Siitä on jo monta vuotta kun Kemppiä kysyin, on varmaan hinnat nousseet niistä päivistä. Tuossa vajaan tonnin vehkeessä olis pienempi "omavastuu". Tarve on kumminkin luokkaa kerran pari vuodessa, joten eipä se liiasta käytöstä tulisi kulumaan. On kyllä todettava että jos jokin laite on, niin helposti sille tulee myös käyttöä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Everlastin koneita kehuttu, ac/dc mallikin alle 1500 kun pikaisesti vilkaisin. Itseasiassa sellainen oli käytössä vuosi sitten ammattikäytössä eikä jäänyt mieleen mitään valitettavaa. Froniukset käyttöliittymältään aivan helvetin vaikeita, jos vertaa kemppiin joissa toiminnot avautuu yleensä ilman ohjekirjaa. Everlast taisi olla siltä väliltä.
K8-1000
Jos tallissa olisi alumiinin hitsaukseen soveltuva laite, niin aika moni asia olisi tehty alumiinista pellin ja lattaraudan sijaan.
Jos olisi sorvi, niin aika moni asia olisi tehty sillä pylväsporakoneen ja dremelin/rälläkän sijaan...
Ostin vajaa vuosi sitten töihin Herkesiltä Sherman 200 ac/dc-tigin. Yllätti kyllä laadullaan. Varsin monipuolinen laite ja hyvin jaksaa käyttöä isollakin virralla. Jotenkin erityisen tasainen hitsattava.
Töissä on toinen, voimavirta Kemppi, mutta en ole sillä enää hitsaillut, kun tämä Sherman tuli. Aivan mahtava vaikka on valovirtakone.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Honda CR 250 projektissa ei oikein tapahdu mitään, kun vannekehät on loppuneet maapallolta. Siis ihan tavalliset Excelit (silver) 21/19. ei niitä ole. Tavaraa löytyy nettikauppojen luetteloista pilvin pimein, mutta aikuisten oikeasti niitä ei kuitenkaan ole. Siis aika normaali tilanne. Ei löydy koto Suomesta eikä Euroopasta. Kaksi kuukautta olen etsinyt vimmalla ja kymmenillä sähköposteilla ja nettikaupan ostoskoreilla.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Kone on nyt testattu ammattivoimin. Hitsausinsinööri ja hitsausneuvoja hitsasivat pari tuntia alumiinia ja terästä. Tulos oli itselle aika iso yllätys.
Arvosana oli 10. Hitsausominaisuudet kestävät vertailun missä tahansa hintaluokassa. Ihan samalla tavalla hitsaa kuin konepajan Esabit, Kempit ja Froniukset. Säätöjä ja ominaisuuksia enemmän kuin muissa kannettavissa tigeissä. Ohjauspaneelissa ja yleisessä laatuvaikutelmassa ei moitittavaa. Hyvä kolvi ja paksut kaapelit.
Jos ei hajoa kiinalaisuuttaan, niin huippulaite. Tämä malli tuli myyntiin vissiin 2020.
Viimeksi muokannut: B12; 18.12.2021 klo 10:32.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Niin Herkes Oy Suomessa oli myyjä.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Kesäloman kunniaksi päätin tarkistaa mitä eturattaalle kuuluu.
IMG_20220110_142911_828~2.jpg
Samalla muistan miksi hylkäsin ajatuksen rasvarista.
Ehkä aikakin oli katsoa, ei ole varmaankaan asennuksen jälkeen koskettu.
Melko tiukkaan tarttunut tuo ketjurasvahiekkaseos, olisi luultavasti lämmetessä tippunut johonkin ei toivottuun väliin.
KTM 390 Adventure -20
Kawasaki ZX-10R -06 (valoton)
Epäilen että kertyisi enemmän tavaraa tuonne koppaan.
Ei sitä kesken kesän viitsisi millään kurkkia ja puhdistaa.
KTM 390 Adventure -20
Kawasaki ZX-10R -06 (valoton)
Tallissa ei ole juurikaan muuta tapahtunut kuin gixxeri-generaation päivitysEhkä tässä vielä innostuu jotain pientä tuuninkia tekemään vielä ennen kesää.
......
"Uuden" ratalelun huoltoa,
Pakoputkesta halkeaman korjaushitsaus, linkustoon uudet laakerit, pikakaasun vaijerikiinnityksien fiksaus ja muuta pientä hipistelyä. Toki uudet nesteet jne. sisään ja alusta menee huoltoon, tavoitteena että olis pyörä kerrankin kasassa ennen kauden alkua
Tästä alkaa menemään kasaanpäin jarrusatuloiden, swingin, koneen ja rungon ym. välien pesun jälkeen:
![]()
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Apina sai alleen uudet Sport Force+ pallot. Aloin kattelemaan että ketju matkustaa silleen että on sekä etu- että takarattaalla kiinni rattaassa oikealta puoleltaan, eli eivät mene keskellä niin että sekä vasemmalla ja oikealla olisi gäppiä, on vain vasemmalla. Pyörän suuntausta tsekkailin pitkällä muoviputketkella sen varalta että tehtaalla olisivat kohdistusmerkit menneet pieleen, mutta ovat ihan ok. Ihan yleinen vaiva (googletellessa), eikä aiheuta mitään toimenpiteitä jos takaratas ei ala kulumaan sisemmältä puoleltaan, mutta tilaan nyt kuitennii OEM eturattaan (kun on tarvikkeeseen verrattuna hieman erilainen, oem hinta suolainen 55 erskaa...) kun on muutakin pientä sälää tarpeen (OEM kateruuvia, heel guard tarraa...). Pakko suositella motorcyclespareparts.eu josta saa OEM osasia, olen Kwakaan ja Apinaan tilannut ja homma on toiminut. Ei ole ehkä se juutalaisille tarkoitettu paikka, mutta sitten kun ei muualta löydy niin tuolta löytyy, taitaa olla varaosien hinta se pienin kuluerä kuitenkin paljon ajavalla.
OEM (vasemmalla) vs tarvike (ja ovat todellakin kummatkin 525 ja tarvike on määritelty yhteensopivaksi mopon kanssa):
![]()
Stoopid is strong in this one.
Aprilia Tuono V4 1100 RR '16
ex: Kawasaki Z900 '18
ex: Yamaha XVS 1100 DragStar '04
Tallissahan tapahtuu suorastaan kummia.
K5 on sydämenluovutuksessa. Edellinen omistaja oli hankkinut rungon, mistä tuo 1070-kone on kotoisin ja entisöinyt sen viimeisen päälle. 25 tkm mittarissa. Otti sitten yhteyttä ja kysyi, josko se kone olisi myynnissä, vaihdossa oli antaa tuosta minun pyörän rungosta kotoisin oleva 30 tkm ajettu orkkis-kone imukanavat siistittynä. Päästiin sopimukseen ja vietiin pyörä perjantaina tallille ja jo eilen lauantaina tuli soitto, että kone käy ja rokkaa. Kulttuuritekokin osittain, että tuollainen harvinaisuus säilyy ansaitsemassaan pidossa.
Pikku vikakin paljastui, jännitteensäädin vetelee viimeisiään. Kolmesta karvasta yksi oli kokolailla jo poikki ja hapettunut. Selittää huonon käynnistymisen kylmemmällä kelillä, latausjännite oli nimittäin vain jotain 13 V luokkaa. Noita näyttää onneksi saavan maailmalta purkupyöristä ihan mukavasti ja uusiakin on toki vielä tarjolla.
Tuo 1070-kone oli niin harvinainen helmi, etten olisi koskaan raaskinut pyörästä sen kanssa luopua. Mutta nyt kun mopo palautuu kokolailla orkkis-kuntoon on alkanut heräilemään ajatus, josko sen laittaisi eteenpäin ja samalla hävittäisi tuon häpeällisen vähälle käytölle jääneen EXC:n. Tilalle voisi hankkia yhden vähän tuoreemman tai ajella katuajot tuolla klassikolla? Viime kesän pahimmat ajonälät sai kuitenkin Batmanin hondalla taltutettua ratahommissa, joten käyttis voisi olla vähän erityylinenkin peli.
Ajatukset vaihdellut 401 Vitpilenistä 1290 Superduken kautta uudehkoon R1:een, joten haitari on tällä hetkellä vielä kohtuullisen leveä.
Täytynee tuumailla jonkin aikaa...
ZXR750 J "K"
Viime kesänä Kiporin 2kW aggregaatti lopetti käymisen. Aattelin sitä vähän tutkia, kipinä on hukassa. Öljyvahdin valo ei vilkuta kun narusta vetää. Virtakytkimestä kuuluu mikrokytkimen naksahdus kun sitä kääntää. Olisko sitten puola...
Ei viittis skooppia viritellä puolan ensiöjohtoihin, sillähän sen näkis että tuleeko sinne sytkytystä.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 23.01.2022 klo 21:42.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kyllä tässä on kieli pitkänä ihan muihin asioihin...
Duksuun olis kuulemma uusi softa tulossa, käytettävyys ja bt kai vähän paranee. Pitää kytätä, jos lykkäis 15k huoltoa senverran että sais samalla kertaa. Eipä tässä kilsoja tule muutamaan kuukauteen.
Gummistrategiaa tässä pohdiskelin...kevätkarkeet vois ajella nykyisillä. Alkuperäisen takiksenkin jemmasin kun siinä näytti olevan pintaa just kevätkelin. Alla olevalla ja säästetyllä ajaa yhteensä ehkä 4000-6000km. Hieman yllättäen v4 vaikuttaa syövän merkittävästi vähemmän takista kun v2. Vai johtuisko vetoluistoneston asetuksista...
Plääni vois olla että eka ajot vois tehdä assuja pitkin kun ne siistiytyy kumminkin ensin. Sitten kun sorat alkaa olla ajokunnossa, vois alle taivutella TKC 70-kumekset kotimaan soratiekarkeloita varten.
Yhtälössä on tuntemattomana tekijänä juuroopan reissausmahkut touko-kesäkuussa ja toisaalta syys-lokakuussa. Sinne ei yhtään karkeempaa kumia toinna laittaa kun soraa on vain piitsillä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
20220107_152810.jpg
lissää blingiä harrikkaan ,
emännän hondaan ei saanu laittaa uutta maalia vaan lissää punaista ilmastointiteippiä![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Asfalttipyörän moottori kun on koneistamossa mittauksessa, niin nappasin sitten kurapyörästä iskarin irti. Olin huomannut, että jompi kumpi iskarin laakereista on löysä ja sehän oli yläpään laakeri.
Kusti kun sen mulle polkee, niin saan laittaa takas nippuun. Näppärästi oli sokan takana. Ihan hyvä design.
Pahoittelut iskarin likaisuutta. Lupaan putsailla ennen kuin laitan takas kiinni
![]()
Braaaaap
Joku tovi sit koesovittelin osat ja testasin sähköjen toimivuuden käynnistämällä.
Satula pitäs siistiä ja verhoilla mutta koeistumalla selvitetty sopivuus perseelle
Nappasin toissayönä moottorin irti ja viimeyönä sai jo maalia niskaan.
Vielä ois rungon siistimistä ja maalausta ja muutaman nippelin odottelua mut eikös toi ajossa kesällä ole
Triumph Bonneville Bobber Black
Komia peli. Kurkkaa imukurkun alapinta, onko murtunut siitä kiinnityspultin kohdan ohennuksesta? NX:ssä on tuo sama tekniikka ja niistä alkaa vanhemmiten vetää ilmaa siitä kohti.
Duke sai ylleen talvella Tech 3 tarrasarjan. Onkohan liian oranssi jo?
20211122_195315_compress54.jpg
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Kiitti vinkistä!
Pitää tarkastaa kun talliin eksyy.
Senverta kiinnitin huomiota että se tiiviste oli kivikova ja yläpuolelta näytti niinkuin ois vuotanut koska miten kuvailisi.. erinäköinen kohta 😄. Kylläkin toimi niinkuin piti mun mielestä. Tilasin siihen uuden tiivisteen kuten öljyputkien O-renkaat ja pakotiivisteet.
Kytkinvaijerikin senverta rispaantumisen alkua omasi ett sellainenkin piti tilaukseen laittaa ja meinasi ensin vähän teettää haastetta koska hondalta ei saa ja tarvikemyyjätkin ei oota myi. Mut ilmeisesti dominator/xr/slr käyttää jonkun tietojen mulaan samaa niin dominatorin vaijeri tilattu.
Triumph Bonneville Bobber Black
20220201_094737.jpg
Miksi kilikalipullomiehet oi miksi te teette tämmöstä?![]()
Tiivisteenpoistospray, vartin odotus ja painepesuri on ollut monesti toimiva noille. Häijyä kamaa, jos on herkempiä pintoja niin kannattaa testata ensin johonkin näkymättömään kohtaan. Vanhojen krossien katemuoveista olen jonnemaalauksia poistellut, ne ei ainakaan ole kärsineet.
CR 500:een pienenpi tyhjäkänti suutin, kävi alusta liian rikkaalla. Ei oikein lähtenyt mutkista, niinkuin tuommoisen pitää lähteä. Samalla vaihtuu hieman lyhyemmät välitykset, niin passaa vaihteet paremmin. Mutta koko pakkahan se on tiukissa mutkissa läpikäytävä.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>