Näin minäkin tuon käsittäisin. Sen takia ihmetyttikin se tehtaanjälki. No toivotaan että olin vaan laakista niin hyvä ja tuli juuri oikea määrä. Tuli meinaan ulospäin erittäin siisti sauma.
Renzosilin suutin oli muuten ihan samannäköinen, mutta siitä sai kärjen leikattua auki juuri sopivasti eli oli helppo tehdä vaikka 1/10mm palkoa. Harmi etten muistanut sen olemassaoloa silloin kun tuota tein.
Tää ei kyllä tullut mieleen, mutta olisi ollut hyvä tietää. Siellä ne nyt on ja kartankin piirsin ihan selvinpäin&tökin pultit kiinni joten luotto on kovaEi tuossa nyt ollut kuin tuo yksi joka kettuili. Pitää hakea passeli kun ehtii. Ei viitsi enää koko operaatiota tehdä uusiksi niin vaihdan sitten yksi kerrallaan uusiin (ihan vaan ulkonäön takia).
Kiitoksia kuitenkin vinkeistä tulevaisuutta ajatellen.
EDIT: Itseasiassa kun jaksoi tuota service manualia tarpeeksi tutkia niin on siinä nuo pulttien pituudet merkattuina, mutta tuo ongelma pultti on yksi kolmesta jonka alla on "letkukiinnike" (=hose clamp). Muut vastaavat on merkattu 30mm pitkiksi ja tuo 25mm (joka siinä olikin), mutta jälkimmäisessä kappaleessa annetaan kuitenkin ymmärtää, että 30mm siihen kuuluisiOtin vähän kaikkia kun nuo kuusiokolot on muutenkin loppu hyllystä, pistää sitten vaikka 35mm jos siellä on tarpeeksi kierrettä.
Viimeksi muokannut: Vklnuppi; 04.05.2021 klo 02:27.
Semmoinen juttu lyhyiden pultien korvaamisella pitemillä,
mikä kanattaa tarkistta ja varmistaa
on että
joisakin koneisa on pulteja minkä pää menee öljy kanvaan
ja sitten kun laittaa pitemän niin on kanva tukossa
niitä löytyy vaikka mistä muta tuskin sivukopan kiinitys pultin kohdista
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Olen tykänny pitää jemmassa pitkähköjä täyskierteisiä M6 pultteja, niistä saa lyhentämällä sopivia. Katkaisukohta on syytä viimeistellä viilalla tai dremelillä niin että että mutteri menee sujuvasti, tää on tärkeää jos se tulee alumiiniin. Tietysti jos tarvii useita niin kannattaa jo hakea, mutta silloin tällöin käy niin että tarttis yhden.
Joku mainitsi että rosteripultti tarttuu alumiiniin herkemmin kuin tavallinen...auttaisko tuohon mieto kierrelukite.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ite oon tykänny kiertää mutterin sinne kierteen juureen ennen katkaisua, sillä saa pultin pään viilaamisen jälkeen näppärästi nostettua kierteen kärjen suoraan kun sen ruuvaa sieltä pois niin lähtee sitten paljon helpommin kierteelle kohteessa.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Joo ei noissa ainakaan ollut öljyä kun otti pois, mutta hyvä pointti.
Mullakin yleensä on eri kokoja yleisimpiä, mutta nyt on varastot tyhjät. Tilasin sitten samalla ne täyteen ja saapi poskiin samanlaiset sitten kauttaaltaanPyrin kyllä muutenkin välttämään katkomista, koska harrastelut painottuu yöaikaan eikä ole tiloja missä leikellä. Pihalla pimeessä on ikävä rälläköidä ja saattaa naapurit häiriintyä
Noihin eri pareihin olen laittanut CRC Ceramic pastea. En tiedä onko tuosta apua ja yleensä kyllä pyrin välttämään esim. alu + rst yhdistelmää. Vaikka toistaiseksi missään ei ole tullut eteen ongelmia silläkään.
Bilteman kierteenkorjaussarja on ollut yllättävän monikäyttöinen. Tuolla saa aika nätisti kierteet putsattua, en niinkään ole kokeillut korjata rikkinäisiä. Mutta jos olen katkonut niin olen yleensä kiertänyt tuosta tuon "mutterin" ennen katkaisua.
BTW. Jos sen verta voi vielä topiccia vetää offin puolelle. Niin mikä idea tuossa on, että Permatex Supra Grey pitää kiristää sormikireyteen ja antaa tunnin kuivua ennen lopullista kiristystä ? Toi tunti on melko pitkä aika odotella![]()
Tänään iski pikku nostalgian kaipuuta päälle kun eilen naapuri oli saanut Suzuki PV:n kunnostuksen valmiiksi ja kaivoin oman vanhan Suzuki S1 mopon esille. Se on uutena Kaarinan Kesmotorsilta mulle haettu syyskuussa 1991 ja nyt oli seissyt käynnistämättä ainakin 15 vuotta joista osan huonossa tallessa talon seinustalla ja isomman osan ajasta vanhassa tiilinavetassa.
image027.jpg
Tankki ja kaasutin olivat kuivuneet bensoista ja kaikki öljynjämät ja muut hartsit olivat jääneet niin että kaasuttimessa oli kaikki mahdollinen tukossa ja bensahanakin oli tankissa niin turvoksissa kaikesta patskasta että ei meinannut sieltä pois tulla. Kipinää se antoi heti ensi kokeilulla joten kaikki puhtaaksi ja kasaan, hiukan jarrukliineriä imupuolella ja parilla polkaisulla pärisi. Nyt lähtee hyvin käyntiin kun vaan nyppää ryypyn päälle Dellorto PHBG 18 kaasarista ja polkaisee muutaman kerran. Pikku koeajokin tuli tehtyä mutta savuttaa kuin kolme höyryveturia ja puolitoista hiilivoimalaa, taitaa olla valunut kampikammioonkin bensaa ja öljyt vaan jäljellä.
image029.jpg
Kuivarte se noin pieneltä KTM:n vieressä näyttääkään nykyään?
Millä ihmeellä noita hapettuneita ja tummuneita muoviosia mahtaisi saada elvytettyä ilman maalausta? Tankin varmaan bensat ja öljyn väriaineet läpivärjänneet tummaksi. Mahtaisikohan jossakin saada pinnoitettua uudelleen etuhaarukan kromiputket? Uusia ei ole enää missään.
Viimeksi muokannut: ST77; 07.05.2021 klo 23:48.
Born to be middle aged.
Youtubesta löytyy paljon vinkkejä muoviosien kunnostamiseen. Tuossa mm. yksi jossa perusasiat aikalailla kunnossa:
https://youtu.be/n5JLhBEcROc
Itse olen nuo alkuhionnat tehnyt 240 -> 320 -> 400, kuivana epäkeskolla ja siitä eteenpäin sitten sopivin pykälin aina 2000:seen asti märkänä (saatoinpa hioa hienommallakin, mutta en ole varma). Sama idea kuin metallin kiillotuksessa, että edellisen hiontavaiheen naarmut oltava poistettu ennen kuin siirtyy seuraavaan pykälään. Ja alun karkeahio nassa ei kannata säästellä, vaan reippaasti vaan ”terveelle” muoville asti. Loppukiillotuksen olen itse tehnyt pehmeällä puuvillalumppulaikalla kuivana. Tuo kuivana kiillottaminen on todella tarkka kierrosluvusta ja käytetystä paineesta, ettei leikkaa kiinni, mutta ainakin xt:n muoveihin sain tuolla meiningillä omasta mielestä parhaan lopputuloksen. Aikaa menee ja on prkleeen työlästä, mutta jos jaksaa kunnolla tehdä, niin lopputulos kyllä palkitsee.
Tuossa muutama kuva omista muoveista ennen ja jälkeen. Eli siis alemmassa kuvassa vasemmanpuoleinen alkaa olla jokseenkin hyvällä mallilla. Muut kuvissa esiintyvät muovit enemmän tai vähemmän keskeneräisiä. Ihan en jaksanut noidenkaan kanssa hifistellä ja parempaakin olisi saanut, jos vain olisi jaksanut hioa paremmin, mutta tein semmoset, että käyttöpyörään kelpasi.
![]()
Nämä kuvat antavat melko paljon toivoa että aika valkoinen tulee tuosta S1:stä vielä! Ja kohta pitää jo WR:n tankkia alkaa hioa myös.
Born to be middle aged.
Tässä vielä ennen ja jälkeen koko pyörä. Sopinee tämän vitjan alle, koska tuonkin tiimoilta tallissa tapahtui aika paljon...
![]()
Hieno! Ei mennyt hukkaan ne arvattavasti lukemattomat tallitunnit jotka tuon kanssa on vietetty. Yamahan XT-malleja aina katselin sillä silmällä mutta sattukin tulemaan hankittua tuo LC4 KTM moottorivikaisena niin jäi XT ostamatta.
Born to be middle aged.
Aivan mahtavaa että näitä klassikoita entisöidään eikä pelkästään muokata vähän sinne päin. Olispa joskus paikka minne voisi ostaa XR 400:en hoivattavaksi, yksi hienoimpia klassikoita XT:n ja DR:än rinnalla![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Tottakai uskaltaa. Juuri todistettu itselle, että hieman rähjääntyneempikin vielä ehostuu, eli täys ralli päälle.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tein Kawaan bensapumpulle omat virrat releen kautta.nyt saa painonapilla pumpun toimittamaan kakkua kaasareille.
https://photos.google.com/photo/AF1Q...GM2E9wCLHbjlUO
Ja hyvin talven jäljiltä parin sekunnin starrtailulla sitten lähtikin.
https://photos.google.com/photo/AF1Q...-Fn1WRt6lvUVj0
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
^ Pitäisikö noiden linkkien aueta ilman kirjautumista?
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
Juu nyt toimii.![]()
Koska ulkona lämmin, niin laitoin talliin "lämmöt päälle"
Ovi kokonaan auki ja kynnykselle tuuletin puhkumaan ilmaa ulkoa sisään.
Tallissa oli aamulla +10 astetta ja nyt siellä +16.
Huomisaamuna siellä on taas +10 astetta, mutta lämmitystä jatketaan niin kauan kun ulkona on lämpimämpää.
Melko pimeässä autohallissa joutuu kaikki asennukset hoitamaan, mutta kyllä se vaan hyvää tekee tehdä jotain käytännöllistä melko teoreettisen päivätyön vastapainoksi.
Pistin nyt Highsiderin ledivilkut eteen. Ja on muuten kirkkaat. Samalla vaihdoin parkin kirkkaampaan ja ajovalon polttimon plussamalliseen. Pientä värkkäämistä oli, kun vilkkujen johdot olivat ihan haistapaskapaksuutta ja kuorintapihdeissä ei ollut tarpeeksi pientä koloa noiden kuorimiseen. Pistin johdot kiinni vanhoihin liittimiin tina+kutistesukkaliittimillä, tuntuivat jämäköiltä.
Samoin pistin Daytonan USB+tupakansytytin -ulosoton kiinni pyörään. USB-pistoke ohjaustankoon asti ja tupakansytytin takapenkin alle niin voi sitten tarvittaessa käyttää parkissakin. Oli yllättävän laadukkaan oloinen tuo kokonaisuus ja pikaliitin mahdollistaa virtojen katkaisun näppärästi, niin ei akku tyhjene jos pyörä seisoo pidempään.
Josko huomenissa vaihtaisi vielä kilpitelineen ja vilkut taaksekin, niin alkaa tuo homma olla nipussa. Kunnes putkisto tulee...
Rupeais zzr olemaan valmin rungon maalaukseen.
![]()
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
Ei taaskaan motojuttuja, toivon mukaan sais tallin tänään siivottua ja löytäis XJR:n kaasareista hukatut suuttimet jostain, luulin laittaneeni ne hyvään säilöön mut on niin hyvä etten enää tiiä/muista missä ne on
Enivei tommonen puskurin suojus tuli eilen askarreltua kun täytyy rullakkoa kaataa sisään autoon töissä ja se kolhii ton takapuskurin ihan kauheen näköseksi, en tiiä onko laillinen vai ei, otetaan pois jos vallesmanni käskee...
Tuohon tulee vararenkaan tilalle vielä jerry jahka telakka tulee postissa, oli päässy LTV:ltä loppumaan hyllystä.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Kilpiteline ja takavilkut tuli laitettua Yamahaan. Olipa värkkäämistä. Pyörään on edellisen omistajan aikana laitettu takalaukkuteline ja sepä vaikeuttikin aika merkittävästi tuota hommaa. Melkoista taittelua ja ihmettelyä vaati, jotta takasivukatteet ja takalaukkuteline lähtivät kerralla pois ja ehjinä. Piti ottaa etukatteetkin irti, jotta onnistui. Mietin jo orggis-takasivukatteiden tilaamista ja koko laukkutelineen heivaamista helvettiin, kun ei mulla ole siihen edes laukkua.
Ja tietysti kilpivalon kiinnitysrauta oli liian kapea, vaikka sen piti olla tuohon telineeseen sopiva. Ja sama homma kilven kanssa - kotimaiset reiät olivat liian keskellä suhteessa telineeseen. Piti porata ekstrareiät, toivottavasti poliisisetää ei harmita.
Etuvilkuista oppineena ostin adapterit vilkkujenjohdoille niin säästyi aikaa ja hermoja niiden suhteen. Vilkut toimii ja on tosiaan huomattavasti vakioita kirkkaammat.
Bilteman rengas tasapainolaite ollut käytössä ja aina kiroillut kun joutuu virittelemään pöytiä että saa puntitettua. Sitten tein perinteisen tasapainopukin, tilaa kun on vähän niin missä sitä säilyttää?
Seuraava versio on ruuvipenkkiin tai pöytään vinkoilla kiinnitettävä painoituslaite, materiaalina alumiini ja karkaistu/hiottu 15mm akseli. Vie säilytyksessä vähemmän tilaa kun edelliset ja on aika näppärä käyttää.
![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Asiallisen näköinen.
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
Kawazukin penkit sai verhoojalta.
14972799.jpg
Ilalla tuli maalattua runko.
14972800.jpg
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
Pyöränmoottori pesu...
P5230006.jpg