei kaatunut mopo levyn päälle.
IMG-20151012-WA0002.jpgWP_20151012_003.jpgWP_20151012_002.jpg
Koeajolla tuli muuten huomattua, miten jännästi skobo käyttäytyy, kun kallistetaan nastarivin ylitse pyörää. Ensin ns. aliohjaa ja hetkeämyöhemmin kääntyy ohjaustanko lähes itsestään lisää. Pitoa tuntui kyllä riittävän ihan normaalisti kaikissa tilanteissa ainakin näin kun ollaan vielä plussan puolella.
WP_20151012_004.jpg
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Miten golfin alapallonivelen saa irti siitä stanan siitä mikäseon pyörännapahässäkkä missä on iskari ja jarrusatula kiinni. Pultit on auki mutta se pallonivelen tappi mikä on em. hässäkän sisällä ei tule sieltä pois.
Haittaako kallisuksenvaimennin kun se on kiinni tossa alatukivarressa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Siis alapallo on alatukivarressa ja ainoastaan tappi on sielä olkavarren pohjassa hahlossa? Yleensä se tarttee murtohaarukka nimisellä työkalulla sieltä lyödä, usein auttaa jos sinne kiristyshahlon väliin naputtelee vaikka murtotaltan tai ison tasapäämeisselin, itse en ole yhtäkään hahloa saanut vielä murrettua mutta kaipa joku momentti-makkonen siinäkin saattas onnistua. (Tämä keino on hiukka arvelluttava monestakin syystä mutta) voit yrittää tunkata ripustusta ylös jostain kohtaa VÄHÄN saadaksesi kuorman pois siltä niveleltä samalla saaden sen poistumiskulman sieltä reiästä hiukka helpommaksi. Joskus kun on oikeen itsepäinen alapallo tullu vastaan olen joutunut loppuviimen rautakangen kanssa vääntämään sen ulos että voi olla aika saamarin juntturissa jos sille päälle sattuu. Jos annat lämpöä muista varoa vetarin kumia ja mm ABS anturia joka tosin on sielä yläpuolella mutta kaikkee voi sattuu... Voihan sen koiranluunkin irrottaa mut niillä on vahva taipumus tuhoutua irrottaessa, tunkkaa molemmat puolet ilmaan niin jännite vapautuu vakaajalta.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Ei nyt just golfista ole kokemusta, mutta portterissa lähti kyllä ihan rautakangella. Voimaa tarvii kyllä, tai siis vipuvartta.
Varasalla napautusta olka-akseli sivuille niin että toisella puolella on kanssa vasara, jos ei sillä lähde niin sitten noita tarkoitukseen tehtyjä työkaluja apuun.
Videolla vähän mallia
https://youtu.be/tX7GVWcB-bg
Indian Chief Dark Horse
Ihan järjettömältä vaan tuntuu kolo mistä tarttis vääntää auki. Ja juu, pelkkä alapallonivel ja tappi on puristusliitoksella, eli pinch boltilla niinku etupamput mp:ssä yläkolmioissa. Pitäskö nostaa toinenkin etukulma ylös, silloin ymmärtääkseni kun toisen puolen rengas roikkuu niin tän rempattavan puolen alatukivarren ja siinä kiinni olevan pallonivelen pitäs päästä alas. Ihan vaan luulis että se kallistuksenvakaaja otrais vastaan. Mutta on tuossa kaikki ollu melkosen jämähtänyttä. Vuosimalli -95 (Mk3). Elämäni eka autoremppatyyppinen jännärikomedia. Jää nyt toistaiseksi tuonne varastoon odottamaan seuraavaa ponnistusta joskus ens kuussa. Vinkkejä/kokemuksia on hyvä kuulla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Niin golfissa olikin tosiaan toi sivusta pultilla kiristettävä pallo eikä perinteisempi kartio. Eipä siinä sit oikein muuta oo tehtävissä kuin lekaa ja murtohaarukkaa. Siihen pyörännavan hahloon voi yrittää hakata jotain kiilaa helpottamaan tapin irtoamista, kun kääntää pyörän sopivasti vinoon.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/80401...rrotushaarukka
Edit: olethan ottanut sen pultin pois etkä vaan löysännyt...? Siinä pallon tapissa on ura josta pultti menee.
Kumpi puoli ilmaan etupäästä ennen kuin alat rehaamaan irti noita, muuten on kallistuksen vakaajan takia jännityksessä
Indian Chief Dark Horse
Biltema, 7,50. Tuolla pidemmällä voi lyödä päähän, vemputtaa, lyödä päähän, taas vemputtaa ja plops. Tuosta se yleisempi versio on sellanen lyhyempi missä on paksumpi lyöntipää, ne on välillä vähän vaihtelevaa valua ja semmosia oon muutamia murtanu, tosta ei oo omaa kokemusta mutta näyttäs kohtuu pätevältä.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Juu pinch bolt on kokonaan pois, sai sitäkin suostutella. Ela siitä sai mutterin pois, niin sitten pikkulekalla hellästi vauhtia että tulis pulttikin ulos. Ei. Sain pultista hyvän otteen 1/2 tuuman räikällä ja jalkapyörän napaa vasten koko kropalla ponnistaen ja ei pultti pyörähdäkään. Sitt toisen suuntaan ja toiseen suuntaan ja alko millin pyörähtää. Sitte alko oikein kunnolla kiertymään ja sitten se jo lipsahti tuurnalla naputtaen ulos. Mutta uraa siinä nivelen tapissa ei ole, pelkkä kalju tappi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Indian Chief Dark Horse
Tämmöiseen ajatelmaan tulin itsekin. Sehän on nyt ikäänkuin alatukivartta ylöspäin nostava jousi, niin koita nyt sitä kammeta sitten alas.
Tossa on jarrulevy ja se kilpi paikallaan. Ne poistamalla varmaan vois saada paremman otteen jollain vääntimellä. Mulla on kuvakin tosta nivelestä muta iPhonen uus käyttis ei tunnu haluavan liittää kuvaa tänne.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Nyt kun se pulttin on pois niin lyö siihen hahloon ruuvari tms kiilamainen tuurna se levittää liitosta sen verran että yleensä se pallonivelen tappi lähtee liki itsestään.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Joo, muistetaan tuo! Projekti saa toistaiseksi olla jäissä, bussi vie kaupunkiin huomenna ja marraskuussa mahdollisesti taas tän pariin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo, kallistuksen vakaaja pitää olla irti.
Ja se palloniven pystytappi tuskin lähtee jos et lävitä sitä hahloo jollain kiilalla. Vaati vaan oikean kokoisen kiilan,et levittää kunnonlla ennen ku osuu siihen tappiin. Jos pääsee lyömään sen ylhäältäpäin, niin silloni sille saa pidemmän iskupituuden...
Ja näissä pallonivelissä missä suora pitkä tappi, niin kannattaa unohta toi lyönti haarukka, se on tarkoitettu kartiotappiien irrotukseen. Ja ne kartiotapitkin lähtee helpoiten, sillä et moskalla kajauttaa kunnolla kartion kylkeen...
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tossahan toi ny on puhelimesta kaivettuna. Alatukivarressa se on kolmella 13mm pultilla kiinni ja tappiliitoksella tuossa muhkurassa.
IMG_1069.JPG
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Motonetin varaosakuva on kyllä eri mieltä, enkä itse kyllä mitenkään usko, että tuossa ei olisi "varmistusta" pallon irtoamisen estämiseksi. Mutta tosiaan, pyörät linkkuun ja lyö kiilalla pultin kiristämää hahloa auki niin eiköhän se irtoa.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuot...4?ajoneuvo=620
Mulla on just toi Motonetin osa ostettuna ja ollu kädessä ja ei toi ura kyllä voi liittyä kiinnipysymiseen.Tai sitten tapin reikää pitää levittää ihan tosissaan jos tapinreiän alareunassa olisi joku kiinteä "lukitusrinkula". Kiristyspultti kun ei ulotu lähellekään tuota tapin alareunan uraa, kun tapin yläreunakin jää arviolta puoleen väliin tuon kiristyspultin reikää. Liristyspultti on sellainen abaut tavallinen, sanoisko sitä nyt akselipultiksi missöä on sileä akselimainen keskiosa ja päässä pieni pätkä jenkaa mutteria varten ja pieni kartiomainen nänni mistä saa naputtaa vasaralla pulttia ulos.
Ainakaan mun varaosassa se ura ei näytä ihan noin selkeeltä ja isolta uralta kuin tossa kuvassa vaikuttais olevan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä se tapin ura on varmistus lukitusta varten. Huomaat sen kun kasaat; pultti ei mene läpi ellei pallonivelen tappi ole oikealla korkeudella.
Tuossa varaosakuvassa kumisuoja on hämäävästi noussut ylös monta milliä.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Mitävittua kysyy epätietoinen?! Sen uran tarkoitus nimenomaan on tulla siihen "pinch bolt":in kohdalle joka estää sen tapin muljahtamisen pois sieltä reiästä vaikka pultti löystyisikin. Onko edellinen masentaja tuupannu sen paikallaan olleen sinne vaan huulille?!!!
Ja sitten kun laitat sitä uutta palloniveltä paikalleen sinne reikään ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LYÖ TAI TUNKKAA SEN UUDEN ALAPALLON POHJAA tai se peltinen kansi painuu sisään sitä palloniveltä vasten!
Kun se nivel on oikein asennettuna paikallaan sen tapin kärki on aikalailla tasoissa sen hahlonsa yläreunan kanssa siinä vetonivelen alla ja se ura on sen kiristyspultin kohdalla. Se suojakumi yleensä painuu pikkasen alaspäin asennuksen aikana.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Irrota ne 3 pultti eka, et saat sen pallonivelen irti alatukivarrest. Veddä sitä olkavartta pikkasen ulos senjälkeen, mut älä liikaa niin ettei vetoakseli tulee ulos laaatikost (saattaa myös olla lukittu, niin ettei vetämällä tuu) mut jos onnistut vetää vetarin ulos, niin osa laatikko öljyist valuu ulos...
Sit ku hässäkkä irti alatukivarrest, niin käännä se pallonivel niin et saat lyötyy jonku kiilan alhaaltapäin siihen uraan niin tapin reikä levii ja se saattaa jopa tippua ihan itsestään painovoiman avulla ulos...
Ja se pultti pitää olla kokonaan irti ja poissa reijästä, se menee tosiaan sen nivelen pystyakselin uran läpi.
Uuden saat helposti paikalla, ku se kiila viel siinä urassa ja reikä levällään, se uusi menee sileenä ja ruosteettomana yleensä helpommin sisään, ku se vanha tulee ulos.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
No kyllä taas on mua viety kuin kahta pahkasikaa vesisuksilla. Ei varmast oo, mut on sittenkin. Toi kyllä selittää sen miten se ylipäätään voi pysyä siinä tapin reiässä.
Sitten kun netistä löyty tällainen kuva, niin ei jää paljon vastaanväittämistäSen varaosan kumin on tosiaan pakko olla tehtaan jäliltä "liian ylhäällä" siinä myyntipaketissa. Kyllä mä sitä ihmettelin että miten se voi siinä pysyä ilman varmistus uraa tms, mut mut… Joo, case solved.
Dsc03369.jpg
Lisäys: tossa ^ kuvassa muuten on kallistuksen vaimennin irrotettu.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tätä ohjetta http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed.../balljoint.htm kattelin kännykällä, ja tossa neljänneks vikassa kuvassahan toi pallonivelen tappi pilkottaakin. Ei vaan pieneltä näytöltä hoksannu!
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Juu, en tunkkaa kattelin että rakenne on aika kevyt siitä pohjasta. Toin tapin anatomia jo paljastuikin kun kumihelttaa virtuaalisesti raotettiin.
Kiitos kaikille, tästä taas hyvä jatkaa kun tallille pääsee/joutuu joko marraskuussa tai jouluna. Tai joskus. Autohan on ollut jo pari vuotta liikennekäytöstä poissa joten mikään varsinainen kiire tällä ei ole.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Minäkin katoin että vttu onko tässä rumpujarru edessä. Joo, voi kyllä vaikka samalla laittaa uudet kun maksaa alta kakskymppiä kappale. Törkeen halpoja kun vertaa mopon levyihin. Jarrusatulat olis takoitus kans huoltaa, kun kuulemma jarrut jumii. Yllätys..![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kolme vannesarjaa ja kaksi vetopakkaa. Kaikkiin vanteisiin tulee nyt syksyllä uudet laakerit. Edullinen turvallisuustoimenpide.
Juristi tuttavani soitti saksan reissulta, että etupää ääntelee......neuvoin mitä vois tarkistaa ja lopuksi neuvoin lähimpään mp-huoltoon, eli Werkstattiin. Etupyörän laakerit paskana (Kawa vm.2013). Juristi totesi vain, että koko päivä tultu motaria kolmatta sataa. Hellurei, suomeen palattuaan toi takavanteen pajalle. Vaihdetaan nääkin laakerit!
Toinen tapaus oli takarenkaan vaihdon yhteydessä, kun todettiin, että laakerit paskana. Uusittiin keskustelujen jälkeen. Meni viikko ja pyydettin varmuuden vuoksi etupyörän laakereitten vaihtoa.
Omaan mersuun vaihdoin kesän jälkeen koko etupään, jouset, vaimentimet, tukivarret, nivelet ja säädettiin ohjaustanko. Makso mitä makso, mutta toimii keula kun uudessa autossa! Toimenpide lisäsi taas auton ikää ainakin muutamalla vuodella.
Omien laitteiden ikä välillä 10-30v. Vaimon uusi clio tce90 kolmepyttyisellä turbokoneella todella mielyttävä kokemus! Etsin tänään öljysuodatinta, enkä löytänyt! Teini-iässä oli Fiat 850 ja siinä oli öljysuodattimen sijasta sinko. Eli öljyssä olevat epäpuhtaudet kaavittin veitsellä irti öljynerottimesta. Muuten helvetin hyvä systeemi!
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?